High fidelity park assist

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 841
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: High fidelity park assist

Inlägg av Jaegaern »

mikebike skrev: 15 maj 2024 08:43
Jaegaern skrev: 15 maj 2024 08:11
Maw skrev: 14 maj 2024 12:43
Jaegaern skrev: 14 maj 2024 12:16
Maw skrev: 14 maj 2024 11:32


Off Topic, men jag är djupt imponerad av ditt tålamod när du orkar förklara för alla förståsigpåare med egna teorier och uppenbarligen total avsaknad av insikter i hur säkerhetskritiska tillämpningar behöver byggas upp 😊
Känner att ditt svar pekar lite på mig och mina tankar kring detta. Oavsett om det avser mig eller andra, tycker jag det är onödigt att kalla folk för "förståsigpåare med egna teorier" och "total avsaknad av insikter". Det är väl ett diskussionsforum?

Tesla och deras syn på självkörning är inte jättelångt bort från hur SpaceX gjort med uppskjutningar ställt mot hur "alla andra" designar sina system.
1: Inget kan gå fel. Kostnader är astronomiska.
2: Om det går fel löser vi det nästa gång, tills dess att systemet är så stabilt att det inte längre går fel. Kostnader är väldigt låga och man skjuter upp raket efter raket.

Vilket sätt hade du valt för 10 år sedan och vilket sätt hade du valt idag?
Eftersom jag inte vill vara en förståsigpåare så hasplar jag inte ur mig någon lösning på hur självkörning skulle lösts för 10 år sedan eller idag ;). Men eftersom jag har en hel del erfarenhet av mjukvaruutveckling för säkerhetskritiska system så inser jag att det inte går att klara riktig självkörning med ”Vision Only”, framförallt inte med så få kameror som Teslor har.
Det respekterar jag. Men jag tror att det vi egentligen diskuterar i den här tråden är vad som menas med "självkörning". Aldrig krocka. Eller krocka mindre än en människa, eller allt däremellan.
Tråden handlar om park assist, eller borde i alla fall.
Det finns andra trådar om FSD.
Ja jag menade diskussionen. Helt rätt att hålla denna till parkering.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 841
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: High fidelity park assist

Inlägg av Jaegaern »

Sfbones skrev: 15 maj 2024 10:45
Jag fick 2024.14.6 igår i min Model 3 2019 (Intel Atom/FSD+HW3). Jag har sett det skrivas om att Intel infotainmentsystem faktiskt också har fått förbättrad visualisering (och med helskärmsläge).

https://www.notateslaapp.com/news/2023/ ... te-2024-14



Jag har dock inte det i min bil. Gäller det inte i Sverige? Vad är grejen?

Visualiseringen är dock mycket förbättrad, längre syn och mer objekt. Blinkers och bromsljus på bilmodeller, bättre flyt och mindre glitchar med objekt som hoppar omkring osv. Massiv förbättring.

Och är det meningen att nya Park Assist även ska fungera här, även om visualiseringen inte är förbättrad? Jag har bara gamla park assist där man får slumpmässigt någon ruta vald och att man behöver lägga i backen själv och så. Inte möjligt att välja ruta.
Fick du ny vy när man lägger i P? Och den nya mediaspelaren?
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: High fidelity park assist

Inlägg av Sfbones »

Jaegaern skrev: 15 maj 2024 13:09
Sfbones skrev: 15 maj 2024 10:45
Jag fick 2024.14.6 igår i min Model 3 2019 (Intel Atom/FSD+HW3). Jag har sett det skrivas om att Intel infotainmentsystem faktiskt också har fått förbättrad visualisering (och med helskärmsläge).

https://www.notateslaapp.com/news/2023/ ... te-2024-14



Jag har dock inte det i min bil. Gäller det inte i Sverige? Vad är grejen?

Visualiseringen är dock mycket förbättrad, längre syn och mer objekt. Blinkers och bromsljus på bilmodeller, bättre flyt och mindre glitchar med objekt som hoppar omkring osv. Massiv förbättring.

Och är det meningen att nya Park Assist även ska fungera här, även om visualiseringen inte är förbättrad? Jag har bara gamla park assist där man får slumpmässigt någon ruta vald och att man behöver lägga i backen själv och så. Inte möjligt att välja ruta.
Fick du ny vy när man lägger i P? Och den nya mediaspelaren?
Ingen ny vy i park, det ska väl vara en helskärm vy på bilen? Inget sånt. Mediaspelaren är ny och det är andra UI ändringar som större font på hastigheten och regen/power-linjen är på vänsterkanten vertikalt istället för på toppen horisontellt.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: High fidelity park assist

Inlägg av flamman »

Sfbones skrev: 15 maj 2024 10:45
Jag fick 2024.14.6 igår i min Model 3 2019 (Intel Atom/FSD+HW3). Jag har sett det skrivas om att Intel infotainmentsystem faktiskt också har fått förbättrad visualisering (och med helskärmsläge).

https://www.notateslaapp.com/news/2023/ ... te-2024-14



Jag har dock inte det i min bil. Gäller det inte i Sverige? Vad är grejen?

Visualiseringen är dock mycket förbättrad, längre syn och mer objekt. Blinkers och bromsljus på bilmodeller, bättre flyt och mindre glitchar med objekt som hoppar omkring osv. Massiv förbättring.

Och är det meningen att nya Park Assist även ska fungera här, även om visualiseringen inte är förbättrad? Jag har bara gamla park assist där man får slumpmässigt någon ruta vald och att man behöver lägga i backen själv och så. Inte möjligt att välja ruta.
Verkar bara gälla om man har ”riktig” FSD(S) (dvs i Nordamerika):
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: High fidelity park assist

Inlägg av Sfbones »

flamman skrev: 15 maj 2024 21:31
Sfbones skrev: 15 maj 2024 10:45
Jag fick 2024.14.6 igår i min Model 3 2019 (Intel Atom/FSD+HW3). Jag har sett det skrivas om att Intel infotainmentsystem faktiskt också har fått förbättrad visualisering (och med helskärmsläge).

https://www.notateslaapp.com/news/2023/ ... te-2024-14



Jag har dock inte det i min bil. Gäller det inte i Sverige? Vad är grejen?

Visualiseringen är dock mycket förbättrad, längre syn och mer objekt. Blinkers och bromsljus på bilmodeller, bättre flyt och mindre glitchar med objekt som hoppar omkring osv. Massiv förbättring.

Och är det meningen att nya Park Assist även ska fungera här, även om visualiseringen inte är förbättrad? Jag har bara gamla park assist där man får slumpmässigt någon ruta vald och att man behöver lägga i backen själv och så. Inte möjligt att välja ruta.
Verkar bara gälla om man har ”riktig” FSD(S) (dvs i Nordamerika):
Lame. Är nya Park Assist bara Nordamerika också? Är det en funktion som bara fungerar med FSD eller för alla?
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: High fidelity park assist

Inlägg av flamman »

Sfbones skrev: 15 maj 2024 22:03
flamman skrev: 15 maj 2024 21:31
Sfbones skrev: 15 maj 2024 10:45
Jag fick 2024.14.6 igår i min Model 3 2019 (Intel Atom/FSD+HW3). Jag har sett det skrivas om att Intel infotainmentsystem faktiskt också har fått förbättrad visualisering (och med helskärmsläge).

https://www.notateslaapp.com/news/2023/ ... te-2024-14



Jag har dock inte det i min bil. Gäller det inte i Sverige? Vad är grejen?

Visualiseringen är dock mycket förbättrad, längre syn och mer objekt. Blinkers och bromsljus på bilmodeller, bättre flyt och mindre glitchar med objekt som hoppar omkring osv. Massiv förbättring.

Och är det meningen att nya Park Assist även ska fungera här, även om visualiseringen inte är förbättrad? Jag har bara gamla park assist där man får slumpmässigt någon ruta vald och att man behöver lägga i backen själv och så. Inte möjligt att välja ruta.
Verkar bara gälla om man har ”riktig” FSD(S) (dvs i Nordamerika):
Lame. Är nya Park Assist bara Nordamerika också? Är det en funktion som bara fungerar med FSD eller för alla?
Park Assist (dvs. visualisering på skärmen) finns även här på samma sätt som i USA och kräver inte FSD.
Om du menar Autopark så vet jag inte vad som gäller.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1440
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: High fidelity park assist

Inlägg av thebishop »

taliz skrev: 29 apr 2024 08:52
spacecoin skrev: 29 apr 2024 08:43
taliz skrev: 29 apr 2024 08:36
mikebike skrev: 29 apr 2024 08:19
flamman skrev: 28 apr 2024 21:45
Du menar för att USS-funktionen eventuellt skulle tas bort helt någon gång framöver i mjukvara?
Det känns inte som någon risk för givet så som funktionen byggts nu. (Och nej, hur de gjorde med radar tycker inte jag att man bör eller kan jämföra med)
Varför inte?

När de kopplade ur radarn försämrade de funktion och trafiksäkerhet. Att koppla ur parkeringssensorerna påverkar mycket mindre
Finns det några bevis för att det faktiskt blev sämre?
Radarn gjorde väl mest AP mer förvirrad.
Max-hastighet blev lägre. Men jag tycker du tänker lite binärt nu.

Lösningen är att sätta dit än hd-radar avsedd för ändamålet om man optimerar för säkerhet och prestanda.

Tesla optimerar för kostnad, och gör inte ens säkerhet ett tillval.

På det hela taget funkar min AP bra, men andra märken funkar bättre.
Tycker du "tänker binärt". Vad är det som säger att mer hårdvara är bättre?
Det är oavsett mjukvara i slutänden som tar beslut. Fler input-källor är inte alltid en fördel, tvärtom kan det vara en stor nackdel. Just radar ger ofta väldigt missvisande data, vilket varit en anledning till spökbromsningar(och motsatsen, den har visat nada vilket lett till att AP kört rakt in i stora fordon).
Ok, nu har jag kört några veckor med en bil med modern radar och det är NOLL spökbromsningar.

Däremot kan den hålla vettigt avstånd till bilen framför så man slipper stenskott, det gör inte teslan.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: High fidelity park assist

Inlägg av Sfbones »

flamman skrev: 15 maj 2024 22:19
Sfbones skrev: 15 maj 2024 22:03
flamman skrev: 15 maj 2024 21:31
Sfbones skrev: 15 maj 2024 10:45
Jag fick 2024.14.6 igår i min Model 3 2019 (Intel Atom/FSD+HW3). Jag har sett det skrivas om att Intel infotainmentsystem faktiskt också har fått förbättrad visualisering (och med helskärmsläge).

https://www.notateslaapp.com/news/2023/ ... te-2024-14



Jag har dock inte det i min bil. Gäller det inte i Sverige? Vad är grejen?

Visualiseringen är dock mycket förbättrad, längre syn och mer objekt. Blinkers och bromsljus på bilmodeller, bättre flyt och mindre glitchar med objekt som hoppar omkring osv. Massiv förbättring.

Och är det meningen att nya Park Assist även ska fungera här, även om visualiseringen inte är förbättrad? Jag har bara gamla park assist där man får slumpmässigt någon ruta vald och att man behöver lägga i backen själv och så. Inte möjligt att välja ruta.
Verkar bara gälla om man har ”riktig” FSD(S) (dvs i Nordamerika):
Lame. Är nya Park Assist bara Nordamerika också? Är det en funktion som bara fungerar med FSD eller för alla?
Park Assist (dvs. visualisering på skärmen) finns även här på samma sätt som i USA och kräver inte FSD.
Om du menar Autopark så vet jag inte vad som gäller.
En gammal version av auto park har ju funnits sen typ dag 1 med Model 3 i Sverige?
Den nya versionen är ju inte bara att det är bättre visualisering, den fungerar även bättre och gör så man kan välja P-ruta på skärmen (långt ifrån bilen om man vill) och trycka start utan att växla mellan D / R själv. Jag har för mig jag sett videor på folk som har det i Europa.
Senast redigerad av Sfbones, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 841
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: High fidelity park assist

Inlägg av Jaegaern »

Sfbones skrev: 15 maj 2024 13:27
Jaegaern skrev: 15 maj 2024 13:09
Sfbones skrev: 15 maj 2024 10:45
Jag fick 2024.14.6 igår i min Model 3 2019 (Intel Atom/FSD+HW3). Jag har sett det skrivas om att Intel infotainmentsystem faktiskt också har fått förbättrad visualisering (och med helskärmsläge).

https://www.notateslaapp.com/news/2023/ ... te-2024-14



Jag har dock inte det i min bil. Gäller det inte i Sverige? Vad är grejen?

Visualiseringen är dock mycket förbättrad, längre syn och mer objekt. Blinkers och bromsljus på bilmodeller, bättre flyt och mindre glitchar med objekt som hoppar omkring osv. Massiv förbättring.

Och är det meningen att nya Park Assist även ska fungera här, även om visualiseringen inte är förbättrad? Jag har bara gamla park assist där man får slumpmässigt någon ruta vald och att man behöver lägga i backen själv och så. Inte möjligt att välja ruta.
Fick du ny vy när man lägger i P? Och den nya mediaspelaren?
Ingen ny vy i park, det ska väl vara en helskärm vy på bilen? Inget sånt. Mediaspelaren är ny och det är andra UI ändringar som större font på hastigheten och regen/power-linjen är på vänsterkanten vertikalt istället för på toppen horisontellt.
Ja men tack!

Fick också uppdateringen idag. Fräscht måste jag medge.

Camera chimes är ju riktigt fet!

Jag tror vi kanske får se nya park assist i äldre MCU2 vid ett senare tillfälle. Tiden får utvisa.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 841
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: High fidelity park assist

Inlägg av Jaegaern »

thebishop skrev: 15 maj 2024 22:37
taliz skrev: 29 apr 2024 08:52
spacecoin skrev: 29 apr 2024 08:43
taliz skrev: 29 apr 2024 08:36
mikebike skrev: 29 apr 2024 08:19

Varför inte?

När de kopplade ur radarn försämrade de funktion och trafiksäkerhet. Att koppla ur parkeringssensorerna påverkar mycket mindre
Finns det några bevis för att det faktiskt blev sämre?
Radarn gjorde väl mest AP mer förvirrad.
Max-hastighet blev lägre. Men jag tycker du tänker lite binärt nu.

Lösningen är att sätta dit än hd-radar avsedd för ändamålet om man optimerar för säkerhet och prestanda.

Tesla optimerar för kostnad, och gör inte ens säkerhet ett tillval.

På det hela taget funkar min AP bra, men andra märken funkar bättre.
Tycker du "tänker binärt". Vad är det som säger att mer hårdvara är bättre?
Det är oavsett mjukvara i slutänden som tar beslut. Fler input-källor är inte alltid en fördel, tvärtom kan det vara en stor nackdel. Just radar ger ofta väldigt missvisande data, vilket varit en anledning till spökbromsningar(och motsatsen, den har visat nada vilket lett till att AP kört rakt in i stora fordon).
Ok, nu har jag kört några veckor med en bil med modern radar och det är NOLL spökbromsningar.

Däremot kan den hålla vettigt avstånd till bilen framför så man slipper stenskott, det gör inte teslan.
Jag tror det är en fråga om beslut, som Taliz skriver.

Att spökbromsa vid få tillfällen, om än inte stenhårt, bör ju tyda på att bilen är riktigt alert och hellre bromsar för en grej för mycket än för lite.

Alternativet att det aldrig är spökbromsningar visar ju exakt samma resultat som att den aldrig bromsar för hinder. Jag menar, hur ska man annars bekräfta? Det är samma resultat som tidiga AP1 som körde rakt in i stillastående fordon. Grymt system, för det var aldrig spökbromsningar.

Tillägger att jag gärna ser nivå 10 eller så på avstånd, snarare än 7 som är på tok för nära. Det måste bara vara ett dåligt designval.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7689
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: High fidelity park assist

Inlägg av mikebike »

Jaegaern skrev: 16 maj 2024 13:08
thebishop skrev: 15 maj 2024 22:37
taliz skrev: 29 apr 2024 08:52
spacecoin skrev: 29 apr 2024 08:43
taliz skrev: 29 apr 2024 08:36


Finns det några bevis för att det faktiskt blev sämre?
Radarn gjorde väl mest AP mer förvirrad.
Max-hastighet blev lägre. Men jag tycker du tänker lite binärt nu.

Lösningen är att sätta dit än hd-radar avsedd för ändamålet om man optimerar för säkerhet och prestanda.

Tesla optimerar för kostnad, och gör inte ens säkerhet ett tillval.

På det hela taget funkar min AP bra, men andra märken funkar bättre.
Tycker du "tänker binärt". Vad är det som säger att mer hårdvara är bättre?
Det är oavsett mjukvara i slutänden som tar beslut. Fler input-källor är inte alltid en fördel, tvärtom kan det vara en stor nackdel. Just radar ger ofta väldigt missvisande data, vilket varit en anledning till spökbromsningar(och motsatsen, den har visat nada vilket lett till att AP kört rakt in i stora fordon).
Ok, nu har jag kört några veckor med en bil med modern radar och det är NOLL spökbromsningar.

Däremot kan den hålla vettigt avstånd till bilen framför så man slipper stenskott, det gör inte teslan.
Jag tror det är en fråga om beslut, som Taliz skriver.

Att spökbromsa vid få tillfällen, om än inte stenhårt, bör ju tyda på att bilen är riktigt alert och hellre bromsar för en grej för mycket än för lite.

Alternativet att det aldrig är spökbromsningar visar ju exakt samma resultat som att den aldrig bromsar för hinder. Jag menar, hur ska man annars bekräfta? Det är samma resultat som tidiga AP1 som körde rakt in i stillastående fordon. Grymt system, för det var aldrig spökbromsningar.

Tillägger att jag gärna ser nivå 10 eller så på avstånd, snarare än 7 som är på tok för nära. Det måste bara vara ett dåligt designval.
Det är en myt att system som falsklarmar är bättre än system som inte falsklarmar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 841
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: High fidelity park assist

Inlägg av Jaegaern »

mikebike skrev: 16 maj 2024 13:20
Jaegaern skrev: 16 maj 2024 13:08
thebishop skrev: 15 maj 2024 22:37
taliz skrev: 29 apr 2024 08:52
spacecoin skrev: 29 apr 2024 08:43


Max-hastighet blev lägre. Men jag tycker du tänker lite binärt nu.

Lösningen är att sätta dit än hd-radar avsedd för ändamålet om man optimerar för säkerhet och prestanda.

Tesla optimerar för kostnad, och gör inte ens säkerhet ett tillval.

På det hela taget funkar min AP bra, men andra märken funkar bättre.
Tycker du "tänker binärt". Vad är det som säger att mer hårdvara är bättre?
Det är oavsett mjukvara i slutänden som tar beslut. Fler input-källor är inte alltid en fördel, tvärtom kan det vara en stor nackdel. Just radar ger ofta väldigt missvisande data, vilket varit en anledning till spökbromsningar(och motsatsen, den har visat nada vilket lett till att AP kört rakt in i stora fordon).
Ok, nu har jag kört några veckor med en bil med modern radar och det är NOLL spökbromsningar.

Däremot kan den hålla vettigt avstånd till bilen framför så man slipper stenskott, det gör inte teslan.
Jag tror det är en fråga om beslut, som Taliz skriver.

Att spökbromsa vid få tillfällen, om än inte stenhårt, bör ju tyda på att bilen är riktigt alert och hellre bromsar för en grej för mycket än för lite.

Alternativet att det aldrig är spökbromsningar visar ju exakt samma resultat som att den aldrig bromsar för hinder. Jag menar, hur ska man annars bekräfta? Det är samma resultat som tidiga AP1 som körde rakt in i stillastående fordon. Grymt system, för det var aldrig spökbromsningar.

Tillägger att jag gärna ser nivå 10 eller så på avstånd, snarare än 7 som är på tok för nära. Det måste bara vara ett dåligt designval.
Det är en myt att system som falsklarmar är bättre än system som inte falsklarmar.
Ett kraftigt påstående.

Min tes håller väl fortfarande? Om en bil aldrig bromsar, kan den lika gärna inte se särskilt bra. Hur vet man?

Jag vet att bilar från traditionella tillverkare förut tränades på att endast bromsa under specifika situationer. Typ specifikt människor framför i vissa hastigheter. Koner, träd, etc identifierades inte alls.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3351
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: High fidelity park assist

Inlägg av Maw »

Jaegaern skrev: 17 maj 2024 09:23

Min tes håller väl fortfarande? Om en bil aldrig bromsar, kan den lika gärna inte se särskilt bra. Hur vet man?
Ungefär som att tro att ett rattfyllo är bra på att göra undanmanövrar vid fara eftersom han vinglar hela tiden medan den nyktre som aldrig vinglar inte kommer att klara att väja. En helt absurd tanke.

Självklart är spökbromsningarna en indikation på att systemet har låg kvalitet
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: High fidelity park assist

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev: 17 maj 2024 09:41
Jaegaern skrev: 17 maj 2024 09:23

Min tes håller väl fortfarande? Om en bil aldrig bromsar, kan den lika gärna inte se särskilt bra. Hur vet man?
Ungefär som att tro att ett rattfyllo är bra på att göra undanmanövrar vid fara eftersom han vinglar hela tiden medan den nyktre som aldrig vinglar inte kommer att klara att väja. En helt absurd tanke.

Självklart är spökbromsningarna en indikation på att systemet har låg kvalitet
Jag håller inte riktigt med om det. Eftersom spökbromsningar är irriterande för folk, så vill man i L2 vrida ned risken för dessa. Trade-off blir ofta säkerhet. Det är ett delikat problem.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3351
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: High fidelity park assist

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev: 17 maj 2024 09:47
Maw skrev: 17 maj 2024 09:41
Jaegaern skrev: 17 maj 2024 09:23

Min tes håller väl fortfarande? Om en bil aldrig bromsar, kan den lika gärna inte se särskilt bra. Hur vet man?
Ungefär som att tro att ett rattfyllo är bra på att göra undanmanövrar vid fara eftersom han vinglar hela tiden medan den nyktre som aldrig vinglar inte kommer att klara att väja. En helt absurd tanke.

Självklart är spökbromsningarna en indikation på att systemet har låg kvalitet
Jag håller inte riktigt med om det. Eftersom spökbromsningar är irriterande för folk, så vill man i L2 vrida ned risken för dessa. Trade-off blir ofta säkerhet. Det är ett delikat problem.
Ett system av låg kvalitet behöver ha uppskruvad känslighet för att ha en chans att upptäcka verkliga faror och kommer spökbromsa. Ett system av god kvalitet behöver inte det. Spökbromsningar är definitivt en indikation på låg kvalitet.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: High fidelity park assist

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev: 17 maj 2024 10:02
spacecoin skrev: 17 maj 2024 09:47
Maw skrev: 17 maj 2024 09:41
Jaegaern skrev: 17 maj 2024 09:23

Min tes håller väl fortfarande? Om en bil aldrig bromsar, kan den lika gärna inte se särskilt bra. Hur vet man?
Ungefär som att tro att ett rattfyllo är bra på att göra undanmanövrar vid fara eftersom han vinglar hela tiden medan den nyktre som aldrig vinglar inte kommer att klara att väja. En helt absurd tanke.

Självklart är spökbromsningarna en indikation på att systemet har låg kvalitet
Jag håller inte riktigt med om det. Eftersom spökbromsningar är irriterande för folk, så vill man i L2 vrida ned risken för dessa. Trade-off blir ofta säkerhet. Det är ett delikat problem.
Ett system av låg kvalitet behöver ha uppskruvad känslighet för att ha en chans att upptäcka verkliga faror och kommer spökbromsa. Ett system av god kvalitet behöver inte det. Spökbromsningar är definitivt en indikation på låg kvalitet.
Ett system med få spökbromsningar behöver inte ha högre kvalitet eftersom det eventuellt bara ignorerar potentiella hinder under en viss konfidensnivå . Det var det jag försökte säga. Det enda man kan säga egentligen är att det ena systemet har färre spökbromsningar än det andra.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1440
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: High fidelity park assist

Inlägg av thebishop »

Samt att man som förare föredrar att bilen inte tokbromsar vid en avfart där någon annan bil tidigare bromsat för att den tror det är smart….

Kan ju konstatera att bilen med radar hittills hållt avstånd perfekt och bromsar fint när någon klämt sig in i Stockholmstrafiken.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 841
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: High fidelity park assist

Inlägg av Jaegaern »

spacecoin skrev: 17 maj 2024 10:47
Maw skrev: 17 maj 2024 10:02
spacecoin skrev: 17 maj 2024 09:47
Maw skrev: 17 maj 2024 09:41
Jaegaern skrev: 17 maj 2024 09:23

Min tes håller väl fortfarande? Om en bil aldrig bromsar, kan den lika gärna inte se särskilt bra. Hur vet man?
Ungefär som att tro att ett rattfyllo är bra på att göra undanmanövrar vid fara eftersom han vinglar hela tiden medan den nyktre som aldrig vinglar inte kommer att klara att väja. En helt absurd tanke.

Självklart är spökbromsningarna en indikation på att systemet har låg kvalitet
Jag håller inte riktigt med om det. Eftersom spökbromsningar är irriterande för folk, så vill man i L2 vrida ned risken för dessa. Trade-off blir ofta säkerhet. Det är ett delikat problem.
Ett system av låg kvalitet behöver ha uppskruvad känslighet för att ha en chans att upptäcka verkliga faror och kommer spökbromsa. Ett system av god kvalitet behöver inte det. Spökbromsningar är definitivt en indikation på låg kvalitet.
Ett system med få spökbromsningar behöver inte ha högre kvalitet eftersom det eventuellt bara ignorerar potentiella hinder under en viss konfidensnivå . Det var det jag försökte säga. Det enda man kan säga egentligen är att det ena systemet har färre spökbromsningar än det andra.
Exakt vad jag försökte få fram.

Jag har inte själv tittat på siffror om kollisioner med de olika systemen. Skulle vara intressant att se antal körda mil och krascher involverade på grund av missade nödbromsningar, som en procentsats. Då ser man ju vilket system som är sämst, respektive bäst.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7689
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: High fidelity park assist

Inlägg av mikebike »

Jaegaern skrev: 17 maj 2024 12:47
spacecoin skrev: 17 maj 2024 10:47
Maw skrev: 17 maj 2024 10:02
spacecoin skrev: 17 maj 2024 09:47
Maw skrev: 17 maj 2024 09:41


Ungefär som att tro att ett rattfyllo är bra på att göra undanmanövrar vid fara eftersom han vinglar hela tiden medan den nyktre som aldrig vinglar inte kommer att klara att väja. En helt absurd tanke.

Självklart är spökbromsningarna en indikation på att systemet har låg kvalitet
Jag håller inte riktigt med om det. Eftersom spökbromsningar är irriterande för folk, så vill man i L2 vrida ned risken för dessa. Trade-off blir ofta säkerhet. Det är ett delikat problem.
Ett system av låg kvalitet behöver ha uppskruvad känslighet för att ha en chans att upptäcka verkliga faror och kommer spökbromsa. Ett system av god kvalitet behöver inte det. Spökbromsningar är definitivt en indikation på låg kvalitet.
Ett system med få spökbromsningar behöver inte ha högre kvalitet eftersom det eventuellt bara ignorerar potentiella hinder under en viss konfidensnivå . Det var det jag försökte säga. Det enda man kan säga egentligen är att det ena systemet har färre spökbromsningar än det andra.
Exakt vad jag försökte få fram.

Jag har inte själv tittat på siffror om kollisioner med de olika systemen. Skulle vara intressant att se antal körda mil och krascher involverade på grund av missade nödbromsningar, som en procentsats. Då ser man ju vilket system som är sämst, respektive bäst.
Då bör även man ta med upphinnandeolyckor där bakomvarande bil kört in i en spökbromsande Tesla. 8-)

Man kan ju jämföra med Teslas tjuvlarm som startar av flugor i kupén, när däckverkstaden lyfter bilen samt på färjor, men tydligen inte vid parkeringsskador eller hjulstölder. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: High fidelity park assist

Inlägg av Xyborg »

Jaegaern skrev: 14 maj 2024 11:50
spacecoin skrev: 14 maj 2024 11:23
Jaegaern skrev: 14 maj 2024 09:52
spacecoin skrev: 14 maj 2024 09:35
Jaegaern skrev: 14 maj 2024 09:32


Alla som är utanför bubblan där man smackar på alla möjliga sensorer och fortfarande programmerar beteeden specifikt. De kinesiska tillverkarna som är seriösa angående självkörning och även då Tesla, har gått vidare till det riktiga problemet, beslut och agerande till den värld man ser.

Man borde förstå ganska snabbt att man inte kan koda för så många unika händelser som det finns "på riktigt". Det måste ju läras in på annat sätt. Eller? Och hur lär du en bil från mänskliga förare, om alla sensorer som är med i de bilarna, även då måste vara med i all insamling..? Detta är nog det största hindret..

Min personliga åsikt är att fler av de "stora" företagen runt självkörning snart kommer nått sina lokala maximum kring när de inte längre klarar av att förbättra körningen med det sätt man gör idag. Då kommer man behöva ännu mer kapital och det kommer förmodligen riktas på företag som satsat på det mer affärsmässiga rätta från början.

Tiden får visa vem som har rätt eller fel, men det är lite intressant att det finns så många olika läger där man är "övertygad" om att det företag man "röstar för/står bakom", självklart har den bästa lösningen.
När du säger självkörning så menar du alltså avancerad L2 som måste övervakas hela tiden och inte autonoma system...

Det finns anledningar till att det finns noll bilar med bara kameror som är autonoma och att det bara finns autonoma bilar med kameror + radar + lidar i dagsläget. Du hade förstått några av anledningarna om du läste texten jag postade ovan om radar.

Varje gång någon säger "lokala maximum" så tappar den 10% i trovärdighet hos mig. Det låter som James Douma eller Elon, och ingen av dem kan inte ett skit om autonoma bilar.

Inför man osäkerhet redan i perception-delen så blir det inte bättre i plannern. Computer vision har enligt alla(?) experter för många failure modes för autonomi (igen, se texten ovan).
Jag menar grunden för det som är idag, L2, L3 och L4. Men kanske även L5. Det beror ju på hur bra det faktiskt bli och hur fort det går.
Likna det med hur språkmodeller för AI fungerar. Du kan inte sitta och berätta vad en AI ska skriva för varje fråga som ställs. Det är lite där man är idag med sensorberikade bilar, likt Waymo.

Och ditt anti "lokala maximum" tycker jag är onödigt. Välj andra ord för att beskriva det då?

Min förklaring är att om du kommer till "full självkörning" i 99% av ALLA fall, genom att bara koda fram en lösning för att du lätt hittar på vilka svängar en bil behöver hantera och vad som kan uppstå i de svängarna, kör bilen jäkligt bra. Den hade förmodligen klarat sig en mil eller två utan några som helst problem. Men den kan göra nästan vad som helst, nästan när som helst, för det är ju ändå 1% chans där bilen inte vet vad den gör och vad händer då?

Det avser jag med lokalt maximum. Det är lätt att imponera med, men fungerar inte i verkligheten. Då måste man byta sätt, för du kan inte bara jobba "hårdare".

Jag anser också att Douma och Elon verkar förstå det problem de tacklar och lyckas lägga fram det på ett sätt jag kan förstå och resonera kring. Det har inte de andra gjort på samma sätt. Och jag känner absolut viss wow-faktor när jag lyssnat på andra föredrag från andra bolag inom området. Men jag är inte riktigt såld hela vägen.

Angående "failure modes" med bara computer vision, tycker jag det är urlarvigt, faktiskt. Om jag får en fet jävla spricka i vindrutan kan jag antingen välja att fortsätta köra eller svänga av vägen och ringa bärgare. Hur skulle det vara annorlunda med en autonom bil..? Om man får en sten som krossar kameran, vet man ändå vad som hände 1 ms innan och kan enkelt slå på varningsblinkers och svänga in mot kanten, som man vet på ett ungefär var den är. Det är samma sak med punktering. Hur ska en radar lösa det problemet? Det kommer smälla, kränga mellan filerna och till slut (förhoppningsvis) svänga in till kanten och slå på varningsblinkers. Eller ska autonoma bilar i L5, ha larvband?

Jag tycker det är dumt att gå på för hårt utan att resonera sig fram när ingen som helst i hela världen vet vad som är rätt väg. Alla har ju olika stor övertygelse. Tiden får visa.
1) Waymo använder 95% ML för sitt system. Det är bara trams att de inte har en lika avancerad approach som Tesla. De är bättre på allt skulle jag säga och minst 3-5 år före alla andra i väst i alla fall. Vad de gör är att de användar massor av metoder för att kompensera för de brister som finns i ML för att öka säkerheten. T ex regler runt ML, Hd-kartor, lidar och radar för fysisk exakt avståndsmätning under de flesta förhållanden (t ex rök på vägen). Någon som man inte kan göra med kameror under ens optimala förhållanden.

2) Man kan inte jämföra generativ AI inom t ex chatbots med autonoma fordon. Ingen dör eller skadas varje gång en LLM har fel som tur är. Det finns fundamentala gap och brister i många delar av dagens ML som gör att den inte är tillräckligt säker för säkerhetskritiska applikationer. Om du kan ge exempel på en enda ren-ML-lösning som är säkerhetskritisk (behöver inte vara tidskritisk) som är autonom så lägger jag mig direkt. Jag kan ge dig ett exempel på en enkel tillämpning är man inte har tagit bort människan ur loopen: Cancerdiagnostik med stillbilder. Varför tror du att det är så?

3) En autonom L4 behöver kunna hantera en punktering och andra systemfel på ett säkert sätt. Det handlar inte bara om sensing, utan det krävs massor av otrolig ingenjörskonst, redundans, testing och säkerhetstänkande för att få en bil att åka utan förare i motorvägsfart med lägre olycks- och dödsrisk än en människa vid ratten. Det finns bara ett företag som gör det idag (dock utan kunder hittills). Det är som att vissa tror att Waymo bara rullat tummarna sedan 2017 då de deployade ride-only utan säkerhetsförare.

4) Nej, hela världen håller inte med Tesla. Faktum är att ingen håller med Tesla om att det är troligt att man kan ta bort föraren med enbart ML och kameror det här årtiondet. Till och med Elon har sagt att varje extra "nia" i reliability är exponentiellt svårare än nästa, så hur kommer man från 5-50 miles per intervention till 30000+ miles? Om du hittar en trovärdig person som har sagt det går det här årtiondet med bara kameror så är det bara att du skickar en länk!

5) Det du kallar "lokalt maxima" är alltså en omskrivning för "systemet behöver en omdesign"? Hur många sådana tror du att Tesla behöver mellan dagens nivå och 30000+ miles per failure?
Vi har skilda åsikter!

Det är oavsett mycket intressant att följa vad som händer! Var är vi om 3 år? :D
Fast åsikter är väldigt olika värda beroende på vad de baseras på. Inget ont om dig nu - till skillnad från de ”förståsigpåare” som andra refererat till så är du trevlig och håller god ton!

Men det är enorm skillnad mellan vem som har en åsikt och vad de grundar den på. Precis som att en läkare och en valfri Svensson kan ha olika åsikter om valfri medicinsk behandlings verkan - men det är i stort sett bara läkarens åsikt som faktiskt är värd något i sammanhanget.

Så är det enorm skillnad på någon som framför åsikter om FSD grundade på faktiskt kunskap i maskininlärning, radar, computer vision - och de som tittat på youtube videos från säljare av sagda teknik.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 841
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: High fidelity park assist

Inlägg av Jaegaern »

Xyborg skrev: 17 maj 2024 19:47
Jaegaern skrev: 14 maj 2024 11:50
spacecoin skrev: 14 maj 2024 11:23
Jaegaern skrev: 14 maj 2024 09:52
spacecoin skrev: 14 maj 2024 09:35


När du säger självkörning så menar du alltså avancerad L2 som måste övervakas hela tiden och inte autonoma system...

Det finns anledningar till att det finns noll bilar med bara kameror som är autonoma och att det bara finns autonoma bilar med kameror + radar + lidar i dagsläget. Du hade förstått några av anledningarna om du läste texten jag postade ovan om radar.

Varje gång någon säger "lokala maximum" så tappar den 10% i trovärdighet hos mig. Det låter som James Douma eller Elon, och ingen av dem kan inte ett skit om autonoma bilar.

Inför man osäkerhet redan i perception-delen så blir det inte bättre i plannern. Computer vision har enligt alla(?) experter för många failure modes för autonomi (igen, se texten ovan).
Jag menar grunden för det som är idag, L2, L3 och L4. Men kanske även L5. Det beror ju på hur bra det faktiskt bli och hur fort det går.
Likna det med hur språkmodeller för AI fungerar. Du kan inte sitta och berätta vad en AI ska skriva för varje fråga som ställs. Det är lite där man är idag med sensorberikade bilar, likt Waymo.

Och ditt anti "lokala maximum" tycker jag är onödigt. Välj andra ord för att beskriva det då?

Min förklaring är att om du kommer till "full självkörning" i 99% av ALLA fall, genom att bara koda fram en lösning för att du lätt hittar på vilka svängar en bil behöver hantera och vad som kan uppstå i de svängarna, kör bilen jäkligt bra. Den hade förmodligen klarat sig en mil eller två utan några som helst problem. Men den kan göra nästan vad som helst, nästan när som helst, för det är ju ändå 1% chans där bilen inte vet vad den gör och vad händer då?

Det avser jag med lokalt maximum. Det är lätt att imponera med, men fungerar inte i verkligheten. Då måste man byta sätt, för du kan inte bara jobba "hårdare".

Jag anser också att Douma och Elon verkar förstå det problem de tacklar och lyckas lägga fram det på ett sätt jag kan förstå och resonera kring. Det har inte de andra gjort på samma sätt. Och jag känner absolut viss wow-faktor när jag lyssnat på andra föredrag från andra bolag inom området. Men jag är inte riktigt såld hela vägen.

Angående "failure modes" med bara computer vision, tycker jag det är urlarvigt, faktiskt. Om jag får en fet jävla spricka i vindrutan kan jag antingen välja att fortsätta köra eller svänga av vägen och ringa bärgare. Hur skulle det vara annorlunda med en autonom bil..? Om man får en sten som krossar kameran, vet man ändå vad som hände 1 ms innan och kan enkelt slå på varningsblinkers och svänga in mot kanten, som man vet på ett ungefär var den är. Det är samma sak med punktering. Hur ska en radar lösa det problemet? Det kommer smälla, kränga mellan filerna och till slut (förhoppningsvis) svänga in till kanten och slå på varningsblinkers. Eller ska autonoma bilar i L5, ha larvband?

Jag tycker det är dumt att gå på för hårt utan att resonera sig fram när ingen som helst i hela världen vet vad som är rätt väg. Alla har ju olika stor övertygelse. Tiden får visa.
1) Waymo använder 95% ML för sitt system. Det är bara trams att de inte har en lika avancerad approach som Tesla. De är bättre på allt skulle jag säga och minst 3-5 år före alla andra i väst i alla fall. Vad de gör är att de användar massor av metoder för att kompensera för de brister som finns i ML för att öka säkerheten. T ex regler runt ML, Hd-kartor, lidar och radar för fysisk exakt avståndsmätning under de flesta förhållanden (t ex rök på vägen). Någon som man inte kan göra med kameror under ens optimala förhållanden.

2) Man kan inte jämföra generativ AI inom t ex chatbots med autonoma fordon. Ingen dör eller skadas varje gång en LLM har fel som tur är. Det finns fundamentala gap och brister i många delar av dagens ML som gör att den inte är tillräckligt säker för säkerhetskritiska applikationer. Om du kan ge exempel på en enda ren-ML-lösning som är säkerhetskritisk (behöver inte vara tidskritisk) som är autonom så lägger jag mig direkt. Jag kan ge dig ett exempel på en enkel tillämpning är man inte har tagit bort människan ur loopen: Cancerdiagnostik med stillbilder. Varför tror du att det är så?

3) En autonom L4 behöver kunna hantera en punktering och andra systemfel på ett säkert sätt. Det handlar inte bara om sensing, utan det krävs massor av otrolig ingenjörskonst, redundans, testing och säkerhetstänkande för att få en bil att åka utan förare i motorvägsfart med lägre olycks- och dödsrisk än en människa vid ratten. Det finns bara ett företag som gör det idag (dock utan kunder hittills). Det är som att vissa tror att Waymo bara rullat tummarna sedan 2017 då de deployade ride-only utan säkerhetsförare.

4) Nej, hela världen håller inte med Tesla. Faktum är att ingen håller med Tesla om att det är troligt att man kan ta bort föraren med enbart ML och kameror det här årtiondet. Till och med Elon har sagt att varje extra "nia" i reliability är exponentiellt svårare än nästa, så hur kommer man från 5-50 miles per intervention till 30000+ miles? Om du hittar en trovärdig person som har sagt det går det här årtiondet med bara kameror så är det bara att du skickar en länk!

5) Det du kallar "lokalt maxima" är alltså en omskrivning för "systemet behöver en omdesign"? Hur många sådana tror du att Tesla behöver mellan dagens nivå och 30000+ miles per failure?
Vi har skilda åsikter!

Det är oavsett mycket intressant att följa vad som händer! Var är vi om 3 år? :D
Fast åsikter är väldigt olika värda beroende på vad de baseras på. Inget ont om dig nu - till skillnad från de ”förståsigpåare” som andra refererat till så är du trevlig och håller god ton!

Men det är enorm skillnad mellan vem som har en åsikt och vad de grundar den på. Precis som att en läkare och en valfri Svensson kan ha olika åsikter om valfri medicinsk behandlings verkan - men det är i stort sett bara läkarens åsikt som faktiskt är värd något i sammanhanget.

Så är det enorm skillnad på någon som framför åsikter om FSD grundade på faktiskt kunskap i maskininlärning, radar, computer vision - och de som tittat på youtube videos från säljare av sagda teknik.
Ja så är det absolut!

Och jag gillar att bli utbildad, få rättelse eller liknande, vilket säkert har synts i forumet. Men då vill jag att personen i andra änden vet vad den pratar om, eller lägger fram en teori som jag förstår och håller med om. Alternativt kommer med källor. Jag gillar spacecoins sätt att skriva på och att han/hon försöker få fram en förståelse snarare än att vara dryg.

Att hata likt "inga spökbromsningar är bra, Tesla måste va dålig" lyser bara dum Aftonbladetläsare för mig.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1440
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: High fidelity park assist

Inlägg av thebishop »

Fast det är väl inte att hata när man säger att man stör sig på spökbromsningarna och att det är skönt att slippa dem?
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7689
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: High fidelity park assist

Inlägg av mikebike »

thebishop skrev: 20 maj 2024 21:38
Fast det är väl inte att hata när man säger att man stör sig på spökbromsningarna och att det är skönt att slippa dem?
Nej, det är snarare hädelse enligt de rättrogna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3351
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: High fidelity park assist

Inlägg av Maw »

Tesla verkar själva inte så övertygade om precisionen i High fidelity park assist i Tesla Vision. De rekommenderar att man går ut och tittar när man parkerar om man inte har USS.
Tesla erkänner nu att bilens kameror är för dåliga för att ge säker parkeringshjälp. I en dom uppmanar de kunderna att gå ur bilen för att titta efter hinder vid parkering.
– Man måste gå ur bilen för att se till att det inte finns några hinder innan man kör vidare, säger Emil Svenrup, tekniska chef hos Tesla Norge i ett rättsfall
https://carup.se/tesla-erkanner-i-doms ... -ur-bilen/
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: High fidelity park assist

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev: 29 maj 2024 17:31
Tesla verkar själva inte så övertygade om precisionen i High fidelity park assist i Tesla Vision. De rekommenderar att man går ut och tittar när man parkerar om man inte har USS.
Tesla erkänner nu att bilens kameror är för dåliga för att ge säker parkeringshjälp. I en dom uppmanar de kunderna att gå ur bilen för att titta efter hinder vid parkering.
– Man måste gå ur bilen för att se till att det inte finns några hinder innan man kör vidare, säger Emil Svenrup, tekniska chef hos Tesla Norge i ett rättsfall
https://carup.se/tesla-erkanner-i-doms ... -ur-bilen/
Tänk om någon kunde ha vetat detta? :lol:

Källan:
https://www.motor.no/aktuelt/tesla-innr ... tem/275404
Skriv svar