SuperChargers i Sverige 2015-2016

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av bullen »

Saknar västerås som jag vill minnas varit med tidigare.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

bullen skrev:
Västerås har aldrig legat med på kommande SuC vad jag vet. Se t.ex. kartan i början på denna tråd:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =45&t=1003

Kartan för 2016 har inte uppdaterats på väldigt länge. Arboga ligger inte så långt ifrån Västerås heller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det ligger ute en 2016-karta på svenska hemsidan nu som definitivt inte matchar det screenshot som postades här igår.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

danni skrev:
Det ligger ute en 2016-karta på svenska hemsidan nu som definitivt inte matchar det screenshot som postades här igår.
Dom kanske sitter å kör SimCity TESLA-edition och skärmdumpar lite för skojs skull bara, och nu har dom bytt spelare som satsat lite annorlunda bara :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Verkar som de lagt tillbaka den gamla kartan och man ser att Superchargers som redan är uppe saknas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Eftersom det är Dagen ≡ så kommer lite fundering på vad det kan betyda för utbyggnaden av SuperChargers. Jag förutsätter att Model ≡ kommer att få tillgång till Superchargers och då kommer det ju fler bilar till laddarna. Som det ser ut på köandet verkar det var rätt många fler... Tesla har dock ett par år på sig att få upp nya stationer och kan använda information om reservationer på var dessa skall sättas upp. På bilderna från de svenska butikerna idag känns det som att Tesla måste få upp ett antal fler stationer här i Sverige. Ska bli intressant att se resultatet av de initiala reservationerna.

Kartan på https://www.teslamotors.com/supercharger uppdaterades nyligen och Spanien verkar få många fler SuC inom kort.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Eftersom 20 000kr/bil går till Superchargers så borde problemet lösa sig själv. Bara de fortsätter på det inslagna spåret och har hög investeringstakt. För även om det stått still i Sverige så har ju Tyskland fått många nya laddare under året. Nu får vi hoppas att de slänger upp de laddarna de har utlovat här i Sverige.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

LarsL skrev:
Eftersom 20 000kr/bil går till Superchargers så borde problemet lösa sig själv.
Nja, glöm inte att pengarna helst ska räcka till el i laddkablarna också, inte bara några fancy reklampelare runtom i världen :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Om det behövs bör väl näringsidkarna i närheten kunna betala det, eller? De tjänar ju på att folk stannar där.
I väntan på Model 3
kenhag
elbilist

Inlägg av kenhag »

bullen skrev:
För mig som bor där är det inga problem, men förstår dig som åker från Karlstad att det vore bra att ha en SuC här på resa ToR Stockholm.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
lennart
Teslaägare

Inlägg av lennart »

Sveg behövs,även när man vill in i Norge via Fjällnäs.

jag Behöver ladda i Sveg eller Funäsdalen på väg till Norge slutet maj(fiske)
Hur är tillgängligheten på de laddare som finns där? det är ju endast 1 uttag per sort!! jmf SC 6-20 !
har man otur kan man ju fastna när någon ladd/parkerar. ??
NÅGON SOM HAR TIPS ELLER ERFARENHET.?
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Inlägg av znak3 »

Jag har laddat i både Sveg och funäsdalen. Garo chademo som var gratis i alla fall i januari. Funkade prima och var helt ensam alla gånger jag laddade där. Finns även en 11kw mode 3 type 2 om det skulle vara kö vilket är osannolikt.
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

znak3 skrev:
Jag har laddat i både Sveg och funäsdalen. Garo chademo som var gratis i alla fall i januari. Funkade prima och var helt ensam alla gånger jag laddade där. Finns även en 11kw mode 3 type 2 om det skulle vara kö vilket är osannolikt.
Bra med 11kw bredvid ifall kombi laddaren krånglar.
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

Någon som varit förbi Tindered och kan rapportera status? Vore najs nu när man börjar vilja åka till Öland. .
Användarvisningsbild
Olleman
Teslaägare

Inlägg av Olleman »

Någon som har vet om/när det kommer en SC i Kalmar?
http://---
Rabattkod på 10 000:- vid köp av ny Modell S
Använd länken ovan!
Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare

Inlägg av Designer »

jtesla skrev:
Någon som varit förbi Tindered och kan rapportera status? Vore najs nu när man börjar vilja åka till Öland. .
Var förbi i påskas och tyvärr hade inte mycket hänt, såg bara en grusplan. Men det blir väldigt fin utsikt då klart :)
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Vansbro är en plats som är en stor knutpunkt för resande från stora delar av södra och östra Sverige på väg till Sälenfjällen eller norrut längs inlandsvägen. Väg 26 och E16 korsas här. Exempelvis de som åker från eller via Eskilstuna, Örebro, Västerås, Norrköping, Skövde, Jönköping, Kalmar m.fl passerar alla förbi Vansbro (och inte Mora) på väg till Sälen.

För övrigt bra med Sveg för att binda ihop vägen upp till Östersund!
2016 Model S 75
Skr00ban

Inlägg av Skr00ban »

Jensa skrev:
Vansbro är en plats som är en stor knutpunkt för resande från stora delar av södra och östra Sverige på väg till Sälenfjällen eller norrut längs inlandsvägen. Väg 26 och E16 korsas här. Exempelvis de som åker från eller via Eskilstuna, Örebro, Västerås, Norrköping, Skövde, Jönköping, Kalmar m.fl passerar alla förbi Vansbro (och inte Mora) på väg till Sälen.

För övrigt bra med Sveg för att binda ihop vägen upp till Östersund!
Annars är ju Falun ett bra ställe. Trafik från Uppsala,Gävle mot sälen.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Falun tror jag också på.. Mycket för att avlasta den i Mora när det är mycket fjälltrafik.. Skulle det inte vara p.g.a den mängd bilar som troligen kommer vilja ladda under högtrafik till fjällen hade jag nog tyckt att laddaren i Gävle och den i Mora räckt..
Den i Mora kommer man nog behöva göra rätt stor framöver tror jag.. För att klara resetopparna.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skr00ban

Inlägg av Skr00ban »

Ikea i Borlänge är ett annat alternativ. Då får man med trafiken mot Örebro också
.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
joakimus

Inlägg av joakimus »

Hej
Är ny medlem här.

Var hittar jag SC i Kristianstad?
Hittar inte den på Teslas kartor...
Vet ni om det finns några planer på SC Helsingborg?

Tack på förhand
Joakim
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Herr X »

joakimus skrev:
Hej
Är ny medlem här.

Var hittar jag SC i Kristianstad?
Hittar inte den på Teslas kartor...
Vet ni om det finns några planer på SC Helsingborg?

Tack på förhand
Joakim
Superladdare är bara till för långkörning och finns längs huvudvägarna. Det finns ingen i Kristianstad och man bygger inga SC i städer utan mellan städer. Om du bor i Kristianstad och ska mot Stockholm så är väl nästa Toftaholm längs E4. Ska du mot kontinenten är det Löddeköpinge, och ska du mot Göteborg är nästa i Falkenberg.
Alla destinationer i Skåne ska du klara på den laddning du har i bilen.
Det byggs en nu norr om Kalmar om du ska ta den vägen upp i landet.
Du bör alltså klara alla tänkbara destinationer från Kristianstad.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
joakimus

Inlägg av joakimus »

Okej tack.
Bara lite nyfiken eftersom det stod längre upp i tråden att Kristianstad skulle få en SC 2015, Tyckte det såg lite skralt ut med SC på östkusten
Vi får väl se vad som händer med SC nätverket de närmaste 2 åren Elon har ju pratat om en fördubbling samt en hel del distinatinsladdare. Tesla 3 kommer ju sannolikt inte att ha lika stort batteri som sina stora syskon
Jag bor i Helsingborg.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

joakimus skrev:
Tesla 3 kommer ju sannolikt inte att ha lika stort batteri som sina stora syskon
Jag bor i Helsingborg.
Model 3 kommer vara lättare och ha mindre luftmotstånd än sina storasyskon, så att batteripaketet är lite mindre gör inte särskilt mycket.
Helsingborg är en perfekt plats att bo på - vacker stad med fina superladdar-anslutningar. När du får din Model 3 kommer det finnas superladdare längs alla de stora vägarna. Redan nu finns faktiskt en fastcharger i Karlskrona - den är privat och är därför inte med på Teslas karta, men ägaren har inviterat alla Teslaägare till att ladda där. Därför kommer man redan nu ganska långt om man skulle köra från Helsingborg, genom Blekinge och norrut.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

joakimus skrev:
Okej tack.
Bara lite nyfiken eftersom det stod längre upp i tråden att Kristianstad skulle få en SC 2015, Tyckte det såg lite skralt ut med SC på östkusten
Vi får väl se vad som händer med SC nätverket de närmaste 2 åren Elon har ju pratat om en fördubbling samt en hel del distinatinsladdare. Tesla 3 kommer ju sannolikt inte att ha lika stort batteri som sina stora syskon
Jag bor i Helsingborg.
Supercharger i närhet av Kristianstad, Kalmar och Västervik var planerade till 2015, de skulle byggas efter att ett antal stationer i södra Europa hade byggts klar. Tyvärr tog de i södra Europa längre tid och de i Sverige blev försenade. Du kan se Teslas befintliga och planerade ställen för Superchargers på denna sida:
https://www.teslamotors.com/sv_SE/super ... edirect=no

Någon Supercharger behöver du inte ha i närheten av din bostad. 15-20 mil ifrån i riktningar som du brukar ta långresor är det optimala. Model 3 lär ha lite mindre batteri men också lägre förbrukning. Räckvidden lär inte skilja sig nämnvärt från Model S. Möjligen kommer du kunna välja en Model 3 som har längre än vad en Model S 90D har idag.

Mycket av fördubblingen av Superchargers kommer ske i länder som inte har några Superchargers alls eller väldigt få runt om i världen, dels nya marknader så som Mexiko, Indien, Brasilien, Turkiet, Nya Zeeland osv. Model 3 kommer att komma till många nya marknader jämfört med Model S idag. Dessutom finns inte några Superchargers i länder som idag kan köpa Model S så som Portugal och stor del av östra Europa som är med i EU.
Skriv svar