Jag har sedan senast provkört en i-pace (2019), denna hade dock ett otroligt irriterande missljud från AC/fläkt som förstörde hela upplevelsen. Har kört model Y och 3 ytterligare en gång, både en 2021 och 2024 på model 3. Måste säga att jag är smått förälskad i hur rolig model 3 är att köra, performance ger ju det där pirret i magen jag inte upplevt på någon annan bil. Velar dock rejält om man ska köpa en begagnad 2021 eller satsa på en ny 2024, köper jag nyare modellen måste allt över 400.000 finansieras med billån.
Jag såg en annons på blocket på en begagnad, är inte detta väldigt bra pris? Om man inte får posta annonsörer får någon admin gärna ta bort.
Har du en budget på 400 tkr så är en ny bil att föredra alla dagar i veckan, nya Model 3 är riktigt rolig att köra.
Överväger själv en LR just nu faktiskt efter senaste provkörning.
Har du is i magen kan performance vara ett alternativ längre fram annars då det bara är en tidsfråga innan när Tesla börjar med räntekampanjer för Model 3.
Sedan kanske man kan fundera på hur länge det kommer pirra i magen och hur stort behov man har med det. Det är mycket körglädje även i LR eller standard för de flesta.
Bilen du länkar till verkar vara först registrerad i annat land? Tänk på att det påverkar andrahandsvärdet vid framtida försäljning.
...] Bilen du länkar till verkar vara först registrerad i annat land? Tänk på att det påverkar andrahandsvärdet vid framtida försäljning.
@Nattugglan: Har för mig att jag läst på forumet att privatimport även kan påverka försäkringspremier för Model 3, så gissar att även den biten kan vara intressant att kolla upp. Men är som sagt inte helt säker, så rekommenderar att dubbelkolla det här.
Och att posta länkar till bilannonser går bra. Det är tillåtet på forumet.
Här finns för övrigt två tidigare inlägg om BMW i4 ifall den fortf. är intressant. Verkar som att många tycker eDrive 40 är roligare att köra än M50 – bl.a p.g.a lite lägre vikt (Model 3 har dock lägre vikt än i4.). Se t.ex: viewtopic.php?p=734453#p734453
Det andra inlägget är från samma tråd när en forummedlem haft sin nyinköpta M50 i en vecka: viewtopic.php?p=750507#p750507
Ja jag provkörde först en 2024 hos Tesla, dagen efter körde jag en 2021 performance hos Riddermark. Jag blev minst sagt förälskad i körupplevelsen, men upplevde 2024 som betydligt tystare och uppskattade även skärmen för barnen i baksätet. Men frågan är om det är värt 250.000 extra att låna till en 2024P istället för att betala en 2021 kontant?
Som jag förstår det ovanstående så 'leker du med tanken' att höja budgeten till ~650K...
Från cirka 520K finns det ju även begagnade BMW i4. Till skillnad från Model 3 så har ju den en mer praktiskt halvkombibaklucka. Vet dock inte hur mkt prutmån det kan finnas på i4, eller hur mkt billigare det skulle kunna bli ifall man skulle kunna buda hem en på t.ex. Kvarndammen...
Mercedes EQE verkar finnas beg. från ca 569K.
Om du gillar Hyundai Ioniq 6 så verkar den finnas beg. från ca 535K.
Är osäker på prutmån även kring EQE och Ioniq 6...
Ytterligare alternativ skulle kanske kunna vara VW ID.3 och Cupra Born. Är dock osäker på hur väl förvärmning av batteri inför snabbladdning funkar på dessa två t.ex. vintertid, så det får du dubbelkolla ifall de här (ID.3/Born) skulle vara av intresse.
Jag har 400.000 i kontant och om bilen blir dyrare än så måste resten finansieras med billån, skulle helst undvika det men är inte helt främmande att låna lite för ”rätt” bil.
Har inte haft möjlighet att testa varken Mercedes, bmw eller Hyundai men ska definitivt försöka göra det tack för tipsen!
Har testat både id3 och born och tycker dom är småtrevliga, men saknar den där kicken jag fick med Teslan vid gaspådrag. Det där med förvärmning är jag inte alls insatt i men låter som jag bör titta närmare på.
Återigen tack för alla tips och hjälp det uppskattas mycket!
Har en Born som andrabil och det är ingen förvärmning av batteriet i den alls. Så laddar segt vintertid om man ska åka långt varför man drar sig för det. Samma med id3.
Ja jag provkörde först en 2024 hos Tesla, dagen efter körde jag en 2021 performance hos Riddermark. Jag blev minst sagt förälskad i körupplevelsen, men upplevde 2024 som betydligt tystare och uppskattade även skärmen för barnen i baksätet. Men frågan är om det är värt 250.000 extra att låna till en 2024P istället för att betala en 2021 kontant?
Som jag förstår det ovanstående så 'leker du med tanken' att höja budgeten till ~650K...
Från cirka 520K finns det ju även begagnade BMW i4. Till skillnad från Model 3 så har ju den en mer praktiskt halvkombibaklucka. Vet dock inte hur mkt prutmån det kan finnas på i4, eller hur mkt billigare det skulle kunna bli ifall man skulle kunna buda hem en på t.ex. Kvarndammen...
Mercedes EQE verkar finnas beg. från ca 569K.
Om du gillar Hyundai Ioniq 6 så verkar den finnas beg. från ca 535K.
Är osäker på prutmån även kring EQE och Ioniq 6...
Ytterligare alternativ skulle kanske kunna vara VW ID.3 och Cupra Born. Är dock osäker på hur väl förvärmning av batteri inför snabbladdning funkar på dessa två t.ex. vintertid, så det får du dubbelkolla ifall de här (ID.3/Born) skulle vara av intresse.
Jag har 400.000 i kontant och om bilen blir dyrare än så måste resten finansieras med billån, skulle helst undvika det men är inte helt främmande att låna lite för ”rätt” bil.
Har inte haft möjlighet att testa varken Mercedes, bmw eller Hyundai men ska definitivt försöka göra det tack för tipsen!
Har testat både id3 och born och tycker dom är småtrevliga, men saknar den där kicken jag fick med Teslan vid gaspådrag. Det där med förvärmning är jag inte alls insatt i men låter som jag bör titta närmare på.
Återigen tack för alla tips och hjälp det uppskattas mycket!
Har en Born som andrabil och det är ingen förvärmning av batteriet i den alls. Så laddar segt vintertid om man ska åka långt varför man drar sig för det. Samma med id3.
Kan det vara så att det skiljer sig beroende på årsmodell? Har nyare årsmodeller fått förvärmning eller saknas det på dom med?
Model 3 har länge haft extremt bra andrahandsvärde, nu börjar det närma sig mer normala nivåer. Helt klart intressant med en M3P för 360k!
Tesla kör ju kampanjränta på t.ex. Y LR och Y P nu, tar du det på lång tid (60 mån) så tror jag det kommer ge en rätt vettigt totalekonomi. Fördelen med nytt är ju också ~halva försäkringskostnaden i 3 år och full garanti.
Ja jag provkörde först en 2024 hos Tesla, dagen efter körde jag en 2021 performance hos Riddermark. Jag blev minst sagt förälskad i körupplevelsen, men upplevde 2024 som betydligt tystare och uppskattade även skärmen för barnen i baksätet. Men frågan är om det är värt 250.000 extra att låna till en 2024P istället för att betala en 2021 kontant?
Som jag förstår det ovanstående så 'leker du med tanken' att höja budgeten till ~650K...
Från cirka 520K finns det ju även begagnade BMW i4. Till skillnad från Model 3 så har ju den en mer praktiskt halvkombibaklucka. Vet dock inte hur mkt prutmån det kan finnas på i4, eller hur mkt billigare det skulle kunna bli ifall man skulle kunna buda hem en på t.ex. Kvarndammen...
Mercedes EQE verkar finnas beg. från ca 569K.
Om du gillar Hyundai Ioniq 6 så verkar den finnas beg. från ca 535K.
Är osäker på prutmån även kring EQE och Ioniq 6...
Ytterligare alternativ skulle kanske kunna vara VW ID.3 och Cupra Born. Är dock osäker på hur väl förvärmning av batteri inför snabbladdning funkar på dessa två t.ex. vintertid, så det får du dubbelkolla ifall de här (ID.3/Born) skulle vara av intresse.
Jag har 400.000 i kontant och om bilen blir dyrare än så måste resten finansieras med billån, skulle helst undvika det men är inte helt främmande att låna lite för ”rätt” bil.
Har inte haft möjlighet att testa varken Mercedes, bmw eller Hyundai men ska definitivt försöka göra det tack för tipsen!
Har testat både id3 och born och tycker dom är småtrevliga, men saknar den där kicken jag fick med Teslan vid gaspådrag. Det där med förvärmning är jag inte alls insatt i men låter som jag bör titta närmare på.
Återigen tack för alla tips och hjälp det uppskattas mycket!
Har en Born som andrabil och det är ingen förvärmning av batteriet i den alls. Så laddar segt vintertid om man ska åka långt varför man drar sig för det. Samma med id3.
Kan det vara så att det skiljer sig beroende på årsmodell? Har nyare årsmodeller fått förvärmning eller saknas det på dom med?
Inte ännu vad jag vet, men har ju dykt upp på ID4, Q4 och Enyaq så det kommer nog snart.
Som jag förstår det ovanstående så 'leker du med tanken' att höja budgeten till ~650K...
Från cirka 520K finns det ju även begagnade BMW i4. Till skillnad från Model 3 så har ju den en mer praktiskt halvkombibaklucka. Vet dock inte hur mkt prutmån det kan finnas på i4, eller hur mkt billigare det skulle kunna bli ifall man skulle kunna buda hem en på t.ex. Kvarndammen...
Mercedes EQE verkar finnas beg. från ca 569K.
Om du gillar Hyundai Ioniq 6 så verkar den finnas beg. från ca 535K.
Är osäker på prutmån även kring EQE och Ioniq 6...
Ytterligare alternativ skulle kanske kunna vara VW ID.3 och Cupra Born. Är dock osäker på hur väl förvärmning av batteri inför snabbladdning funkar på dessa två t.ex. vintertid, så det får du dubbelkolla ifall de här (ID.3/Born) skulle vara av intresse.
Jag har 400.000 i kontant och om bilen blir dyrare än så måste resten finansieras med billån, skulle helst undvika det men är inte helt främmande att låna lite för ”rätt” bil.
Har inte haft möjlighet att testa varken Mercedes, bmw eller Hyundai men ska definitivt försöka göra det tack för tipsen!
Har testat både id3 och born och tycker dom är småtrevliga, men saknar den där kicken jag fick med Teslan vid gaspådrag. Det där med förvärmning är jag inte alls insatt i men låter som jag bör titta närmare på.
Återigen tack för alla tips och hjälp det uppskattas mycket!
Har en Born som andrabil och det är ingen förvärmning av batteriet i den alls. Så laddar segt vintertid om man ska åka långt varför man drar sig för det. Samma med id3.
Kan det vara så att det skiljer sig beroende på årsmodell? Har nyare årsmodeller fått förvärmning eller saknas det på dom med?
Inte ännu vad jag vet, men har ju dykt upp på ID4, Q4 och Enyaq så det kommer nog snart.
Enligt denna sida verkar det till slut finnas för ID.3, iallafall för nya ID.3 PRO S (77kWh), men vis av tidigare förhoppningar för ID.3 så skulle jag dubbelkolla noga. https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... odel-18359
Fördelen med nytt är ju också ~halva försäkringskostnaden i 3 år och full garanti.
Är det stor skillnad i försäkringskostnad på en LR/RWD och Performance?
Tycker inte det verkar som det. Oavsett så kan det ju tydligen skilja sig en hel del från person till person, samt mellan olika bolag. Finns vidare ett antal existerande trådar om det här på forumet.
Fördelen med nytt är ju också ~halva försäkringskostnaden i 3 år och full garanti.
Är det stor skillnad i försäkringskostnad på en LR/RWD och Performance?
Tycker inte det verkar som det. Oavsett så kan det ju tydligen skilja sig en hel del från person till person, samt mellan olika bolag. Finns vidare ett antal existerande trådar om det här på forumet.
När jag kollade sommaren -22 fick jag exakt samma pris på LR och Performance. På både LF och TH.
Fördelen med nytt är ju också ~halva försäkringskostnaden i 3 år och full garanti.
Är det stor skillnad i försäkringskostnad på en LR/RWD och Performance?
Tycker inte det verkar som det. Oavsett så kan det ju tydligen skilja sig en hel del från person till person, samt mellan olika bolag. Finns vidare ett antal existerande trådar om det här på forumet.
När jag kollade sommaren -22 fick jag exakt samma pris på LR och Performance. På både LF och TH.
Jag kollade igår, fick 750 kr för en MYP och typ 670 kr för en Y RWD, bor i ett finare villaområde utanför Stockholm