Superchargers

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4355
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Superchargers

Inlägg av dstr »

Wahll skrev:
dstr skrev:
Där kan man ju också hålla koll på bilar med låg strömnivå som är på väg mot just den SC'n för att kunna skapa en kö-prognos.
Tja, jag vet inte men jag tror inte alla är så sugna på att få sin bil GPS-trackad (till skillnad från positionerad) av vara sig Tesla eller en App. Fast en del myndigheter tycker nog det är kanon. Här krävs ju en allvarlig kontroll av avidentifieringen i såfall.
App'en behöver ju inte exponera vems bil som är på väg dit, eller bilarnas position öht utan enbart en enkel "Om 15 minuter förväntas kö-tiden vid laddstation X vara 4 minuter" där 15 minuter är matchat mot din gps.

Funktionen skulle bli ganska exakt om bilarna delade med sig av GPS-destinationen till Tesla, dvs om jag knappat in Malmö och är i Stockholm så är sannolikheten hög att jag stannar i Ödeshög. Lite likt Waze så skulle man kunna få hjälp med planeringen, ladda 60% på SC A och 30% på SC B för att undvika laddköer och komma fram snabbast.
Användarvisningsbild
Lasse
elbilist
Inlägg: 73
Blev medlem: 05 jul 2014 11:43
Ort: Malmö

Re: Superchargers

Inlägg av Lasse »

Är jag den enda som missat samarbetet mellan Tesla och OKQ8? :shock:
http://www.expressen.se/motor/tesla-byg ... i-sverige/
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Superchargers

Inlägg av Wahll »

dstr skrev:
App'en behöver ju inte exponera vems bil som är på väg dit, eller bilarnas position öht utan enbart en enkel "Om 15 minuter förväntas kö-tiden vid laddstation X vara 4 minuter" där 15 minuter är matchat mot din gps. Funktionen skulle bli ganska exakt om bilarna delade med sig av GPS-destinationen till Tesla, dvs om jag knappat in Malmö och är i Stockholm så är sannolikheten hög att jag stannar i Ödeshög. Lite likt Waze så skulle man kunna få hjälp med planeringen, ladda 60% på SC A och 30% på SC B för att undvika laddköer och komma fram snabbast.
Nej, det behöver inte exponeras men det behöver samlas in. Och jag tror inte Tesla är imuna mot intrång eller klåfingriga myndigheter. Man måste väl har minst två gps punkter för att avgöra riktningen, men sannolikt fler för att göra en bra bedömning. Men visst idén är kanon och jag skulle själv kryssa i att "jag godkänner att Tesla samlar in GPS data för kvalitet och statistik syften". Det lkanske inte behöver vara mer komplicerat än så?
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Superchargers

Inlägg av ironjack »

dstr skrev:
"jag godkänner att Tesla samlar in GPS data för kvalitet och statistik syften"
Det har man väl redan kryssat i när man köpt bilen? Jag har inte lusläst allt finstilt men är övertygad om att motsvarande formulering finns där. Inga moderna uppkopplade produkter kan användas utan sådant medgivande.
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Superchargers

Inlägg av hybris »

Niclas skrev:
Laddar just nu i Infra City, bara en sc igång vid servicecentret, den andra aktiveras nästa vecka. Arbetet vid max pågår för fullt.
Jag såg att de dök upp på min GPS. Dock laddar jag inte för det känns otroligt snålt att ladda där när jag pendlar Uppsala-Stockholm... Spara 1.5 SEK milen och stå där 20 min... Inte värt det... Men vid långfärder är det ju grymt bra!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Superchargers

Inlägg av TiborBlomhall »

Lasse skrev:
Är jag den enda som missat samarbetet mellan Tesla och OKQ8? :shock:
http://www.expressen.se/motor/tesla-byg ... i-sverige/
JaHERREgud vad gammelmedia kan dilla ihop! :roll:
Det är som när de sa att det är Max som bygger ut laddnätet bara för att några av stationerna råkar stå vid deras restauranger.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Superchargers

Inlägg av Bod »

Idag hade DN en notis om samarbetet Tesla o OKQ8. I samma tidning är en artikel om att Fortum, Nissan o McDonalds har ett "stort" projekt tillsammans om att bygga laddstolpar vid McDonaldsrstauranger. CCS OCH CHAdeMO. Man kan få intrycket när man läser artikeln att det är Sveriges största laddstolpeprogram.

Dessa tidningar. :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Superchargers

Inlägg av bylund »

Laddar just nu i Sundsvall, och lokaltidningen råkade var där och påstod att jag var den första att använda den. Någon som redan har varit där och kan hävda förstaplatsen? Kanske kommer en blänkare på http://www.st.nu/ idag eller imorgon.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Superchargers

Inlägg av Surfaren »

TiborBlomhall skrev:
Lasse skrev:
Är jag den enda som missat samarbetet mellan Tesla och OKQ8? :shock:
http://www.expressen.se/motor/tesla-byg ... i-sverige/
JaHERREgud vad gammelmedia kan dilla ihop! :roll:
Det är som när de sa att det är Max som bygger ut laddnätet bara för att några av stationerna råkar stå vid deras restauranger.
Dom kan verkligen dilla ihop saker, men i detta fall finns det ett pressmeddelande från OKQ8. Vad det sen har för vikt vet jag inte... Men källan känns ju något mer värdefull där än om det hade varit Expressens eget påhitt.

http://www.okq8.se/om-okq8/press
Ovanstående sida har en länk hit:
http://www.mynewsdesk.com/se/okq8/press ... er-1091041
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Superchargers

Inlägg av matbl »

Någon som sett eller hört något om SC i dalarna? Finns en markerad som 2015 så inte till fjällen i vinter antar jag?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Superchargers

Inlägg av TiborBlomhall »

MAX hade också liknande pressrelease där de tog åt sig äran för att Tesla byggde Superchargers på deras mark.

MAX, OKQ8, Dinners och andra aktörer bidrar alltså med att upplåta mark åt Tesla, men inget mer. Lite väl magstarkt att då gå ut med pressreleaser om "samarbeten" som om de skulle bygga själva eller vara mer delaktiga i det hela än "ööhhh... där borta får ni bygga, grabbar".

Tvärtom var OKQ8 i Sillekrog orolig över att Teslas Superchargers skulle överglänsa deras egna laddstolpar och ville Tesla skulle bygga sina längre bort. :roll:
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Superchargers

Inlägg av Surfaren »

Okej, falskt alarm då :)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Mikael Karlberg
Teslaägare
Inlägg: 74
Blev medlem: 05 mar 2014 10:04
Ort: Kisa

Re: Superchargers

Inlägg av Mikael Karlberg »

Ja då var även Sillekrog färdig, var där och laddade på eftermiddagen. :)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Superchargers

Inlägg av bylund »

bylund skrev:
Laddar just nu i Sundsvall, och lokaltidningen råkade var där och påstod att jag var den första att använda den. Någon som redan har varit där och kan hävda förstaplatsen? Kanske kommer en blänkare på http://www.st.nu/ idag eller imorgon.
Då är jag tidningskändis :)
http://www.st.nu/ekonomi/tesla-stationer-i-skonsberg
Själva artikeln säger mest bara att stationsföreståndaren tror att det här ska bli bra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Superchargers

Inlägg av hybris »

Du vet att du inte behöver stå och hålla i kabeln under laddningen? ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Superchargers

Inlägg av bylund »

hybris skrev:
Du vet att du inte behöver stå och hålla i kabeln under laddningen? ;-)
Jo, fast det gör jag ju inte :) Jag går ju därifrån, kabeln är ju bakom mig (och jag hade ingen aning om att det var tidningen, trodde det var mest någon som ville bli fotad framför en Tesla)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Superchargers

Inlägg av ironjack »

Mikael Karlberg skrev:
Ja då var även Sillekrog färdig, var där och laddade på eftermiddagen. :)
Äntligen! Det är den enskilt viktigaste SCn för mig, har väntat länge på den.
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
Edderf
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 04 nov 2014 22:14
Ort: Färjestaden, Öland

Re: Superchargers

Inlägg av Edderf »

Jag hoppas att Kalmar kommer snart. Är det någon som har info om den?
vigge50
Inlägg: 7472
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Superchargers

Inlägg av vigge50 »

Edderf skrev:
Jag hoppas att Kalmar kommer snart. Är det någon som har info om den?
Dem har nu byggt alla som är planerade för detta året så nu får vi nog vänta till efter vintern och frosten innan dem bygger fler. Det enda vi vet är att den planeras bygga någon gång nästa år
Användarvisningsbild
4wheeler4
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 12 apr 2014 23:14
Ort: Vallentuna

Re: Superchargers

Inlägg av 4wheeler4 »

Dalarna, ja, någon som har fått någon klarhet i var den kan tänkas hamna? Om den hamnar i Mora eller Malung borde man kunna ta sig upp till Funäsdalen, vilket jag vore intresserad av.
Användarvisningsbild
Lasse
elbilist
Inlägg: 73
Blev medlem: 05 jul 2014 11:43
Ort: Malmö

Re: Superchargers

Inlägg av Lasse »

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 869640.ece Tesla Club Sweden får yttligare uppmärksamhet 8-)
Användarvisningsbild
Matsson
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 mar 2014 17:49

Re: Superchargers

Inlägg av Matsson »

Dalarna: borde bli Borlänge då det ger möjlighet att komma till båda sidorna av Siljan, dvs Leksand/Rättvik/Mora å ena sidan och Malung/Sälen på andra. Både Avesta-Hedemora-Ludvika och Falun har ett rimligt avstånd till Borlänge för att "åka o tanka" om man är på tillfälligt besök. Borlänge får min röst!
Användarvisningsbild
4wheeler4
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 12 apr 2014 23:14
Ort: Vallentuna

Re: Superchargers

Inlägg av 4wheeler4 »

Hm, Borlänge hjälper inte om man ska till västra Härjedalen. Mora skulle däremot funka om man kommer från E4:an (Stockholm och Uppsala) och passerar Gävle. Funkar också bra från Karlstad på E45:an. Från Mora kommer man sedan vidare i Dalarna och Härjedalen, till Funäsdalen, Vemdalen, Lofsdalen _och_ Sälen... Får min röst! En SC i Sveg vore inte heller helt fel...
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Superchargers

Inlägg av jans »

4wheeler4 skrev:
Hm, Borlänge hjälper inte om man ska till västra Härjedalen. Mora skulle däremot funka om man kommer från E4:an (Stockholm och Uppsala) och passerar Gävle. Funkar också bra från Karlstad på E45:an. Från Mora kommer man sedan vidare i Dalarna och Härjedalen, till Funäsdalen, Vemdalen, Lofsdalen _och_ Sälen... Får min röst! En SC i Sveg vore inte heller helt fel...
Absolut ! SC i Mora och i Sveg behövs så har vi öppnat hela fjällvärlden och inlandsvägen.
Men Tesla har ju inga planer på det. Vi får driva kampanj !
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Superchargers

Inlägg av Bod »

Flera hotell i Sälen håller på att sätta på laddstolpar, för att möjliggöra snabbladdning. De har tydligen insett att ligger på bekvämt laddavstånd för många sportlovsfirare.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Skriv svar