Tvätt av model S.
Moderator: Redaktion
Tvätt av model S.
Jag handtvättar min bil och har inte låtit andra tvätta den för att minska risken för mikrorepor. Kör med två hinkar etc.
Men klurar på möjligheten att köra med borstfri tvätt som komplement till handtvätten nu vintertid. Bilen är ju både lång och bred. nyfiken på erfarenheter av borstfri maskintvätt. Om någon har tips på bra maskintvätt i Uppsala tex?
Men klurar på möjligheten att köra med borstfri tvätt som komplement till handtvätten nu vintertid. Bilen är ju både lång och bred. nyfiken på erfarenheter av borstfri maskintvätt. Om någon har tips på bra maskintvätt i Uppsala tex?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Tvätt av model S.
Gällande hur jag handtvättar:
Två stora hinkar med grit guard i botten.
Avfettningsmedel
meguairs ultimate wash & wax (schampo)
Meguairs wash mit (tvätthandske). En för överdelen av bilen och en nedre delen.
Svamp för fälgar och smutsiga plastdetaljer.
Tvätthall med högtryck
Lägger på avfettning nör bilen är torr. Låter verka. Spolar av med högtryck. Känner försiktigt på lacken om den är ren. Annars mer avfettning och spola.
Båda hinkarna med kallvatten. En med schampo och en för att skölja ur tvätthandsken.
Tvättar övre delen först och sedan nedre delen.
Om jag har tid torkar jag med en meguairs water magnet. Fördelen är att bilen ser ren ut längre men på vintern har det lägre prio när temperaturen är runt slask...
Bilen är opticoat pro behandlad så smutsen rinner av vid avfettning. Dock viktigt att gå med schampo,så,ingen avfettning finns kvar...
Två stora hinkar med grit guard i botten.
Avfettningsmedel
meguairs ultimate wash & wax (schampo)
Meguairs wash mit (tvätthandske). En för överdelen av bilen och en nedre delen.
Svamp för fälgar och smutsiga plastdetaljer.
Tvätthall med högtryck
Lägger på avfettning nör bilen är torr. Låter verka. Spolar av med högtryck. Känner försiktigt på lacken om den är ren. Annars mer avfettning och spola.
Båda hinkarna med kallvatten. En med schampo och en för att skölja ur tvätthandsken.
Tvättar övre delen först och sedan nedre delen.
Om jag har tid torkar jag med en meguairs water magnet. Fördelen är att bilen ser ren ut längre men på vintern har det lägre prio när temperaturen är runt slask...
Bilen är opticoat pro behandlad så smutsen rinner av vid avfettning. Dock viktigt att gå med schampo,så,ingen avfettning finns kvar...
Jag har provat D&D biltvättar en gång.
http://www.ddbiltvattar.se/index2.php
Bra tvättresultat, men det läckte in lite vid förardörrens lilla triangulära fönstersektion.
Endast några droppar, men ändå lite obehagligt.
Sedan uppstod ett vinande ljud vid högre hastigheter från taket.
Kom förmodligen från gummilisten fram vid panoramataket.
Den har en bit på ca 10-15 cm som sticker upp lite just vid mitten av panoramataket.
Tryckte lite på listen och ljudet försvann.
Någon som upplevt nått liknande?
http://www.ddbiltvattar.se/index2.php
Bra tvättresultat, men det läckte in lite vid förardörrens lilla triangulära fönstersektion.
Endast några droppar, men ändå lite obehagligt.
Sedan uppstod ett vinande ljud vid högre hastigheter från taket.
Kom förmodligen från gummilisten fram vid panoramataket.
Den har en bit på ca 10-15 cm som sticker upp lite just vid mitten av panoramataket.
Tryckte lite på listen och ljudet försvann.
Någon som upplevt nått liknande?
Skumt med panorama... Sök på teslamotorsclub.com... Brukar finnas fler om det är något allmänt.
Har kört borstlöst hela tiden på olika mackar (OKQ8, Statoil) och det stora problemet är att det inte blir så bra resultat. Bilen i stort blir "nästan" ren medan bakpartiet inte alls blir rent. Vet inte hur man ska göra om man som jag inte orkar handtvätta och tycker att borstar känns sådär halvkul...?
Dundra på,avfettning innan... Extra... Brukar ge bättre resultat
Tips: lämna in bilen för handtvätt.Matsson skrev:Vet inte hur man ska göra om man som jag inte orkar handtvätta och tycker att borstar känns sådär halvkul...?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Skulle aldrig lämna in på handtvätt... Mikrorepor över hela bilen...
Från smutsiga svampar/trasor eller?hybris skrev:Skulle aldrig lämna in på handtvätt... Mikrorepor över hela bilen...
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Ja, många är ett gäng glada gubbar som startat tvätt. Är du pedant tvättar du aldrig hos dessa.,om du hittat en riktigt bra firma ör,det perfekt men de växer inte på träd. Be dem beskriva hur de tvättar. Två hinkar? Skitiga trasor?
ta tips från vänner med sportbilar. Kolla vart Porschehandlaren tvättar eller liknande. Personligen låter jag ingen annan tvätta min bil. Inte Teslaservice heller för de anlitar några lokala...

Helt enig!hybris skrev:Ja, många är ett gäng glada gubbar som startat tvätt. Är du pedant tvättar du aldrig hos dessa.,om du hittat en riktigt bra firma ör,det perfekt men de växer inte på träd. Be dem beskriva hur de tvättar. Två hinkar? Skitiga trasor?ta tips från vänner med sportbilar. Kolla vart Porschehandlaren tvättar eller liknande. Personligen låter jag ingen annan tvätta min bil. Inte Teslaservice heller för de anlitar några lokala...
Nu när de krupit ned mot 0an eller tom några - grader så är det svårare att tvätta själv, om man inte har tillgång till en inomhus tvätt.
Alternativet är att ta en tvätthall och ta med egen svamp, spann och medel - men det brukar inte vara så uppskattat.
Få rabatt på din Tesla: http://---
Det första jag gör när jag köper en ny bil är att lämna in den för lackförsegling. Efter det behöver jag inte oroa mig för repor från biltvättar med borstar. Gör man detta på våren och hösten ser bilen som ny ut även efter några år.
Bra sagt, Hybris!hybris skrev:Ja, många är ett gäng glada gubbar som startat tvätt. Är du pedant tvättar du aldrig hos dessa.,om du hittat en riktigt bra firma ör,det perfekt men de växer inte på träd. Be dem beskriva hur de tvättar. Två hinkar? Skitiga trasor?ta tips från vänner med sportbilar. Kolla vart Porschehandlaren tvättar eller liknande. Personligen låter jag ingen annan tvätta min bil. Inte Teslaservice heller för de anlitar några lokala...
Jag lämnar min till en firma på Banérgatan i Sthlm. Det bästa med stället är att det står ett gäng Ferraris och Porschar där. Även McLaren och Bentlys tvättas där.
600:- för in och utsida.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Jag tvättar i GDS hall i Uppsala. Fungerar bra. Har opticoat pro behandling som är bättre än vanliga lackförsegling. men skulle aldrig tvätta med borstar eller vid Berras-tvätt-och-fisk. Mikrorepor kan du få även med behandlad bil. syns i soljus och inte kul även om det är lätt att behandla. Bod låter som du har hittat ett bra ställe.
Det finns en riktigt bra tvätt här i Huddinge på Häradsvägen, Diamant Car Wash. De tvättar bilarna år Audi, BMW och Porsche och gör det riktigt bra. Bilen blir riktigt snygg efter deras tvättande. Använder dem idag för min BMW och tänkte använda dem för min Tesla sen när den kommer.hybris skrev:Ja, många är ett gäng glada gubbar som startat tvätt. Är du pedant tvättar du aldrig hos dessa.,om du hittat en riktigt bra firma ör,det perfekt men de växer inte på träd. Be dem beskriva hur de tvättar. Två hinkar? Skitiga trasor?ta tips från vänner med sportbilar. Kolla vart Porschehandlaren tvättar eller liknande. Personligen låter jag ingen annan tvätta min bil. Inte Teslaservice heller för de anlitar några lokala...
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Jag tvättar alltid bilen i "självtvättar" likt denna: http://autospa.se/tvatta-sjalv-service/
Ingenting som nuddar bilen annat än vatten, ca 10 minuters jobb och väldigt nöjd med resultatet.
Ingenting som nuddar bilen annat än vatten, ca 10 minuters jobb och väldigt nöjd med resultatet.
Är inte den här typen av gör det självtvättar det enda lagliga sättet att tvätta förhand? Trodde det inte var lagligt att tvätta på garageuppfarten. (Rätta mig gärna)
Inte så lämpligt men inte riktigt olagligt heller. Gräs/grus är bättre än asfalt, så lorten filtreras ner i marken i stället för koncentrerat kommer ut i dagvattensystemet.LarsL skrev:Är inte den här typen av gör det självtvättar det enda lagliga sättet att tvätta förhand? Trodde det inte var lagligt att tvätta på garageuppfarten. (Rätta mig gärna)
Kommunen har lokala bestämmelser, som KAN förbjuda biltvätt på icke anvisade platser. Men det skiljer sig från ort till ort.
Namn på firman? Alltid på jakt efter en bra rekommendation. : )Bod skrev:Jag lämnar min till en firma på Banérgatan i Sthlm. Det bästa med stället är att det står ett gäng Ferraris och Porschar där. Även McLaren och Bentlys tvättas där.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Kan det vara PITSTOP Östermalm? Håller till i P-huset Garnisonen, Banergatan 30. De gjorde Ceramic Pro-behandling på min bil, blev ganska bra.olarsson skrev:Namn på firman? Alltid på jakt efter en bra rekommendation. : )Bod skrev:Jag lämnar min till en firma på Banérgatan i Sthlm. Det bästa med stället är att det står ett gäng Ferraris och Porschar där. Även McLaren och Bentlys tvättas där.
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Det måste vara den, kommer inte ihåg namnet, men adressen stämmer och man tar hissen från Garnissonen, Karlavägen 100, när man hämtar bilen.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Sweet!
Ska prova. Tack!
Ska prova. Tack!
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
- kanylbullen
- Teslaägare
Med två barn, 1 och 2 år, extremt mycket jobb innan semester och en del annat strul så fanns det helt enkelt inte tid att tvätta bilen på en månad och ungefär 500 mil. Förrän igår, när vi landat på semestern i Skåne. Det är ju som att få en helt ny bil igen! Vilken enorm skillnad!
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Nu är det dax för första tvätten efter folieringen. Hybris tipsade tacksamt om att hålla minst 50 cm med högtryck. Jag har dock inte möjlighet att tvätta för hand regelbundet (kanske får prova en självtvätt) och det tvättar jag provat tidigare känns som om det är närmare än så. Någon som har tips om en högtryckstvätt som inte går så nära på en Tesla och gärna i norrort om Stockholm?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.