I så fall har jag haft samma fel på alla tre bilar jag haft.
Ja eller så har det varit något hos dig som gjort att de dragit mer, vilket är troligare när vi pratar tre bilar. Det vi vet är att Tesla pratat om hur designen är annorlunda från S/X för att få ner vampire drain och att de flesta verkar rapportera liknande resultat. Så får man då samma drain som S/X kan man ju dra slutsatsen att något inte är som det var tänkt, det kan ju bero på defekter eller användningsmönster.
Är garaget utanför huset så telefonnyckeln är ansluten hela tiden? Kan det påverka? Finns massa frågor man får ställa sig här. Kanske kommer man fram till att det är något askass designat av Tesla som gör att vissa vanliga användningsområden ger hög vampire drain men det kan man inte anta från början.
Min S tappar runt en halv kWh per dygn när den sover. Så på två veckor kanske den tappar 7-8 kWh. Nästan 10% alltså. Tycker inte det är ett problem men nog är det lite konstigt att de andra elbilarna inte tappar nästan något?
Är den vaken kan den tappa mångdubbelt mer. Tror den kan tappa 3-4 kWh per dygn då.
Olika designfilosofi. Gamla ICE-tillverkare använder samma arkitektur som de alltid gjort, dvs massa små controllers från alla möjliga olika tillverkare.
Systemet som hanterar app-uppkoppling är från en leverantör som hanterar endast just den funktionen, därmed kan den vara liten, billig och energisnål.
Tesla däremot har en enda stor dator som hanterar ALLT, vilket också gör att de tex kan uppdatera allt OTA. Nackdelen är att en stor dator drar mkt mer ström än en liten, vilket får följdeffekten att bilen drar mkt mer om/när den datorn är aktiv.
Då vore det kanske smart av Tesla att ha en liten dator som hanterar just appuppkopplingen, eftersom det skulle spara en stor del av elförbrukningen.
Om man hade som mål att optimera strömförbrukningen maximalt vid stillastående ja, men det har man inte. Man har helt annan fokus. Allt skall vara så integrerat och "streamlined" som möjligt.
Extra små komponenter som adderar komplexitet skyr man(en annan sån komponent är ju tex regnsensor).
Det är inte alltid optimalt för varje given situation, men som helhet ger det de resultat Tesla vill uppnå. En bil som kan rulla dygnet runt som robotaxi, där alla komponenter kan uppdateras OTA, och är relativt lätt att serva.
Har haft tre stycken, och alla har haft rejäl vampire drain, precis som de två S och den X jag haft. Enda sättet att minska den rejält, har varit genom att stänga av mobiluppkopplingen, vilket inte känns okej. Porschen har som det ser ut 0 i vampire drain, där ligger Tesla långt efter.
Årsak for vampire drain er at Teslas datamaskin overvåker bilen hele tiden. Så drar mobiltilkobling og Sentry sin del.
For å redusere Vampire drain kan i skjerminnstilling slå på strømsparing samt slå av Sentry. Ved å beholde mobil tilgang har du fortsatt alle funksjoner som stures via app.
Slår du på strømsparing så tar det noen sekunder før bilen våkner til liv når du setter deg inn i bilen for å kjøre.
Slår du av Sentry så har du ingen kameraovervåkning såfremt bilen blir utsatt for hærverk.
Jeg selv slår av sentry hjemme for å blant annet få bms til å kalibrere seg, noe som ikke er mulig med Sentry aktivert. Ellers lar jeg Sentry være på og aksepterer det lille tapet.
Et litt appendix:
Om ikke lenge vil nok Porsche komme med med funksjoner i app samt OTA og evt noe som ligner på Sentry. Da kommer også et merkbart Vampire drain frem.
Et litt appendix:
Om ikke lenge vil nok Porsche komme med med funksjoner i app samt OTA og evt noe som ligner på Sentry. Da kommer også et merkbart Vampire drain frem.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det absolut sämsta med Porschen är att man måste låsa den med den elektriska nyckeln, däremot kan man se att den är låst/olåst i appen. I appen kan man även ställa in laddning och klimatanläggning, på ett mycket mer avancerat sätt än i Teslan. Vampire drain är trots detta noll.
Jeg leste for 1-2 pr siden at Tesla overvåker seg selv i stor grad. Det er alarm, temperatur samt kamera. De har prøvd å redusere drain, men AI-maskinen drar en del. Nå har loggingen og oppkoblingen blitt sjeldnere enn tidligere, samtidig har Sentry tilkommet. Og Sentry bruker AI-maskinen en hel del. Det har å gjøre med den lovmessige begrensningen i å filme på offentlig sted. Så sentry har ikke lov å lagre noe som helst så lenge analysen ikke tilsier at bilens integritet er truet. Da blir det lagret. Det hadde forbruksmessig nok vært bedre å bare dumpe ned altsammen på en USB-stick, men det er ikke lov. Det er analysen, dvs bruk av AI som er det som drar strøm.
Slik jeg har oppfattet det så skal dette også merkes ved kjøring. Uten autopilot skal forbruket være lavere.
Såfremt Porsche stenger av alt så er nok drain nesten null, men i det en datamaskin i bilen slåes på så må det flyte strøm ut av et eller annet batteri. Sannsynligvis er det ikke mye AI i en Porsche, og datakraft brukes da bare ved OTA (som foreløpig er begrenset) eller ved kjøring.
Jeg har ikke kjørt Taycan, men utifra hva venner forteller er det en fin bil. God byggekvalitet og veldig gode kjøreegenskaper. Men Tesla er nok et helt annet konsept. Porsche er en elektrisk bil, Tesla mer en kjørende datamaskin.
Kan man ställa laddström i appen till Porschen också?
Man kan välja direktladdning, avgångstimer som även ser till så att bilen håller rätt temperatur vid avfärd samt olika allmänna och platsbaserade laddprofiler via appen, men det korta svaret på din fråga är nog nej.
Jeg leste for 1-2 pr siden at Tesla overvåker seg selv i stor grad. Det er alarm, temperatur samt kamera. De har prøvd å redusere drain, men AI-maskinen drar en del. Nå har loggingen og oppkoblingen blitt sjeldnere enn tidligere, samtidig har Sentry tilkommet. Og Sentry bruker AI-maskinen en hel del. Det har å gjøre med den lovmessige begrensningen i å filme på offentlig sted. Så sentry har ikke lov å lagre noe som helst så lenge analysen ikke tilsier at bilens integritet er truet. Da blir det lagret. Det hadde forbruksmessig nok vært bedre å bare dumpe ned altsammen på en USB-stick, men det er ikke lov. Det er analysen, dvs bruk av AI som er det som drar strøm.
Slik jeg har oppfattet det så skal dette også merkes ved kjøring. Uten autopilot skal forbruket være lavere.
Såfremt Porsche stenger av alt så er nok drain nesten null, men i det en datamaskin i bilen slåes på så må det flyte strøm ut av et eller annet batteri. Sannsynligvis er det ikke mye AI i en Porsche, og datakraft brukes da bare ved OTA (som foreløpig er begrenset) eller ved kjøring.
Jeg har ikke kjørt Taycan, men utifra hva venner forteller er det en fin bil. God byggekvalitet og veldig gode kjøreegenskaper. Men Tesla er nok et helt annet konsept. Porsche er en elektrisk bil, Tesla mer en kjørende datamaskin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Håller med helt.
Porschen är en bättre bil på nästan alla sätt, men prislappen är därefter också.
Jeg leste for 1-2 pr siden at Tesla overvåker seg selv i stor grad. Det er alarm, temperatur samt kamera. De har prøvd å redusere drain, men AI-maskinen drar en del. Nå har loggingen og oppkoblingen blitt sjeldnere enn tidligere, samtidig har Sentry tilkommet. Og Sentry bruker AI-maskinen en hel del. Det har å gjøre med den lovmessige begrensningen i å filme på offentlig sted. Så sentry har ikke lov å lagre noe som helst så lenge analysen ikke tilsier at bilens integritet er truet. Da blir det lagret. Det hadde forbruksmessig nok vært bedre å bare dumpe ned altsammen på en USB-stick, men det er ikke lov. Det er analysen, dvs bruk av AI som er det som drar strøm.
Slik jeg har oppfattet det så skal dette også merkes ved kjøring. Uten autopilot skal forbruket være lavere.
Har man Sentry igång så drar det betydligt mer ström ja.
Om den bara "dumpat" allt på USB-driven så skulle den bli full på några timmar(beroende på storlek). Då vore det som en "dum" övervakningskamera.
Att "AI-maskinen" är igång är helt enkelt för att den skall kunna detektera vad som kan vara relevant, och vad som inte är irrelevant. Det har inget med lagar och regler att göra.
Tanken med Sentry är ju att den endast skall fånga relevanta händelser.
Kan man ställa laddström i appen till Porschen också?
Man kan välja direktladdning, avgångstimer som även ser till så att bilen håller rätt temperatur vid avfärd samt olika allmänna och platsbaserade laddprofiler via appen, men det korta svaret på din fråga är nog nej.
Känns fortfarande en grym bil
Har du ett fånigt flin varje dag? jag saknar lite den där "känslan "
varje dag så att säga skulle gärna prova...
Kan man ställa laddström i appen till Porschen också?
Man kan välja direktladdning, avgångstimer som även ser till så att bilen håller rätt temperatur vid avfärd samt olika allmänna och platsbaserade laddprofiler via appen, men det korta svaret på din fråga är nog nej.
Känns fortfarande en grym bil
Har du ett fånigt flin varje dag? jag saknar lite den där "känslan "
varje dag så att säga skulle gärna prova...
Man kan nog säga att jag har det fåniga flinet, dock inte varje dag, eftersom jag kör med trean när det är dåligt väder, och därmed kör Porschen ganska sällan, särskilt så här års. Det gör att det blir en wow-känsla varje gång.
I takt med att Tesla blivit vanligt har den speciella känslan att man är tidig med att köra framtiden försvunnit, nu börjar Tesla kännas ungefär lika vanligt som vilken Volvo som helst. Sedan är det jättebra att det är så.
När man kör Porschen så blir det väldigt tydligt att det är en Europeisk bil och att Teslan är Amerikansk, och hur många hade kunnat tänka sig en Amerikansk bil innan Tesla? Inte jag i alla fall.
Hei Taliz!
Jo faktisk er det slik at man i de fleste europeiske land har et forbud mot å sette opp videokameraer på offentlig sted uten spesiell tillatelse. Det man får lov til er å filme mens man enten selv hilder kameraet eller sitter i bilen mens dashkameraet er i gang.
Da Tesla introduserte Sentry-mode ble det i sentraleuropa og også i Norge lagt ned et forbud mot det. Datatilsynet var veldig klar på det her i landet, og i Tyskland var man ikke i tvil om forbudet. Det er her AI kom inn som en joker hvor man kunne forsikre at folk som oppholdt seg på offentlig sted, ikke ble filmet av private, anonyme kameraer.
Det var eneste mulighet for Tesla å kunne tilby teknikken.
Det betyr også at de personer som har montert et dash-kamera i bilen som filmer kontinuerlig ikke følger lov og regelverk. I Tyskland (og resten av EU) er faktisk denne type kamera forbudt. Du har bare lov å filme mens du sitter i bilen. Derimot er Sentry med AI lov.
Hei Taliz!
Jo faktisk er det slik at man i de fleste europeiske land har et forbud mot å sette opp videokameraer på offentlig sted uten spesiell tillatelse. Det man får lov til er å filme mens man enten selv hilder kameraet eller sitter i bilen mens dashkameraet er i gang.
Da Tesla introduserte Sentry-mode ble det i sentraleuropa og også i Norge lagt ned et forbud mot det. Datatilsynet var veldig klar på det her i landet, og i Tyskland var man ikke i tvil om forbudet. Det er her AI kom inn som en joker hvor man kunne forsikre at folk som oppholdt seg på offentlig sted, ikke ble filmet av private, anonyme kameraer.
Det var eneste mulighet for Tesla å kunne tilby teknikken.
Det betyr også at de personer som har montert et dash-kamera i bilen som filmer kontinuerlig ikke følger lov og regelverk. I Tyskland (og resten av EU) er faktisk denne type kamera forbudt. Du har bare lov å filme mens du sitter i bilen. Derimot er Sentry med AI lov.
Lagen förhindrar inte någon att sälja en kamera för utomhusövervakning till någon som saknar tillstånd.
Precis som lagen inte förhindrar Tesla att sälja bilar med 24/7 övervakning.
Det är helt upp till KUNDEN att följa lagen.
Just Sentry mode är lite av en gråzon förövrigt. Vad jag vet har ingen dömts, eller överhuvudtaget åtalats, för olaglig kameraövervakning.
Beklager, men slik er det ikke, dessverre.
Både i EU og Norge gjelder at du gjerne kan montere et kamera på huset ditt som filmer, men du har ikke lov å filme nabotomten eller mot gaten hvor folk går forbi. Hvis du vil det må du søke datatilsynet om lov, og da må dette begrunnes. Alle offentlige bygg som retter sine kameraer mot gatene har måttet søke om lov til det.
Det samme gjelder for den som stiller opp sin bil og filmer folk. Så lenge han sitter i bilen betraktes det som om han filmer selv, men forlater han bilen må kameraet slåes av.
Det er som med mye annet. Du kan få kjøpt veldig mye, men bruken kan begrenses. Ta en kjøkkenkniv. Er knivbladet lengre enn 9cm så defineres det som våpen. Skal du gå med en kniv i byen så gjelder egen lov om det. Kjøper du et kamera så begrenser faktisk loven bruken.
Mange er ikke klar over det, og mange gir blaffen i det. Men i det Tesla skulle gi brukeren tilgang til bilkameraet og kunne lagre bilder uten at føreren sitter i bilen kom kravene fra datatilsynet.
Da jeg skulle montere mitt første dashkamera satte jeg meg inn i denne problemstillingen, og jo mer jeg leste desto mer komplisert ble det. Derfor var overraskelsen stor å lese at Elon Musk klarte å få til Sentry i sine biler, og så lenge de andre bilene ikke kan tilby AI så kan de ikke tilby annet enn vanlig alarm.
Jag har haft min första Tesla nu i snart en vecka. Det är en M3 LR från 2019.
Jag upptäckte ganska fort att ha Sentry Mode aktiverat drar ca 7% batteri per dygn. Med Sentry mode inaktivt så drar den iaf minst 1% per natt (8h).
I måndags så la jag in bilen i Tesla-appen och har sedan dess kunnat låsa upp sömnlöst med mobilen. Senaste uppdateringen laddades ner i måndags till bilen och installerades på måndag-natten. Igår kväll så satte jag den på laddning till 80% som var klar vid kanske ca kl. 21. Under tiden den laddade så var jag inne i appen några gånger men mellan kl. 23 till 06 på morgonen så var jag inte inne i appen. Kl. 06 så låste jag upp bilen och upptäckte då att den tappat 5% av laddningen, dvs från de 80% jag laddat den på kvällen till 75% när jag satte mig i bilen och jag har inte aktiverat någon förvärmning eller liknande, inget sentry mode eller nåt annat.
Jag gjorde idag en omstart av datorn (håller in snurrhjulen på ratten några sekunder till skärmen sloknar) vilket jag fick tips att göra efter en uppdatering, får se om det hjälper.
Jag hittar inget "strömsparläge" eller "energy saving mode" eller liknande i någon meny, finns det på M3 2019? För mig gör det inget om det tar någon sekund för den att vakna upp när jag närmar mig den, hellre det än att den ska dra 5% batteri på natten.
Appen säger t.ex. nu att min bil är "Frånkopplad" från kl. 09:37 jag var inne i appen vid ca kl. 08 imorse men inte efter det. Jag antar att sålänge man inte går in i appen aktivt så ska väl inte bilen vakna upp? Eller kan appen i bakgrunden väcka bilen?
Jag har haft min första Tesla nu i snart en vecka. Det är en M3 LR från 2019.
Jag upptäckte ganska fort att ha Sentry Mode aktiverat drar ca 7% batteri per dygn. Med Sentry mode inaktivt så drar den iaf minst 1% per natt (8h).
I måndags så la jag in bilen i Tesla-appen och har sedan dess kunnat låsa upp sömnlöst med mobilen. Senaste uppdateringen laddades ner i måndags till bilen och installerades på måndag-natten. Igår kväll så satte jag den på laddning till 80% som var klar vid kanske ca kl. 21. Under tiden den laddade så var jag inne i appen några gånger men mellan kl. 23 till 06 på morgonen så var jag inte inne i appen. Kl. 06 så låste jag upp bilen och upptäckte då att den tappat 5% av laddningen, dvs från de 80% jag laddat den på kvällen till 75% när jag satte mig i bilen och jag har inte aktiverat någon förvärmning eller liknande, inget sentry mode eller nåt annat.
Jag gjorde idag en omstart av datorn (håller in snurrhjulen på ratten några sekunder till skärmen sloknar) vilket jag fick tips att göra efter en uppdatering, får se om det hjälper.
Jag hittar inget "strömsparläge" eller "energy saving mode" eller liknande i någon meny, finns det på M3 2019? För mig gör det inget om det tar någon sekund för den att vakna upp när jag närmar mig den, hellre det än att den ska dra 5% batteri på natten.
Appen säger t.ex. nu att min bil är "Frånkopplad" från kl. 09:37 jag var inne i appen vid ca kl. 08 imorse men inte efter det. Jag antar att sålänge man inte går in i appen aktivt så ska väl inte bilen vakna upp? Eller kan appen i bakgrunden väcka bilen?
Om inte bilen stått i varmgarage så beror det på att batteriet blivit kallare och visar 5% mindre. Den riktiga laddnivån är dock 80%.
Bilen visar alltså tillgänglig energi som blir mindre med kallt batteri, du ser en snöflinga i appen och i bilen. Körs bilen in i värme så stiger indikerad %
Jag har haft min första Tesla nu i snart en vecka. Det är en M3 LR från 2019.
Jag upptäckte ganska fort att ha Sentry Mode aktiverat drar ca 7% batteri per dygn. Med Sentry mode inaktivt så drar den iaf minst 1% per natt (8h).
I måndags så la jag in bilen i Tesla-appen och har sedan dess kunnat låsa upp sömnlöst med mobilen. Senaste uppdateringen laddades ner i måndags till bilen och installerades på måndag-natten. Igår kväll så satte jag den på laddning till 80% som var klar vid kanske ca kl. 21. Under tiden den laddade så var jag inne i appen några gånger men mellan kl. 23 till 06 på morgonen så var jag inte inne i appen. Kl. 06 så låste jag upp bilen och upptäckte då att den tappat 5% av laddningen, dvs från de 80% jag laddat den på kvällen till 75% när jag satte mig i bilen och jag har inte aktiverat någon förvärmning eller liknande, inget sentry mode eller nåt annat.
Jag gjorde idag en omstart av datorn (håller in snurrhjulen på ratten några sekunder till skärmen sloknar) vilket jag fick tips att göra efter en uppdatering, får se om det hjälper.
Jag hittar inget "strömsparläge" eller "energy saving mode" eller liknande i någon meny, finns det på M3 2019? För mig gör det inget om det tar någon sekund för den att vakna upp när jag närmar mig den, hellre det än att den ska dra 5% batteri på natten.
Appen säger t.ex. nu att min bil är "Frånkopplad" från kl. 09:37 jag var inne i appen vid ca kl. 08 imorse men inte efter det. Jag antar att sålänge man inte går in i appen aktivt så ska väl inte bilen vakna upp? Eller kan appen i bakgrunden väcka bilen?
Om inte bilen stått i varmgarage så beror det på att batteriet blivit kallare och visar 5% mindre. Den riktiga laddnivån är dock 80%.
Bilen visar alltså tillgänglig energi som blir mindre med kallt batteri, du ser en snöflinga i appen och i bilen. Körs bilen in i värme så stiger indikerad %
Däremot har jag aldrig sett speciellt stora variationer i SOC pga temperatur (utom i jättekallt i norra Sverige).
Både min tidigare M3P och min nuvarande MSP har samma tabell för att minska displayed SOC med celltemperatur. (Bilen mäter samma SOC i kyla som med varmt batteri men modifierar SOC som visas)
Batteritemp kring 0C (kräver att bilen dtår ute ett bra tag i hyfsad kyla) ger ungefär 2-3% lägre displayad SOC.
(Detta skulle kunna skilja för tex LG-batteriet med annan kemi men det är sannolikt väldigt lika mellan Panasonic NCA-bilar.
Cellt 20C Delta 0.1% at 54% SOC
Cellt 15C Delta 0.6% at 47% SOC
Cellt 14C Delta 0.65% at 50% SOC
Cellt 12C Delta 0.8% at 57% SOC
Cellt 10C Delta 0.8% at 70% SOC
Cellt 9.5C Delta 0.9% at 33% SOC
Cellt 6.5C Delta 1.1% at 50% SOC
Cellt 4C Delta 1.8% at 40% SOC
Cellt -2.5C Delta 2.6% at 55% SOC
Cellt -13C Delta 8.5% at 17% SOC
Cellt - 18C Delta 10% at 17% SOC
Om inte bilen stått i varmgarage så beror det på att batteriet blivit kallare och visar 5% mindre. Den riktiga laddnivån är dock 80%.
Bilen visar alltså tillgänglig energi som blir mindre med kallt batteri, du ser en snöflinga i appen och i bilen. Körs bilen in i värme så stiger indikerad %
Den har stått ute i carport, utomhustemperaturen vid laddning mellan 19:30-22:15 var ca 2 grader celsius, under natten så dippade den ner till strax över 0:an för att sedan gå upp till ca 2 grader vid kl. 06.
Känns inte som jättekallt, bilen hade dessutom stått i carporten nästan 4 timmar innan jag satte igång laddningen.