Så du har egentligen inga belägg för ditt påstående om nya rutiner på fabriken eller att problemet med felaktiga ljusinställningar är mindre idag?Jaegaern skrev: ↑03 dec 2024 09:56Ja jag vet ju inte om det är nya verktyg för monteringen, så något har ju blivit bättre/nytt, annorlunda eller nya rutiner kan väl nästan bekräftas vid annat resultat?Maw skrev: ↑03 dec 2024 09:23Har det verkligen blivit bättre avseende ljusinställningen? Ny rutiner på fabriken? Vart har du fått detta ifrån?Jaegaern skrev: ↑03 dec 2024 09:05Min fråga var om det är så illa att det är slumpartat vilket verkar naivt att tro. Jag är inte fanatiker utan försöker bara förstå vad det grundas på. Självklart gör man någon hjulinställning på bilarna, men vad det är för verktyg eller rutin borde ju diffa mellan tillverkare. Hade 50% av bilarna kommit med kass inställning hade det ju inte varit "dåligt" utan snarare katastrof. Då saknas ju hjulinställning helt från fabrik.AAKEE skrev: ↑02 dec 2024 17:57Se mitt fetade högre upp.Jaegaern skrev: ↑02 dec 2024 14:48
Är detta verkligen så illa? Jag tycker både CN och DE har rätt bra koll på grejerna. Amerikanska bilarna har väl alltid sett lite ihopplockade ut, se exempelvis tidiga S och fönsterlinjer.
Jag har inte behövt göra inställning på någon av mina. Jämt slitna däck och ligger bra på vägen. Min tredje verkar inte avvika från det beteendet.
Att någon enstaka eller 50% har fått en bil med bra hjulinställning hjälper inte de abdra 50%.
Det är bara gå in på tex svenska model Y-gruppen på Facebook för att se att förstörda däck är vanligt. Även oroliga bilar, som efter hjulinställning blivit bra.
Alla Svenska Y är antingen MIC eller MIG.
Det är rätt vanligt att Teslafanatiker, speciellt i Facebookgrupperna kraftfullt förnekar att det är möjligt att Tesla lämnar ut bilar med fel hjulinställning. Om det är ren och skär fanstism eller om man äger aktier och tror man kan påverka aktiekursen åt rätt håll vet jag inte, men det jag vet är att man inte hjälper någon genom att försöka tysta ned faktumet att bilarna från Tesla kommer med slumpartad hjulinställning.
Ett lite roligt motargument som är vanligt är att Audi, Bmw, Mercdedes och Volvo också lika ofta kommer med dålig hjulinställning och därför behövs ingen hjulinställning på en Tesla.
Hur de andra levererar sina bilar är ju oväsentligt.
Jag är lite putt på tesla efter att de levererade en bil med en buckla och vägrade ta ansvar för det.
Det har dock noll med att jag rekommenderar hjulinställning och är tydlig med hur dåligt det *kan* vara. Att jag skriver det är för att jag är 100% övertygad om att hjulinställningen på Teslor är slumpartat och att det kan bli väldigt dyrt att inte se över hjulinställningen när man köper en ny Tesla. Det är tråkigt att upptäcka det efter att bilen behöver 1-4 nya däck + att den där hjulinställningen liks fullt måste göras.
En Tesla som upplevs ostabil bör man asap åka och hjulinställa. Då har man tom tydliga infikatiiner på att det behövs.
Det är lite samma med att många tidiga Y och ännu fler 3 hade kass ljusinställning. Det blev bättre med nya rutiner på fabrik och är inte alls lika vanligt idag.
Ja det har blivit jättemycket bättre. Förut när man blev bländad kunde man gissa på Tesla och ofta få rätt. Nu är det inte alls ett problem.
En mycket liten datapool, men både min och min pappas Y från 21 var felinställda. Varav bådas nya från 24 är korrekt inställda.
Jag tycker att det fortfarande är ungefär lika vanligt att man bländas av Teslor med felaktiga ljusinställningar.