Elon...
Moderator: Redaktion
-
Re: Elon...
Är detta ett skämt eller? "Elon.. has been nominated for the 2025 Nobel Peace Prize for his free speech advocacy."
Han är ju ökänd för att tysta kritiker och folk som inte tycker som honom. Så länge du upphöjer och följer hans idéer, så är det perfekt. Pröva att göra ett inlägg på X, där du kritiserar Elon och du får troligtvis kontot avstängt. Folk säger att deras inlägg med kritik och fakta tas bort. Free speech?

Tesla Model S 90D
Det krävs inte så mycket för att bli nominerad. Exempelvis har en medlem av en regering eller nationell församling i en suverän stat rätt att nominera vem de vill…DanneB skrev: ↑02 feb 2025 00:41Är detta ett skämt eller? "Elon.. has been nominated for the 2025 Nobel Peace Prize for his free speech advocacy."
Han är ju ökänd för att tysta kritiker och folk som inte tycker som honom. Så länge du upphöjer och följer hans idéer, så är det perfekt. Pröva att göra ett inlägg på X, där du kritiserar Elon och du får troligtvis kontot avstängt. Folk säger att deras inlägg med kritik och fakta tas bort. Free speech?![]()
I det här fallet är det Europaparlamentarikern Branko Grims som har nominerat Musk. Som av en händelse så är även Branko Grims starkt invandringsktitisk…
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Du länkar inte tweeten som Elon kommenterar. Är det den här tweeten du menar?DanneB skrev: ↑01 feb 2025 23:56Ändå sitter Elon där och sprider rasism på sitt X. Konstigt!Larofo skrev: ↑01 feb 2025 23:33Är det där en s k konstpirationsteori eller en ren lögn?
Detta säger "AI" om saken:
"Musk has explicitly stated his unwillingness to support apartheid through compulsory military service. At the age of 17, he left South Africa to avoid being conscripted into an army that he viewed as enforcing racial segregation and oppression. This is a sentiment echoed in various interviews and reports where Musk explains that he did not want to spend time "suppressing black people," which he believed was a misuse of force."![]()
Här är en tweet av väldigt många.
"Elon Musk endorsed a tweet suggesting Black students at Historically Black Colleges and Universities (HBCUs) have lower IQs and shouldn't become pilots.
"It will take an airplane crashing and killing hundreds of people for them to change this crazy policy of DIE," he tweeted, intentionally mixing up the letters of the acronym for "diversity, equity, and inclusion.""
Hittar du några direkta faktafel?
Självklart finns det alldeles utmärkta piloter av båda kön och samtliga kulörer
på hudkostym.
Det Elon varnar för är risken med DEI som kan innebära att kraven för vissa yrken
sänks. Yrken som polis, brandman, pilot osv.
Det är kompetens och skicklighet som ska avgöra om man är lämplig för ett yrke.
Inte något annat.
Sen är det i grunden någonting bra att få in representation från samtliga grupper
i samhället i alla yrken. Men det får inte äventyra säkerheten inom flyget.
För övrigt är jag emot ivern att ständigt dela in folk i mindre och mindre grupper.
Vi är alla människor. Ofta räcker det alldeles utmärkt med denna enda grupp.
Elon vill upprätthålla en hög säkerhet inom flyget.
Jag förvånas inte av att lag anti-Elon väljer att vinkla det som rasism.
Jag håller inte med om den beskrivningen.
Annars önskar jag att Elon minskar lite på twittrandet och jag håller inte med
om allt han säger. Han trollar för mycket och biter tillbaka för mycket.
Men i grunden, i dom stora dragen, håller jag med om en hel del.
-
Olustig känsla helt klartmolnet skrev: ↑25 jan 2025 22:21Vad får ni för känsla när Elon står och hyllar AfD? Själv har jag kommit fram till att nästa elbil inte kan bli en Tesla, vilket känns sorgligt. Speciellt nu när Juniper äntligen lanserats. Visst ska man skilja på affärer och politik, men vid AfD har Elon passerat flera gränser. All glädje och stolthet att köra Tesla har pyst ut de senaste månaderna. Känns bara sorgligt.
Senast redigerad av Teslasemitruck, redigerad totalt 2 gång.
-
Nej det finns det inte. För om det gjorde det så skulle du kunna posta ett sånt klipp i den här tråden. Det kan väl inte vara så svårt. Hela X har ju letat sen Elons tal. Om det finns ett sånt här klipp är det väl bara att plocka ett, så kan vi avgöra själva…Larofo skrev: ↑01 feb 2025 19:43Det finns mängder med foton och klipp på folk som gör liknande gester.SwedishAdvocate skrev: ↑01 feb 2025 19:06Men hur många gånger behöver vi påpeka att videon med Macron är fulklippt?(!) Varför tror du dom har beskurit videon så att man inte ska se hans fingrar?(!)… Och varför klipper dom videon innan han sänker handen?… (Se videon från X nedan.)
Och vilken "uppsjö av andra kända människor"?
Hur kommer det sig att ingen kan visa en enda video på det då?(!)…
Dreas89 skrev: ↑27 jan 2025 18:14Åter igen, koooooom igen. Du kan bättre. Elon gör en rak hård rörelse med fingrarna tätt ihop. Macron har de med mening klippt bort handen som också verkar vinka. […mjwahl skrev: ↑27 jan 2025 16:43Det är sk ingen slump eftersom de är ju öppet riktiga nazister, men jag måste hålla med dig om att Elons gest har alltför många likheter med fullbodsnassarnas armrörelser på videon. Så jag måste fråga mig själv om Elon bara påminner om en nazist eller om han verkligen har blivit en nazist själv? Hade han inte lyft AfD i Tyskland så hade förmodligen inte många reagerat så mycket eftersom många andra kända människor utfört likande gester utan att ramaskri uppstått, som Macron nedan.Elof skrev: ↑27 jan 2025 13:37
Elon kör samma hälsning som dessa amerikanska grabbar i september 2023:
https://www.gettyimages.com/detail/vide ... 1656162915
Men det är säkert bara en slump att de viftar på just det viset.
T ex klipp på AOC och Tim Walz, vars rörelsemönster inte så lite påminner
om Musks. […
Ett hielande kräver att fingarna hålls tätt ihop. Annars är det inte ett heilande. Så… Så länge vi inte kan se Makrons fingrar så vet vi inte ett skvatt. Att påstå något annat tycker inte jag är seriöst för fem öre.Larofo skrev: ↑01 feb 2025 19:43…] Jag bryr mig väldigt lite om vad Macron gör eller inte gör.
Det är bara ett exempel och har i princip ingenting med huvudfrågan att göra.
Men om du har en länk till originalklippet med Macron så kan jag titta på't.
Det jag ser på klippet som länkats till här ser väldigt likt ut det som
Musk gjorde oavsett hur Macrons fingrar är positionerade eller vad han gör
före eller efter. [Min u.] […
Men i det här fallet är det ingen som har fulklippt Elon. Alltihop finns med högsta upplösning och ljud utan några som helst klipp.
Sen frågade du vad jag tror/tycker om Elon. Jag tycker väl rätt exakt som ReNewAble och Spacecoin här ovan. Tror även det ligger en hel del i det som Philip Low skrev på Facebook. Finns återgivet t.ex. här:
viewtopic.php?p=836253#p836253
viewtopic.php?p=836255#p836255
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Ständigt dessa halvlögner. Här jämförs alltså IQ på piloter med medel-IQ på vissa svarta skolor som United rekryterar pilotstudenter ifrån (inte på pilotstudenterna alltså utan alla på skolan) Om piloter har högre IQ än folk i gemen så måste ju medelvärdet av alla studenter vara lägre.Larofo skrev: ↑02 feb 2025 13:39123.jpgDanneB skrev: ↑01 feb 2025 23:56Ändå sitter Elon där och sprider rasism på sitt X. Konstigt!Larofo skrev: ↑01 feb 2025 23:33Är det där en s k konstpirationsteori eller en ren lögn?
Detta säger "AI" om saken:
"Musk has explicitly stated his unwillingness to support apartheid through compulsory military service. At the age of 17, he left South Africa to avoid being conscripted into an army that he viewed as enforcing racial segregation and oppression. This is a sentiment echoed in various interviews and reports where Musk explains that he did not want to spend time "suppressing black people," which he believed was a misuse of force."![]()
Här är en tweet av väldigt många.
"Elon Musk endorsed a tweet suggesting Black students at Historically Black Colleges and Universities (HBCUs) have lower IQs and shouldn't become pilots.
"It will take an airplane crashing and killing hundreds of people for them to change this crazy policy of DIE," he tweeted, intentionally mixing up the letters of the acronym for "diversity, equity, and inclusion.""
Du länkar inte tweeten som Elon kommenterar. Är det den här tweeten du menar?
Hittar du några direkta faktafel?
Självklart finns det alldeles utmärkta piloter av båda kön och samtliga kulörer
på hudkostym.
Det Elon varnar för är risken med DEI som kan innebära att kraven för vissa yrken
sänks. Yrken som polis, brandman, pilot osv.
Det är kompetens och skicklighet som ska avgöra om man är lämplig för ett yrke.
Inte något annat.
Sen är det i grunden någonting bra att få in representation från samtliga grupper
i samhället i alla yrken. Men det får inte äventyra säkerheten inom flyget.
För övrigt är jag emot ivern att ständigt dela in folk i mindre och mindre grupper.
Vi är alla människor. Ofta räcker det alldeles utmärkt med denna enda grupp.
Elon vill upprätthålla en hög säkerhet inom flyget.
Jag förvånas inte av att lag anti-Elon väljer att vinkla det som rasism.
Jag håller inte med om den beskrivningen.
Annars önskar jag att Elon minskar lite på twittrandet och jag håller inte med
om allt han säger. Han trollar för mycket och biter tillbaka för mycket.
Men i grunden, i dom stora dragen, håller jag med om en hel del.
Men vad gör man inte för att få påpeka att de mörka är korkade.
United säger för övrigt att de har samma krav på alla oavsett hudfärg innan de får flyga.
Jag vill påpeka att jag inte är för inkvotering vare sig pga kön eller hudfärg, men jag är emot Elons lögner.
Borde inte Elon propagera för helt självkörande flygplan? Det borde ju vara enklare än självkörande bilar av en rad orsaker.
-
Ang. flygkatastrofen i DC…
Som jag förstår det, är det ingen som klandrar piloterna i flygplanet. Pilotfelet ligger i så fall hos piloterna i helikoptern. Men någon påstår att kalibreringen på helikopterns höjdmätare kan ha ett fel på ~100 ft(!)… Här kanske (Har inte sett det själv):
https://www.youtube.com/watch?v=X3PtOdR_VCc
Så därmed verkar det ju möjligt att helikopterpiloterna kan ha legat på 200 ft indikerat på sin höjdmätare, men i verkligheten legat på ~300 ft… Sen tog de ju tydligen fel på vilket flygplan det var som flygledaren menade. Men kunde flygledaren ha uttryckt det här tydligare?…
MEN, det stora felet här tycker jag verkar vara att man flög sådana här träningsflygningar på den här rutten över huvud taget. Det krävs ju 'bara' att helikopterpiloterna missförstår flygledaren för att det här ska kunna ske. Är det rimligt att spela rysk roulette med människoliv på det här sättet?(!)…
Så det verkar IMO som det yttersta ansvaret för det här ligger hos den eller dom som bestämde att sådana här träningsuppdrag var rimliga att genomföra längs den här rutten…
Som jag förstår det, är det ingen som klandrar piloterna i flygplanet. Pilotfelet ligger i så fall hos piloterna i helikoptern. Men någon påstår att kalibreringen på helikopterns höjdmätare kan ha ett fel på ~100 ft(!)… Här kanske (Har inte sett det själv):
https://www.youtube.com/watch?v=X3PtOdR_VCc
Så därmed verkar det ju möjligt att helikopterpiloterna kan ha legat på 200 ft indikerat på sin höjdmätare, men i verkligheten legat på ~300 ft… Sen tog de ju tydligen fel på vilket flygplan det var som flygledaren menade. Men kunde flygledaren ha uttryckt det här tydligare?…
MEN, det stora felet här tycker jag verkar vara att man flög sådana här träningsflygningar på den här rutten över huvud taget. Det krävs ju 'bara' att helikopterpiloterna missförstår flygledaren för att det här ska kunna ske. Är det rimligt att spela rysk roulette med människoliv på det här sättet?(!)…
Så det verkar IMO som det yttersta ansvaret för det här ligger hos den eller dom som bestämde att sådana här träningsuppdrag var rimliga att genomföra längs den här rutten…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Han har som vanligt ganska gott självförtroende.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
-
-
Tror som med mars och allt annat att han har en plan eller världsbild som han ser . Autistiska är ju smala och jäkligt smarta men inte så smidiga socialt alla gånger.
-
Nej tror han har en egen bild i vad som är rätt och bra i sitt huvud som han kör efter och inte tar bort skygglapparna.
Som gymnasielärare och med en autist i släkten och med 15 HP i elever med särskilda behov, så håller jag inte med i dina slutsatser. Snarare tvärtom, många med autism är empatiska, humoristiska och med stor kärlek och förståelse för medmänniskor och familj. Elon uppvisar motsatsen. Har han själv redovisat att han har denna intellektuella funktionsnedsättning?Teslasemitruck skrev: ↑02 feb 2025 18:40Tror som med mars och allt annat att han har en plan eller världsbild som han ser . Autistiska är ju smala och jäkligt smarta men inte så smidiga socialt alla gånger.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
-
Jag har också en med autism i släkten och känner några med Aspergers och autism. Det där kan ju skifta. Ja visst är de empatiska. Ja han har själv gått ut med det.Kriper skrev: ↑02 feb 2025 19:07Som gymnasielärare och med en autist i släkten och med 15 HP i elever med särskilda behov, så håller jag inte med i dina slutsatser. Snarare tvärtom, många med autism är empatiska, humoristiska och med stor kärlek och förståelse för medmänniskor och familj. Elon uppvisar motsatsen. Har han själv redovisat att han har denna intellektuella funktionsnedsättning?Teslasemitruck skrev: ↑02 feb 2025 18:40Tror som med mars och allt annat att han har en plan eller världsbild som han ser . Autistiska är ju smala och jäkligt smarta men inte så smidiga socialt alla gånger.
-
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... r-asperger
”Han tillade att det kan förklara hans emellanåt uppseendeväckande beteende.
– Jag vet att jag säger eller lägger upp konstiga saker, men det är helt enkelt så min hjärna fungerar. Om jag har upprört någon vill jag bara säga: Jag återuppfann den elektriska bilen och jag ska skicka människor till Mars i en rymdraket. Trodde ni att jag skulle vara en avslappnad, normal snubbe?”
”Han tillade att det kan förklara hans emellanåt uppseendeväckande beteende.
– Jag vet att jag säger eller lägger upp konstiga saker, men det är helt enkelt så min hjärna fungerar. Om jag har upprört någon vill jag bara säga: Jag återuppfann den elektriska bilen och jag ska skicka människor till Mars i en rymdraket. Trodde ni att jag skulle vara en avslappnad, normal snubbe?”
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Nej Elon har inte förändrats 180 grader.
Samma person men han synas 24/7 i sömmarna och når nu ut till fler människor, både aktivt och genom andras aktiviteter.
Medierna tjänar pengar på klicken, kontroverser och Elons och Teslas direkta eller indirekta meningsmotståndare vill visa upp Elons sämsta sidor.
Allt detta leder till att lavinartad ökning av Elon Derangement Syndrome.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Complete bullshit. Kolla på en intervju med Elon för 10 år sedan.Lerumsexpressen skrev: ↑02 feb 2025 20:20Nej Elon har inte förändrats 180 grader.
Samma person men han synas 24/7 i sömmarna och når nu ut till fler människor, både aktivt och genom andras aktiviteter.
Medierna tjänar pengar på klicken, kontroverser och Elons och Teslas direkta eller indirekta meningsmotståndare vill visa upp Elons sämsta sidor.
Allt detta leder till att lavinartad ökning av Elon Derangement Syndrome.
Jag tror inte för en sekund på att Elon har autism. Jag har barn med NPF, och Elon har utvecklat sitt beteende de senaste åren som man ser i videon ovan. Han har däremot andra drag av saker som beskrivs i DSM. Ni kan gissa själva vad brist på empati och frekventa lögner leder till för diagnoser. Lägg på en hög med knarkande så har ni förklaringen.
Elon och Trump kör som vanligt på Putins taktik att skylla på alla andra vad du själv gör/är.
Nu beskyller de USAID ett biståndsorgan för att vara en kriminell organisation, när de själva olagligen krävde ut dokument som de inte var säkerhetsklassade för. De två högsta säkerhetscheferna har sedan permitterats, för att få tillgång i alla fall.
Så nu har Musk tillgång till hemlig information om sina företags konkurrenter.
https://www.expressen.se/nyheter/varlde ... gs-att-do/
Nu beskyller de USAID ett biståndsorgan för att vara en kriminell organisation, när de själva olagligen krävde ut dokument som de inte var säkerhetsklassade för. De två högsta säkerhetscheferna har sedan permitterats, för att få tillgång i alla fall.
Tesla Model S 90D
Man har tittat oroat på oligarkerna i Ryssland, hur tätt sammanflätade de är med Putins maktbas. Nu får USA sin egna superoligark, med direkt tillträde till allt han pekar på. Detta kan knappast sluta väl för någon part, Elon, Trump eller USA.DanneB skrev: ↑02 feb 2025 21:55Elon och Trump kör som vanligt på Putins taktik att skylla på alla andra vad du själv gör/är.
Model Y LR.
Model S70D
Väntar på hur Elons fans/aktieägare kommer spamma forumet med förklaring på hur rätt det är med tullar mot Europa/Sverige…
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo