Autopilotbugg??
Moderator: Redaktion
- Andreasson
- Teslaägare
Autopilotbugg??
Jag kör ofta på E18 mellan Västerås och Stockholm. På autopilot förstås...
När jag kör förbi Enköping i riktning mot Stockholm, ett par hundra meter före avfarten mot Uppsala, vill alltid bilen tvärstanna, även fast det är helt bilfritt runt omkring mig. Så fort jag trycker till lite på gasen, och så att säga tvingar bilen att hålla hastigheten, så släpper det och bilen kör vidare som tidigare.
Jag har ju läst mycket om att bilen "lär sig"... Men nu har jag kört förbi detta ställe säkert 30 gånger. Ingen förändring. Alltid likadant.
Är det någon mer som råkar ut för detta? Och vad göra åt det?
När jag kör förbi Enköping i riktning mot Stockholm, ett par hundra meter före avfarten mot Uppsala, vill alltid bilen tvärstanna, även fast det är helt bilfritt runt omkring mig. Så fort jag trycker till lite på gasen, och så att säga tvingar bilen att hålla hastigheten, så släpper det och bilen kör vidare som tidigare.
Jag har ju läst mycket om att bilen "lär sig"... Men nu har jag kört förbi detta ställe säkert 30 gånger. Ingen förändring. Alltid likadant.
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Re: Autopilotbugg??
Åkte där i söndags. Fick exakt samma beteende. Bilen bromsade hårt och jag fick klippa till på gasen.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
Samma för mig med.
Händer varje gång när jag åker där.
Händer varje gång när jag åker där.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Om man kör med navigering på, ger den instruktioner där, t ex att man ska fortsätta rakt fram eller hålla vänster för att stanna på E18? Kan vara så att kartorna tycker att fortsätta på väg 55 mot Uppsala är att stanna på vägen och därför menar att du borde sakta in för att göra din manöver.
(Jag menar inte att det är rätt i så fall, men det skulle kunna förklara beteendet)
(Jag menar inte att det är rätt i så fall, men det skulle kunna förklara beteendet)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Sånt händer ofta på sträckor där kartorna är dåligt uppdaterade. Den nya motorvägen mellan Ulricehamn och Borås till exempel, är omöjlig att köra på autopilot för den tror man är ute och harvar på en åker och saktar ner.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Model S P85D,
Fast E18 genom Enköping är inte nybyggd. Väster om staden tämligen nybyggd, men även den sträckan fanns i de äldre kartorna till och med.danni skrev:Sånt händer ofta på sträckor där kartorna är dåligt uppdaterade. Den nya motorvägen mellan Ulricehamn och Borås till exempel, är omöjlig att köra på autopilot för den tror man är ute och harvar på en åker och saktar ner.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag passerar det avsnittet nästan dagligen och upplever samma fenomen som Andreasson beskriver.
Filma det och lägg upp på Youtube! Sen tweeta det till Elon. Det är så machine learning fungerar
Sent from my SM-G925F using Tapatalk

Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Haft samma problem på E22 mellan Sölvesborg-Karlshamn (på nya motorvägen för de som vet hur det ser ut) där bilen bromsar in massor med ggr och även vill svänga av och köra gamla E22.
Jag filmade vägen så att man såg att det ej fanns någon framför och även mot instrumentpanelen och skickade filmen till Tesla och helst ville de då ha lite datum och tidsangivelser i filmen för att lättare kunna följa förloppet som jag uppfattade det.
Helt annan grej (sorry) men har kört ca 3000 mil sen AP kom och tidigare har jag provocerat att köra 6-7 mil utan att röra ratt och andra knappar men ratten helt stendöd, alltså inget meddelande om att hålla i ratten.
Men först idag på väg hem från Jönköping (efter ca 15 mil) fick jag första meddelande att hålla i ratten och nu får jag meddelande efter 2 till 3 km, har den vaknat från de döda eller varför detta plötsliga uppvaknade?
Jag filmade vägen så att man såg att det ej fanns någon framför och även mot instrumentpanelen och skickade filmen till Tesla och helst ville de då ha lite datum och tidsangivelser i filmen för att lättare kunna följa förloppet som jag uppfattade det.
Helt annan grej (sorry) men har kört ca 3000 mil sen AP kom och tidigare har jag provocerat att köra 6-7 mil utan att röra ratt och andra knappar men ratten helt stendöd, alltså inget meddelande om att hålla i ratten.
Men först idag på väg hem från Jönköping (efter ca 15 mil) fick jag första meddelande att hålla i ratten och nu får jag meddelande efter 2 till 3 km, har den vaknat från de döda eller varför detta plötsliga uppvaknade?
Åker ofta E18 mot Stockholm och har också irriterat mig på att den bromsar efter Enköping. Har kommit fram till att det sker precis innan bron efter Enköping där Magdalenas kontorshotell ligger på höger sida. Misstänker att det måste vara autopiloten som ser bron och tolkar den fel så att den sänker farten eller bromsar. Den bromsar aldrig när man kör från Stockholm mot Västerås vid den bron.
Jag kan också stämma in i kören och har samma fenomen upprepade gånger. Har passerat på E18 och bilen bromsar påtagligt innan bron. Tur att ingen legat nära bakom...
- Andreasson
- Teslaägare
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Om alla tex gasar på och tvingar bilen att fortsätta hålla hastigheten på ett sånt ställe så kanske systemet "lär sig" efter typ 30 år eller nåtAndreasson skrev:Vad kan vi göra åt det??

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Någon som vill köra med navigeringen på och testa min teori ovan, att den tror att man måste göra någon manöver, typ hålla vänster för att vara kvar på E18 där?
- Andreasson
- Teslaägare
Jag ska testa det idag efter lunch, då jag ska åka sträckan igen.bylund skrev:Någon som vill köra med navigeringen på och testa min teori ovan, att den tror att man måste göra någon manöver, typ hålla vänster för att vara kvar på E18 där?
Model S 85D (2015)
Jag kör där varje dag (bor i Enköping och jobbar i Solna). Bromsar varje gång, med eller utan navigation. Bilen har inte lärt sig under de 5 mån jag haft den, men det har min högerfot, som helt automatiskt trycker till lite strax före det nämnda stället. Human learning funkar visst ocksåbylund skrev:Någon som vill köra med navigeringen på och testa min teori ovan, att den tror att man måste göra någon manöver, typ hålla vänster för att vara kvar på E18 där?

Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
- Barkborren
- Teslaägare
Samma sak händer mig på ett annat ställe, vid infarten till tunneln (vid Universitetet) från Roslagsvägen mot Lidingö. När bilen "ser" tunneln börjar den bromsa försiktigt och inne i tunneln är hastigheten c:a 50 km/t.
Har du uppdaterade kartor? Min gjorde så i Norra länken innan den fanns med på de inbyggda kartorna (alltså de kartor som visas på instrumentbrädan, inte Google maps på mittskärmen). Du måste köra med destination satt för att se om det är det som är problemet. Nu när tunneln finns med på kartorna är det inga problem.Barkborren skrev:Samma sak händer mig på ett annat ställe, vid infarten till tunneln (vid Universitetet) från Roslagsvägen mot Lidingö. När bilen "ser" tunneln börjar den bromsa försiktigt och inne i tunneln är hastigheten c:a 50 km/t.
Kag har själv fått upplevelsen att den under vissa förutsättningar (kurva backrön) anser att bron elller brofästen är ett hinder och bromsar
Om nu kartor inte tror att man är ute på åker och kör då bromsar den in baserat på skarp sväng som den förväntar sig när man ska ut på en sidoväg från åker
Om nu kartor inte tror att man är ute på åker och kör då bromsar den in baserat på skarp sväng som den förväntar sig när man ska ut på en sidoväg från åker
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Andreasson
- Teslaägare
Med V.8 installerad är nu buggen borta...!Andreasson skrev:Jag kör ofta på E18 mellan Västerås och Stockholm. På autopilot förstås...

Model S 85D (2015)
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Helvete, jag måste nog ta en kaffe... Läste trådtiteln som "autobuttplugg"...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Strålande!Andreasson skrev:Med V.8 installerad är nu buggen borta...!Andreasson skrev:Jag kör ofta på E18 mellan Västerås och Stockholm. På autopilot förstås...
Är det någon mer som råkar ut för detta? Och vad göra åt det?Härligt!
Det måste jag testa nästa gång jag åker förbi

Det var frun som körde förbi i förrgår (med v8) och hon känner inte sig mogen för AP än