Hur svårt kan det vara...
Moderator: Redaktion
Hur svårt kan det vara...
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Re: Hur svårt kan det vara...
"Drivmedel från skogen via förgasning." Det är väl gengas det? Känns ju väldigt 2016...
Vad vi borde göra med biomassan är att elda den i värmekraftverk, efter att ha använt de nyttiga delarna till virke och papper. Med ett ett värmekraftverk år vi både el till våra bilar och värme till våra hus. Inget konstigt eller dyrt behövs utan det kommer bara funka.
Att hålla på att omvandla trä till "diesel" eller metanol har bara ett syfte att understödja fossilbilarna så att de kan fortsätta att köra på olja. För självklart kommer alla hävda att de har en supermiljöbil som tankas på tallolja, medan verkligheten ä att de bara kommer köras på fossildiesel.

Vad vi borde göra med biomassan är att elda den i värmekraftverk, efter att ha använt de nyttiga delarna till virke och papper. Med ett ett värmekraftverk år vi både el till våra bilar och värme till våra hus. Inget konstigt eller dyrt behövs utan det kommer bara funka.
Att hålla på att omvandla trä till "diesel" eller metanol har bara ett syfte att understödja fossilbilarna så att de kan fortsätta att köra på olja. För självklart kommer alla hävda att de har en supermiljöbil som tankas på tallolja, medan verkligheten ä att de bara kommer köras på fossildiesel.
Jepp. Vi borde hitta något annat att driva bilarna på som vi är duktiga på att göra själva, något som alla kan ha hemma och som är lätt att transportera.hmm, har något på tungan men kan inte riktigt komma på vad jag tänker på.LarsL skrev:"Drivmedel från skogen via förgasning." Det är väl gengas det? Känns ju väldigt 2016...![]()
VätgasDaoops skrev:Jepp. Vi borde hitta något annat att driva bilarna på som vi är duktiga på att göra själva, något som alla kan ha hemma och som är lätt att transportera.hmm, har något på tungan men kan inte riktigt komma på vad jag tänker på.

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Absolut! Eller vänta, hallonsaft!bylund skrev:VätgasDaoops skrev:Jepp. Vi borde hitta något annat att driva bilarna på som vi är duktiga på att göra själva, något som alla kan ha hemma och som är lätt att transportera.hmm, har något på tungan men kan inte riktigt komma på vad jag tänker på.
Om man bara pratar om tung trafik, ej stadsnära så kan jag köpa det, det kan finnas en viss vits med etanol/metanol för ex timmerbilar. Pratar han om personbilar så borde han ta sig en funderare på varför projekten stannar vid pilotstadiet, samt varför Tesla har 400k reservationer på en bil som in en enda kund har provkört.
Sen är den stora skillnaden att elbilar fungerar globalt, alla länder kan producera egen el med alla fördelar det innebär ekonomiskt och politiskt. En satsning på metanol skulle bli en svensk företeelse och stanna där. Det borde vem som helst förstå att det skulle gå åt helvete, har vi inte testat med etanol redan ?
Sen är den stora skillnaden att elbilar fungerar globalt, alla länder kan producera egen el med alla fördelar det innebär ekonomiskt och politiskt. En satsning på metanol skulle bli en svensk företeelse och stanna där. Det borde vem som helst förstå att det skulle gå åt helvete, har vi inte testat med etanol redan ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
HummersåsDaoops skrev:Absolut! Eller vänta, hallonsaft!bylund skrev:VätgasDaoops skrev:Jepp. Vi borde hitta något annat att driva bilarna på som vi är duktiga på att göra själva, något som alla kan ha hemma och som är lätt att transportera.hmm, har något på tungan men kan inte riktigt komma på vad jag tänker på.

Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Ja det är ju definitivt ett bio-bränsle iallafall när man kan driva motorjournalister på det.StefL skrev:HummersåsDaoops skrev:Absolut! Eller vänta, hallonsaft!bylund skrev:VätgasDaoops skrev:Jepp. Vi borde hitta något annat att driva bilarna på som vi är duktiga på att göra själva, något som alla kan ha hemma och som är lätt att transportera.hmm, har något på tungan men kan inte riktigt komma på vad jag tänker på.
- Elbilisten
Ah! För tvåtaktare!Daoops skrev:Ja det är ju definitivt ett bio-bränsle iallafall när man kan driva motorjournalister på det.StefL skrev:HummersåsDaoops skrev:Absolut! Eller vänta, hallonsaft!bylund skrev:VätgasDaoops skrev:Jepp. Vi borde hitta något annat att driva bilarna på som vi är duktiga på att göra själva, något som alla kan ha hemma och som är lätt att transportera.hmm, har något på tungan men kan inte riktigt komma på vad jag tänker på.
Enpetare?LarsL skrev:Snarare enfald.Jerker skrev:Ah! För tvåtaktare!
Daoops skrev:Ja det är ju definitivt ett bio-bränsle iallafall när man kan driva motorjournalister på det.StefL skrev:HummersåsDaoops skrev:Absolut! Eller vänta, hallonsaft!bylund skrev:VätgasDaoops skrev:Jepp. Vi borde hitta något annat att driva bilarna på som vi är duktiga på att göra själva, något som alla kan ha hemma och som är lätt att transportera.hmm, har något på tungan men kan inte riktigt komma på vad jag tänker på.

Man kanske kan montera en sumpgas samlare baktill på motorjournalister som fått för mycket hummersås
MYP -22 | MIB | svart/svart