mikebike skrev: ↑26 mar 2025 07:10Min svåger och svägerska bor i Kinna.spacecoin skrev: ↑26 mar 2025 05:56För att komma tillbaka till Teslas försäljning så tror jag att det här halvåret och eventuellt helåret kommer att bli extremt tufft för Tesla, främst för att man saknar nya modeller och konkurrens (i Kinna) men även för Elon:
https://open.substack.com/pub/garymarcu ... -adherence![]()
Det finns flera bilhandlare där.![]()
T.ex. https://7hbil.se/
Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Det känns nu uppenbart att försäljningen av nya MY inte går som planerat. Just nu är det 5 dagars leveranstid på LR, 2 år gratis supercharging ingår och 0-ränta..
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8223
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Nej, det gäller bara dom sista lagerbilarna av gamla modellen.
Juniper får du inga av dessa incitament för (iaf inte än).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Tyvärr enbart 2 års supercharging på gamla MY Performance med hög ränta och 1 års supercharging med 0% ränta på gamla MY LR.
Hade det varit 2 års gratis supercharging och 0%-ränta på juniper hade de förmodligen sålt slut på en kvart. De håller fortfarande på att öka produktionen så det lär dröja innan de kör med kampanjer.
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Har svårt att tro att det är någon större upprampning.. Leveranstid på 5-dagar är svår att förklara bort om det finns ett stort sug efter bilarna..kikat skrev: ↑26 mar 2025 09:36Tyvärr enbart 2 års supercharging på gamla MY Performance med hög ränta och 1 års supercharging med 0% ränta på gamla MY LR.
Hade det varit 2 års gratis supercharging och 0%-ränta på juniper hade de förmodligen sålt slut på en kvart. De håller fortfarande på att öka produktionen så det lär dröja innan de kör med kampanjer.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Du väljer att cherrypicka.A76 skrev: ↑26 mar 2025 09:44Har svårt att tro att det är någon större upprampning.. Leveranstid på 5-dagar är svår att förklara bort om det finns ett stort sug efter bilarna..kikat skrev: ↑26 mar 2025 09:36Tyvärr enbart 2 års supercharging på gamla MY Performance med hög ränta och 1 års supercharging med 0% ränta på gamla MY LR.
Hade det varit 2 års gratis supercharging och 0%-ränta på juniper hade de förmodligen sålt slut på en kvart. De håller fortfarande på att öka produktionen så det lär dröja innan de kör med kampanjer.
Välj bakhjulsdrift så hamnar du i maj-juni.
Välj LR Bakhjulsdrift så hamnar du i juni.
Tror det är så enkelt att LR fyrhjulsdrift är den som var konfigurationen för Launch Edition. Denna modell slog mycket riktigt aldrig i Europa och Tesla började väldigt mycket tidigare än i USA erbjuda övriga modeller. Detta då Launch Edition inte var prisvärd i Europa utifrån att den t.ex. inte innehöll FSD som i USA. Kan därmed finnas fler av denna modell redan tillverkade eller planerade i linan, då Tesla trodde den skulle ha större åtgång.
Senast redigerad av Lurence, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Jag tror som vanligt Tesla timeat marknaden perfekt. Man ställde om till Juniper när efterfrågan ändå var låg.spacecoin skrev: ↑26 mar 2025 05:56För att komma tillbaka till Teslas försäljning så tror jag att det här halvåret och eventuellt helåret kommer att bli extremt tufft för Tesla, främst för att man saknar nya modeller och konkurrens (i Kinna) men även för Elon:
https://open.substack.com/pub/garymarcu ... -adherence
Nu har man en fräsch modell som lär hjälpa till att boosta försäljningen några kvartal.
Men några rekord blir det nog inte närmaste året.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Jag håller med om att svaret kommer senare. Dels är det väl för tidigt att skrika att "Telsa kraschar" eller "Tesla gör succé" men skulle Tesla ha tajmat det perfekt hade dom väl gjort en ny modell varje år och undvikit produktsituationen genom att en ha en fräsch modell tänker jag? PR-situationen är en annan femma. Det är ju rakt av självmål.manneson skrev: ↑26 mar 2025 09:59Jag tror som vanligt Tesla timeat marknaden perfekt. Man ställde om till Juniper när efterfrågan ändå var låg.spacecoin skrev: ↑26 mar 2025 05:56För att komma tillbaka till Teslas försäljning så tror jag att det här halvåret och eventuellt helåret kommer att bli extremt tufft för Tesla, främst för att man saknar nya modeller och konkurrens (i Kinna) men även för Elon:
https://open.substack.com/pub/garymarcu ... -adherence
Nu har man en fräsch modell som lär hjälpa till att boosta försäljningen några kvartal.
Men några rekord blir det nog inte närmaste året.
Kanske borde man ha gjort en normal fyraårsuppgradering om inkluderar mer av teknikplattan. Missförstå mig rätt - det är en bra uppgradering. Jag tycker speciellt att satsningen på ljudkomforten är bra, men vi får se vad marknaden tycker. Konkurrensen i Kina är ju "på riktigt" på ett helt annat sätt än i EU och i USA.
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Kanske, men om efterfrågan varit så stor som görs gällande känns ändå samtliga leveranstider inte som resultatet av någon massiv efterfrågan. Sen är orsaken intressant. Är det en Musk-effekt eller kanske att bilen inte blev ett stå stort kliv framåt som förväntat? Eller en kombination?Lurence skrev: ↑26 mar 2025 09:58Du väljer att cherrypicka.A76 skrev: ↑26 mar 2025 09:44Har svårt att tro att det är någon större upprampning.. Leveranstid på 5-dagar är svår att förklara bort om det finns ett stort sug efter bilarna..kikat skrev: ↑26 mar 2025 09:36Tyvärr enbart 2 års supercharging på gamla MY Performance med hög ränta och 1 års supercharging med 0% ränta på gamla MY LR.
Hade det varit 2 års gratis supercharging och 0%-ränta på juniper hade de förmodligen sålt slut på en kvart. De håller fortfarande på att öka produktionen så det lär dröja innan de kör med kampanjer.
Välj bakhjulsdrift så hamnar du i maj-juni.
Välj LR Bakhjulsdrift så hamnar du i juni.
Tror det är så enkelt att LR fyrhjulsdrift är den som var konfigurationen för Launch Edition. Denna modell slog mycket riktigt aldrig i Europa och Tesla började väldigt mycket tidigare än i USA erbjuda övriga modeller. Detta då Launch Edition inte var prisvärd i Europa utifrån att den t.ex. inte innehöll FSD som i USA. Kan därmed finnas fler av denna modell redan tillverkade eller planerade i linan, då Tesla trodde den skulle ha större åtgång.
För egen del är det en kombination som gör att jag denna gången valde Zeekr istället för Tesla efter att ha haft både MS och MY under de sensate 8-åren..Så en försäljning har de definitivt tappat.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Problemet med att införa en ny modell är ju att produktionen måste stängas ner, dvs man kan inte producera så mkt bilar som normalt.spacecoin skrev: ↑26 mar 2025 10:13Jag håller med om att svaret kommer senare. Dels är det väl för tidigt att skrika att "Telsa kraschar" eller "Tesla gör succé" men skulle Tesla ha tajmat det perfekt hade dom väl gjort en ny modell varje år och undvikit produktsituationen genom att en ha en fräsch modell tänker jag? PR-situationen är en annan femma. Det är ju rakt av självmål.manneson skrev: ↑26 mar 2025 09:59Jag tror som vanligt Tesla timeat marknaden perfekt. Man ställde om till Juniper när efterfrågan ändå var låg.spacecoin skrev: ↑26 mar 2025 05:56För att komma tillbaka till Teslas försäljning så tror jag att det här halvåret och eventuellt helåret kommer att bli extremt tufft för Tesla, främst för att man saknar nya modeller och konkurrens (i Kinna) men även för Elon:
https://open.substack.com/pub/garymarcu ... -adherence
Nu har man en fräsch modell som lär hjälpa till att boosta försäljningen några kvartal.
Men några rekord blir det nog inte närmaste året.
Kanske borde man ha gjort en normal fyraårsuppgradering om inkluderar mer av teknikplattan. Missförstå mig rätt - det är en bra uppgradering. Jag tycker speciellt att satsningen på ljudkomforten är bra, men vi får se vad marknaden tycker. Konkurrensen i Kina är ju "på riktigt" på ett helt annat sätt än i EU och i USA.
Därmed är det optimalt att göra det när efterfrågan är dalande. Man vill inte göra det när man redan säljer allt man producerar, vilket Tesla gjort särskilt med Y, sedan start.
Det är ju inte så att Tesla gjort mindre än övriga. Snarare mer. De flesta andra blir inte mkt tystare och komfortablare vid en facelift.
I Kina är ju marknaden dopad, men efterfrågan är också hög på elbilar. Tesla har bra marginaler och kan konkurrera på samma villkor som kinesiska tillverkare. Det klarar inte andra västerländska märken.
-
Teslasemitruck
- Inlägg: 451
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Så här säger den marknaden. Ikapp fjolåret så fort Y leveras.
-
Teslasemitruck
- Inlägg: 451
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Ser ut att bli ett jätteras i Sverige Y ner 74% just nu . hela bilförsäljningen är ner 40% alla märken…
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
"Om man inte ens kan ha en retorik och ton som skulle tolereras i riksdagen..."spacecoin skrev: ↑26 mar 2025 04:33Tack det var snällt av dig. PM funkar ocksåiAkita skrev: ↑26 mar 2025 00:33Helt off-topic från min sida nu, men skulle det ske känns det fullständigt obegripligt. Nog för att du kan vara starkt kritisk mot FSD och TSLA men att ett fåtal stör sig på det och anmäler inläggen känns inte som en anledning att permanentbanna någon. Jag har sällan om ens någonsin sett dig hoppa på formsmedlemmar och skulle sakna dina informativa och analytiska inlägg, som man kan välja att hålla med om eller inte hålla med om. Lite som forumet var förr.
Jag har haft många hetlevrade och tuffa (och givande, roliga, intelligenta) diskussioner med väldigt många personer genom åren så det är väl tidens tand… Jag tror dock att det är sällan eller aldrig som den jag diskuterat med anmäler inläggen utom kanske en viss person på senare tid.
Senaste gången var mitt ”personangrepp” tror jag att jag påpekade vad någon brukade säga om journalister som rapporterar Teslakritiska nyheter som senare visar sig vara sanna. En veckas avstängning.
Innan det var det ”Tog det dig verkligen ett halvår att fundera ut det där icke-svaret?”. Jag fick det förklarat att det var ”en tråkig och nedsättande kommentar om en annan forummedlem”. Fem dagar avstängning.
Ja, det kanske var lite syrligt? Vad vet jag? Om man inte ens kan ha en retorik och ton som skulle tolereras i riksdagen så vet jag inte ens om detta är ett ”forum” längre.
Teslaägare är jag dock fortsatt sedan sex år och är nöjd med bilen.
är en väldigt bra liknelse. För mig modereras det på tok för hårt på en nivå
värdig en ytterst känslig dagisfröken.
Men kanske är det den bästa lösningen? Det finns en klar risk att forumet skulle
urarta om jag och möjligen några andra skulle få fritt spelrum.
Det vore dock intressant om Tibor tog semester en månad i sin roll som
dagisfröken och släppte dagisbarnen fria.
Skämt osido, Tibor gör ett fantasiskt jobb med att driva forumet och även om
jag inte håller med om nivån på modereringen, 10 % av nuvarande nivå skulle
förmodligen räcka, så är det som sagt kanske den bästa lösningen för att
hålla forumet på en okej nivå.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Ja, håller med. Ett bra exempel är väl våra "bataljer" i aktietråden? Jag minns dessa med ett leende på läpparna även om det var lite eldigt iblandLarofo skrev: ↑26 mar 2025 12:19"Om man inte ens kan ha en retorik och ton som skulle tolereras i riksdagen..."spacecoin skrev: ↑26 mar 2025 04:33Tack det var snällt av dig. PM funkar ocksåiAkita skrev: ↑26 mar 2025 00:33Helt off-topic från min sida nu, men skulle det ske känns det fullständigt obegripligt. Nog för att du kan vara starkt kritisk mot FSD och TSLA men att ett fåtal stör sig på det och anmäler inläggen känns inte som en anledning att permanentbanna någon. Jag har sällan om ens någonsin sett dig hoppa på formsmedlemmar och skulle sakna dina informativa och analytiska inlägg, som man kan välja att hålla med om eller inte hålla med om. Lite som forumet var förr.
Jag har haft många hetlevrade och tuffa (och givande, roliga, intelligenta) diskussioner med väldigt många personer genom åren så det är väl tidens tand… Jag tror dock att det är sällan eller aldrig som den jag diskuterat med anmäler inläggen utom kanske en viss person på senare tid.
Senaste gången var mitt ”personangrepp” tror jag att jag påpekade vad någon brukade säga om journalister som rapporterar Teslakritiska nyheter som senare visar sig vara sanna. En veckas avstängning.
Innan det var det ”Tog det dig verkligen ett halvår att fundera ut det där icke-svaret?”. Jag fick det förklarat att det var ”en tråkig och nedsättande kommentar om en annan forummedlem”. Fem dagar avstängning.
Ja, det kanske var lite syrligt? Vad vet jag? Om man inte ens kan ha en retorik och ton som skulle tolereras i riksdagen så vet jag inte ens om detta är ett ”forum” längre.
Teslaägare är jag dock fortsatt sedan sex år och är nöjd med bilen.
är en väldigt bra liknelse. För mig modereras det på tok för hårt på en nivå
värdig en ytterst känslig dagisfröken.![]()
Jag vill även tillägga att jag inte tycker att det är rimligt att perma-banna medlemmar för att man trampar på snöflingor ibland. Det är inte samma sak som moderering. Men det är Tibors hus och Tibors regler, så är det med det.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8223
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Vad gäller incitamenten så är det bara LR 4WD som har 0% ränta och då endast med 1 år fri SuC.
2 års fri SuC gäller endast P men då får man inte 0% ränta.
Rätt begränsade incitament alltså, men man verkar också ha tömt lagren rätt bra redan.
Jag gissar att oddsen är rätt goda att P/RWD också får 0% ränta inom kort för att få iväg dom sista exemplaren.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Bra info.fth skrev: ↑26 mar 2025 14:27Vad gäller incitamenten så är det bara LR 4WD som har 0% ränta och då endast med 1 år fri SuC.
2 års fri SuC gäller endast P men då får man inte 0% ränta.
Rätt begränsade incitament alltså, men man verkar också ha tömt lagren rätt bra redan.
Jag gissar att oddsen är rätt goda att P/RWD också får 0% ränta inom kort för att få iväg dom sista exemplaren.
/fth
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Jag har kollat hur många legacy-MY som finns till salu på Teslas hemsida och det har varit 96 konstant i över två veckor. Kan vara en begränsning på hemsidan också att visa max 96 stycken.spacecoin skrev: ↑26 mar 2025 15:05Bra info.fth skrev: ↑26 mar 2025 14:27Vad gäller incitamenten så är det bara LR 4WD som har 0% ränta och då endast med 1 år fri SuC.
2 års fri SuC gäller endast P men då får man inte 0% ränta.
Rätt begränsade incitament alltså, men man verkar också ha tömt lagren rätt bra redan.
Jag gissar att oddsen är rätt goda att P/RWD också får 0% ränta inom kort för att få iväg dom sista exemplaren.
/fth
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Ja, det är välkänt att Tesla inte visar hur många bilar de verkligen har i lager. Jag gissar att andra gör lika.
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Är det verkligen så välkänt? Jag har kollat många ggr under årens lopp och det har verkligen inte alltid varit just 96st.. emellanåt har det knappt funnits några lagerbilar alls..
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Ja det är min bild att de som har inventory trackers har sagt detta i flera år. De scannar av alla Teslas webbplatser och testar med alla postnummer eller nått likande. Man listar ofta inte flera av samma konfig.A76 skrev: ↑26 mar 2025 20:30Är det verkligen så välkänt? Jag har kollat många ggr under årens lopp och det har verkligen inte alltid varit just 96st.. emellanåt har det knappt funnits några lagerbilar alls..
Finns t ex beskrivet här:
https://td1.mattjung.net/about-the-data/
-
TeslaLeo
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Just nu verkar fabriken bara bygga AWD. Det ser ut som att linjen för RWD kommer igång i maj.
-
Teslasemitruck
- Inlägg: 451
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Du får lägga ihop VW, Audi och Skoda om du vill jämföra försäljning av BEV från bolagen VW och Tesla mot varandra.
-
VilkenElbilBlirDet
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 10 mar 2022 14:29
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Hur kommer det sig att det är just dom 5 länderna du valt i grafen? Jag tror jag vet svaret.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
https://eu-evs.com/marketShare/ALL/Grou ... y-Quarters
VAG är 300% större än Tesla i EU 2025Q1. För ett år sedan var de ungefär lika stora. Men vi får vänta någon månad till och se hur MY går.