Volvo vill ta upp kampen mot Tesla
Moderator: Redaktion
Volvo vill ta upp kampen mot Tesla
http://www.expressen.se/motor/volvos-ch ... ana-tesla/
Något säger mig att när de väl får ur tummen att göra något annat än Volvo C30 Electric så kommer de vara så hopplöst efter det bara går på elbilsfronten.
Något säger mig att när de väl får ur tummen att göra något annat än Volvo C30 Electric så kommer de vara så hopplöst efter det bara går på elbilsfronten.
Re: Volvo vill ta upp kampen mot Tesla
Intressant att den första bilden de har i Expressen där både den nya XC90 och Teslan så har de lyckats rota fram en bild på en av de första konceptbilarna som presenterades 2009(?). Det måste ju nästa vara svårare att hitta en sådan bild än på en av de Model S som faktiskt produceras idag
Re: Volvo vill ta upp kampen mot Tesla
Medans Volvo (och resten av bilbranschen) drömmer, så levererar Tesla. Köper nog några aktier till...
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD
Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Re: Volvo vill ta upp kampen mot Tesla
Samma härBasunen skrev:Medans Volvo (och resten av bilbranschen) drömmer, så levererar Tesla. Köper nog några aktier till...
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Volvo vill ta upp kampen mot Tesla
Den finns alltså inte ens med i planeringen!! Antingen mörkar han eller så är han och restenI dag satsar Volvo offensivt för att nå en försäljning av 800 000 nya bilar senast 2020. Och för att lyckas drömmer Kerssemakers om att Volvo ska bygga en stor eldriven coupé - en ren konkurrent till Tesla. Men enligt Kerssemakers finns den bilen inte i planeringen - inte än.
av Volvo-gänget trögare än vad jag trodde var möjligt.
Om man inte dagen efter att Model S fanns tillgänglig för provkörning la in en liknande
bil i sin planering borde man ägna sig åt något annat.
Hela kapitlet Volvo är för sorgligt. En gång ett stolt svensk varumärke.
Nu efter att ett gäng landsförrädare satte tänderna i bolaget så är det knappt värt
att bry sig längre.
Re: Volvo vill ta upp kampen mot Tesla
De flesta av er har säkerligen redan sett. Men jag känner att man blir väldigt ledsen i ögat efter att ha tittat på följande klipp.
och drömmer sig bort mot var volvo hade kunnat vara idag..
och drömmer sig bort mot var volvo hade kunnat vara idag..
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7415
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Volvo vill ta upp kampen mot Tesla
Jag håller med fullständigt!!!
Jag tänkte redan då i början av 90-talet att Volvo har verkligen något STORT på gång med ECC!
Att det sen rann ut i intet, och det enda de behöll var yttre utseendet tyckte jag redan då var katastrof.
Volvo ECC var redan 1992 långt före tex Chevrolet Volt, som av GM betraktades som "moonshot" ca femton år senare.
Problemen då som stoppade projektet var (vad jag minns) kostnaderna för batteri och gasturbin, och att gasturbinen hade kort livslängd.
I videon pratas om diesel, men gasturbinen kunde drivas med valfri bränsle - bensin, diesel, etanol, matolja, you name it!
Än idag skulle ECC bli en vinnare om den sjösattes.
ECC var Volvos stora chans, som de missade.
Jag tänkte redan då i början av 90-talet att Volvo har verkligen något STORT på gång med ECC!
Att det sen rann ut i intet, och det enda de behöll var yttre utseendet tyckte jag redan då var katastrof.
Volvo ECC var redan 1992 långt före tex Chevrolet Volt, som av GM betraktades som "moonshot" ca femton år senare.
Problemen då som stoppade projektet var (vad jag minns) kostnaderna för batteri och gasturbin, och att gasturbinen hade kort livslängd.
I videon pratas om diesel, men gasturbinen kunde drivas med valfri bränsle - bensin, diesel, etanol, matolja, you name it!
Än idag skulle ECC bli en vinnare om den sjösattes.
ECC var Volvos stora chans, som de missade.
Re: Volvo vill ta upp kampen mot Tesla
Här kommer en komisk uppföljning http://www.expressen.se/motor/volvochef ... t-losning/
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7415
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Volvo vill ta upp kampen mot Tesla
Håhåjaja, vad ska egentligen stackaren säga!
Han sitter ju med sin 450kg tunga dieselmotor i knät...
Jag har suttit själv på presskonferenser där jag tycker nästan synd om biltillverkarna när de ständigt bombas med frågor om Tesla, Tesla, Tesla av alla journalister!
Han sitter ju med sin 450kg tunga dieselmotor i knät...
Jag har suttit själv på presskonferenser där jag tycker nästan synd om biltillverkarna när de ständigt bombas med frågor om Tesla, Tesla, Tesla av alla journalister!
Re: Volvo vill ta upp kampen mot Tesla
Tycker han verkar så rätt här
– När man tar fram en ny arkitektur får man antingen välja att satsa på en elektrisk arkitektur som bara rymmer eldrift – eller så satsar man på något som kombinerar förbränningsmotorer med elektrifiering.Om man försöker korsa den bron från något håll så funkar det inte. Tesla skulle aldrig kunna bygga en plug-in hybrid eftersom de inte kan paketera en förbränningsmotor, de har helt enkelt inte det. De kan inte få in avgassystem och allt som behövs i sina fordon.
– Vi skulle inte ha tillräckligt med plats för batterier som skulle kunna ge liknande räckvidder. Visst skulle det kanske gå att åstadkomma något med vår SPA-plattform. Men det skulle inte bli så bra.
För att sedan fälla krokben på sig själv
– Det är inte den smartaste lösningen att ha ett 450 kilo tungt batterier som man ska framta omkring hela tiden. Skulle man titta på CO2 och livtidscykeln för den typen av bilar så skulle det inte se så bra ut.
– När man tar fram en ny arkitektur får man antingen välja att satsa på en elektrisk arkitektur som bara rymmer eldrift – eller så satsar man på något som kombinerar förbränningsmotorer med elektrifiering.Om man försöker korsa den bron från något håll så funkar det inte. Tesla skulle aldrig kunna bygga en plug-in hybrid eftersom de inte kan paketera en förbränningsmotor, de har helt enkelt inte det. De kan inte få in avgassystem och allt som behövs i sina fordon.
– Vi skulle inte ha tillräckligt med plats för batterier som skulle kunna ge liknande räckvidder. Visst skulle det kanske gå att åstadkomma något med vår SPA-plattform. Men det skulle inte bli så bra.
För att sedan fälla krokben på sig själv
– Det är inte den smartaste lösningen att ha ett 450 kilo tungt batterier som man ska framta omkring hela tiden. Skulle man titta på CO2 och livtidscykeln för den typen av bilar så skulle det inte se så bra ut.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Re: Volvo vill ta upp kampen mot Tesla
Själv reagerade jag mycket på
-Tesla skulle aldrig kunna bygga en plug-in hybrid eftersom de inte kan paketera en förbränningsmotor, de har helt enkelt inte det. De kan inte få in avgassystem och allt som behövs i sina fordon.
Det är väl egentligen inte att Tesla inte kan, de hade väl uppenbarligen kunnat ta fram en annan (hybrid)drivlina men valt att inte göra detta. Även att ett avgassystem skulle behövas i deras fordon.. Tycker Tesla bevisat ganska bra att det inte behövs.
-Tesla skulle aldrig kunna bygga en plug-in hybrid eftersom de inte kan paketera en förbränningsmotor, de har helt enkelt inte det. De kan inte få in avgassystem och allt som behövs i sina fordon.
Det är väl egentligen inte att Tesla inte kan, de hade väl uppenbarligen kunnat ta fram en annan (hybrid)drivlina men valt att inte göra detta. Även att ett avgassystem skulle behövas i deras fordon.. Tycker Tesla bevisat ganska bra att det inte behövs.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7415
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Volvo vill ta upp kampen mot Tesla
Tesla vill lika lite bygga en plug-in hybrid som Volvo vill bygga en hästkärra.
Re: Volvo vill ta upp kampen mot Tesla
Det gäller ju naturligtvis att odla myterna så gott det går.
Men fakta är att elbilen drar motsvarande 0,2 liter/mil och då ingår inte totala energibehovet för att tillverka dieseln. Fakta, oavsett vad de olika bilarna släpar runt på eller inte.
Men fakta är att elbilen drar motsvarande 0,2 liter/mil och då ingår inte totala energibehovet för att tillverka dieseln. Fakta, oavsett vad de olika bilarna släpar runt på eller inte.
Re: Volvo vill ta upp kampen mot Tesla
Vet inte hur många som vet men planen från början var att Tesla skulle bygga hybrider. Men efter testande etc kom de fram till att en 100% elbil var möjlig och de lade ned tanken på hybrid vilket ju var det rätta. Karma snodde designen från Tesla. Dvs Teslas första drafts såg mer ut som Karma men företaget de jobbade med snodde det hela och byggde Karma innan Tesla kunde få ut en egen bil. Men det är ju lite Karma över det som hände sen...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Volvo vill ta upp kampen mot Tesla
Tror Volvo har ett kort upp i rockärmen här http://www.powercell.se
Just dieselreformern gör att Volvo kan låta någon annan stå för införandet av vätgasinfrastrukturen och sedan haka på när det är lönsamt med vätgas FC.
Här har de (nästan) alla fördelar en elmotor driven bil har plus fördelarna som diesel infrastrukturen har. Man får dock inte 100% CO2 fri omvandling men mycket bättre än förbränningsmotor.
Nu tror jag inte att det är i första hand personbilar som blir aktuellt. Om man lyssnar på presentationen under fliken Investors så säger VD att det i USA finns ca 700000 lastbilar som står på tomgång ca 7-10 timmar om dygnet. Låter ju helt otroligt men om det stämmer så finns ju en jättepotential här.
Just dieselreformern gör att Volvo kan låta någon annan stå för införandet av vätgasinfrastrukturen och sedan haka på när det är lönsamt med vätgas FC.
Här har de (nästan) alla fördelar en elmotor driven bil har plus fördelarna som diesel infrastrukturen har. Man får dock inte 100% CO2 fri omvandling men mycket bättre än förbränningsmotor.
Nu tror jag inte att det är i första hand personbilar som blir aktuellt. Om man lyssnar på presentationen under fliken Investors så säger VD att det i USA finns ca 700000 lastbilar som står på tomgång ca 7-10 timmar om dygnet. Låter ju helt otroligt men om det stämmer så finns ju en jättepotential här.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Re: Volvo vill ta upp kampen mot Tesla
En veldigt stor nackdel vätgasbilen (när den kommer) har gemfört med elbilen är priset på att tanka.
Vem skulle köpa en vätgasvolvo för högre pris en en gen 3 tesla när de kostar 10ggr mer att tanka volvon?
Tror de esset i ärmen blir till en joker
Vem skulle köpa en vätgasvolvo för högre pris en en gen 3 tesla när de kostar 10ggr mer att tanka volvon?
Tror de esset i ärmen blir till en joker
Re: Volvo vill ta upp kampen mot Tesla
Tja jag kan tänka mig många som vill ha en större bil än TM3 till lägre pris är Model X. 2017 när TM3 ska komma finns det ju fortfarande bara TMS och TMX att välja på och det är inga billiga bilar.
Rätta mig om jag har fel om modellerna.
Rätta mig om jag har fel om modellerna.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Re: Volvo vill ta upp kampen mot Tesla
du tror alltså den första bränslesells volvon kommer va billigare en en tesla x om 3 år? (En då ett par år gammal modell)
De tror jag inte de lyckas med.
De tror jag inte de lyckas med.
Re: Volvo vill ta upp kampen mot Tesla
Jag vet inte. Det är möjligt. FC är inget ny teknik så det finns nog underlag för en konkurerande modell. Det som är nytt här är ju reformern som klarar fordonsdiesel. Eftersom volvo och lite andra bolag äger teknik och patent kan vi vara relativt säkra på att ingen annan har just den delen iaf. Ballard tex. gör ju annars konkurrerande FC's.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Re: Volvo vill ta upp kampen mot Tesla
Mmm, men kolla på den första fc bilen som når marknaden nu, toyotas. Hur mycket kostar den?Wahll skrev:Jag vet inte. Det är möjligt. FC är inget ny teknik så det finns nog underlag för en konkurerande modell.
Och sen kommer man ju altid att behöva betala för att tanka dom, ladda kan man göra gratis.
Sen jör den höga arbetstemperaturen på FC att de inte alls blir lika efecktiva som batteribilar.
Ja tror att de apsolut kan finnas en marknad för tunga transporter, men tror de har svårt att konkurera på personbilsmarknaden.
Re: Volvo vill ta upp kampen mot Tesla
Intresant angående fulecells http://insideevs.com/lux-research-fuel- ... -cheapest/
Re: Volvo vill ta upp kampen mot Tesla
$3/Kg säger inte mig så mycket och det var svårt att hitta en konvertering till $/mil vilket hade varit mer intresant.
Men nu är just finessen med volvos system att man inte behöver tanka vätgas utan man tankar och betalar för dieseln. Genom den högre verkningsgraden "tank to wheel" så skulle en sådan här bil dra mindre än motsvarande dieselbil plus de andra fördelarna som lägre ljudnivå.
Just nu har Volvo plöjt ner ungefär en halv milljard i denna tekniken och de tjänar inte en krona på den än så länge så rent teoretiskt kan de sälja den med bara en liten vinst i början, för att få ut tekniken på marknaden och samtidigt få tillbaka några investerad kronor.
Jag tror också mer på bilar som TMS men jag ser inte riktigt att dessa är konkurrenter, denna tekniken konkurrerar ju främst med andra diesel och bensinbilar och då får man anpassa modeller och priset därefter.
Men nu är just finessen med volvos system att man inte behöver tanka vätgas utan man tankar och betalar för dieseln. Genom den högre verkningsgraden "tank to wheel" så skulle en sådan här bil dra mindre än motsvarande dieselbil plus de andra fördelarna som lägre ljudnivå.
Just nu har Volvo plöjt ner ungefär en halv milljard i denna tekniken och de tjänar inte en krona på den än så länge så rent teoretiskt kan de sälja den med bara en liten vinst i början, för att få ut tekniken på marknaden och samtidigt få tillbaka några investerad kronor.
Jag tror också mer på bilar som TMS men jag ser inte riktigt att dessa är konkurrenter, denna tekniken konkurrerar ju främst med andra diesel och bensinbilar och då får man anpassa modeller och priset därefter.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15