Ska man köpa elbilar från Kina?

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kalle Johansson
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 feb 2025 08:47
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Kalle Johansson »

Problemet vad beträffar Kina är att de i princip styr hela världsmarknaden idag. Det som för 30 år sedan var "Kina-skit" är många gånger högkvalitativa produkter idag. Och dessutom betydligt billigare än motsvarande produkter tillverkade i Europa och ev Sverige. Om det över huvud taget finns någon motsvarande produkt som är till 100% tillverkad inom EU. Jag minns tillbaka kanske 50 år när motsvarande snack gick om "Japan-skit" som idag visar sig vara "top of the line".

Hur det har kunna gå så här galet för allt som är EU-pruducerat och EU-tillverkat är i sig tragiskt. Och detta gäller även det som vi luras att tro är producerat och tillverkat i ex Nordamerika. Det är väl tom lite halvsvårt att få tag i ett par USA-sydda jeans idag. Jeans som många tycker är bland det mest amerikanska som finns. Och att få tag i en dator eller mobiltelefon idag av märket APPLE som är tillverkad dvs "ihopskruvad" i USA och av USA-tillverkade delar är lika osannolikt som att "månen skulle ramla ner på jorden" som vissa trodde skulle ske för många år sedan.

Handlade själv mycket via bl a Ebay från Asien under många år. Men som svar på topic om jag skulle köpa en elbil från Kina idag? Ett kort svar - NEJ. Å andra sidan har jag även blivit lite kritiskt mot "buffliga" president Trump och tänker nog till en extra gång vad den gubben kan ställa till med i Europa? Vi har inte sett varken följderna eller slutet än. :(
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11299
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Jerker »

Kalle Johansson skrev: 19 feb 2025 04:09
Hur det har kunna gå så här galet för allt som är EU-producerat och EU-tillverkat är i sig tragiskt.
Det följer bara kapitalismens logik. Syftet är att tjäna så mycket pengar som möjligt. Då förlägger man tillverkningen där den är som billigast. En gång var Sverige ett billigt tillverkningsland men med ökat välstånd ökade tillverkningskostnaderna och tillverkning flyttades utomlands. Vår stolta textilproduktion flyttades eller slogs ut av låglöneländer. (Var det inte Portugal då? Som sedan i sin tur blev ett dyrt tillverkningsland i jämförelse med asiatiska länder.) Samma med varvsindustrin. Och liknande berättelser finns väl för alla [väst]europeiska länder.

När tillverkning hamnade i Kina så lärde man kineserna att tillverka kvalitet och ett växande välstånd skapade fler högutbildade som nu kan utveckla produkter själva utan att behöva syssla med industrispionage. Kina gick från att enbart vara ett billigt tillverkningsland till en stormakt på, trots allt fortfarande relativt billiga, kvalitetsprodukter. Det finns väl redan tecken på att Kina har börjat bli ett lite för dyrt land att producera allt i och Kina själva börjar lägga ut tillverkning i andra, billigare länder.

Ta hem produktionen till Europa igen, stäng all import från låglöneländer och allt kommer att bli mångdubbelt dyrare. Hyllorna på Jula, Rusta, ÖoB osv. kommer att gapa tomma. Få kommer att ha råd att köpa allt från hemelektronik och verktyg till kläder och andra konsumtionsvaror.

Kapitalismens logik. Svår att undvika i vårt samhälle.
tesla newbie
Inlägg: 876
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av tesla newbie »

Oavsett vilket bilmärke man köper så kommer man på ett eller annat sätt att bidra till försörjningen av CCP i Kina. Alla stora biltillverkare (utom Tesla!) har samriskbolag i Kina och tillverkning där, eftersom det annars är omöjligt att sälja produkterna på kinesiska marknaden på grund av höga importtullar. Så i denna globaliserade värld vi lever i så är det ganska klurigt att ha moraliska betänkligheter kring produkterna man köper. Fleralet företag (även kinesiska) har verksamheter i många olika länder, vilket också gör att deras vinster kommer beskattas i och berika flera olika länder. Så ska man ha moraliska betänkligheter så det väl möjligtvis kring ägande då. Men alla kinesiska biltillverkare är inte helägda av CCP. Det finns faktiskt privata företag i Kina även om man inte alls har samma äganderätt som i väst. Men det är fullt möjligt för en privatperson att starta och driva företag utan att ha blivit beordrad av partiet :-).
Och det är inget som säger att ägarna till kinesiska biltillverkare håller med kommunistpartiet i allt, men vad de tycker håller de för sig själva, eftersom det inte brukar sluta så bra för företagsledare som uttalar sig politiskt (Jack Ma).
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8782
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av spacecoin »

tesla newbie skrev: 20 feb 2025 08:33
Oavsett vilket bilmärke man köper så kommer man på ett eller annat sätt att bidra till försörjningen av CCP i Kina. Alla stora biltillverkare (utom Tesla!) har samriskbolag i Kina och tillverkning där, eftersom det annars är omöjligt att sälja produkterna på kinesiska marknaden på grund av höga importtullar. Så i denna globaliserade värld vi lever i så är det ganska klurigt att ha moraliska betänkligheter kring produkterna man köper. Fleralet företag (även kinesiska) har verksamheter i många olika länder, vilket också gör att deras vinster kommer beskattas i och berika flera olika länder. Så ska man ha moraliska betänkligheter så det väl möjligtvis kring ägande då. Men alla kinesiska biltillverkare är inte helägda av CCP. Det finns faktiskt privata företag i Kina även om man inte alls har samma äganderätt som i väst. Men det är fullt möjligt för en privatperson att starta och driva företag utan att ha blivit beordrad av partiet :-).
Och det är inget som säger att ägarna till kinesiska biltillverkare håller med kommunistpartiet i allt, men vad de tycker håller de för sig själva, eftersom det inte brukar sluta så bra för företagsledare som uttalar sig politiskt (Jack Ma).
Detta är en gigantisk strawman tycker jag. Det är ett fåtal marginal-tillverkare som är statligt ägda. Kolla på BYD, Geely, Xiaomi, Xpeng, NIO… Alla är privata till 100% så mycket som det nu går i Kina.

Det finns ingen västtillverkare som är så insyltad och beroende av CCP som Tesla. Kina är Teslas största marknad och deras viktigaste fabrik är i Kina…

Man kan fundera på hur det kommer sig att Tesla inte måste ha en JV tycker jag och om det finns någon som i dollar eller yuan stödjer regimen mer än Tesla bland västerländska biltillverkare.

Vad gör Elon om CCP hotar att stänga Tesla Shanghai? Att ha någon bredvid Trump och med kontroll över Starlink etc som är så exponerad mot CCP är inte lyckat.

Xi skulle kunna krascha Teslas aktie och Elons förmögenhet på fem minuter.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

För svenskarna bör BMW o MB vara minst insyltade i Kina, och för en jänkare borde det bara Ford o GM.
Lite osäker på de amerikanska bolagen dock.
(Tänker även på transporter över haven som ofta ägs av företag i icke-västländer)
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4350
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Maw »

Sportbilsentusiasten skrev: 20 feb 2025 21:57
För svenskarna bör BMW o MB vara minst insyltade i Kina, och för en jänkare borde det bara Ford o GM.
Lite osäker på de amerikanska bolagen dock.
(Tänker även på transporter över haven som ofta ägs av företag i icke-västländer)
MB ägs till stor del av Geely så tycker man kinesiska ägare är ett problem så får man hålla sig borta från MB. Men BMW-koncernen och VAG-koncernen har vad jag vet inga stora kinesiska ägare.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 188
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av mikaELbil »

Med tanke på hur Teslas grundare beter sig så fattar jag inte att det fortfarande finns någon som handlar dom bilarna. Som det är nu skulle jag hellre köpa en bil från Kina än en Tesla. Varför inte köpa en Zeekr? Mycket möjligt att det blir en sådan om ett år.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart. Lämnas tillbaka i februari, ny bil av annat fabrikat beställd!
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
SwedishAdvocate
Inlägg: 7641
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev: 20 feb 2025 22:18
Sportbilsentusiasten skrev: 20 feb 2025 21:57
För svenskarna bör BMW o MB vara minst insyltade i Kina, och för en jänkare borde det bara Ford o GM.
Lite osäker på de amerikanska bolagen dock.
(Tänker även på transporter över haven som ofta ägs av företag i icke-västländer)
MB ägs till stor del av Geely så tycker man kinesiska ägare är ett problem så får man hålla sig borta från MB. Men BMW-koncernen och VAG-koncernen har vad jag vet inga stora kinesiska ägare.
Det kinesiska ägandet i MB är ~19,68%.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Group

Det är ju så klart en del. Men det är ju å andra sidan betydligt mindre än ~78,7% eller 100%, vilket är fallet när det gäller vissa andra biltillverkare…

Och ju färre som köper bilar från Li Shufu och BAIC Group, som är de två kinesiska ägarintressena, desto större chans/möjlighet att Li Shufu och BAIC* kommer behöva börja sälja av sina ägarandelar i MB…

EDIT:
*Verkar inte som BAIC säljer några bilar i Europa… Men om Li Shufu skulle behöva sälja av sin ägarandel så skulle det 'bara' bli BAIC:s ägande som utgörs av ~9,98% kvar…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4350
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev: 21 feb 2025 10:17
Maw skrev: 20 feb 2025 22:18
Sportbilsentusiasten skrev: 20 feb 2025 21:57
För svenskarna bör BMW o MB vara minst insyltade i Kina, och för en jänkare borde det bara Ford o GM.
Lite osäker på de amerikanska bolagen dock.
(Tänker även på transporter över haven som ofta ägs av företag i icke-västländer)
MB ägs till stor del av Geely så tycker man kinesiska ägare är ett problem så får man hålla sig borta från MB. Men BMW-koncernen och VAG-koncernen har vad jag vet inga stora kinesiska ägare.
Det kinesiska ägandet i MB är ~19,68%.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Group

Det är ju så klart en del. Men det är ju å andra sidan betydligt mindre än ~78,7% eller 100%, vilket är fallet när det gäller vissa andra biltillverkare…

Och ju färre som köper bilar från Li Shufu och BAIC Group, som är de två kinesiska ägarintressena, desto större chans/möjlighet att Li Shufu och BAIC* kommer behöva börja sälja av sina ägarandelar i MB…

EDIT:
*Verkar inte som BAIC säljer några bilar i Europa… Men om Li Shufu skulle behöva sälja av sin ägarandel så skulle det 'bara' bli BAIC:s ägande som utgörs av ~9,98% kvar…
Vad menar du? VAG och BMW som jag föreslog som alternativ om man vill undvika kinesiskt ägande har väl inga stora kinesiska ägare??
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
SwedishAdvocate
Inlägg: 7641
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev: 21 feb 2025 10:55
SwedishAdvocate skrev: 21 feb 2025 10:17
Maw skrev: 20 feb 2025 22:18
Sportbilsentusiasten skrev: 20 feb 2025 21:57
För svenskarna bör BMW o MB vara minst insyltade i Kina, och för en jänkare borde det bara Ford o GM.
Lite osäker på de amerikanska bolagen dock.
(Tänker även på transporter över haven som ofta ägs av företag i icke-västländer)
MB ägs till stor del av Geely så tycker man kinesiska ägare är ett problem så får man hålla sig borta från MB. Men BMW-koncernen och VAG-koncernen har vad jag vet inga stora kinesiska ägare.
Det kinesiska ägandet i MB är ~19,68%.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Group

Det är ju så klart en del. Men det är ju å andra sidan betydligt mindre än ~78,7% eller 100%, vilket är fallet när det gäller vissa andra biltillverkare…

Och ju färre som köper bilar från Li Shufu och BAIC Group, som är de två kinesiska ägarintressena, desto större chans/möjlighet att Li Shufu och BAIC* kommer behöva börja sälja av sina ägarandelar i MB…

EDIT:
*Verkar inte som BAIC säljer några bilar i Europa… Men om Li Shufu skulle behöva sälja av sin ägarandel så skulle det 'bara' bli BAIC:s ägande som utgörs av ~9,98% kvar…
Vad menar du? VAG och BMW som jag föreslog som alternativ om man vill undvika kinesiskt ägande har väl inga stora kinesiska ägare??
:?:

Förstår inte vad du menar. Jag nämnde ju överhuvudtaget inte VAG eller BMW. Istället skrev jag om MB.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4350
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev: 21 feb 2025 10:59
Maw skrev: 21 feb 2025 10:55
SwedishAdvocate skrev: 21 feb 2025 10:17
Maw skrev: 20 feb 2025 22:18
Sportbilsentusiasten skrev: 20 feb 2025 21:57
För svenskarna bör BMW o MB vara minst insyltade i Kina, och för en jänkare borde det bara Ford o GM.
Lite osäker på de amerikanska bolagen dock.
(Tänker även på transporter över haven som ofta ägs av företag i icke-västländer)
MB ägs till stor del av Geely så tycker man kinesiska ägare är ett problem så får man hålla sig borta från MB. Men BMW-koncernen och VAG-koncernen har vad jag vet inga stora kinesiska ägare.
Det kinesiska ägandet i MB är ~19,68%.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Group

Det är ju så klart en del. Men det är ju å andra sidan betydligt mindre än ~78,7% eller 100%, vilket är fallet när det gäller vissa andra biltillverkare…

Och ju färre som köper bilar från Li Shufu och BAIC Group, som är de två kinesiska ägarintressena, desto större chans/möjlighet att Li Shufu och BAIC* kommer behöva börja sälja av sina ägarandelar i MB…

EDIT:
*Verkar inte som BAIC säljer några bilar i Europa… Men om Li Shufu skulle behöva sälja av sin ägarandel så skulle det 'bara' bli BAIC:s ägande som utgörs av ~9,98% kvar…
Vad menar du? VAG och BMW som jag föreslog som alternativ om man vill undvika kinesiskt ägande har väl inga stora kinesiska ägare??
:?:

Förstår inte vad du menar. Jag nämnde ju överhuvudtaget inte VAG eller BMW. Istället skrev jag om MB.
Du citerade mitt inlägg där jag föreslog att man kunde välja bilar från VAG eller BMW-koncernerna istället för MB om man vill undvika kinesiskt ägande och antydde att alternativen till MB hade massivt kinesiskt ägande.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
SwedishAdvocate
Inlägg: 7641
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev: 21 feb 2025 11:10
SwedishAdvocate skrev: 21 feb 2025 10:59
Maw skrev: 21 feb 2025 10:55
SwedishAdvocate skrev: 21 feb 2025 10:17
Maw skrev: 20 feb 2025 22:18


MB ägs till stor del av Geely så tycker man kinesiska ägare är ett problem så får man hålla sig borta från MB. Men BMW-koncernen och VAG-koncernen har vad jag vet inga stora kinesiska ägare.
Det kinesiska ägandet i MB är ~19,68%.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Group

Det är ju så klart en del. Men det är ju å andra sidan betydligt mindre än ~78,7% eller 100%, vilket är fallet när det gäller vissa andra biltillverkare…

Och ju färre som köper bilar från Li Shufu och BAIC Group, som är de två kinesiska ägarintressena, desto större chans/möjlighet att Li Shufu och BAIC* kommer behöva börja sälja av sina ägarandelar i MB…

EDIT:
*Verkar inte som BAIC säljer några bilar i Europa… Men om Li Shufu skulle behöva sälja av sin ägarandel så skulle det 'bara' bli BAIC:s ägande som utgörs av ~9,98% kvar…
Vad menar du? VAG och BMW som jag föreslog som alternativ om man vill undvika kinesiskt ägande har väl inga stora kinesiska ägare??
:?:

Förstår inte vad du menar. Jag nämnde ju överhuvudtaget inte VAG eller BMW. Istället skrev jag om MB.
Du citerade mitt inlägg där jag föreslog att man kunde välja bilar från VAG eller BMW-koncernerna istället för MB om man vill undvika kinesiskt ägande och antydde att alternativen till MB hade massivt kinesiskt ägande.
Jag citerade ditt inlägg eftersom du inte skrev ut i klarttext hur stort det kinesiska ägandet var i MB. Så därför gjorde jag det.

Och om det på något sätt var otydligt, så syftade ~78,7% eller 100% naturligtvis inte på VAG och BMW. Det syftade istället på Volvo Cars och MG.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Maw skrev: 21 feb 2025 11:10
SwedishAdvocate skrev: 21 feb 2025 10:59
Maw skrev: 21 feb 2025 10:55
SwedishAdvocate skrev: 21 feb 2025 10:17
Maw skrev: 20 feb 2025 22:18


MB ägs till stor del av Geely så tycker man kinesiska ägare är ett problem så får man hålla sig borta från MB. Men BMW-koncernen och VAG-koncernen har vad jag vet inga stora kinesiska ägare.
Det kinesiska ägandet i MB är ~19,68%.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Group

Det är ju så klart en del. Men det är ju å andra sidan betydligt mindre än ~78,7% eller 100%, vilket är fallet när det gäller vissa andra biltillverkare…

Och ju färre som köper bilar från Li Shufu och BAIC Group, som är de två kinesiska ägarintressena, desto större chans/möjlighet att Li Shufu och BAIC* kommer behöva börja sälja av sina ägarandelar i MB…

EDIT:
*Verkar inte som BAIC säljer några bilar i Europa… Men om Li Shufu skulle behöva sälja av sin ägarandel så skulle det 'bara' bli BAIC:s ägande som utgörs av ~9,98% kvar…
Vad menar du? VAG och BMW som jag föreslog som alternativ om man vill undvika kinesiskt ägande har väl inga stora kinesiska ägare??
:?:

Förstår inte vad du menar. Jag nämnde ju överhuvudtaget inte VAG eller BMW. Istället skrev jag om MB.
Du citerade mitt inlägg där jag föreslog att man kunde välja bilar från VAG eller BMW-koncernerna istället för MB om man vill undvika kinesiskt ägande och antydde att alternativen till MB hade massivt kinesiskt ägande.
Ursäkta att jag kapar er diskussion men visst är VAG starkt sammankopplade med Kina.
För mig är ägandet en parameter, inflytande är även det viktigt. Liksom var delar tillverkas och bilen monteras.
VAG-gruppen samarbetar och delar plattform, mjukvara mm med kinaföretag.
Inte optimalt om man vill vara oberoende från inflytande.

MB har ca 10% korsägande med kinaföretag så 20% kinaägande är sant med inflytande i paritet med 10%
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13027
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Fredrik j »

Jobbigt att köpa vw om man inte vill ha med kina att göra.

https://www.energinyheter.se/20250225/3 ... d-riktning

Eller bmw:
https://www.motormagasinet.se/article/v ... babateknik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8782
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 12 apr 2025 15:43
Jobbigt att köpa vw om man inte vill ha med kina att göra.

https://www.energinyheter.se/20250225/3 ... d-riktning

Eller bmw:
https://www.motormagasinet.se/article/v ... babateknik
Eller Tesla. Eller vad som helst, som jag har skrivit typ 100 ggr i tråden. “Alla” batterier och komponenter görs i Kina.

Jag tror ju att konsekvensen av Trump 2 blir att EU och Kina kommer att samarbeta mer.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 806
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av HerrNilsson »

Skulle jag byta bil idag skulle det nog bli enligt turordningen:

1. Tesla
2. Kinesiskt
3. Övriga elbilsmärken såsom Polestar, Rivian etc
4. Gammel-märkena/Legacy-bilar; typ Audi, Mercedes etc

Tycker kineserna kommer med mycket innovation och lyx till överkomliga priser. Kolla X9:an t.ex. Helt underbar rymd och lyx till en bråkdel i pris av motsvarande tysk. RIP Europeisk bilindustri säger jag bara om man inte snart gör något drastiskt.

Eldrivna MPV:n Xpeng X9 bekräftad för lansering i Europa
https://alltomelbil.se/eldrivna-mpvn-xp ... -i-europa/
Mvh
Nilsson


Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Fredrik j skrev: 12 apr 2025 15:43
Jobbigt att köpa vw om man inte vill ha med kina att göra.

https://www.energinyheter.se/20250225/3 ... d-riktning

Eller bmw:
https://www.motormagasinet.se/article/v ... babateknik
Ja att VW har djupt samarbete visste jag men nu ska även det relativt oberoende BMW i framtiden sammarbeta. Illa.
Vi ska bygga hightech i EU
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
SwedishAdvocate
Inlägg: 7641
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Sportbilsentusiasten skrev: 26 apr 2025 11:10
Fredrik j skrev: 12 apr 2025 15:43
Jobbigt att köpa vw om man inte vill ha med kina att göra.

https://www.energinyheter.se/20250225/3 ... d-riktning

Eller bmw:
https://www.motormagasinet.se/article/v ... babateknik
Ja att VW har djupt samarbete visste jag men nu ska även det relativt oberoende BMW i framtiden sammarbeta. Illa.
Vi ska bygga hightech i EU
:?:

Jag förstår inte på vilket sätt VW samarbetar mer med ett eller flera kinesiska företag än vilken annan västerländsk fordonstillverkare som helst. Finns det västerländska fordonstillverkare som inte köper batterier till elbilar från en kinesisk batteritillverkare?

Och BMW's samarbete handlar naturligtvis om BMW's bilar som säljs i Kina(!) Inte om bilar som säljs utanför Kina.

Hur är det tänkt att BMW (och andra västerländska biltillverkare) ska lösa navigation i Kina om de inte samarbetar med kinesiska företag? Genom att använda Google Maps kanske? Vad tråkigt då att Google Maps inte fungerar i Kina av någon anledning…
…] Announced today, this strategic collaboration aims to develop a next-generation AI engine tailored specifically for Chinese consumers. [Min u.] […

https://www.bmwblog.com/2025/03/26/bmw- ... ue-klasse/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7641
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av SwedishAdvocate »

HerrNilsson skrev: 26 apr 2025 09:08
Skulle jag byta bil idag skulle det nog bli enligt turordningen:

1. Tesla
2. Kinesiskt
3. Övriga elbilsmärken såsom Polestar, Rivian etc
4. Gammel-märkena/Legacy-bilar; typ Audi, Mercedes etc

Tycker kineserna kommer med mycket innovation och lyx till överkomliga priser. Kolla X9:an t.ex. Helt underbar rymd och lyx till en bråkdel i pris av motsvarande tysk. RIP Europeisk bilindustri säger jag bara om man inte snart gör något drastiskt. […
Förstår inte vad skillnaden skulle vara mellan "2. Kinesiskt" och "3. […] Polestar […".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8782
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av spacecoin »

Kinesiska företag är duktiga på att nå ut i flera marknader. Bra för omställningen!
unnamed.jpg
SwedishAdvocate
Inlägg: 7641
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 05 mar 2024 11:27
Jerka skrev: 05 mar 2024 10:37
Det finns en annan aspekt av det hela. Om man ser till vad som hände i Ukraina så var det ett problem för stora delar av Europa att man satt fast i ett beroende av rysk gas. Ryssland kunde använda det som påtryckningsmedel för att Europa inte skulle lägga sig i. Tänk er nu att Kina invaderar Taiwan, och sen deklarerar att företag vars hemländer stöttar Taiwan inte längre får tillverka något i Kina, eller att de inte längre får köpa från Kina. Stora delar av världens industrier är ju helt eller delvis beroende av kinesiska delar. Det skulle vara väldigt mycket svårare att stå upp mot sådana hot än vad det var att minska importen av rysk gas.

Att göra sig beroende av diktaturer gör det mycket svårare att stå upp mot dem när de beter sig illa.
Ja, jag håller med. Men det här beroendet uppstår när ett företag väljer att flytta eller ha tillverkningen till en diktatur oavsett om det är grundat i EU, USA eller i Kina och oavsett ägarförhållanden. Nu är kanske inte bilar systemkritiska på samma sätt som el eller gas, men jag håller med. Man kan inte göra sig beroende av diktaturer för system- eller säkerhets-kritiska system. Där har EU och Sverige varit alldeles för naiva.

Den största risken tror jag inte dock är att regimen skulle hindra sig själv från att exportera bilar, eller gas. Utan det är snarare politiker i väst som agerar med sanktioner och/eller strafftullar. Det var ju inte Ryssland som valde att sluta sälja olja och gas till EU om man säger så... Vi får se hur det slutar. Frihandel verkar lite ute just nu. […
Var inte det här citatet jag tänkte på, men har nu lagt några minuter på att leta och det får räcka…

Erkänner att jag inte till 100% greppat vad dom här exportrestriktionerna berör. Så här säger Googles AI-overview:
China has not imposed an outright ban, but has implemented stricter export controls on rare earth elements and related technologies, requiring licenses for many exports. These new regulations, announced in October 2025, are a response to U.S. tariffs and are intended to give China leverage in trade disputes. The controls restrict exports of seven specific rare earths, technologies used in rare earth processing, and even the export of rare earths processed in China to foreign firms.
I det understrukna verkar ju AI'n vidare säga samma sak två gånger…

Hoppas verkligen att världens demokratier sen X antal dagar gått samman i ett typ gemensamt Manhattan Project för att själva kunna förse sig med de här sällsynta jordartsmetallerna ASAP. Men det är väl som vanligt… Det är väl mArKnAdeN™ som automagiskt ska fixa det på ngt helt finurligt sätt… Ungefär som det gick till när mer än 80% av planetens solcellsproduktion hamnade i Kina…

Och det är alltså dom här människorna som nu kontrollerar Volvo PV/P-star… Ja, jävlar vilka Stjärnor regeringen Reinfeldt var…

Dessutom kontrollerar ju den ej demokratiska regimen i Kina även en elbilsrelaterad fabrik ca. 6 km från centrala Eskilstuna, som ju fått tillstånd att släppa ut 900 ton cancerframkallande metylenklorid per år i luften, under en prövoperiod på två år. Tätorden Eskilstuna hade 2023 en befolkning på ~70 646 pers…

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sorml ... ngd-gifter
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8782
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 30 okt 2025 00:02
Hoppas verkligen att världens demokratier sen X antal dagar gått samman i ett typ gemensamt Manhattan Project för att själva kunna förse sig med de här sällsynta jordartsmetallerna ASAP. Men det är väl som vanligt… Det är väl mArKnAdeN™ som automagiskt ska fixa det på ngt helt finurligt sätt… Ungefär som det gick till när mer än 80% av planetens solcellsproduktion hamnade i Kina…
Metallerna som kallas ”rare earth minerals” är inte sällsynta. Problemet är att man låter Kina ta fram dessa så man slipper skita ned på sin egen gård.

Det väst har gjort i 20+ år är att gå all-in på woke/greta.

Först stoppar man kärnkraften, sedan all-in på miljö i allmänhet.

Man har outsourcat allt till Kina eftersom det varit praktiskt och populärt (mtp miljöfokus) och sedan förfäras man över Kinas utsläpp…

Försök att öppna ett dagbrott i EU.

Det här är bara ytterligare ett klavertramp.

Det finns gott om dessa metaller i både USA och EU. Problemet är att man inte vill skita ned och att det varit billigt att ta det från Kina.

EU i synnerhet borde har ett strategiskt tillväxt- och industrifokus. Då hade vi haft de solcellsfabriker och gruvor som du efterfrågar.

Istället är det gröna mål och överreglering och gnäll på Kina. Och LNG från ryssland/usa.
Skriv svar