Vattenfall nöjer sig inte med en typ av laddkort

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Vattenfall nöjer sig inte med en typ av laddkort

Inlägg av bylund »

Nej, de har åtminstone två olika system för att ta betalt. Jag såg att de har laddare i Tyskland också, men där fungerar inte det svenska kortet...
Jag skrev:
Hej,

Jag ser att ni har flera laddstolpar i Tyskland, åtminstone i Berlin och Hamburg. Jag ville bara dubbelkolla att min laddbricka fungerar på dessa inför min sommarsemester, då jag inte hittar någon uttrycklig information om detta på hemsidan.

Sedan vill jag passa på att påpeka det vansinniga att man måste hålla på att kolla sådant här inför en semester 2016. Bensinstationer i de flesta av Europas länder har klarat av att ta betalt med kort sedan årtionden. Varför ligger ni laddoperatörer så långt efter på den fronten? Varje laddoperatör i Europa verkar sätta en ära i att ha egna krångliga betallösningar, vilket försvårar resor med elbil.
Vattenfall skrev:
Tack för ditt e-brev och bra att du hör av dig.

Vad gäller ditt laddkort så fungerar det tyvärr bara inom Sveriges gränser i dagsläget, men eftersom det fortfarande är relativt nytt så jobbas det på bättre lösningar hela tiden.

För vidareinformation angående laddkort i Tyskland så måste jag därmed hänvisa dig till Vattenfall E-Mobility via vattenfall.de (vattenfalls tyska hemsida) Där finner du både frågeformulär och telefonnummer till kundservice, allternativt att du mailar till dem på emobility@vattenfall.de

Har du fler funderingar gällande laddkort eller har andra funderingar är du välkommen att höra av dig igen via e-post på kundservice@vattenfall.com allternativt att du ringer våran direkt telefon på 020-52 62 00
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Re: Vattenfall nöjer sig inte med en typ av laddkort

Inlägg av Bod »

Är det samma höga kostnad på Vattenfalls laddstationerna i Tyskland som i Sverige?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Nu här i Sverige i varje fall så ska det enligt Vattenfall gå att ladda ner en app där man kan registrera sitt kort och då betalas laddningen via detta och laddningen ska gå att startas via appen. Kanske ett litet steg i rätt riktning. :o
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

En anledning var att laddarna inte kommer med kortläsare monterat när dom köper in dom. Kanske dax att starta en sidoverksamhet, bygga bra laddare?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Men fyfan vad stenålder. Sjukt att man ska behöva hålla på med sånt när det gäller något som istället borde vara i framkant. Och deras ursäkt att det är "relativt nytt" är så dålig. Det är inte relativt nytt att ta betalt för tjänster man förmedlar. Det är tvärtom något som många gjort väldigt fungerande och enkelt i många år nu.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Det är precis som om dom aktivt försöker motverka allt med elbilar. Eller så är dom bara extremt korkade. Man skulle nästan kunna tro att det är ekonomer?
Jag gör allt för att låta bli att ladda på platser som kräver särskilt laddkort.
Kör gärna omväg om det går för att undvika.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Typiskt svar från en ointresserad kundtjänst. Hade dom haft lite innanför pannbenet hade dom fixat tyska laddkort från Sverige utan att man hade behövt styra med det själv.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Bod skrev:
Är det samma höga kostnad på Vattenfalls laddstationerna i Tyskland som i Sverige?
De tar 30 cent per kWh i Tyskland.

Det hela visar ju att de inte tror på sin egen produkt. Det verkar inte som att det har föresvävat dem att det skulle kunna komma folk från andra länder för att använda deras stationer.

Fortum har dock bekräftat att RFID-tagen även fungerar i Norge och Finland, så det är ju lite vettigare, även om även de bommar på kortbetalning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

bylund skrev:
Bod skrev:
De tar 30 cent per kWh i Tyskland.

Det hela visar ju att de inte tror på sin egen produkt. Det verkar inte som att det har föresvävat dem att det skulle kunna komma folk från andra länder för att använda deras stationer.

Fortum har dock bekräftat att RFID-tagen även fungerar i Norge och Finland, så det är ju lite vettigare, även om även de bommar på kortbetalning.
Jag var i Finland för ett par veckor sedan. Fortums RFID-tag fungerade utmärkt, men bara om man ringde deras vänliga kundtjänst och rabblade upp de 100 siffrorna som står på tag:en. Det finns rätt gott om Chademoladdare i Finland strategiskt placerade vid så kallade ABC-stationer (Ok mat, affär mm). Väl framme hade jag lite problem att ladda i stugan. Någon som sett "Bad Wiring" meddelandet förrut?
laddning.jpg
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Elektrokungen skrev:

Jag var i Finland för ett par veckor sedan. Fortums RFID-tag fungerade utmärkt, men bara om man ringde deras vänliga kundtjänst och rabblade upp de 100 siffrorna som står på tag:en. Det finns rätt gott om Chademoladdare i Finland strategiskt placerade vid så kallade ABC-stationer (Ok mat, affär mm). Väl framme hade jag lite problem att ladda i stugan. Någon som sett "Bad Wiring" meddelandet förrut?
Det där var spännande. Jag ska till Finland om 3 veckor upp till Lappland. Dit vi ska finns det inga laddstolpar men kommunen har lovat att vi kan ladda i ett motorvärmaruttag. Men detta är ju rätt spännande. Volten är ju rätt låg. Skulle kunna vara för dålig kabelarea med för mycket spänningsfall.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Elektrokungen skrev:

Saknade stolpen läsare, eller vad var problemet? Hade det kanske fungerat att starta via app då istället?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Challe76a skrev:

Det där var spännande. Jag ska till Finland om 3 veckor upp till Lappland. Dit vi ska finns det inga laddstolpar men kommunen har lovat att vi kan ladda i ett motorvärmaruttag. Men detta är ju rätt spännande. Volten är ju rätt låg. Skulle kunna vara för dålig kabelarea med för mycket spänningsfall.
Intressant, det är just till Lappland vi också ska, fast om fyra veckor, och just Fortum har ett antal stolpar där, det var därför jag kollade med dem att det skulle fungera.
Jag beställde även en tag från Plug Surfing och de har avtal med Virtapistes, som har ett antal laddstationer i finska Lappland.
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

bylund skrev:
Elektrokungen skrev:

Saknade stolpen läsare, eller vad var problemet? Hade det kanske fungerat att starta via app då istället?
Jag testade att starta via appen, men det fungerade märkligt nog inte. De fick starta laddaren manuellt, och jag fick ange hur länge jag ville ladda. Samma procedur vid tre tillfällen på två olika laddare.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag kan mycket väl tänka mig att de resonerar så här: Kortläsare är dyra, en rfid-läsare är mycket billigare. Kortläsare är inte bara dyrare som apparat utan det innebär att de måste blanda in banken som ska ha sin andel av kakan. Med rfid klarar de att ta betalt utanför systemet, iaf i många fler fall än om alla köp gick genom en kortläsare.

De kanske anser att de ligger i framkant med rfid/sms och anser att kortläsare är stenålder.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jerker skrev:
Jag kan mycket väl tänka mig att de resonerar så här: Kortläsare är dyra, en rfid-läsare är mycket billigare. Kortläsare är inte bara dyrare som apparat utan det innebär att de måste blanda in banken som ska ha sin andel av kakan. Med rfid klarar de att ta betalt utanför systemet, iaf i många fler fall än om alla köp gick genom en kortläsare.

De kanske anser att de ligger i framkant med rfid/sms och anser att kortläsare är stenålder.
Men RFID kortet är ju kopplad till kreditkortet :?
Betalningen görs likförbaskat via kreditkort och bank.
De vinner inget :roll:
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Det lustiga var ju att deras kundservice rekommenderade att om man ska utanför Sverige så borde jag prova Clever för det mycket smidigare och finns på fler ställen. Så någon form av koll hade den personen jag pratade med :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Jerker skrev:

Nja, inte vid alla köptillfällen. Jag använder Clevers kontantkort och där betalar jag in en pott i förväg och sen förbrukas den. Så där är inget kort eller bank inblandad annat än när jag sätter in pengar på mitt konto. Så de sparar in avgifter varje gång jag laddar i jämförelse med om jag hade betalat varje enskild laddning med kort.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
Nja, inte vid alla köptillfällen. Jag använder Clevers kontantkort och där betalar jag in en pott i förväg och sen förbrukas den. Så där är inget kort eller bank inblandad annat än när jag sätter in pengar på mitt konto. Så de sparar in avgifter varje gång jag laddar i jämförelse med om jag hade betalat varje enskild laddning med kort.
Men de hade ju lätt kunna lösa det genom att ha en lägre taxa om betalar med deras egna kort eller app. Är jag bara på genomresa betalar jag gärna ockerpris där jag råkar vara istället för att beställa kort från 12 operatörer som jag kanske kommer att passera på vägen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Jerker skrev:
Men de hade ju lätt kunna lösa det genom att ha en lägre taxa om betalar med deras egna kort eller app. Är jag bara på genomresa betalar jag gärna ockerpris där jag råkar vara istället för att beställa kort från 12 operatörer som jag kanske kommer att passera på vägen.
Jo, men då blir laddstationerna dyrare om de ska ha en kortläsare. Jag säger inte att de tänker rätt, försöker bara analysera deras egen logik.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
Jo, men då blir laddstationerna dyrare om de ska ha en kortläsare. Jag säger inte att de tänker rätt, försöker bara analysera deras egen logik.
Fast om de inte tror att de lyckas räkna hem en kortläsare extra på installationen menar jag att de inte kan tro på sin egen produkt. Det går ju att räkna hem en kortläsare på en parkeringsautomat rentav.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jerker skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag menade framför allt Fortum, vars Charge&Drive bricka är direkt kopplad till kundens kreditkort.
Vattenfall fakturerar istället kvartalsvis, då slipper de kortavgifter.
Och Clever är förstås smartast :mrgreen: med förbetalning.

Men likförbaskat skulle det vara enklare för kunderna, och därmed få fler kunder, om man kunde betala med kreditkort på laddarna. Som sagt var om P-automater kan ha kortläsare kan snabbladdare också.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
Jerker skrev:
Fast om de inte tror att de lyckas räkna hem en kortläsare extra på installationen menar jag att de inte kan tro på sin egen produkt. Det går ju att räkna hem en kortläsare på en parkeringsautomat rentav.
Svårt att säga att dom tror på sin egen produkt när kundtjänsten rekommenderar Clever ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Dessutom...
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

O de handlar om korvören i dessa fallen, de betalar kanske runt 2.-/transaktion.
Så 10-20 öre extra på varje kwh hade snabbt räknat hem både trans.avg o extra kostnaden för kortläsaren.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Skriv svar