Tibor - i texten du skrev så står det:TiborBlomhall skrev: ↑17 nov 2025 17:59Konstig fråga vad jag räknar det som? Hela diskussionen handlar om vad FSD Community Tracker räknar det som. De räknar det som mindre fel (jämfört med sådana fel som skulle resulterat i en olycka om inte föraren ingrep).
De har två felnivåer: allvarliga fel som skulle ha resulterat i en olycka om inte föraren ingrep - och övriga, mindre allvarliga fel.
Siffran 4014 km är vid allvarliga fel, eller hur?Nya FSD v14 kör nu i genomsnitt 4014 km innan föraren måste ta över.
Om det är så betyder det med normal logik att du tycker bara att föraren behöver ta över vid kritiska fel, vilket du också sagt att hastighetsfel inte är, flera gånger. Andra situationer där du anser att "föraren inte måste ta över" inkluderar att ligga i fel fil.
Att köra 50 i en 30 zon är alltså inga problem enligt din tolkning av deras klassificering så länge inte ett barn springer mot bilen, för det är bara då det "skulle ha resulterat i en olycka".
Eller har jag fått något om bakfoten?
Hade du istället skrivit "Nya FSD v14 kör nu i genomsnitt 4014 km innan den gör ett mycket allvarligt (eller kritiskt) fel" hade jag inte haft några synpunkter. Men nu skrev du "innan föraren måste ta över" som jag tycker är en fultolkning.
Min åsikt är att föraren bör och skall ta över när bilen gör fel oavsett vilket fel, eftersom det är föraren av bilen som är ansvarig för beteendet.
Rent formellt så borde hastighetsöverträdelser i tätort räknas som ett kritiskt fel, och jag kan garantera att de gör de inte på FSD-trackern med tanke på att det är ett fortsatt problem. Samma med att stanna konsekvent för skolbussar t ex.
Att informationen i FSD-tracker är det bästa vi har om Teslas prestanda är en sak, men man måste ju förstå att datakvaliteten är skakig och det finns en rejäl skopa bias om urvalet är ett fåtal entusiaster som inte har fått någon formell träning och antagligen har helt olika risk- och toleransnivåer.
Att välja den fomuleringen du gör, på det underlaget du har, blir helt fel enligt min mening.
"Nya FSD v14 kör i genomsnitt ca 4 mil innan föraren måste ta över" hade varit rätt. Det är 100x skillnad på det och det du skrev.