Jag hämtade ut en M3P för 2 veckor sedan som jag verkligen är supernöjd med.
Tyvärr uppstod det en liten kollision med bilen i helgen som var. Det var ishalt på en väg jag körde och bilen tappade fäste och slog i en lyckstolpe i vänster framskärm när jag skulle göra en högersväng ut ur en rondell i låg hastighet.
Detta utlöste fotgängarskyddet vilket innebär att front/frunkhuven har ”poppats” mot vindrutan. Det skedde med sådan kraft att huven i sin tur har deformerats och ”flyttats” en dryga centimeter. Notera alltså att det är själva fotgängarskyddet som deformerade huven, inte själva träffen av stolpen.
Av oklar anledning har en del av övre huven också fått sig en buckla, som framgår i bilderna.
Jag anmälde det omedelbart till mitt försäkringsbolag som hänvisade mig till Trygg-Hansa och vidare för skadebesiktning. Väl på skadebesiktningen jag var lite skeptisk till att köra till pga den ”poppade” huven, lyckades vi få ned huven till rätt nivå för tillfället. Dock så klickas endast ena låset i vid fronten så bilen tror ibland att frunken lämnats öppen eller att en inbrottstjuv härjar vid bilen så larmet har gått titt som tätt under dagen idag. Verkstadskillen tejpade springan mot övriga del vid front och sidan för att ”täta frunken” tills vidare. Det har plingat på grannar när jag inte vart hemma, vilket jag blev varse om när jag kom hem efter jobbet, så det var bara att ringa Tesla service direkt.
Väl där möts jag av en kille från Danmark som hjälper mig att stänga av larmet tills vidare och det innebär också att jag inte kan ha igång sentry-mode eller andra säkerhetsinställningar när jag inte själv är vid bilen.
En grej jag funderar över är ifall fotgängarskyddet utlöses borde det finnas ett sätt att stänga huven på igen. Jag tycker det verkar ganska märkligt att man ”antar” att smällen blir så hård att man måste in på verkstad för att få igen luckan igen. Jag undrar hur Tesla resonerar kring det men de jag pratat med har inte kunnat ge någon återkoppling till det. I mitt fall hade det inte gjort något att det är en mindre buckla och lite repor i fronten tills jag lämnar in den för lagning. Men problemet med vardaglig användning pga huven tills dess är inte bekymmersfritt.
Det komiska med detta var att det var lite granna tänkt som en julklapp till mig själv och en grym bil till mig och sambon och några dagar efter hände detta ovan.
Jag kan säga att jag ser väldigt mycket fram emot nästa år o kanske framförallt Februari när bilen ska lagas! Tråkigt att det inte gick att lösa tidigare.
Hur som helst blev det en lärofull läxa och när bilen väl lagats så kommer jag skratta åt det. Det är ingen idé att låta såna här saker ta över sinnet och bekymra en för mycket. Det är bara lösa problemet, lära sig, gå vidare och njuta av bilen när jag får den igen. Förhoppningsvis lika fin som den var när den var ny!
Hoppas någon tyckte detta var intressant. Gott nytt år!