Skadad performance hämtad 15/12

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lorentz
Teslaägare

Skadad performance hämtad 15/12

Inlägg av Lorentz »

Hej!

Jag hämtade ut en M3P för 2 veckor sedan som jag verkligen är supernöjd med.

Tyvärr uppstod det en liten kollision med bilen i helgen som var. Det var ishalt på en väg jag körde och bilen tappade fäste och slog i en lyckstolpe i vänster framskärm när jag skulle göra en högersväng ut ur en rondell i låg hastighet.

Detta utlöste fotgängarskyddet vilket innebär att front/frunkhuven har ”poppats” mot vindrutan. Det skedde med sådan kraft att huven i sin tur har deformerats och ”flyttats” en dryga centimeter. Notera alltså att det är själva fotgängarskyddet som deformerade huven, inte själva träffen av stolpen.

Av oklar anledning har en del av övre huven också fått sig en buckla, som framgår i bilderna.

Jag anmälde det omedelbart till mitt försäkringsbolag som hänvisade mig till Trygg-Hansa och vidare för skadebesiktning. Väl på skadebesiktningen jag var lite skeptisk till att köra till pga den ”poppade” huven, lyckades vi få ned huven till rätt nivå för tillfället. Dock så klickas endast ena låset i vid fronten så bilen tror ibland att frunken lämnats öppen eller att en inbrottstjuv härjar vid bilen så larmet har gått titt som tätt under dagen idag. Verkstadskillen tejpade springan mot övriga del vid front och sidan för att ”täta frunken” tills vidare. Det har plingat på grannar när jag inte vart hemma, vilket jag blev varse om när jag kom hem efter jobbet, så det var bara att ringa Tesla service direkt.

Väl där möts jag av en kille från Danmark som hjälper mig att stänga av larmet tills vidare och det innebär också att jag inte kan ha igång sentry-mode eller andra säkerhetsinställningar när jag inte själv är vid bilen.

En grej jag funderar över är ifall fotgängarskyddet utlöses borde det finnas ett sätt att stänga huven på igen. Jag tycker det verkar ganska märkligt att man ”antar” att smällen blir så hård att man måste in på verkstad för att få igen luckan igen. Jag undrar hur Tesla resonerar kring det men de jag pratat med har inte kunnat ge någon återkoppling till det. I mitt fall hade det inte gjort något att det är en mindre buckla och lite repor i fronten tills jag lämnar in den för lagning. Men problemet med vardaglig användning pga huven tills dess är inte bekymmersfritt.

Det komiska med detta var att det var lite granna tänkt som en julklapp till mig själv och en grym bil till mig och sambon och några dagar efter hände detta ovan.

Jag kan säga att jag ser väldigt mycket fram emot nästa år o kanske framförallt Februari när bilen ska lagas! Tråkigt att det inte gick att lösa tidigare.

Hur som helst blev det en lärofull läxa och när bilen väl lagats så kommer jag skratta åt det. Det är ingen idé att låta såna här saker ta över sinnet och bekymra en för mycket. Det är bara lösa problemet, lära sig, gå vidare och njuta av bilen när jag får den igen. Förhoppningsvis lika fin som den var när den var ny!

Hoppas någon tyckte detta var intressant. Gott nytt år! 🥳
IMG_6819.jpeg
IMG_6823.jpeg
IMG_6824.jpeg
Användarvisningsbild
flanders
Teslaägare

Re: Skadad performance hämtad 15/12

Inlägg av flanders »

Hade inte koll på det aktiva fotgängarskyddet så det var intressant att lära sig om.
Tråkigt att inte bilen såg att det bara var en stolpe du körde på bara men det lär väl knappast vara något den tar hänsyn till.

Verkar som våra bilar använder krutladdade cylindrar, så det är engångsgrejer som inte går att återställa utan lär bytas.
Eventuellt kanske det går att släppa de två torxskruvarna den sitter fast i och sen kunna vika den åt sidan.
Men kan hända att kablage inte räcker och man måste in bakom innerskärmen i hjulhuset för att ta loss kontakten först.
https://service.tesla.com/docs/Model3/S ... BDE2B.html
Bäst är väl att inte röra och låta Tesla fixa bara men ibland kanske man vill lösa något tillfälligt.
manneson

Inlägg av manneson »

Tror de flesta tillverkare använder någon form av engångsladdning, dvs något som exploderar, för att poppa huven. Är ju inte tänkt att det ska behöva användas förutom just vid krock, vilket ju detta också var.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Sjukt trist med en helt ny bil, kan bara beklaga men du verkar ta det med ro 👍
MY LR AWD -26 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
JockeX

Inlägg av JockeX »

manneson skrev: 31 dec 2025 13:31
Tror de flesta tillverkare använder någon form av engångsladdning, dvs något som exploderar, för att poppa huven. Är ju inte tänkt att det ska behöva användas förutom just vid krock, vilket ju detta också var.
Följer man Mat Armstrong på YouTube så kan man se samma mönster med andra bilar och tillverkare, så det är ingen unik lösning för just Tesla.
Användarvisningsbild
Lorentz
Teslaägare

Inlägg av Lorentz »

flanders skrev: 31 dec 2025 12:14
Hade inte koll på det aktiva fotgängarskyddet så det var intressant att lära sig om.
Tråkigt att inte bilen såg att det bara var en stolpe du körde på bara men det lär väl knappast vara något den tar hänsyn till.

Verkar som våra bilar använder krutladdade cylindrar, så det är engångsgrejer som inte går att återställa utan lär bytas.
Eventuellt kanske det går att släppa de två torxskruvarna den sitter fast i och sen kunna vika den åt sidan.
Men kan hända att kablage inte räcker och man måste in bakom innerskärmen i hjulhuset för att ta loss kontakten först.
https://service.tesla.com/docs/Model3/S ... BDE2B.html
Bäst är väl att inte röra och låta Tesla fixa bara men ibland kanske man vill lösa något tillfälligt.
Absolut, du har rätt. Jag vågar själv inte in och mecka under huven när verkstaden sagt att jag utan problem kan köra bilen och fått igen luckan nu. Jag tänkte ringa till Tesla för att på något vis höra om det finns en annan lösning än att köra runt i en bil som till synes är obrukbar och känns osäker tillsvidare så tar jag det därifrån. Förväntar mig ett fuck-you nej men skadar inte att försöka.

Tacksam för din återkoppling och att du läst!
Användarvisningsbild
Lorentz
Teslaägare

Inlägg av Lorentz »

holden skrev: 31 dec 2025 13:40
Sjukt trist med en helt ny bil, kan bara beklaga men du verkar ta det med ro 👍
Tack! Får fake it till you make it ;)
Skämt åsido suger hela situationen. Samtidigt är den vad det är, finns inte mycket att göra. Jag tycker det är fruktansvärt men det blir ju inte bättre att deppa över materiella ting.
Livet är tufft som det är ändå, jag är tacksam och glad över att varken jag eller sambon skadade sig!

Gott nytt år!
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

JockeX skrev: 31 dec 2025 13:50
Följer man Mat Armstrong på YouTube så kan man se samma mönster med andra bilar och tillverkare, så det är ingen unik lösning för just Tesla.
Ja, dom flesta bilar har aktiv huv som fotgängarskydd för att skapa en buffert till eventuella hårda saker under huven. Även tesla.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 31 dec 2025 16:12
Ja, dom flesta bilar har aktiv huv som fotgängarskydd för att skapa en buffert till eventuella hårda saker under huven. Även tesla.
Undrar hur det är med C-trucken…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 31 dec 2025 17:19
Fredrik j skrev: 31 dec 2025 16:12
Undrar hur det är med C-trucken…
C-trucken säljs inte i sverige. Jag syftade på bilar som säljs här.
Skriv svar