Obehagligt ljud och vibrationer vid förvärmning

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

D-J

Obehagligt ljud och vibrationer vid förvärmning

Inlägg av D-J »

Hej,

Vid flertalet gånger så ger bilen ifrån sig ett oerhört högt ljud inkl vibrationer. Det låter som om jag kör på en vibrerande vägmarkering..... Frustrerande och obehagligt.

Det sker vid förvärmning av batteriet inför snabbladdning. Ljudet pågick i ca 20 km innan laddning. Tempen ute var ca 0-gradigt och jag hade kört i ca 200km innan det planerade laddstoppet.

Bilen har senaste programvaran och det är en Model Y Dual Motor från 2025.

Jag har inte märkt av det innan och jag har kört strax över 3000 mil med bilen sedan den var ny i mars.

Någon som haft samma problem och upplevelse?
Har inte kollat med Tesla än.
manneson

Re: Obehagligt ljud och vibrationer vid förvärmning

Inlägg av manneson »

En värmepump låter ju en del. Har du förvärmt vid samma temperatur tidigare?
Annars kan säkert Tesla kolla remote om något verkar fel.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

D-J skrev: 28 dec 2025 10:46
Vid flertalet gånger så ger bilen ifrån sig ett oerhört högt ljud inkl vibrationer. Det låter som om jag kör på en vibrerande vägmarkering..... Frustrerande och obehagligt.
Låter som helt normalt.

Värmepumpen vibrerar om den går på fullvarv, kan kännas i ratten.
Bilens motorer gör ett högfrekvent ljud när de skapar värme till batteriet.

Njut, det är ljudet av fossilfrihet!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Bishop_LV-426

Inlägg av Bishop_LV-426 »

Hej,

Hände liknande för mig på väg ner från Sälen i fredags. Efter kanske ca. 10 mil (-7 gr) så började ett ljud jag inte hört förrut, ett ganska extremt vibrerande, som kom och gick. Noterbart mer än förvärmningen låtit tidigare som kan brumma en del trots allt. Bilen förvärmde för SuC i Ludvika men noterade att ljudet inte var i synk med när bilen förvärmde utan kunde komma även när förvärmningen pausade. Försökte dock övertyg familjen, och mig själv, att ljudet var normalt… tills det i mörkaste dala-skogen tystnade tillsammans med att värmen försvann HELT. He*%!e vad kallt det blir i bilen utan värme men ändå tur att rump- o rattvärme plus fläkt fungerade. Det kom upp varning att värmepumpen behövde service (sån liten oval varningsruta). Dock när vi stoppat i Ludvika ett tag och satt oss i bilen så fungerade allt normalt igen och fungerade fint hela vägen hem till Sthlm (då ca. -3 till 0 gr). Uppenbarligen verkar nåt vara/varit fel på värmepumpen trots allt. Letar man runt lite verkar en del haft problem med värmen just när det är lite kallare (och man behöver den som mest). Ville bara bidra med min händelse och höra om någon av alla er kloka har några funderingar att ta med sig när jag ska boka service för de ska få kika på det. Läst teorier om snö/is som letat sig in i systemet och metallspån i värmepumpen på Berlin-bilar…
Senast redigerad av Bishop_LV-426, redigerad totalt 1 gånger.
======
Model Y LR, -23, Quicksilver
Användarvisningsbild
The Tog
Teslaägare

Inlägg av The Tog »

I måndags upplevde jag detta, det var verkligen som en jetmotor inför laddningarna.

Det var iof väldigt kallt (mellan -20 och -30) men har inte upplevt att värmen har gått SÅ hårt tidigare...
MattiPekka
Teslaägare

Inlägg av MattiPekka »

Min värmepump och octovalve byttes efter haveri i -30°, två år senare samma problem igen. Lite brum är väl okej, men när det låter som att bilen ska lyfta vertikalt som en helikopter är det något fel. Mycket riktigt, värmen försvann och bilen skickade flera felkoder. Nu är bilen på service, inga besked ännu. Ren tur att vi tog oss hem helskinnade. Två månader kvar på garantin!
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

The Tog skrev: 07 jan 2026 10:51
I måndags upplevde jag detta, det var verkligen som en jetmotor inför laddningarna.

Det var iof väldigt kallt (mellan -20 och -30) men har inte upplevt att värmen har gått SÅ hårt tidigare...
När det är kallare än cirka -10C kan värmepumpen inte värmepumpa.
Då kör den ”Lossy” mode vilket är att generera värme utan värmepumpning, så direktvärme med COP 1:1 kan man säga.

Vid behov kör man värmepumpsmotorn på full gas och då låter det och vibrerar så det känns i ratten. Det brukar vara ett ganska gnagande ljud från värmepumpen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar