Ojämn ljusbild Tesla 3 Highland

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

maangee

Re: Ojämn ljusbild Tesla 3 Highland

Inlägg av maangee »

Jojje167 skrev: 07 jan 2026 15:11
maangee skrev: 07 jan 2026 09:34
Jojje167 skrev: 06 jan 2026 20:34
Dinsdale skrev: 06 jan 2026 09:27
Jojje167 skrev: 05 jan 2026 19:53
Jag kör med ledramp och XBB i min Highland 2025 och den beter sig precis som du beskriver. Så fort en del av ljusbilden släcks så släcks extraljuset också och tänds igen när helljuset lyser fullt.

Jag filmade en sekvens igår där man ser detta. Notera att ledrampen "dimmrar" ljuset mjukt när den tänds och släcks automatiskt. Detta gör den enbart med adaptivt helljus igång, så styr man helljuset manuellt slås det på och av mer direkt (vilket jag föredrar).
Bra film! Vilken ledramp är det?
Det är två. "Lazer Linear 18 Elite" och "Strands NUUK E-Line Black".

Lazer har jag haft i några år och är supernöjd med, men pga. specialmontage på nya bilen så ville jag fylla ut tomrummet mellan regplåt och lazer med något. Då fick det bli en E-line som var bättre än jag trodde. Det är dock mer en spot men hjälper till bra med längden på ljuset, så ett bra komplement till lazer (som annars lyser brett och lagom långt). Allt kopplat med XBB som sagt.

Lägger in tre klipp här.
Första är med båda ledramperna, sedan vardera separat.

Båda:

E-line:

Lazer:

Så blev monteringen:
20251127_215303.jpg
Utifrån ditt filmande material kan man konstatera att Lazern lyser betydligt bredare än strands. Lyser bara strand smalt och långt, inget mot sidorna?
Precis, strands lyser smalt och långt medan lazer lyser mycket bredare. Sett till längden så lyser båda ungefär lika långt.
Man kan ju undra varför dem inte vinklat några av led:arna mot sidan lite? Egentligen är det från sidorna som är viktiga.
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Inlägg av Jojje167 »

flanders skrev: 07 jan 2026 14:46
Björn har en video där de monterar strands nuuk e-line här om man är intresserad.
Tycker själv monteringen känns lite bulkig och förstår inte riktigt hur man justerar ljusbilden upp och ner?
om/watch?v=tGNxWYe7uA4
Jag har inte kollat videon men den justeras med fyra "fötter" som skruvas in från baksidan. När rampen sedan är monterad kommer man åt dessa med skruvmejsel från framsidan. På bilden är det de svarta skruvarna med mässing runt om. Efter justeringen skruvar man åt övriga skruvar helt och sedan skjuts regplåten in från sidan.
20260107_152010.jpg
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21 *Såld*
Model 3 LR AWD -25
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Inlägg av Jojje167 »

maangee skrev: 07 jan 2026 15:14
Dinsdale skrev: 06 jan 2026 09:27

Bra film! Vilken ledramp är det?

Lazer har jag haft i några år och är supernöjd med, men pga. specialmontage på nya bilen så ville jag fylla ut tomrummet mellan regplåt och lazer med något. Då fick det bli en E-line som var bättre än jag trodde. Det är dock mer en spot men hjälper till bra med längden på ljuset, så ett bra komplement till lazer (som annars lyser brett och lagom långt). Allt kopplat med XBB som sagt.

Lägger in tre klipp här.

Båda:

E-line:

Lazer:

Så blev monteringen:
20251127_215303.jpg
Utifrån ditt filmande material kan man konstatera att Lazern lyser betydligt bredare än strands. Lyser bara strand smalt och långt, inget mot sidorna?
Precis, strands lyser smalt och långt medan lazer lyser mycket bredare. Sett till längden så lyser båda ungefär lika långt.
Man kan ju undra varför dem inte vinklat några av led:arna mot sidan lite? Egentligen är det från sidorna som är viktiga.
Jo precis, det är lite vad man föredrar också.
Strands har även en till variant av denna som heter "Nuuk d-line" som är lite dyrare. Sedan finns det även en liknande från märket OZZ Lights som heter "OZZ LP1". Högst oklart hur ljusbilderna ser ut på dessa två men kan vara värt att kolla upp om man är intresserad.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21 *Såld*
Model 3 LR AWD -25
maangee

Inlägg av maangee »

Jojje167 skrev: 07 jan 2026 15:34
maangee skrev: 07 jan 2026 15:14

Lägger in tre klipp här.

Båda:

E-line:

Lazer:

Så blev monteringen:
20251127_215303.jpg
Jo precis, det är lite vad man föredrar också.
Strands har även en till variant av denna som heter "Nuuk d-line" som är lite dyrare. Sedan finns det även en liknande från märket OZZ Lights som heter "OZZ LP1". Högst oklart hur ljusbilderna ser ut på dessa två men kan vara värt att kolla upp om man är intresserad.
Har mailat Strands med frågan om vad som skiljer modellerna emellan.
Skriv svar