Jo det är EU. Kanada är med i UNECE men tillåter ändå FSD. De har dock inga inhemska biltillverkare att skydda.
Kanada använder inte UNECE:s regler inom alla områden. Detsamma gäller andra. Det är som sagt ingen konspiration.
Kom över det och lobbya att Tesla ska anpassa systemet istället. För anpassa behöver de göra, så är det. När det sker är en annan femma.
BMW har automatiska filbyten på motorväg. Det är lagligt nu. Skyll inte på UNECE. Vad gör Tesla? Och hur troligt är det att de kommer att anpassa till DCAS phase 3 ens?
Jo det är EU. Kanada är med i UNECE men tillåter ändå FSD. De har dock inga inhemska biltillverkare att skydda.
Kanada använder inte UNECE:s regler inom alla områden. Detsamma gäller andra. Det är som sagt ingen konspiration.
Kom över det och lobbya att Tesla ska anpassa systemet istället. För anpassa behöver de göra, så är det. När det sker är en annan femma.
BMW har automatiska filbyten på motorväg. Det är lagligt nu. Skyll inte på UNECE. Vad gör Tesla? Och hur troligt är det att de kommer att anpassa till DCAS phase 3 ens?
lol filbyte på motorväg är ungefär en tusendel av vad våra bilar inte får göra.
Cirka 1.500 mil utan att röra ratten, dvs längre än vad snittet i Sverige kör under ett helt år. Imponerande!
Japp, det där var sjukt imponerande faktiskt. Och första gången någon bil gjort det. Inga andra än Tesla är ens i närheten.
Kyle har intervjuat honom och säger att han gått från att tycka att FSD är en kul gimmick till att det är en fantastisk och nästan oumbärlig funktion i en bil.
Han får kommentarer på sina Youtube-videos och från folk IRL nu som säger att man köper en Tesla för att man vill ha FSD! Och eftersom inget annat bilmärke kan erbjuda en sån funktion så skaffar man en Tesla.
Ni som orkar läsa det jag skriver vet att jag har sagt i flera år att L2+ inte har en moat.
Genom att släppa Alpamayo på CES som en modell med öppna vikter har NVIDIA effektivt signalerat att mjukvara för självkörning (L2+) inte längre har en moat, utan en commodity för att sälja kisel.
Genom att lägga ut en toppmodernt ekosystem (modell, sim, dataset) på Hugging Face helt gratis, har NVIDIA raderat värdet i mjukvaran. Om vilken biltillverkare som helst kan få tillgång till avancerad L2+ utan att spendera miljarder på FoU, upphör mjukvaran att vara ett unikt säljargument och blir istället en standardvara.
NVIDIA ger i praktiken bort "rakhyveln" (mjukvaran) för att garantera ett monopol på "rakbladen" (chippen).
NVIDIA behöver inte sälja den digitala chauffören; de behöver bara sälja bilens fysiska hjärna. Genom att göra L2+ öppet och tillgängligt säkerställer de att den enda vägen till avancerad autonomi går genom deras hårdvaruekosystem.
Systemet kommer till en handfull OEM:er 2026-2027 t ex MB CLA, Lucid, Jaguar, Volvo. Antar att detta gäller i första hand USA. I Kina använder CLA Momentas system.
Älskar att CLA har co-op steering så man kan ta över tillfälligt utan att slå av systemet (även på stadsgator).
Såg den också. Intressant att Jensen (som kan en smula om AI ) beskriver Teslas FSD som den bästa lösningen som finns. Det summerar läget i branschen rätt bra.
Alpamayo låter ju extremt mycket som hur Tesla lagt upp träning och implementation av FSD. Bra kvitto för Tesla att man har rätt approach.
Såg den också. Intressant att Jensen (som kan en smula om AI ) beskriver Teslas FSD som den bästa lösningen som finns. Det summerar läget i branschen rätt bra.
Alpamayo låter ju extremt mycket som hur Tesla lagt upp träning och implementation av FSD. Bra kvitto för Tesla att man har rätt approach.
Skillnaden är som jag läst att man går med radar och Lidar för L3 och högre, så man tycker uppenbarligen inte att hårdvaran som Tesla valt är rätt väg att gå.
Sen passar det nog ganska bra att smöra lite för en av sina absolut största kunder(Elon).
Senast redigerad av backe, redigerad totalt 1 gånger.
"I think I think Elon’s approach is about state of the art, as anybody knows, of autonomous driving robotics," Huang said. The Nvidia chief also said that he would "encourage" Tesla in its self-driving pursuits.
"I think I think Elon’s approach is about state of the art, as anybody knows, of autonomous driving robotics," Huang said. The Nvidia chief also said that he would "encourage" Tesla in its self-driving pursuits.
Det finns absolut noll anledning för Elon och Huang att göra annat än klappa varandra på ryggen.
Tesla har köpt HW från Nvidia för ca 100 miljarder, Elons XAI köper ändå mer från Nvidia. Samtidigt har Nvidia köpt in sig i XAI så de har råd att betala Nvidia.
De är gravt insyltade i varandras affärer och skall såklart stötta varandra, allt annat vore konstigt.
Det finns absolut noll anledning för Elon och Huang att göra annat än klappa varandra på ryggen.
Tesla har köpt HW från Nvidia för ca 100 miljarder, Elons XAI köper ändå mer från Nvidia. Samtidigt har Nvidia köpt in sig i XAI så de har råd att betala Nvidia.
De är gravt insyltade i varandras affärer och skall såklart stötta varandra, allt annat vore konstigt.
Faller en faller (nästan)alla i det här upplägget, är väl Google som skulle klara smällen möjligen.
Kommentarsfältet är fullt med folk som berättar liknande historier. Att bjuda på FSD en månad i USA var ett smart drag från Tesla, många kommer nog köpa den nu när gratismånaden tar slut.
Den där typen av kommentarer är ju ganska trist. Om vi inte ska en diskussion om FSD och vi enkom ska ta in nyheter och kommentarer som är positiva kan vi väl lägga ner forumet och sedan kan vi låta alla nyheter hylla Tesla, ingen diskussion behövs. Det finns flera olika sidor av detta, jag har flera gånger gett min.
Efter att inte helljusautomatiken funkar i snöfall, att vindrutetorkarna går trots att ingen snö landar på rutan och att bilen kör orimligt nära framförvarande så kan jag konstatera att kamerasystemet som finns i en Y från 2023 är tillräckligt för att klara L3 på ett vettigt sätt i de förhållanden iaf jag kör. Argument som att en mänsklig förare tar bara in intryck med synen (kamera) är bristfälliga då jag med mina ögon tillsammans med min hjärna kan göra mycket avancerade och snabba avvägningar. I motsol tex tar jag på solglasögon och fäller ner solskydd, i kraftigt snöfall slår jag av helljuset, jag ser att vädret är kass och håller extra avstånd till bilen framför, jag kan röra huvudet på olika sätt för att bättre kunna "filma" min omgivning.
L2+ som är det Tesla har nu är dessutom inget dom är ensamma om alls. På motorväg är den L2 jag har på Polestar mycket bättre än Teslas. I stan är den på Polestar usel, men den är heller inte byggd för det. Poängen i detta är dock att kan man inte ENS vara bäst på på motorväg (enkla förhållanden) med sitt system så kommer det inte inom en rimligt framtid funka tillräckligt bra för att Tesla ska ta ansvar för resan och därmed dör ju robotaxi, FSD för 10k dollar och den uppblåsta aktiekursen. De cirkulära investeringar som pågår gör gällande samma sak. Jag önskar att jag har fel.
Du kan inte dra slutsatser av den AP och FSD vi har i EU. Den är en urgammal stack. Kolla på hur FSD i USA går.
Förhoppningsvis kommer den också till EU under detta år.
Slutsatsen jag drog av det är att man inte klarat på mängder med år att lösa enklare problem. Systemet med kameror är undermåligt. Jag tror inte på magi och mytomaner så innan Tesla tar fullt ansvar i händelse av olycka och systemet rullar blötsnö utan ratt så finns inte FSD. Det är fel sak att satsa på med den teknik Tesla har, de borde sätta dit en radar och satsa på en L3 motorväg, avfart till avfart som var det Elon pratade om först sisådär 2015.
Just blötsnö ställer till det enormt för Lidar också.
Jag förespråkar inte LiDAR, jag förespråkar bra L3 på motorväg i sisådär förhållanden, så 90% av milen på trist väg kan automatiseras. Villa sensorer som löser det struntar jag i, men det ser mörkt ut för enbart kamera baserat på erfarenheter, inte baserat på den mängd teslapump som sprids här och på andra ställen på internet. När jag ser en tesla köra utan säkerhetsförare på motorväg har det jag betalade för 2016 levererats. Inte till mig såklart eftersom den bil jag köpte det till har ap2.0 och är såld sedan 2018 eller något sånt.
Vad är det som är så viktigt med att tesla bara använder kameror? Jag menar, vilken fördel innebär det för kunden?
Främsta anledningen är priset.
Känns inte som att det är det man kommunicerar, jag uppfattar det som att Elon tycker att det blir rörigt med två eller fler sensorer och vilken man ska "lyssna" på, sen att det ska fungera med endast vision då vi människor kör med det.
Jag tror dock att det är priset som startade det, nu när priset inte är en avgörande faktor längre så är det Elons tidigare uttalanden och löften som omöjliggör bytet.
Vad är det som är så viktigt med att tesla bara använder kameror? Jag menar, vilken fördel innebär det för kunden?
Främsta anledningen är priset.
Känns inte som att det är det man kommunicerar, jag uppfattar det som att Elon tycker att det blir rörigt med två eller fler sensorer och vilken man ska "lyssna" på, sen att det ska fungera med endast vision då vi människor kör med det.
Jag tror dock att det är priset som startade det, nu när priset inte är en avgörande faktor längre så är det Elons tidigare uttalanden och löften som omöjliggör bytet.
Det kan i vart fall inte vara priset som är orsaken till att man kopplat ur radarn i redan levererade bilar.
Cirka 1.500 mil utan att röra ratten, dvs längre än vad snittet i Sverige kör under ett helt år. Imponerande!
Japp, det där var sjukt imponerande faktiskt. Och första gången någon bil gjort det. Inga andra än Tesla är ens i närheten.
Kyle har intervjuat honom och säger att han gått från att tycka att FSD är en kul gimmick till att det är en fantastisk och nästan oumbärlig funktion i en bil.
Han får kommentarer på sina Youtube-videos och från folk IRL nu som säger att man köper en Tesla för att man vill ha FSD! Och eftersom inget annat bilmärke kan erbjuda en sån funktion så skaffar man en Tesla.
Lite kul också att dom kör på bana med FSD
Läser om detta överallt nu. Det är verkligen en milstolpe!