Funkar inte adaptiva helljuset vid snö på marken?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Re: Funkar inte adaptiva helljuset vid snö på marken?

Inlägg av Jojje167 »

Det adaptiva helljuset använder jag normalt inte då jag vill styra helljuset manuellt. Men då många verkar ha problem så provade jag det ändå och mycket riktigt så vägrade den att slå igång helljuset vid vinterväglag. Jag lät den få en stund på sig att tända helljuset själv men trots att det var kolsvart ute så behöll den ändå halvljuset på.

Den grå helljus-symbolen med ett A inuti betyder att adaptivt helljus är redo men att det inte är tillräckligt mörkt ute (en blå helljus-symbol med ett A inuti är det man vill ha). Därför försöker jag trigga igång det genom att tända helljuset manuellt några gånger, men utan resultat. Bilen uppfattar förmodligen det som "tillräckligt ljust ute" när halvljuset reflekteras i snön.

Senast redigerad av Jojje167, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21 *Såld*
Model 3 LR AWD -25
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare

Inlägg av Teslaaa »

Vad på bilen är det som ”mäter” av mötande ljus, och om det är tillräckligt mörkt eller inte. Något i själva lyktorna? Sensor någonstans?
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Inlägg av Jojje167 »

Teslaaa skrev: 15 jan 2026 07:39
Vad på bilen är det som ”mäter” av mötande ljus, och om det är tillräckligt mörkt eller inte. Något i själva lyktorna? Sensor någonstans?
Det är kamerorna på bilen som ser bilarna, dvs deras ljus. Om det även är dessa eller ljussensorn (som sitter upptill på framrutan) som mäter om det är för ljust ute låter jag vara osagt.

Här ser man vad kamerorna ser och registrerar. Videon är från 2018 så det har hänt mycket sedan dess.
Model 3 LR AWD -25
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare

Inlägg av Teslaaa »

Jojje167 skrev: 15 jan 2026 07:54
Det är kamerorna på bilen som ser bilarna, dvs deras ljus. Om det även är dessa eller ljussensorn (som sitter upptill på framrutan) som mäter om det är för ljust ute låter jag vara osagt.

Här ser man vad kamerorna ser och registrerar. Videon är från 2018 så det har hänt mycket sedan dess.
Tänkte om det är en sensor så kanske den går att täcka och därmed få bilen att tro att det är mörkt och därmed tvinga helljuset vara aktivt.
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Inlägg av Jojje167 »

Teslaaa skrev: 15 jan 2026 09:20
Jojje167 skrev: 15 jan 2026 07:54

[media]httZsaGHClY?si=UtNuNRf5y-t_mS4J[/media]
Tänkte om det är en sensor så kanske den går att täcka och därmed få bilen att tro att det är mörkt och därmed tvinga helljuset vara aktivt.
Det har du rätt i! Om det nu är ljussensorn som känner av om det är tillräckligt mörkt så bör man kunna täcka den ja. Om någon annan hinner före med att prova så sitter den alldeles intill kamerorna som sagt.
tesla-model-s-front-camera-1-scaled.jpeg
Model 3 LR AWD -25
Användarvisningsbild
flanders
Teslaägare

Inlägg av flanders »

Borde det inte finnas någon inställning i serviceläget man kan pilla på för att få den att tända tidigare?
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Inlägg av Jojje167 »

flanders skrev: 15 jan 2026 12:15
Borde det inte finnas någon inställning i serviceläget man kan pilla på för att få den att tända tidigare?
Tesla kan absolut pilla på någon inställning för att ändra det men det finns inget sådant i service mode som vi har tillgång till.
Model 3 LR AWD -25
elbilly

Inlägg av elbilly »

Ja, denna IPhone auto allt lägen utan möjlighet att konfigurerar kräver att allt alltid fungerar.
Vilket det inte gör i detta fallet.
Inte heller utan snö fungerar det bra inne i städer med tillräcklig belysning utan slår där istället på helljuset.
Så nu har man ett system som inte slår på helljus ute i skogen i mörkret utan belysning men slår på det inne i upplyst tätbebyggelse.
Användarvisningsbild
vrid_i_skogen
Teslaägare

Inlägg av vrid_i_skogen »

flanders skrev: 15 jan 2026 12:15
Jag hade enligt min beskrivning i en annan tråd önskat att man via service-menyn kunde ställa bilens Autopilot att hålla lite mer till höger än den gör idag. Känns som jag ska köra in i mötande bilar jämfört med Volvo:s adaptiva farthållare.
Skriv svar