Backkamera model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare

Backkamera model S

Inlägg av Frisk »

Nyligen la backkameran av på min bil (Model S 75D från 2018)
Detta verkar vara ett ganska vanligt problem och jag antar det bara är att byta.

Söker jag lite hittar jag en uppsjö av kameror, från någon hundralapp upp till ett par tusenlappar. Nu är ju bilen några år gammal och jag tänker det kanske kommit bättre kameror än vad som monterades från fabrik. Är det någon som bytt kamera och har några rekommendationer? Någon som är bättre än original, någon som är lika bra men mycket billigare etc. Alla kommentarer är välkomna. Kanske det rent av bara är någon del om behöver lagas eller bytas?
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/henrik34698

Re: Backkamera model S

Inlägg av Henkens »

Denna köpte jag till min 2017.
Funka hur bra som helst. Bytte i höstas.

https://a.aliexpress.com/_EHvFFWy
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare

Inlägg av Frisk »

Tack för snabbt svar.
Köpte samma modell rakt av.
Hade den i handen innan helgen. Efter att ha kikat lite närmare inser jag att jag även kommer behöva ta bort bakre krom-panelen, vad använder jag för tape för att montera denna igen? Är den enbart tapead för att sitta på plats eller bidrar den även till att hålla tätt mot dim och backljus?
Användarvisningsbild
EV1
Teslaägare

Inlägg av EV1 »

Frisk skrev: 12 jan 2026 07:30
Tack för snabbt svar.
Köpte samma modell rakt av.
Hade den i handen innan helgen. Efter att ha kikat lite närmare inser jag att jag även kommer behöva ta bort bakre krom-panelen, vad använder jag för tape för att montera denna igen? Är den enbart tapead för att sitta på plats eller bidrar den även till att hålla tätt mot dim och backljus?
Jag använde dubbelhäftande gorillatejp som gav ett gott intryck, inga silikoner eller annat så tätningen hanteras nog av annat, använd värmepistol försiktigt och lämpliga plastbrytverktyg, och försiktighet vid brytning så inte "kromet" spricker. Finns åtminstone en bra video på Youtube som jag hade nytta av. Lönar sig att vara noggrann med tejpningen så det finns tejp överallt och rengöring med brakeclean på alla tejpytor innan. Och sen ett antal clips till bakluckeinredningen, svårt att klara av att demontera/montera den stora delen utan att något clips går sönder.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare

Inlägg av Frisk »

Tack för goda tips! Hoppas kunna ge mig på detta relativt snart.

Jag antar jag inte behöver koppla upp mig mot bilen och para kameran på något vis utan byta och aktivera en ny kalibrering?

I Teslas instruktion stod att man skulle koppla laptop mot bilen och kolla att kameran fungerade, i videos verkar man bara koppla in och aktivera bilens kamera för att se att den fungerar.
Användarvisningsbild
EV1
Teslaägare

Inlägg av EV1 »

Frisk skrev: 12 jan 2026 11:48
Tack för goda tips! Hoppas kunna ge mig på detta relativt snart.

Jag antar jag inte behöver koppla upp mig mot bilen och para kameran på något vis utan byta och aktivera en ny kalibrering?

I Teslas instruktion stod att man skulle koppla laptop mot bilen och kolla att kameran fungerade, i videos verkar man bara koppla in och aktivera bilens kamera för att se att den fungerar.
Det var bara att koppla ihop kabeln sen funkade allt perfekt, jag köpte min hos Tässla men det borde ju inte vara någon skillnad.
Lycka till!
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare

Inlägg av Frisk »

Lyckades byta idag. Gick relativt lätt att få bort chromedelen runt 0-gradigt utan tillsatt värme. Tidskrävande att tvätta lyktorna och blev inte heller perfekt.
Det svåraste var nog att få bort ena kabeln till innerpanelen, även om jag sett instruktion innan påbörjat arbete. Men efter påletande av korrekt verktyg och en titt ytterligare på filmen löstes det väldigt enkelt.
Beskrivs bl.a. här:

Också lite besvärligt att få tillbaka panelerna på plats.

Köpte denna tape, 3M VHB 5952F, som jag tyckte mig se rekommendation för någon stans och som såg korrekt ut på beskrivningen:
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B00EDLPG7Y?
Hade dock inga 15-25 grader omgivningstemperatur som rekommenderades och inte satt det under tryck i 24 timmar, hoppas det håller nu ändå.

För mig fick jag ingen bild direkt efter bytet, men efter en omstart av bilen hoppade allt igång direkt.

Lite tidskrävande men egentligen inga svåra moment. Så länge allt håller bra framåt känns det som ett arbete som det var värt att göra själv. (Kanske än mer när jag hade ytterligare ett bekymmer som också behövde demontering av panelerna på bagageluckan. Hoppas alla paneler kommit på plats och utan framtida rassel och skrammel nu.
Användarvisningsbild
Pacmanson
Teslaägare

Inlägg av Pacmanson »

Frisk skrev: 18 jan 2026 00:29
Lyckades byta idag. Gick relativt lätt att få bort chromedelen runt 0-gradigt utan tillsatt värme. Tidskrävande att tvätta lyktorna och blev inte heller perfekt.
Det svåraste var nog att få bort ena kabeln till innerpanelen, även om jag sett instruktion innan påbörjat arbete. Men efter påletande av korrekt verktyg och en titt ytterligare på filmen löstes det väldigt enkelt.
Beskrivs bl.a. här:

Också lite besvärligt att få tillbaka panelerna på plats.

Köpte denna tape, 3M VHB 5952F, som jag tyckte mig se rekommendation för någon stans och som såg korrekt ut på beskrivningen:
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B00EDLPG7Y?
Hade dock inga 15-25 grader omgivningstemperatur som rekommenderades och inte satt det under tryck i 24 timmar, hoppas det håller nu ändå.

För mig fick jag ingen bild direkt efter bytet, men efter en omstart av bilen hoppade allt igång direkt.

Lite tidskrävande men egentligen inga svåra moment. Så länge allt håller bra framåt känns det som ett arbete som det var värt att göra själv. (Kanske än mer när jag hade ytterligare ett bekymmer som också behövde demontering av panelerna på bagageluckan. Hoppas alla paneler kommit på plats och utan framtida rassel och skrammel nu.
Hur upplever du nya kameran? Samma lika antar jag, då originalkameran inte direkt är ett tekniskt under :D

Min bil (MS 2014) har "kamera inte tillgänglig" sen det var riktigt kallt för nån vecka sedan och ett serviceärende i appen till Tesla rekommenderad byte till en kostnad av nästan 12500 kr (!).
Nä no way - det här får blir ett eget jobb.
Gäller bara att hitta en 1061269-00-D och AliExpress verkar ju vara bästa alternativet samt en bra tejp.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare

Inlägg av Frisk »

Inte hunnit köra så mycket men tycker nog kameran är ok, upplever att den står lite lågt, men misstänker att det bara är att jag hunnit vänja mig av hur gamla stod. Upplever också att bilden flyter lite dåligt, men är nog samma där att jag glömt hur tidigare var. Min bil är från december 18.

Fick liknande, ~15k5 för byte av motor i bakluckan+kamera. + Totalt 2-3 timmar resa 16-20 mil beroende på servicecenter jag väljer. Nu gick väl delarna på totalt ~1000kr. Och kanske dryga 8h arbete, men mycket var nog då det var nytt för mig.

Kom ihåg att köpa "panelpluppar" också, tror jag klarade mig på en trasig vid demonteringen, men sen pajade 2 till när panelerna skulle tillbaka.
Användarvisningsbild
Pacmanson
Teslaägare

Inlägg av Pacmanson »

Frisk skrev: 19 jan 2026 19:10
Inte hunnit köra så mycket men tycker nog kameran är ok, upplever att den står lite lågt, men misstänker att det bara är att jag hunnit vänja mig av hur gamla stod. Upplever också att bilden flyter lite dåligt, men är nog samma där att jag glömt hur tidigare var. Min bil är från december 18.

Fick liknande, ~15k5 för byte av motor i bakluckan+kamera. + Totalt 2-3 timmar resa 16-20 mil beroende på servicecenter jag väljer. Nu gick väl delarna på totalt ~1000kr. Och kanske dryga 8h arbete, men mycket var nog då det var nytt för mig.

Kom ihåg att köpa "panelpluppar" också, tror jag klarade mig på en trasig vid demonteringen, men sen pajade 2 till när panelerna skulle tillbaka.
OK tack, jag köper ett kit med panelclips och en sån där plast-mini-kofot...spudger / prying tool. Verkar ju vettigt istället för att bryta med en vanlig skruvmejsel...
Läste du även denna och kollade den videon?
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/7810592/
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare

Inlägg av Frisk »

Jag minns inte om jag kollade det klippet, men kändes lite bekant. Tror inte jag läst tråden.
Jag hade ett kit "plastkofötter"sen tidigare köpt vid något erbjudande, bra att ha vid detta arbete så är nog en bra idé att köpa minst en sån. Var bra att kunna bända både över och under samtidigt på chromelisten för att få bort den hel.

Jag insåg att det nog gått att byta kameran utan att öppna allt, även om det känns som det hade varit lite mer omständigt. I mitt fall behövde jag ändå byta cinch-motorn till bagageluckan (det mest akuta felet) så behövde öppna allt.
Skriv svar