Tesla Model Y 2024 Modellköpsplan

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Milon_musk

Tesla Model Y 2024 Modellköpsplan

Inlägg av Milon_musk »

Planerar att köpa en begagnad Tesla Model Y 2024 Performance AWD-modell. Det blir min första elbil. Såg att batteriets hälsa är runt 97% så jag antar att batteriet inte kommer att vara ett problem??

Jag har följande frågor. Skulle vara väldigt tacksam om ni har tid och energi att svara :)

1. Hur är räckvidden för både motorväg (110 km/h) och stadskörning?

2. Hur mycket måste jag betala för försäkring? Jag kommer fortfarande att ha 1 års helskadegaranti. Så bara halv försäkring. Några förslag på vilken jag ska välja?

3. Några särskilda problem som jag måste tänka på innan jag köper Model Y 2024 AWD-modellen?

4. Angående service, hur kostar det?

5. Däck och vajer angående det, hur lång tid tar det innan jag måste byta?

Jag kommer att ha en daglig pendling på 8 svenska mil i 16 dagar varje månad. Dela gärna med dig av dina förslag. Jag ber om ursäkt för min dåliga svenska.

6.Hur mycket måste jag betala för snabbladdning på Teslas superchargers? Är det samma pris som för icke-Tesla-laddningar som jag ser i Tesla-appen eller får vi mindre pengar för laddning?
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Re: Tesla Model Y 2024 Modellköpsplan

Inlägg av Nogo »

1. Hur är räckvidden för både motorväg (110 km/h) och stadskörning?

Motorväg 110km/h, allt ifrån 1,6-2,2kWh/mil. Räkna på 75 kWh / aktuella förbrukning för räckvidd.
Beror på väder och vind.

2. Hur mycket måste jag betala för försäkring? Jag kommer fortfarande att ha 1 års helskadegaranti. Så bara halv försäkring. Några förslag på vilken jag ska välja?

Gå in på trygghansa/länsförsäkringar eller liknande och slå in ditt personnummer och registreringsnummer så får du ett exakt svar.

3. Några särskilda problem som jag måste tänka på innan jag köper Model Y 2024 AWD-modellen?

Inga kända problem vad jag känner till.

4. Angående service, hur kostar det?

Bromsservice, kupefilterbyte, vindrutetorkarebyte, däckbyte och däckbyten klarar alla verkstäder om du känner dig osäker. Ställ frågan till olika närliggande verkstäder för att få prisförslag. Finns i menyn hur ofta detta ska bytas.

5. Däck och vajer angående det, hur lång tid tar det innan jag måste byta?

Allt beror på hur tung din högerfot är men normal pendling räcker bakdäcken 5000 mil och framdäcken det dubbla enligt min erfarenhet med en M3P.

6.Hur mycket måste jag betala för snabbladdning på Teslas superchargers? Är det samma pris som för icke-Tesla-laddningar som jag ser i Tesla-appen eller får vi mindre pengar för laddning?

Ca 4,5kr/kWh på normala tider. Billigare senare på kvällen eller tidiga morgnar.
Model Y RWD -23
Model S Plaid -23
Skriv svar