Har nu installerat en Strand (90w) ledramp och är hyfsat nöjd. https://www.brl.se/sv/artiklar/strands- ... ar-20.html
Ljudbilden är kanske lite för centrerad och hade önskat lite mer bredd. Men för att vara en sån ”diskret” ledramp får det duga.
Däremot fungerar inte bilens helljusautomatik har jag märkt. Dock tänds/släcks extraljuset så fort ngn pixel slocknar i bilens lampor.
Upplever att det ibland kan ta tid innan bilen kopplar på den adaptiva belysningen. Får åka en stund i mörker innan bilen förstår att det är mörkt.
Men det som jag nu märkt är att jag framöver nu inte kan använda helljusautomatik, när det finns mitträcke släcker bilen helljuset alldeles för sent. Imorse var det flera bilar som blinkade och det förstår jag, det dröjde innan ljuset slocknade.
Att bilen inte reagerar tillräckligt när det finns mitträcke har ju inte med extraljuset att göra, men det är ju nu den jag möter blir bländade. Highlands helljus är inget vidare så därför har nog dem jag möter i störts av helljuset när det reagerat så sent.
Så nu får jag offra det adaptiva och automatiska läge och köra på manuellt vis.
Är andra moderna bilar lika dåliga på att förstå när det ska bländas på/av?
Helljusautomatik tillsammans med ledramp
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Helljusautomatik tillsammans med ledramp
Bilen räknar ju med den räckvidd som ljuset har i originalutförande misstänker jag. Med extraljus lär det ju räcka rätt mycket längre.
Model Y LR AWD 2022
Ja du har säkert en poäng där.
Som det är nu får det bli manuellt. Av/på fungerar bra på vägar utan mitträcke men det finns ju på många vägar idag.
Sen är det som sagt rätt dåligt programmerat när bilen tycker det är tillräckligt mörkt, på tok för sent om du frågar mig.
Vid flera tillfällen har helljuset slagits på i villaområden med stolpbelysning och sen avstängt på en mörk väg. Ganska opålitligt. Ljusautomatik och vindruteautomatik är inte Teslas nummer ett funktion direkt
Har upplevt samma saker.
Skaffa en blåtandsknapp som styr XBB reläet och extraljusrampen separat så kan du välja själv när du verkligen behöver mer lys.
Skaffa en blåtandsknapp som styr XBB reläet och extraljusrampen separat så kan du välja själv när du verkligen behöver mer lys.
Ja det kanske vore bra. Hade såklart hoppats att det skulle fungera utan en separat knapp.
Provar nu ett tag med manuell on/off med helljuset.
Vad kostar en sån där knapp?
-
Justin Time
En knapp är ett måste, jag köpte en på vparts.se för ca 900.maangee skrev:Ja det kanske vore bra. Hade såklart hoppats att det skulle fungera utan en separat knapp.
Provar nu ett tag med manuell on/off med helljuset.
Vad kostar en sån där knapp?
Kör du på en lång raka bakom en en bil ca 200 m framför så tycker automatiken att det går bra med fullt helljus och det gör det utan ramp men när rampen slås på blir det för mycket. Möten på långa rakor funkar bättre eftersom det mötande ljuset är starkare och din bil bländar av. På en kurvigare väg funkar det perfekt med rampen.
Jag har en 80 cm ramp på min MY -24, den sitter i luftintaget under regskylten.