Nu är M Sverige ute och vevar i media igen, i P1 Morgon idag så hävdar Gerd Larsson, ordförande M Sverige lokalklubb Katrineholm-Flen-Vingåker, att orsaken till alla potthål i vägarna är dom tunga elbilarna.
"Elbilarna är väldigt tunga, och deras batterier är ju väldigt stora och tunga, och jag kan ju hoppas i framtiden att man gör något åt det, forskningen säger ju att det är på gång med billigare batterier och såna saker. [...] Vanliga bilar har ju en annan tyngd neråt så att säga, ett annat tryck"
/fth
M är elbilsfientliga. Jag gick ur eftersom alla erbjudanden och rabatter de har är riktade till avgasbilister, t.ex. rabatt på bensin och diesel.
Jag gick med för att få billigare försäkring för 40 år sedan, men de är numera dyrare än andra bolag, särskilt för Tesla.
Kanada har skrivit ett avtal med Kina att de får minimal tull för elbilar därifrån.
Skillnaden mot det svenska priset är i stort sett bara statliga pålägg, om man skulle importera en sådan köpt i Kanada skulle priset bli snarlikt.
Det är rätt lärorikt att välja olika länder i Tesla försäljningssidor för Model 3 LR AWD (billigaste modellen kan det vara lite prispolitik inblandat), för att se vilka myndighetspålägg det är i olika länder, man får bara hålla rätt på vilka som kommer från Kina resp USA.
Det bör vara extra tull / punktskatt för att ursprunget är Kina (och det finns spärrar för att hindra att man undviker skatt genom transit via Kanada), men jag vet inte hur det beräknas. Kan vara de runt 9% som pratades om förra året.
Om det är begagnat (6 månader tror jag) så beräknas det annorlunda. Och har man själv bott och använt den 1 år i Kanada så kan man normalt ta in den som flyttgods utan skatt.
Sedan tillkommer kostnaden för vagnskadegaranti.
Du kan också jämföra med Norge, för de bilarna (under 300k NOK) har också låga skatter (och nej, det lönar sig dåligt att privatimportera en ny från Norge). Och de bilarna är i EU-utförande och behöver inte byggas om.
Nu var inte min tanke att köpa eller rekommendera import från Kanada, de har säkert NACS laddning t.ex. och andra olägenheter.
Men det låga priset är intressant i sig. Norsk import vet jag lite om, importerade min Roadster därifrån t.ex.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16