60 kWh kommer tillbaka (typ)

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Inlägg av Pontus »

TiborBlomhall skrev:
Borde bli för det är samma bil vi snackar om i slutändan.

Men jag har en känsla av att Skatteverket är kvar i förra århundradet :roll:
Borde bli men exakt om deras "motsvarande" fossilbil gör att det blir så eller inte är jag lite tveksam till. Bl.a. För att prestanda inte verkar vara något man tar hänsyn till vid val av motsvarande bil och räckvidd ja en extra stor bensintank kostar ju inte 100 tkr så hur gör man då för att hitta motsvarande bil?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

Zoidberg skrev:
15min bort. Ska jag svänga förbi ikväll vid 19? :D
Ah, föreläsningen drog ut på tiden - blev klar först nu. Men tack för erbjudandet!
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Då är det ingen nytta med att ladda till 90% till vardags. Lika bra att ladda till 100%.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Niclas skrev:
Då är det ingen nytta med att ladda till 90% till vardags. Lika bra att ladda till 100%.
Ja fasen det har du ju rätt i!
"100" borde motsvara 80% av batteriets kapacitet på nya generatonen S60.
Undrar om dom tar bort det som kallas "trip" i laddmenyn då?
Det är ju inte farligt att låta den stå på 80% längre tid.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tycker den nya 60kWh är ett givet val för dem som är på en tajt budget. Den kommer förmodligen vara snabb att ladda på SC, du slipper de sista långsamma procenten, på 60 kanske man oftare behöver dem. Dessutom kan du alltid ladda till 100% eftersom det egentligen är 80%. Dessutom behöver man inte oroa sig för degenerering eftersom det tar på något du aldrig använder ändå.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

apkungen skrev:
pegs skrev:
Dollarkursen? Köper dom inte batterier från Japan? (Annars, intressant drag med en s60...)
Jo, tesla varken tjänar eller förlorar på hög dollarkurs men eftersom de bestämt dig att tjäna lika mycket på varje bil oavsett var den säljs så blir den dyrare i Europa, då är det billigare alternativ intressant.
Det låter som en bra förklaring på kopplingen till dollarkursen.

Just S60 lär dom tjäna mindre på i och med att det är en 75:a som dom säljer som en 60:a.
Fast det antyder väl att dom har en hälsosam marginal på 75:orna när dom kan skala bort 92 000kr på priset
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

En intressant lösning med en Tesla S60 vore om man kunde köpa dagskort vid behov av 75kw.
För 100kr kunde man under 24 timmar ladda 75kw batteriet fullt.
Men vilket Förmånsvärde ska man betala för då?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Zalman3 skrev:
En intressant lösning med en Tesla S60 vore om man kunde köpa dagskort vid behov av 75kw.
Då vill jag ha ett 90+ på vintern :-)
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

LarsL skrev:
Tycker den nya 60kWh är ett givet val för dem som är på en tajt budget. Den kommer förmodligen vara snabb att ladda på SC, du slipper de sista långsamma procenten, på 60 kanske man oftare behöver dem. Dessutom kan du alltid ladda till 100% eftersom det egentligen är 80%. Dessutom behöver man inte oroa sig för degenerering eftersom det tar på något du aldrig använder ändå.
Allt är en prioriteringslista. På teslaclubswedenträffem tyckte surfaren att jag skulle sälja lägenheten, köpa en tesla för pengarna och bosätta mig i den... Tajt budget kan betyda mycket. Men att 60-modellen är prisvärd jämfört med de andra musklerna råder det ingen tvekan om.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Zalman3 skrev:
Det hade väl hanterats ungefär som när du betalar för bränsle, antar jag. Du får antingen betala dygnsavgiften för 75 kWh privat, eller förmånsbeskatta på vad företaget betalade + 20%.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Fast det är ju inte bränsle man får, utan det är ju mer jämförbart med en reservdunk, som sedan ska fyllas med bränsle.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

bylund skrev:
Fast det är ju inte bränsle man får, utan det är ju mer jämförbart med en reservdunk, som sedan ska fyllas med bränsle.
Ja, det är det. Jag bara spekulerar i hur jag tror det skulle hanteras. Ett annat alternativ är att man betalar privat eller förmånsbeskattas på summan precis. Ett tredje alternativ är att det läggs kumulativt på bilpriset och permanent ökar förmånsvärdet, vilket hade varit helt fel men alldeles för ofta går det ju till så ändå. Ytterligare ett alternativ är att det får lov att gå som någon form av service- eller driftskostnad och man därmed kan ta det helt avdragsgillt på företaget.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
18650

Inlägg av 18650 »

Zalman3 skrev:
Eller få en riktig 60 och slippa släpa runt på 15kWh utan nytta. Så hade du inte behövt 75 de dagarna du nämner eftersom du släpar runt på mindre vikt. :D
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Wayne

Inlägg av Wayne »

Det skulle vara roligt om Tesla introducerade 40 kWh modellen igen för att sänka priset... hahaha :lol:
If my calculations are correct, when this baby hits 88 miles per hour... you're gonna see some serious shit.
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Vad händer om man kör den i 3 år långt och inte märker någon degradering och sedan väljer att köpa till 15 kWh eller 25%. Då märker man att man kanske bara får typ 5% till? Förstår ni vad jag menar, att det typ inte längre finns 15 kWh att låsa upp.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

18650 skrev:
Zalman3 skrev:
Eller få en riktig 60 och slippa släpa runt på 15kWh utan nytta. Så hade du inte behövt 75 de dagarna du nämner eftersom du släpar runt på mindre vikt. :D
Vikten gör minimal skillnad på räckvidden. Ett par km på sin höjd.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

18650 skrev:
Zalman3 skrev:
Jag tror inte de 15 kWh batteri väger så mycket, antagligen lika mycket som en passagerare extra och det påverkar inte räckvidden särskilt mycket.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Den "nya" 60 har fler kw tillgängliga än gamla 60
Enligt tesla ökar räckvidden 19% vid uppgradering så det är inga 15kWh man låser upp utan snarare runt 10
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare

Inlägg av matsm »

Nya 60 har "bara" 210 km/h i max hastighet. Detta även om man skulle om skulle uppdatera till 75D? Ingen stor sak kanske. Bara dom inte drar ner min 70D från 225 bara...
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

matsm skrev:
Nya 60 har "bara" 210 km/h i max hastighet. Detta även om man skulle om skulle uppdatera till 75D? Ingen stor sak kanske. Bara dom inte drar ner min 70D från 225 bara...
Du kör ofta i 225 va? Eller är det för att kunna berätta för folk att den minsann går 225 ;) jag hade nog klarat mig om bilen bara gick 170 också.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

HelectriC skrev:
matsm skrev:
Du kör ofta i 225 va? Eller är det för att kunna berätta för folk att den minsann går 225 ;) jag hade nog klarat mig om bilen bara gick 170 också.
Hade du klarat dig om den gick i 170? : o haha. Jag har kört en del Zoe. Den maxar på 140. Räcker gott tycker jag :)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

apkungen skrev:
HelectriC skrev:
matsm skrev:
Hade du klarat dig om den gick i 170? : o haha. Jag har kört en del Zoe. Den maxar på 140. Räcker gott tycker jag :)
Men man vill ju inte ligga på max hela tiden. Ni har väl alla sett hur mycket mer en Prius drar när den ligger på max och en M3 följer efter. Ett av TG bra tester.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Sett den fast zoen är elektroniskt begränsad så blir nog inte samma sak. Tror inte att det är samma sak med elmotorer heller. Tror det var tibor som sa att elmmotorer är som effektivast om de belastas hårt.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

apkungen skrev:
Sett den fast zoen är elektroniskt begränsad så blir nog inte samma sak. Tror inte att det är samma sak med elmotorer heller. Tror det var tibor som sa att elmmotorer är som effektivast om de belastas hårt.
Det har du helt rätt i att detta inte går att tillämpa på en elmotor, men ändå ett kul test tycker jag ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Anledningen till att vilja ha hög hastighet på en fossilbil är ju att den ska åka utan ansträngning i den normala rytmen. Men det här gäller ju inte för en elbil eftersom den är lika bekväm oavsett procent av maxhastigheten. Skulle inte vilja ha en fossilbil med samma maxhastighet som Leafen, den skulle vara hemsk i 110km/h. Gissar alltså att man aldrig kommer märka att bilens toppfart är 200 eller 220km/h i vanliga vardagskörningar, gör man det så kanske man först ska tänka över sitt körsätt och sedan bilvalet.
Skriv svar