Fast det där visar ju bara hur ruttet dåliga hybridbilar är i allmänhet och Prius i synnerhet. Kör samma test mellan en elbil och en M3 så blir resultatet ett annat, särskilt eftersom resultatet måste redovisas i kWh/mil.Pontus skrev:Men man vill ju inte ligga på max hela tiden. Ni har väl alla sett hur mycket mer en Prius drar när den ligger på max och en M3 följer efter. Ett av TG bra tester.
60 kWh kommer tillbaka (typ)
Moderator: Redaktion
Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)
På Autobahn kan det vara bra att kunna köra mer än 140 om man ska hänga med tempot. 225 är dock inget generellt tempo utan utövas mest på mycket korta sträckor av de som helt enkelt vill visa att dom har en bil som går så fort. Tar ofta bara sekunder innan man bromsas ner igen av trafiken.apkungen skrev:Hade du klarat dig om den gick i 170? : o haha. Jag har kört en del Zoe. Den maxar på 140. Räcker gott tycker jagHelectriC skrev:Du kör ofta i 225 va? Eller är det för att kunna berätta för folk att den minsann går 225matsm skrev:Nya 60 har "bara" 210 km/h i max hastighet. Detta även om man skulle om skulle uppdatera till 75D? Ingen stor sak kanske. Bara dom inte drar ner min 70D från 225 bara...jag hade nog klarat mig om bilen bara gick 170 också.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fast har man av naturen fått en sådan liten så kanske man ska kompensera det med en större bil tex en P90D. Därmed inte sagt att alla med P90D skulle haft otur på det sättet.HelectriC skrev:På Autobahn kan det vara bra att kunna köra mer än 140 om man ska hänga med tempot. 225 är dock inget generellt tempo utan utövas mest på mycket korta sträckor av de som helt enkelt vill visa att dom har en bil som går så fort. Tar ofta bara sekunder innan man bromsas ner igen av trafiken.apkungen skrev:Hade du klarat dig om den gick i 170? : o haha. Jag har kört en del Zoe. Den maxar på 140. Räcker gott tycker jagHelectriC skrev:Du kör ofta i 225 va? Eller är det för att kunna berätta för folk att den minsann går 225matsm skrev:Nya 60 har "bara" 210 km/h i max hastighet. Detta även om man skulle om skulle uppdatera till 75D? Ingen stor sak kanske. Bara dom inte drar ner min 70D från 225 bara...jag hade nog klarat mig om bilen bara gick 170 också.
Därför klarar jag mig med en S 60!
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
kenhag skrev:Plus att det batteriet kommer att få en otrolig livslängd (om man inte uppgraderar)!
Ja, mycket bättre att inte uppgradera helt klart. (Känns lite onödigt dyrt när det bara är en spärr som skall lyftas) Om de hade installerat ett 75kWh batteri (dvs byta ut) hade det varit rimligt, men tydligen sitter det redan i bilen!
de 15 kwh kan man använda som reserv och buffert för den degradering som sker. (teoretiskt så bör det gå snabbare att snabbladda den till 100% då det eg inte är 100%)
Tänker man lite på det så är en 15 kwh buffert något som borde finnas på alla deras bilar! (de skulle då kunna ta extra betalt för alla deras modeller och givetvis finns det kunder för det (det klientelet sägs födas varje kvart))
130 km/h är inga problem att köra på autobahn. De som vill köra snabbare får vara beredda på och anpassa sig till långsammare trafik. Det är även gott om lastbilar som ligger i c:a 80 km/h.apkungen skrev:Jo autobahn är en annan femma så klart! Jag brukar inte köra där.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Finns eller fanns det inte en mjukvarupatch för P85 som ansågs vara för långsam för tyska motorvägar? Den går max 210 i vanliga fall och det är liksom fullständigt ohanterbart för vissa teslaägare som uppenbarligen måste kompensera för andra tillkortakommanden.
Det blir kanske nåt liknande nu också när S60 blir för långsam.
Det blir kanske nåt liknande nu också när S60 blir för långsam.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Tanken är svindlande att Mitsubishi iMiev som kom för 7 år sedan hade 16 kWh batterier - typ lika mycket som Tesla nu skänker med på Model S 60 

Ja, det borde få det att snurra till i huvudet på de som räknar på batterikostnader. Tesla kan helt enkelt inte betala särskilt mycket för sina batterier.
Batteriet har en fysiskt begränsat utrymme så med dagens teknik får de inte plats med mer. Sen så kan du köpa 15 kWh extra om du är beredd att betala mer, det är bara att köpa 90 kWh batteriet.Mickep skrev:kenhag skrev:Plus att det batteriet kommer att få en otrolig livslängd (om man inte uppgraderar)!
Ja, mycket bättre att inte uppgradera helt klart. (Känns lite onödigt dyrt när det bara är en spärr som skall lyftas) Om de hade installerat ett 75kWh batteri (dvs byta ut) hade det varit rimligt, men tydligen sitter det redan i bilen!
de 15 kwh kan man använda som reserv och buffert för den degradering som sker. (teoretiskt så bör det gå snabbare att snabbladda den till 100% då det eg inte är 100%)
Tänker man lite på det så är en 15 kwh buffert något som borde finnas på alla deras bilar! (de skulle då kunna ta extra betalt för alla deras modeller och givetvis finns det kunder för det (det klientelet sägs födas varje kvart))
Hur blir det med lönsamhet på S60 för Tesla? De vill ju ha marginaler på över 20%. Om de tar kostnad för 15kwh på varje S60 så kan de ju inte behålla den nivån. Eller har de fått ner kostnad på batteri? 

Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Öhh då behöver de bara sälja 90 kWh batteriet som ett 75kWh bil och sedan ta 100'' SEK för att släppa på de sista 15. (som de gjort med "60" modellen (fast den eg är 75)vigge50 skrev:Batteriet har en fysiskt begränsat utrymme så med dagens teknik får de inte plats med mer. Sen så kan du köpa 15 kWh extra om du är beredd att betala mer, det är bara att köpa 90 kWh batteriet.
- Gustafsson
- Teslaägare
De kan få lönsamhet ändå. Kalkylen kan vara att t.ex. 20% köper 75kWh direkt och 50% köper under bilens livslängd. Då kan "tappet" på vare bil som slutar sina dagar som ouppgraderade istället ge vinst totalt sett förutsatt att marginalen är en bra bit över 20% på 75kWh varianten. Lite ovant att uppgradera en bil bara med en "licenskod", men vanligt i andra sammanhang. Vi har tex utrustning som uppgraderas på detta sättet - ett telefonsamtal, betala 80000, knappa in koden, sen har du en ny funktionalitet. Känns dyrt, men är egentligen bra för alla.Stefan skrev:Hur blir det med lönsamhet på S60 för Tesla? De vill ju ha marginaler på över 20%. Om de tar kostnad för 15kwh på varje S60 så kan de ju inte behålla den nivån. Eller har de fått ner kostnad på batteri?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jag tror de hoppas på mänskliga psyket, att man köper 75 kWh "för säkerhets skull".Stefan skrev:Hur blir det med lönsamhet på S60 för Tesla? De vill ju ha marginaler på över 20%. Om de tar kostnad för 15kwh på varje S60 så kan de ju inte behålla den nivån. Eller har de fått ner kostnad på batteri?
Sen börjar de bli tvungna att få upp volymerna. Nu har de kapacitet att tillverka fler bilar och då måste de få upp försäljningsvolymerna - även på de marknader som är hämmade av höga dollarkursen.
Men om detta beror på dollarkursen och att man vill ha en någorlunda billig modell här i europa fram tills model3 kommer så kan man ju bara gratulera amerikanarna som får en riktigt prisvärd bil nu.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Samt att kostnaden för de extra 15 kWh är så pass låg (<= $2850) att marginalerna nog är rätt goda även på 60 kWh versionen.TiborBlomhall skrev:Jag tror de hoppas på mänskliga psyket, att man köper 75 kWh "för säkerhets skull".
Sen börjar de bli tvungna att få upp volymerna. Nu har de kapacitet att tillverka fler bilar och då måste de få upp försäljningsvolymerna - även på de marknader som är hämmade av höga dollarkursen.
Men för min egen del är det nog inte aktuellt med 60 kWh, lite för kallt häruppe under vintern och än så länge väldigt glest med superchargers. Även efter 2016 utbyggnaden så är det 16-20 mil mellan laddarna. Och de täcker inte alla rutter som vi kör när vi kör längre sträckor, Luleå - Levi ex. Hade vi haft ex Tysklands SuC täthet hade det varit en annan femma.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Tror att Tesla lyckats ta fram sin egna värsta konkurrent i Model 3. De har alltså lyckats med det som deras konkurrenter inte gjort, nämligen att säga att det snart kommer något billigare och bättre så köp inte nu utan vänta. Så nu blir det jobbigt att kränka billiga bilar ett tag kanske? De dyrare kommer ju alltid vara bättre än M3.
Lönsamheten på deras bilar har nog ökat med en stark dollar då delar blir billigare att köpa in samtidigt som de höjer priserna utomlands. Plus att de nog har fått ned batterikostnaden en hel del sen model s släpptes. Det är ju trots allt fyra år sedan och såvitt jag vet har ingen prissänkning varit direkt. Däremot var det en höjning för ett tag sen i usa, kanske för att förbereda för detta?Stefan skrev:Hur blir det med lönsamhet på S60 för Tesla? De vill ju ha marginaler på över 20%. Om de tar kostnad för 15kwh på varje S60 så kan de ju inte behålla den nivån. Eller har de fått ner kostnad på batteri?
Jag älskar 60->75 uppgradering on the fly konceptet.
Nu kan dom sälja en maxutrustad 60 till vad en 75 hade kostat som standard, sedan när köparen känner sig ha råd med en uppgradering så kan dom få in nästan 100k extra med ett knapptryck. Verkligen bra. Gör det även möjligt att "låna" närmare 100k räntefritt (ser jag det som)
Nu kan dom sälja en maxutrustad 60 till vad en 75 hade kostat som standard, sedan när köparen känner sig ha råd med en uppgradering så kan dom få in nästan 100k extra med ett knapptryck. Verkligen bra. Gör det även möjligt att "låna" närmare 100k räntefritt (ser jag det som)
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Så kan det vara att deras BC räknar med den fördelningen.Gustafsson skrev:De kan få lönsamhet ändå. Kalkylen kan vara att t.ex. 20% köper 75kWh direkt och 50% köper under bilens livslängd. Då kan "tappet" på vare bil som slutar sina dagar som ouppgraderade istället ge vinst totalt sett förutsatt att marginalen är en bra bit över 20% på 75kWh varianten. Lite ovant att uppgradera en bil bara med en "licenskod", men vanligt i andra sammanhang. Vi har tex utrustning som uppgraderas på detta sättet - ett telefonsamtal, betala 80000, knappa in koden, sen har du en ny funktionalitet. Känns dyrt, men är egentligen bra för alla.Stefan skrev:Hur blir det med lönsamhet på S60 för Tesla? De vill ju ha marginaler på över 20%. Om de tar kostnad för 15kwh på varje S60 så kan de ju inte behålla den nivån. Eller har de fått ner kostnad på batteri?
När det gället mjukvara så är det enkelt att öppna upp funktionalitet. Det kodtar ju inget extra att skicka med den koden från början. Men om det är hårdvara som kostar material och dom skulle kunna behövas för att leverera fler bilar så funderar jag vad de vill med detta...
Det kan vara batteri tillverkningen är inte en begränsande faktor längre (och är billigare nu) och de kandke vill börja testa ny leverans model innan 3an kommer.
Hade varit kul om man kunde köpa tillgång till extra 15kWh när man ska på semester. Betala några tusen för några veckor, det hade kunnat bli riktigt populärt. Har för mig Volvo LV hade nåt sånt på gång för några år sen. Ring supporten när du kommer i nån brant alpbacke med tung last, få några extra hundra Nm under några timmar för ett engångsbelopp. Vet inte om det blev realitet av det dock?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tror att du har en poäng här att de känner att volumerna har minskat, jag själv är nindre sugen nu på en S när jag vet att jag kan få en 3a om något år. Kollade priset på En S60 med den utrustning som jag sulle vilja ha och det slutade på ungefär samma som när jag designade min första S85, innan D fanns.TiborBlomhall skrev:Jag tror de hoppas på mänskliga psyket, att man köper 75 kWh "för säkerhets skull".Stefan skrev:Hur blir det med lönsamhet på S60 för Tesla? De vill ju ha marginaler på över 20%. Om de tar kostnad för 15kwh på varje S60 så kan de ju inte behålla den nivån. Eller har de fått ner kostnad på batteri?
Vad händer när kWh priset sjunker, sjunker då även priset på 60-75kWh uppgradering, även efter leverans? Det gör den ju extra intressant.deffe skrev:Jag älskar 60->75 uppgradering on the fly konceptet.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Jag tror man ska passa sig som företag med att sänka priset efteråt. De som beställt vid leverans har gjort det under "löftet" om att det blir dyrare senare. Om man istället blir lurad på några tusen som förstagångsköpare så hade nog jag tappat lite respekt för företaget. Inte helt samma grej men med Ludicrous löste det ju sig genom att de med P85D fick möjligheten att beställa till L, men jag vet inte helt vad motsvarigheten skulle vara för de som köpt 75 från början om man inte ska göra engångstillbakabetalningar, vilket jag inte tror kommer hända. Vad skulle folk som beställt AP från fabrik säga om det plötsligt gick att "eftermontera" för 5000kr?jpetters skrev:Vad händer när kWh priset sjunker, sjunker då även priset på 60-75kWh uppgradering, även efter leverans? Det gör den ju extra intressant.deffe skrev:Jag älskar 60->75 uppgradering on the fly konceptet.
Model 3-24/Polestar 3-24