Nya bmw i3 är inte långt ifrån model s 60 i nedc räckvidd!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Nya bmw i3 är inte långt ifrån model s 60 i nedc räckvidd!

Inlägg av apkungen »

Nu när model s 60 kommer tillbaka med 400km räckvidd och bmw i3 fått förlängd till 330km i nedc körcykeln, inte så stor skillnad!

Så kan man tro att de är närmre varandra i räckvidd än tex 60 o 90 modellen av tesla. Det stämmer så klart inte. Till en början kan man kolla på epa räckvidd som är mycket bättre mätning:
Model s 90 - 294 miles, skillnad 84 miles ner
Model s 60 - 210 miles, skillnad 88 miles ner
Bmw i3 - 122 miles

Men inte ens epa är helt bra eftersom gemene man är intresserad av räckvidd är när man åker långt på motorväg och då är model s klart bättre. Kolla på följande epa förbrukning.
Kombinerat/motorväg
S 60 95/97 mpg
I3 124/111

Om man räknar ut förhållandet blir "EPAräckvidd på motorväg", något krystat, istället:
Model s 60 = 97/95*210 = 215 miles
Bmw i3 = 111/124*122 = 110 miles

Vilket helt plötsligt är lite skillnad! Nästan dubbla räckvidden. Dessutom, eftersom teslan drar mer per km blir ett påslag för tex värme inte procentuellt lika stort för tesla som för i3. Och så ska man inte glömma SuC fördelen!

Tesla rockar! :lol:
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Re: Nya bmw i3 är inte långt ifrån model s 60 i nedc räckvid

Inlägg av znak3 »

Var inne på bavaria sthlm igår. Säljaren var rätt ointresserad av att visa i3 och kallade tesla för "jänke-bil"

Enligt säljaren så skulle nya i3 få 30 verkliga mil?

Konstig känsla att vara inne där hehe. Blev inte alls sugen på att köpa en bil som jag alltid brukar bli. Kändes som att man kollade på gamla ericsonlurar när man precis skaffat smartphone!
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

apkungen skrev:
Nu när model s 60 kommer tillbaka med 400km räckvidd och bmw i3 fått förlängd till 330km i nedc körcykeln, inte så stor skillnad!

Så kan man tro att de är närmre varandra i räckvidd än tex 60 o 90 modellen av tesla. Det stämmer så klart inte. Till en början kan man kolla på epa räckvidd som är mycket bättre mätning:
Model s 90 - 294 miles, skillnad 84 miles ner
Model s 60 - 210 miles, skillnad 88 miles ner
Bmw i3 - 122 miles

Men inte ens epa är helt bra eftersom gemene man är intresserad av räckvidd är när man åker långt på motorväg och då är model s klart bättre. Kolla på följande epa förbrukning.
Kombinerat/motorväg
S 60 95/97 mpg
I3 124/111

Om man räknar ut förhållandet blir "EPAräckvidd på motorväg", något krystat, istället:
Model s 60 = 97/95*210 = 215 miles
Bmw i3 = 111/124*122 = 110 miles

Vilket helt plötsligt är lite skillnad! Nästan dubbla räckvidden. Dessutom, eftersom teslan drar mer per km blir ett påslag för tex värme inte procentuellt lika stort för tesla som för i3. Och så ska man inte glömma SuC fördelen!

Tesla rockar! :lol:
Själv gillar jag inte att köra för mycket med under 10 % kvar heller. Det är ju knappt 4 mil och med begränsningar mot slutet. Med ett så litet batteri som BMW har skulle man vara tvungen att ägna mycket mer uppmärksamhet åt det. Med Teslan är det bara att tuta å köra.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

znak3 skrev:
Var inne på bavaria sthlm igår. Säljaren var rätt ointresserad av att visa i3 och kallade tesla för "jänke-bil"

Enligt säljaren så skulle nya i3 få 30 verkliga mil?

Konstig känsla att vara inne där hehe. Blev inte alls sugen på att köpa en bil som jag alltid brukar bli. Kändes som att man kollade på gamla ericsonlurar när man precis skaffat smartphone!
Vad tråkigt. Jag pratade med en rätt ung säljare. Han hade en bra inställning till elbilar och pratade om 20mil till nya i3an. Det kan jag tro på. Om en i3a har typ 30kWh tillgängliga och den drar ju bara runt 150Wh/km så då kommer den 20mil om man inte kör för fort.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Gustafsson skrev:

Själv gillar jag inte att köra för mycket med under 10 % kvar heller. Det är ju knappt 4 mil och med begränsningar mot slutet. Med ett så litet batteri som BMW har skulle man vara tvungen att ägna mycket mer uppmärksamhet åt det. Med Teslan är det bara att tuta å köra.
Håller med. Tio procent på din bil innebär dryga 3mil. Om i3an kommer runt 18mil när man drar på på motorvägen och man vill ha 3mil kvar då är man nere på 15mil liksom

Jag ska provköra en i3a nästa helg dock, laddhybriden. Vi ska till huddiksvall på bröllop. Det blir varianten med mindre batteri. Som kommer dryga 12mil på en laddning. Vi kommer att stanna i tierp och i Söderhamn. Kommer göra av med max nån liter bensin. Om vi skulle ha kört en ren elbilsversion hade vi behövt ladda fyra gånger istället! Uppsala, tierp, Gävle och Söderhamn, för att kunna ladda tillräckligt snabbt och för att slippa räckviddsångest.
Limbster

Inlägg av Limbster »

Jag hade tagit med en bensin dunk, jag kom bara drygt 10 mil, dock var vi fyra i bilen och lite kallare än nu. Väldigt trevlig bil att köra
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Vi kommer alltså åka två 12milsetapper o en 6milsetapp innan framme och laddning. Om vi bara kommer 10mil eller rent av kanske 9mil på batteriet så kommer vi ändå bara åka 6mil på bensin motsvarande 4liter. Om det verkligen krisar kan vi tanka samtidigt som vi laddar på hemvägen så nån dunk behöver vi inte.
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
IrmaIsfot

Inlägg av IrmaIsfot »

Observera att Clever-laddaren i Söderhamn är ur funktion för tillfället! Åtminstone ChaDeMo-sladden. Frugan var där i veckan och skulle ladda Leafen, men det blev kommunikationsfel. Supporten kunde inte hjälpa henne. Så lagom roligt att stanna och ladda från vägguttag i fyra timmar... Väl hemma i Gävle igen, har jag testat att ladda i tre andra ChaDeMo, inklusive Clevers, så det är inte fel på vår bil.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

IrmaIsfot skrev:
Observera att Clever-laddaren i Söderhamn är ur funktion för tillfället! Åtminstone ChaDeMo-sladden. Frugan var där i veckan och skulle ladda Leafen, men det blev kommunikationsfel. Supporten kunde inte hjälpa henne. Så lagom roligt att stanna och ladda från vägguttag i fyra timmar... Väl hemma i Gävle igen, har jag testat att ladda i tre andra ChaDeMo, inklusive Clevers, så det är inte fel på vår bil.
i3 har CCS, kan inte ladda Chademo.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inlägg av miksch »

Jeg mener man skal se bort fra alle disse målingene og heller se på det faktiske forbruket. Jeg har en P85d og en i3. Kjører vanlig, dvs ingen ekstreme gasppdrag mm og ser at mitt gjennomsnittlige forbruk med teslan i bykjøring ligger på ca 170 Wh/km og for i3 på 130 Wh/ km. Ved motorveiskjøring ser jeg at man helst ikke skal kjøre BMWn fortere enn 90-100 da forbruket virkelig går opp eksponensielt. Samtidig er det for meg ikke aktuelt å kjøre under 110 km/h med Teslaen. Så sammenligningen er noe skjev, samtidig faktisk mer korrekt da det jo er slik disse biltyper kjøres. Forbruket i BMWn ligger fort på 170-180 Wh/km og Teslaen på 200-230.
Og tar jeg total gjennomsnittlig forbruk så ligger BMWn på 150 og Teslaen på 200-210, avhengig av hvor mye langkjøring jeg har.

Og gjennomsnittsforbruket for i3 i BMW-community er 150-160 Wh/km.

Sent from my iPhone using Tapatalk
IrmaIsfot

Inlägg av IrmaIsfot »

Jo, men det är samma laddare som har tre olika laddkablar. Beroende på var felet sitter är det risk att alla tre är kaputt.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Enligt Clevers egen statussida så är det endast Chademo som är trasigt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

miksch skrev:
Jeg mener man skal se bort fra alle disse målingene og heller se på det faktiske forbruket. Jeg har en P85d og en i3. Kjører vanlig, dvs ingen ekstreme gasppdrag mm og ser at mitt gjennomsnittlige forbruk med teslan i bykjøring ligger på ca 170 Wh/km og for i3 på 130 Wh/ km. Ved motorveiskjøring ser jeg at man helst ikke skal kjøre BMWn fortere enn 90-100 da forbruket virkelig går opp eksponensielt. Samtidig er det for meg ikke aktuelt å kjøre under 110 km/h med Teslaen. Så sammenligningen er noe skjev, samtidig faktisk mer korrekt da det jo er slik disse biltyper kjøres. Forbruket i BMWn ligger fort på 170-180 Wh/km og Teslaen på 200-230.
Og tar jeg total gjennomsnittlig forbruk så ligger BMWn på 150 og Teslaen på 200-210, avhengig av hvor mye langkjøring jeg har.

Og gjennomsnittsforbruket for i3 i BMW-community er 150-160 Wh/km.

Detta är ganska precis den räckvidd jag har fått fram också för i3an

Om nya i3an har 30kWh tillgängligt för körning och den drar 170Wh/km på motorväg så innebär det en räckvidd på 176km.

Jag kom fram till 110miles vilket är, hör och häpna, 176km!
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

IrmaIsfot skrev:
Tack för info. Isf passar vi på att gratisladda i Gävle så att vi kan klara oss skapligt även om även söderhsmns ccs inte skulle fungera.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inlägg av miksch »

apkungen skrev:
miksch skrev:
...

Detta är ganska precis den räckvidd jag har fått fram också för i3an

Om nya i3an har 30kWh tillgängligt för körning och den drar 170Wh/km på motorväg så innebär det en räckvidd på 176km.

Jag kom fram till 110miles vilket är, hör och häpna, 176km!
Ja, det er utrolig spennende å se hvilke forbruksverdier man har i praksis. For en kjøper er det jo til slutt de tallene han må forholde seg til, og ikke tall målt under optimale kjøreforhold på perfekt asfalt.

Skriv svar