Ladda hemma
Moderator: Redaktion
Re: Ladda hemma
nej inte billigare avtal på natten men med mätning per timme blir ju resultatet så då den stora bulken för oss med model S kommer vara natten?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Såg att det faktiskt finns timavtal på vårt lokala elbolag (bixia). Då får man tydligen rörligt pris per timme. På vintern borde det kunna göra lite skillnad.hybris skrev:nej inte billigare avtal på natten men med mätning per timme blir ju resultatet så då den stora bulken för oss med model S kommer vara natten?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Kör oxo 16 A trefas och det duger gått. Ska dock fixa en HPWC för att det är snyggare när de nu finns för Europa. Tyvärr så begränsar ju Tesla fortfarande (sedan 5.6 tror jag det var) 16 Amp till 13 Amp och 32 Amp till 26 Amp. Hade hoppats att de skulle ha ändrat det till 5.9 men icke. Riktigt kasst att vi i Europa ska få lida för jänkarnas sätt att klassa elinstallationer. Får väll hoppas att detta fixas till version 6.0 då.hybris skrev:jag provade köra 16 amp laddning och vanlig el var inget problem men drog jag på ugn, induktion eller vattenkokare gick säkringen. Får du 20 amp lär det fungera ännu mer för dig. bara att prova... du kan ställa in amp i bilen. du får inte mer än 16 via röd trefas har jag för mig... inte provat exakt amp med allt i köket på då,jag inte tokkör saker och laddar samtidigt. oroa dig inte du kommer klara dig på röd trefas.... helt tomt batteri skall ta 10h säger de visa men jag har inte haft helt tomt ännu. laddar typ 70% ca då jag inte behöver mer. Idag laddade jag 80% för jag ville ha lite extrw marginal pgr av lite resande i Stockholm från uppsala men var way overkill...
ställ in den på rated så visar den mer ärliga mil... kör du försiktigt eller coastsr med neutralen lär du komma ännu längre... jag kör helt normalt som jag gjorde med bensinbilen och inga problem alls. noterar dock att man kör lugnare i en model S. den är tyst, skön att åka och man vet att man kan köra ifrån alla hetsiga Audi/BMW ägare vilket man inte behöver bevisa. låt dem hållas...Noterar att jag kör mycker mer harmoniskt. fasen model S minskar stressen...
min kör 16 amp enligt bilen när den laddar...
för mig att bilen backar ned om den känner något problem... jag fick 16 amp både med och innan 5.9. om nu inte bilen visar fel... den laddar lite över 50 km i timmen och 16 amp 400v.
jag bad min elektriker dra en kabel som var ordentligt sizad med brytare. Har en brytare innan kopplingsskåpet i garaget som har tre gamla hederliga proppar som sedan går till elcentalen i källaren. inga problem i garaget. det är huvudsäkringen som går om jag laddar 16 amp och kör allt inklusive köket för fullt. ställer jag ned amp vid laddningen går inte huvudsäkringen. Så länge jag inte drar på köket max går inte säkringen vid laddning på 16 amp. jag brukar dock inte ladda dagtid så ingen issue. Det jag gör när jag vill öadda dagtid är att via windows phone appen stänga av laddningen under matlagningen och sedan på igen nör jsg är klar. men som sagt gjort det typ en gång... mest för stt tests då jag trots alt får full laddning under natten oavsett... 

Ni som har era bilar på företaget, hur gör ni när ni laddar hemma med avdrag för el? Hur mycket drar ni av?
Om man laddar bilen varje dag för 100-200kr så blir det en slant i månaden.
Jag ska ha den som förmånsbil, betalar allt drivmedel privat och skriver reseräkning för tjänsteresor. Observera att i dagsläget är den skattefria milersättningen 9:50 kr/mil, samma som för bensin. Väldigt fördelaktigt just nu alltså.Gabi skrev:Ni som har era bilar på företaget, hur gör ni när ni laddar hemma med avdrag för el? Hur mycket drar ni av?
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Gabi, det är troligen bättre att du betalar elen privat och istället tar ut 9 kr/mil i ersättning (skattefritt) från bolaget...
//Jonas
//Jonas
Går det ens att med rimlig sträcka komma upp i den mängden el per dag? Batteriet har väl ca 80 kwh som går att använda och elen kostar 1-1,20 kr/kwh.Gabi skrev:Ni som har era bilar på företaget, hur gör ni när ni laddar hemma med avdrag för el? Hur mycket drar ni av?
På fullt batteri kommer man väl sisådär 35-40 mil. Så kör man ur batteriet varje arbetsdag så blir det 700 mil i månaden och visst då kostar det ju lite. Men jämfört med bensin eller diesel så är det fortfarande jättebilligt.
Nej, den går saktare och saktare. 20 dagar kvar för mig nu.Gabi skrev:Tack ska ni ha. Tiden går inte snabbare dessa dagar när man väntar.

Min elektriker som ska installera trefas 400 V /16 A hemma i garaget ställde frågan om bilen vid laddning drar 16 A på varje fas. Det kan ha betydelsen för den sammanlagda belastningen för hela hushållet inkl. elpanna, induktionsspis, poolvärme m.m.) Jag vet ju att man kan reglera med hur stor effekt (och ström) Model S ska laddad. Men om man vill ladda med så stor effekt som möjligt, kommer bilen då att dra upp till 16 A per fas? Är det någon som har koll på det?
Ja den kommer att dra 16A per fas kontinuerligt under 8-9 timmar om du laddar fullt från nästan tomt. Det är jätteviktig info till elektrikern, både att det är per fas och tiden. Tiden beror på hur mycket som behöver laddas men 16A per fas är det om du inte ställer ner det.
Strålande matbl! 1000 tack för snabbt och redigt klargörande. Nu får vi hoppas att elektrikern hinner hit innan den 19/5 : S-day!
jag laddar mellan 1-4h per natt. kör Uppsala-Stockholm, Uppsala-Gävle, Uppsala-västerås, Uppsala-Öregrund och liknande. Kör extremt sällan helt slut på batteriet. det lägsta jag varit var fem mil kvar. Laddar 80-90% max. Kört full laddning en gång för att prova men hade 18 mil kvar den dagen...
I praktiken behöver man inte ladda varje natt. Men skönt att alltid ha 80% oavsett planer varje morgon. Och varför inte tanka nör det är så enkelt att stoppa i kabeln...
Jag tror 95% av model S ägare har ett liknande mönster. dvs man gör inte av med full laddning speciellt ofta. Långresor är en annan sak såklart... Jag vill ha superchargers innan jag använder bilen för ett par långresor. det handlar då om att bila till europa etc. dvs något jag aldrig skulle ens tänka med bensin/dieselbil... billigare att flyga... men med model S så lär man ju prova lite bilande.
Model S försöker dra max den kan. Du kan ställa ned amp manuellt. Om installationen ör tveksam kan det vara vettigt att prova lite och känna så inga delar blir ovanligt varma. jag installerade tex en verisure brandvarnare i garaget med utryckning. Har även en stor brandsläckare i garaget. Bara för att det känns tryggare. Jag har inga problem med full kräm som laddar 50-55 km/h. kabeln blir inte het och inga problem i proppskåp etc.

Jag tror 95% av model S ägare har ett liknande mönster. dvs man gör inte av med full laddning speciellt ofta. Långresor är en annan sak såklart... Jag vill ha superchargers innan jag använder bilen för ett par långresor. det handlar då om att bila till europa etc. dvs något jag aldrig skulle ens tänka med bensin/dieselbil... billigare att flyga... men med model S så lär man ju prova lite bilande.

Model S försöker dra max den kan. Du kan ställa ned amp manuellt. Om installationen ör tveksam kan det vara vettigt att prova lite och känna så inga delar blir ovanligt varma. jag installerade tex en verisure brandvarnare i garaget med utryckning. Har även en stor brandsläckare i garaget. Bara för att det känns tryggare. Jag har inga problem med full kräm som laddar 50-55 km/h. kabeln blir inte het och inga problem i proppskåp etc.
- fleijerstam
- Teslaägare
- Kontakt:
@hybris: En kompis har sett en röd Tesla i Uppsala, och trodde det var min men att jag bytt till mörk hårfärg...
Har du fått din levererad nu, alltså? Så att jag äntligen kan få göra The Tesla Nod hemma i Uppsala?
Har du fått din levererad nu, alltså? Så att jag äntligen kan få göra The Tesla Nod hemma i Uppsala?

jag har fått den. Gjort Uppsala osäkert sedan slutet på Mars...
Inte sett dig sedan du parkerade på Gränby. 

Jag får min S85 levererad i sommar och håller som bäst på att förbereda laddmöjligheter både hemma och på andra strategiska platser, som hemma hos mina föräldrar.
Pappa har ett trefasuttag som han kör sin svarv på. Uttaget är av en äldre modell med endast de tre faserna, alltså ingen nolla framdragen.
Om man tillverkar en kabel/adapter med den gamla typen av kontaktdon i ena änden och ett modernt CEE 400V i den andra, kommer det att funka utan nollan? Eller kommer bilen att kräva kontakt även med nollan?
//OLA

Pappa har ett trefasuttag som han kör sin svarv på. Uttaget är av en äldre modell med endast de tre faserna, alltså ingen nolla framdragen.
Om man tillverkar en kabel/adapter med den gamla typen av kontaktdon i ena änden och ett modernt CEE 400V i den andra, kommer det att funka utan nollan? Eller kommer bilen att kräva kontakt även med nollan?
//OLA
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
- fleijerstam
- Teslaägare
- Kontakt:
Underbart! Vi lär ses framöver. SÅ stor är inte stan...hybris skrev:jag har fått den. Gjort Uppsala osäkert sedan slutet på Mars...

Skott i blindo här, jag är okvalificerad:olarsson skrev:Jag får min S85 levererad i sommar och håller som bäst på att förbereda laddmöjligheter både hemma och på andra strategiska platser, som hemma hos mina föräldrar.![]()
//OLA
Gissningsvis vill Model S ha alla fyra, åtminstone. (Var sitter jorden? I handsken?)
Var det inte liknande problem de hade med Norges elsystem?
Du kanske ska övertala Pappa att byta kontakter till modernare don?
Men prata med en kvalificerad elektriker!
Om det går att köra med förvandlingskabel så skulle jag också vilja veta, har avlägsna släktingar på lantgård.
Grattis till bilen!
Tack för svar. Byta kontaktdon är inget problem, haken är att ingen nolla är framdragen...
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Du måste ha en fullkopplad. Alltså med nolla. Teslan drar fas-nolla. Svarven drar säkert fas-fas.
Någon som har dubbelladdare och funderat på HPWC? Krävs det 400V 32A? Hösten 2014 beräknas den vara tillgänglig i Europa/Sverige?
HPWC känns totalt overkill. När räcker det inte att ladda på 16A trefas hemma?
Och ja den lär kräva minst 32A 3-fas som matning. D.v.s. du måste förmodligen ha en huvudsäkring hemma på 40-50A för att inte riskera att bränna den om du startar spisen samtidigt som du laddar. Eller ännu högre beroende på hur det är med övrig hushållsförbrukning.
Och ja man måste dessutom ha dubbelladdare i bilen.
Och ja den lär kräva minst 32A 3-fas som matning. D.v.s. du måste förmodligen ha en huvudsäkring hemma på 40-50A för att inte riskera att bränna den om du startar spisen samtidigt som du laddar. Eller ännu högre beroende på hur det är med övrig hushållsförbrukning.
Och ja man måste dessutom ha dubbelladdare i bilen.