Bilen har slutat ladda på resa - PCS_a023, HVP_w015

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare

Bilen har slutat ladda på resa - PCS_a023, HVP_w015

Inlägg av tobias_rullar »

Hej,

I söndags (19/7 -26) fick jag problem med min M3 2021 där den inte vill ladda helt plötsligt. Det hälper inte att vi inte är hemma utan på en semesterresa. Fn. står bilen i Karlstad hos några släktingar. Vi har fått hyra en bil för att kunna fortsätta till det vi bokat.

Den stod parkerad över natten ansluten till en offentlig växelströmsladdare där jag laddat tidigare ett flertal gånger. Först hade jag satt laddgränsen till 80% som den laddade upp till utan problem. När det när närmade sig avresa så ökade jag laddgränsen till 100% men laddningen startade inte. Det har hänt förr och har lösts genom att jag tagit ur laddkabeln och stoppat i den igen.
Denna gång så låstes inte laddporten upp när tryckte på knappen, vare sig i appen eller på skärmen i bilen. För att få ur kabel så var jag tvungen att dra i snöret i skuffen för att manuellt låsa upp laddporten.
Efter det varnar nu bilen att laddkabeln kan vara i när jag "lägger i växel" och jag får bekräfta att laddkabeln inte är i och "lägga i växel" en 2a gång. Då går det att köra med bilen utan problem.

Men bilen vägrar ta laddning oavsett vad jag försöker. Jag har bootat om bilen, jag har även testat att kopplat ifrån 12v batteriet och dragit ur anslutningen under baksätet på passagerar-sidan. Bilen startar ok efteråt och går att köra, men varnar för att det inte går att ladda och tar inte heller laddning. Bilen reagerar inte alls när jag ansluter laddkabeln. Jag kan se på växelströmsladdaren att den känner av när jag stoppar i sladden.
Desperat så jag har även försökt ladda från Supercharger, men nej, inget händer där heller.

I skärmen ser jag 2 felkoder;
PCS_a023 - Kan ej ladda
HVP_w015 - Kan ej ladda

Appen säger att jag kan få boka en service 19:e Augusti i Örebro. Bilen har fn ~75% laddning så den tar sig väl dit utan problem men då jag bor i Stockholm så är det inte direkt enkelt att hantera.

Det går väl även att köra hemmåt med bilen i låg hastighet och hoppas på att jag kommer hela vägen eller ta bärgare när batteriet är tömt.

Då bilen inte har garanti längre så funderar jag på alternativ till Tesla service i Örebro om 1 månad. Om man kan felsöka själv vad det kan vara som gått i sönder och kanske köpa en del och byta själv?

Är det någon som har erfarenhet av att felsöka och laga själv?

Jag har en OBDlink MX+ men ingen annan app än Teslalogger.
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Re: Bilen har slutat ladda på resa - PCS_a023, HVP_w015

Inlägg av tnjo »

Ring tesla roadside och få hjälp den vägen

Då bogserar dom bilen till verkstad och du bör få lånebil

Edit:
Ah jag missade det om garanti, är även batterigarantin slut?

Internet säger det klassiska laddportsproblemet på dom felkoderna
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Testa att snabbladda. Kan ju vara bra att veta om problemet hänger ihop med ac laddning, eller om det är problem både med ac och dc laddningen.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Hammar skrev: 21 jul 2026 15:08
Testa att snabbladda. Kan ju vara bra att veta om problemet hänger ihop med ac laddning, eller om det är problem både med ac och dc laddningen.
Står i inlägget att det inte går att ladda på Tesla Superchargers.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

tobias_rullar skrev: 21 jul 2026 14:35
Hej,

I söndags (19/7 -26) fick jag problem med min M3 2021 där den inte vill ladda helt plötsligt. Det hälper inte att vi inte är hemma utan på en semesterresa. Fn. står bilen i Karlstad hos några släktingar. Vi har fått hyra en bil för att kunna fortsätta till det vi bokat.

Den stod parkerad över natten ansluten till en offentlig växelströmsladdare där jag laddat tidigare ett flertal gånger. Först hade jag satt laddgränsen till 80% som den laddade upp till utan problem. När det när närmade sig avresa så ökade jag laddgränsen till 100% men laddningen startade inte. Det har hänt förr och har lösts genom att jag tagit ur laddkabeln och stoppat i den igen.
Denna gång så låstes inte laddporten upp när tryckte på knappen, vare sig i appen eller på skärmen i bilen. För att få ur kabel så var jag tvungen att dra i snöret i skuffen för att manuellt låsa upp laddporten.
Efter det varnar nu bilen att laddkabeln kan vara i när jag "lägger i växel" och jag får bekräfta att laddkabeln inte är i och "lägga i växel" en 2a gång. Då går det att köra med bilen utan problem.

Men bilen vägrar ta laddning oavsett vad jag försöker. Jag har bootat om bilen, jag har även testat att kopplat ifrån 12v batteriet och dragit ur anslutningen under baksätet på passagerar-sidan. Bilen startar ok efteråt och går att köra, men varnar för att det inte går att ladda och tar inte heller laddning. Bilen reagerar inte alls när jag ansluter laddkabeln. Jag kan se på växelströmsladdaren att den känner av när jag stoppar i sladden.
Desperat så jag har även försökt ladda från Supercharger, men nej, inget händer där heller.

PCS_a023 - Kan ej ladda
HVP_w015 - Kan ej ladda

Appen säger att jag kan få boka en service 19:e Augusti i Örebro. Bilen har fn ~75% laddning så den tar sig väl dit utan problem men då jag bor i Stockholm så är det inte direkt enkelt att hantera.

Det går väl även att köra hemmåt med bilen i låg hastighet och hoppas på att jag kommer hela vägen eller ta bärgare när batteriet är tömt.

Då bilen inte har garanti längre så funderar jag på alternativ till Tesla service i Örebro om 1 månad. Om man kan felsöka själv vad det kan vara som gått i sönder och kanske köpa en del och byta själv?

Är det någon som har erfarenhet av att felsöka och laga själv?

Jag har en OBDlink MX+ men ingen annan app än Teslalogger.
Felkoderna tyder på att det är fel på laddporten.

Har du kollat att den mekaniska låsningen är helt återställd efter du lossat kabeln med nödöppningen (snöret). Alltså att den har återfjädrat helt. Är den inte helt återställd går det inte att ladda och det kan komma felkoder.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare

tnjo skrev: 21 jul 2026 15:04
Ah jag missade det om garanti, är även batterigarantin slut?

Internet säger det klassiska laddportsproblemet på dom felkoderna
Nej Batteriet har fortfarande garanti såvitt jag vet. 8 år och bilen har bara rullat ~5k mil så det borde vara väl inom batterigarantin fortfarande.

Jag har inte tittat på vad en laddport kan kosta. Jag googlade lite snabbt och såg någon nämnde en laddnings ECU / dator.
När jag kommer tillbaka till bilen ska jag kika om jag kan se något mer specifikt i service menyn. Eller om det går att läsa ut fler koder med "Scan my tesla".
Nicke Nyfiken skrev: 21 jul 2026 15:20

Felkoderna tyder på att det är fel på laddporten.

Har du kollat att den mekaniska låsningen är helt återställd efter du lossat kabeln med nödöppningen (snöret). Alltså att den har återfjädrat helt. Är den inte helt återställd går det inte att ladda och det kan komma felkoder.
Bra idé!
Nej jag kollade inte mekaniska låsningen, i alla fall inget jag tänkte på.
Jag ska titta på det när jag kommer tillbaka till Karlstad vilket blir på Måndag.
Det var ju något som strulade innan, som gjorde att porten inte låstes upp. Men skulle kunna vara därför som bilen inte reagerar när jag stoppar i sladden. Det blir en dyrköpt läxa om det är det som hindrar bilen från att ladda. Antar att det är en solinoid som styr låsningen som också skulle kunna strula.

Jag antar att jag inte kan få någon från Tesla att titta på felkoderna utan att bokad tid.

Jag vet att det ska gå att betala för att få tillgång till reparations-manualer, i vart fall har jag sett att det gått tidigare. Men jag vet inte om jag isf får tillgång till något verktyg / samlad kunskap man kan tyda felkoder med.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Jag hade ett liknande problem i våras då bilen inte ville ladda varken ac/dc. Det var styrenheten till laddporten som var trasig. En Ranger bytte ut den på plats.
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

tobias_rullar skrev: 23 jul 2026 01:22

Jag vet att det ska gå att betala för att få tillgång till reparations-manualer, i vart fall har jag sett att det gått tidigare. Men jag vet inte om jag isf får tillgång till något verktyg / samlad kunskap man kan tyda felkoder med.
Man behöver inte betala alls, det är bara logga in på service.tesla.com så kommer du åt dem.

Felkoderna kommer med en ganska bra beskrivning i service mode, tillräckligt för att googla på nätet och få beskrivning av trolig orsak.
Ganska många felkoder finns dessutom i din bils manual.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

tobias_rullar skrev: 21 jul 2026 14:35
Hej,

PCS_a023 - Kan ej ladda
HVP_w015 - Kan ej ladda
Felkoderna tillsammans pekar på att det skulle kunna vara laddporten/controllern för laddporten.

Titta i servicemode (googla på hur du kommer in).

Ser HVP_w015 ut såhär: HVP_w015_CpMiaFault ?

Cp = Charge port.
Mia = Missing in action

Bilen har tappat kontakten med laddporten (CANBUS kan inte prata med laddporten).

PCS_a023 betyder i princip samma sak.

Här får du beskrivning av felkodernas innebörd:

https://tesware.net/alerts/model3/PCS_a023_cpMia

Eftersom strömmen kommer ta slut och bilen inte kan köras hade jag använt nödnumret vid behov, du kanske får en snabbare behandling (prioritet) av ärendet om bilen inte är körbar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Laddporten, dvs kablaget/controllern innanför. Om du gör en servicebegäran i appen så kan de troligen se vad som är felet. En Ranger byter den där på en kvart eller så. Kostar någon tusenlapp.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare

BrooklynS skrev: 23 jul 2026 12:45
Laddporten, dvs kablaget/controllern innanför. Om du gör en servicebegäran i appen så kan de troligen se vad som är felet. En Ranger byter den där på en kvart eller så. Kostar någon tusenlapp.
Jag ska kika i service-menyn när jag kommer tillbaka till bilen. Just nu lapar vi sol på västkusten.

Enligt reservdelskatalogen ska kontrollern (1537264-20-B) kosta 1600:-.
Jag har frågat i mitt service-ärende om dom har en på hyllan, alternativt beställa hem en. Jag har även fått en tidigare tid, Torsdag nästa vecka.

Jag har fått godkänna en kostnad för felsökning, jag har för mig 1200:- eller likn. Med tanke på vad kontrollern verkar kosta är det ju bara att beställa en. Om det inte är den så kan jag ta kostnaden att låta den samla damm på en hylla hemma hos mig.

Jag har lite ångest att lämna in bilen till Tesla - jag har en fungerande radar. Jag vill fortsätta att köra på en gammal mjukvaruversion där radarn forfarande fungerar.
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare

Freez skrev: 23 jul 2026 08:14
Jag hade ett liknande problem i våras då bilen inte ville ladda varken ac/dc. Det var styrenheten till laddporten som var trasig. En Ranger bytte ut den på plats.
Tack! Ja, det verkar luta åt att det är den. Jag hoppas att jag kan beställa hem en innan jag ska till Tesla. Den verkar ju ganska enkel att byta själv om det skulle vara så.
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare

Nu har jag en bil som kan ladda igen! :)

Jag var idag hos Telsa Örebro och de bytte ut just laddportsstyrenheten som den heter enligt fakturan. Enligt fakturan en nyare/senare(?) version än vad jag hittade på parts.tesla.com - CHARGE PORT CONTROLLER ASSEMBLY - GENERATION 4 - CCS2 (1537264-21-B). I vilket fall kostade den som förväntat 1600:- + arbetet att byta den, totalt 2825:-.

Som grädde på moset så behövde de inte uppdatera bilen så jag har fortfarande en bil med fungerande radar. :)
Jag kanske borde byta användarnamn till tobias_radar_kramare;)

Vad som inte var positivt var att teknikern hade anmärkt på att det såg ut att ha läckt in vatten (som nu torkat) och grus. Jag blev visad några bilder men har inte fått de skickade till mig, jag ska se om Tesla kan skicka bilderna. Lite fundersam hur gruset tagit sig in.
Ett scenario är att laddporten läckt in vatten och det runnit längs kablarna till laddportsstyrenheten och pajjat den. Men det förklarar inte gruset.

Har någon annan haft problem att det läckt in vatten och grus?