Hjälp mig identifiera denna baklykta!
Jag köpte en beggad men oanvänd baklykta till min M3 2021 då min gamla hade fått in fukt och pajat en del av led-slingan. Väl hemma när jag skulle byta upptäckte jag att kontakten i min bil har 4 pins medan den jag köpte har 3 pins.
Googlade lite och hajade till på att "nyare" modeller (pre-Highland) hade blinkers som täckte hela horisontella slingan i lyktan, inte bara en liten del.
Mina vanliga lyktor har alltså 4 pins och den "korta" blinkersen.
Artikelnummer på lyktan: 1502087-00-D vilket inte säger jättemycket enligt parts-sajten som påstår att 2017-2023 funkar.
https://parts.tesla.com/en-US/find-part ... 02087-00-D
Den har Tesla-stämplar och annat, men vet inte ifall det råkar vara en "välgjord" kopia. Vill minnas att säljaren köpt den via Tässla innan de lade ner.
Lyktan är ju oanvändbar för mig så jag tänkte sälja vidare den men vill ju såklart att potentiell köpare ska slippa huvudvärken jag skaffade mig.
Och som en bonus, vilken typ av lykta ska jag ha?!
Min 2021 är semi-tidig, den har träinläggen i dörrarna men saknade rattvärme från fabrik (dock tillgängligt att köpa i butiken), så den verkar ha varit precis i mitten av refreshen som skedde det året. Jag tänker då att den kanske fick de "gamla" lyktorna på en i övrigt refreshad modell?
Vilken baklykta har jag köpt?
Moderator: Redaktion
-
grillchips
- Teslaägare
Vilken baklykta har jag köpt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Vilken baklykta har jag köpt?
Be nån bromsa (eller tryck ner pedalen på något sätt), kolla sen hur bromsljusen ser ut. Antingen är det bara ett litet streck i mitten som lyser (tidig variant) eller så är det hela den röda ytterdelen (nyare variant).
Eventuellt funkar det med varningsblinkers också, blinkar hela strecket (ny) eller bara några cm av det (gammal)?
Annars tror jag du kan göra ett serviceärende i Tesla-appen där du ber om offert på den trasiga lyktan som reservdel. Då kanske det där framgår vilket artikelnummer den har.
Eventuellt funkar det med varningsblinkers också, blinkar hela strecket (ny) eller bara några cm av det (gammal)?
Annars tror jag du kan göra ett serviceärende i Tesla-appen där du ber om offert på den trasiga lyktan som reservdel. Då kanske det där framgår vilket artikelnummer den har.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Den lampa du köpt ser ut att vara tillverkad 22/1 2019.
Ser därmed ut att vara till den allra första generationen model 3.
Tesla har den i reservdelskatalogen här:
https://parts.tesla.com/sv-SE/catalogs ... 02087-00-D
Tesla specar inte årsmodell speciellt noga,
(Postade fel reservdelar vilket jag tog bort)
Jag skulle knappa in chassienumret (VIN) här och sedan söka på electrical - baklyktor:
Då bör bilen visa vilka delar som passar din bil.
https://parts.tesla.com/sv-SE/landingpage
Ser därmed ut att vara till den allra första generationen model 3.
Tesla har den i reservdelskatalogen här:
https://parts.tesla.com/sv-SE/catalogs ... 02087-00-D
Tesla specar inte årsmodell speciellt noga,
(Postade fel reservdelar vilket jag tog bort)
Jag skulle knappa in chassienumret (VIN) här och sedan söka på electrical - baklyktor:
Då bör bilen visa vilka delar som passar din bil.
https://parts.tesla.com/sv-SE/landingpage
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
AAKEE
- Teslaägare
Söker jag med VIN från min tidigare 2021 M3P (refresh, med värmepump byggd i USA) får jag följande reservdelsnummer:
Det finns ingen garanti att det är exakt samma del som @grillchips behöver, så man ska söka med sitt eget VIN. Tesla ändrar bilarna fortlöpande och olika tillverkningsland inför modifieringar vie olika tillfällen.
Det finns ingen garanti att det är exakt samma del som @grillchips behöver, så man ska söka med sitt eget VIN. Tesla ändrar bilarna fortlöpande och olika tillverkningsland inför modifieringar vie olika tillfällen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
grillchips
- Teslaägare
Tack för svar hörrni. Det går att se på lyktan även i "urkopplat läge" att blinkers-ytan är annorlunda, man kan helt enkelt se att det är orange reflexyta på hela, till skillnad mot den på min bil där man bara ser det ett par centimeter.
Det som gör mig förvirrad är att jag trodde att den långa blinkersen satt på nyare modeller, vilket gör 22/1 2019 lite mystiskt. Alternativt att det är för olika marknader. Eller läser vi datumet fel och den är snarare tillverkad 19/1 2022, då matchar det tanken om att lång blinkers = nyare modeller (och att min bil var i brytpunkten och fick således gamla baklampor).
Finns det dokumenterat någonstans när M3 fick nya blinkers överhuvudtaget?
Jag slog in mitt VIN och fick då upp ett annat artikelnummer än lyktan jag skaffade, så det gjorde mig ju lite klokare även fast jag hoppas slippa köpa en helt ny av Tesla.. Den jag ska ha är samma artikelnummer som du fick fram på din gamla M3P där @AAKE, men min refresh är väl en Kina-kärra.
Nåja, jag kan ju göra det enkelt för mig och helt enkelt bara nämna att det är 3-pin till kontakten och att köparen får verifiera att hen har det på sin med annars, det är väl inte hela världen egentligen...
Det som gör mig förvirrad är att jag trodde att den långa blinkersen satt på nyare modeller, vilket gör 22/1 2019 lite mystiskt. Alternativt att det är för olika marknader. Eller läser vi datumet fel och den är snarare tillverkad 19/1 2022, då matchar det tanken om att lång blinkers = nyare modeller (och att min bil var i brytpunkten och fick således gamla baklampor).
Finns det dokumenterat någonstans när M3 fick nya blinkers överhuvudtaget?
Jag slog in mitt VIN och fick då upp ett annat artikelnummer än lyktan jag skaffade, så det gjorde mig ju lite klokare även fast jag hoppas slippa köpa en helt ny av Tesla.. Den jag ska ha är samma artikelnummer som du fick fram på din gamla M3P där @AAKE, men min refresh är väl en Kina-kärra.
Nåja, jag kan ju göra det enkelt för mig och helt enkelt bara nämna att det är 3-pin till kontakten och att köparen får verifiera att hen har det på sin med annars, det är väl inte hela världen egentligen...
-
manneson
Om den passar i övrigt borde det väl gå att bara byta kontakt, om du lyckas klura ut var signalerna går.
Så har jag gjort rätt många ggr, särskilt med mc-delar.
Så har jag gjort rätt många ggr, särskilt med mc-delar.
-
grillchips
- Teslaägare
Då får jag istället en lykta med lång blinkers och en med kort. Tror även bromsljuset är annorlunda.
-
AAKEE
- Teslaägare
Det finns mycket info på teslamotorsclub om tail lights och 3/4-pin kontakter.
Äldre 17-20 har tre-pin i USA och de som vill köpa mod-lyktor eller montera EU-versionen behöver köpa eftermarknadssladdar som konverterar från 3 til 4-pin eftersom europa och eftermarknads generellt har 4-pin.
Det ska gå att koppla in en 4-pin i en bil med 3-pin men då kommer bromsljuset och blinkers ligga på samma signal om jag fattade rätt när jag snabbkollade.
Oklart om tidiga 3 i EU har 3 eller 4-pin. Skulle nästan tro att det är 4-pin i EU överlag, när man ser det som skrivits.
Äldre 17-20 har tre-pin i USA och de som vill köpa mod-lyktor eller montera EU-versionen behöver köpa eftermarknadssladdar som konverterar från 3 til 4-pin eftersom europa och eftermarknads generellt har 4-pin.
Det ska gå att koppla in en 4-pin i en bil med 3-pin men då kommer bromsljuset och blinkers ligga på samma signal om jag fattade rätt när jag snabbkollade.
Oklart om tidiga 3 i EU har 3 eller 4-pin. Skulle nästan tro att det är 4-pin i EU överlag, när man ser det som skrivits.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5