Låsskruv!

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Låsskruv!

Inlägg av gellerstam »

Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
Slå loss den med ett don genom hålet för hylsnyckeln.
Det är väl den vanligaste lösningen. Men vill man inte göra det enkelt för sig, så kan man ta fram vinkelslipen. ;)
Jag resonerade så här:

1: Jag hade en till låsskruv att ta bort och ville inte förstöra hylsan.
2: Hylsan tars och 12man rekommenderade är vänstergängad på insidan. Jag brukar inte slå ur skruvar ur muttrar, tvivlar starkt på att det är lättare än att gänga ur men jag kan naturligtvis ha fel.
3: Hylsan har betydligt tunnare kanter en normalhylsor du finner i en vanlig hylssats. Detta för att de ska passa in i fälgarna, vissa låsmuttrar är större än normala låsskruvar då de har tänderna på insidan. (tänk insektsskruv eller se bilden i första inlägget. I och med den tunna kanten blir det mycket liten anläggningsyta mot skruvstädet som skall ta upp all kraft.
4: Hur stor kraft behövs det för att slå ur en Ca M 16 ur en mutter, utan att muttern blir gängpajj....
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Grattis till att fått loss dom!

Ungefär samma hände mig för ett par år sedan, jag åkte in till Volvoverkstaden och ca 1000 kr fattigare hade jag blivit av med mina gamla obrukbara låsbultar samt fått monterat 4 st nya vanliga bultar.

Poängen, jag frågade då vad det skulle kosta att köpa ny omgång låsbultar istället och om det var värt det. Svaret blev att dina (orginal och fina) 16-tummsfälgar är ej stöldbegärliga.

Så följdfrågor;
Går det att få på 18 tummare på model S? Är de stöldbegärliga?
Går det att få på 19tummare på model X? Är de stöldbegärliga?
Vad tror ni blir minsta möjliga val till model 3? Är de stöldbegärliga?

Är någon orginalfälg mindre "intressant" ur en klåfingrig typs sätt att se på saken?
Vart går en eventuell storleksgräns idag?

Min "Nyckel" blev utsliten efter hmmm ja 8 år, kanske man bör ha låsbara bultar några år och sen när man känner att utvecklingen gått mot 24 (?) tummare så kan man skippa låsbultar på allt under 20 tum.(?)

MVH PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag kan inte svara på resten, men jag kan säga att 18-tummare på S går inte, men 19-tummare på X går.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Jag kan inte svara på resten, men jag kan säga att 18-tummare på S går inte, men 19-tummare på X går.
19" på Model X är till och med standard när det gäller t.ex. vinterhjul:

http://shop.teslamotors.com/collections ... re-package

Är nog detta jag kommer skaffa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar