14 nya CHAdeMO i Göteborg

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 feb 2015 20:32

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av alset srotom »

Skyltningen verkar inte vara riktigt klar på alla platser men på några av de jag sett så är det 30min gratis på snabbladdarna.
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
Hur är det egentligen med p-avgift när man står och laddar? Måste man lösa det i tillägg? Jag tänker på mer centrala laddplatser, tex Heden som har ganska hög minutavgift på de vanliga platserna.
Det här skiljer sig överlag mellan olika ställen och olika sorters laddare. När det gäller Göteborg och offentliga laddplatser så har det hittills alltid ingått i p-avgiften. Men nu verkar det som om de här nya snabbladdarna kommer att kosta separat efter sommaren.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
lator skrev:
_TonyV skrev:
Vad som är intressant är detta med att stationerna byggs med statliga bidrag. Inte till 100% nej. Men säkert 70-80%
Och då kostnadsmodellen för laddning.
Nu låter 3kr per kwh som ett bra steg i rätt riktning.
Men sades det mågot mer om det?
Nu sägs det ju 3 kr/min i andra poster så jag vet inte vad jag ska tro... :roll:
Så här står det på deras hemsida, vi får väll se hur det blir
I våra snabbladdstationer är laddningen fri över sommaren 2016.

Därefter kommer vi ha olika erbjudanden till våra kunder. Det kommer kosta ca 3 kr/min att ladda med olika betalningslösningar.
https://www.goteborgenergi.se/Privat/Pr ... iga_fragor
Tar bort lite av glädjen... Kommer fortsätta att prioritera Clever som har en vettig prismodell, även om de är något dyrt fortfarande.
Användarvisningsbild
TeslaFool
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 01 jun 2016 13:34
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av TeslaFool »

Det skulle nog vara värt att i investera i en Chademo adapter om man laddar en del utanför hemmet. Det kommer nog bli en för mig iaf, har ingen möjlighet att ladda hemma. Närmaste är p-hus i Mölndal C på tempelgatan. Där tar de 650kr/mån för p-tillstånd, laddning ingår. Har för mig att det är en 3,7kw typ 2. Så där får den isf stå över natten, ca 10 min promenad eller 3-4min med buss. Lite surt men vad gör man inte. Vågar man lämna sin käraste ensam så länge? Min polare blev först av med sina fälgar (BMW m5) och en tid senare även bilen. I ett låst -p-hus)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ägare Model S70D - MC Red - Köpa ny Tesla? Använd http://--- för 8000kr i rabatt!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av Nicke Nyfiken »

TeslaFool skrev:
Det skulle nog vara värt att i investera i en Chademo adapter om man laddar en del utanför hemmet. Det kommer nog bli en för mig iaf, har ingen möjlighet att ladda hemma. Närmaste är p-hus i Mölndal C på tempelgatan. Där tar de 650kr/mån för p-tillstånd, laddning ingår. Har för mig att det är en 3,7kw typ 2. Så där får den isf stå över natten, ca 10 min promenad eller 3-4min med buss. Lite surt men vad gör man inte. Vågar man lämna sin käraste ensam så länge? Min polare blev först av med sina fälgar (BMW m5) och en tid senare även bilen. I ett låst -p-hus)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skönt för din polare att han lyckades bli av med sitt fossilbilsmissfoster på ett så smidigt sätt. ;)
Snart vill inte ens tjuvarna ha dem längre. :D
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
TeslaFool
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 01 jun 2016 13:34
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av TeslaFool »

Nicke Nyfiken skrev:
TeslaFool skrev:
Det skulle nog vara värt att i investera i en Chademo adapter om man laddar en del utanför hemmet. Det kommer nog bli en för mig iaf, har ingen möjlighet att ladda hemma. Närmaste är p-hus i Mölndal C på tempelgatan. Där tar de 650kr/mån för p-tillstånd, laddning ingår. Har för mig att det är en 3,7kw typ 2. Så där får den isf stå över natten, ca 10 min promenad eller 3-4min med buss. Lite surt men vad gör man inte. Vågar man lämna sin käraste ensam så länge? Min polare blev först av med sina fälgar (BMW m5) och en tid senare även bilen. I ett låst -p-hus)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skönt för din polare att han lyckades bli av med sitt fossilbilsmissfoster på ett så smidigt sätt. ;)
Snart vill inte ens tjuvarna ha dem längre. :D
Haha! Det är ett sätt att se det på ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ägare Model S70D - MC Red - Köpa ny Tesla? Använd http://--- för 8000kr i rabatt!
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av JonasH »

Någon här som hunnit testa om de nya snabbladdarna fungerar med Teslas Chademoadapter?
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av Feddan »

JonasH skrev:
Någon här som hunnit testa om de nya snabbladdarna fungerar med Teslas Chademoadapter?
Den vid Bäckebol hade plast över sig i torsdags.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av mati »

alset srotom skrev:
http://www.mynewsdesk.com/se/goteborg_e ... rg-1450678


http://www.nyteknik.se/opinion/laddning ... ar-6587029


Sr P4 reporter på eventet.
Spola fram 2h och 15 min.

Man skrattar så man gråter när man hör Volvosnubben säga att elfolkbilen är 10år bort i tiden :lol:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/7 ... ode=736540
Framförallt så pratar Volvosnubben bara om pluginhybrider (de har ju inget bättre) medan alla andra i inslaget pratar om snabbladdning av elbilar. Nästan tragikomiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
alset srotom skrev:
http://www.mynewsdesk.com/se/goteborg_e ... rg-1450678


http://www.nyteknik.se/opinion/laddning ... ar-6587029


Sr P4 reporter på eventet.
Spola fram 2h och 15 min.

Man skrattar så man gråter när man hör Volvosnubben säga att elfolkbilen är 10år bort i tiden :lol:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/7 ... ode=736540
Framförallt så pratar Volvosnubben bara om pluginhybrider (de har ju inget bättre) medan alla andra i inslaget pratar om snabbladdning av elbilar. Nästan tragikomiskt.
Ja, det enda en Volvo kan använda på dessa kombistolpar är väl 3,6kW från Typ2 sladden? Inte direkt snabbladdning det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
joel80
elbilist
Inlägg: 3075
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av joel80 »

Men för faan..
Hoppas han inte är ansvarig för utvecklingen på Volvo utan bara en väldigt oinformerad pressansvarig... annars får vi nog se en stor ökning av arbetslöshet i Göteborg inom 10 år istället för en "elfolkbil" från Volvo. :(
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av Elektrokungen »

joel80 skrev:
Men för faan..
Hoppas han inte är ansvarig för utvecklingen på Volvo utan bara en väldigt oinformerad pressansvarig... annars får vi nog se en stor ökning av arbetslöshet i Göteborg inom 10 år istället för en "elfolkbil" från Volvo. :(
Jag fick en liten pratstund med honom i onsdags. Han verkade vara väl insatt och ha bra koll. Det känns inte som att Volvo satsar helhjärtat ännu tyvärr. De ser inte buisness caset ännu.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
joel80
elbilist
Inlägg: 3075
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av joel80 »

Håller med.. Dom är bara med på en kant.. Har dom tur "räddar" dom två elbilarna dom nu utvecklar som ska komma 2017-2019 dem. Och att dom när dom ser var det drar iväg åt om några år snabbt kan ändra övrig flotta.
För jag hoppas verkligen han inte har rätt... 10 år känns väldigt länge.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
Håller med.. Dom är bara med på en kant.. Har dom tur "räddar" dom två elbilarna dom nu utvecklar som ska komma 2017-2019 dem. Och att dom när dom ser var det drar iväg åt om några år snabbt kan ändra övrig flotta.
För jag hoppas verkligen han inte har rätt... 10 år känns väldigt länge.
Jo, man kan hoppas att de vaknar. Men de får nog problem i alla fall, eftersom de måste köpa batterierna från andra tillverkare. Förmodligen är det inte bara Tesla och VW som bygger egna batterifabriker. Skulle tro att andra större biltillverkare så småningom gör likadant för att pressa priserna. Jag har dock svårt att tro att Volvo kommer att tillverka batterierna själv. Geely kanske. Vem vet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av JonasH »

Kan rapportera att laddaren i Lindholmen funkar fint med Chademoadaptern. 40kw suger bilen i sig just nu...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
joel80
elbilist
Inlägg: 3075
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av joel80 »

Tror inte det är helt avgörande faktiskt. Biltillverkare har "lånat" komponenter av varandra lång tid. Volvo körde ju till inte allt för länge sen med Ford-motorer.

Det avgörande är nog hur snabbt dom kan bredda utbudet av elbilar.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av mati »

Ja, jo, i och för sig. Men just motorerna lånade ju Ford och Volvo av varandra. Volvo fick Fords 4-cyl motorer (som f ö även byggdes av Volvo i Skövde) och Ford fick Volvos 5:or.
Jag tror däremot att det kommer att råda ganska stor batteribrist ett bra tag framöver. De som tillverkar sina egna batterier vill förmodligen i första hand använda dem i sina egna bilar. De som inte har egna batterier måste köpa dem dyrt hos andra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 feb 2015 20:32

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av alset srotom »

JonasH skrev:
Kan rapportera att laddaren i Lindholmen funkar fint med Chademoadaptern. 40kw suger bilen i sig just nu...

Kan du bekräfta att Type2 kabeln funkar oavsett vilken av rutorna bilen står i?

Den på heden har de placerat i mitten på en av rutorna så där kan nog bli svårare att kabeln skall räcka..
(Man skulle iofs kunna ställa sig där skåpbilen står också)
Heden
Heden
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Användarvisningsbild
Mickeren
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 31 dec 2015 04:15

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av Mickeren »

Bild

Skickat från min E6853 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Mickeren
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 31 dec 2015 04:15

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av Mickeren »

Frölunda funkar perfekt dock har vissa hybridägare tagit den som parkeringsplats utan att ladda.

Skickat från min E6853 via Tapatalk
Användarvisningsbild
ivveh
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 maj 2016 08:40
Ort: Göteborg

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av ivveh »

Funkar finfint med chademo adaptern. Dock vill jag påpeka att ingen station klarade mer än 40kW effekt. Dom flesta har bara klarat 36kW. Detta gör ju rätt mycket om dom ska ta minutpris. kWh pris, inget annat på detta imo. Sen måste dom fixa parkeringsskyltningen på dom flesta platser.
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Användarvisningsbild
Mickeren
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 31 dec 2015 04:15

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av Mickeren »

Laddade 10kwh på 14 minuter idag ( från 50% laddningen vid start använda chadmo) det skulle mao kostar mig 42 kr. Låt säga att bilen drar ca 210 wh. I medel över året då skulle det motsvara ca 4,7 mil och ca 9 kr milen. Det är ca vad min audi 3 lite diesel drar i milkostnad oxå. Det är nästa 4 går vad jag betalar för elen hemma när Jag laddar. Så detta blir en lukrativ affären för elbolagen. Helt klart har de tänker få ut samma pengarna för elen som för fosilbränsle..

Skickat från min E6853 via Tapatalk
joel80
elbilist
Inlägg: 3075
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av joel80 »

Fy satan.. Det är nästan 5ggr dyrare än vad jag betalar hemma... Över 5ggr mer om jag inte räknar med årskostnaden för el-abonnemanget.

Men så småningom kommer det nog bli lite konkurrens kring det här också får man hoppas..

Däremot så blir kostnaden för snabbladdning för de flesta en rätt liten del av årets laddningar skulle jag tro.. Så påverkan på totalekonomin för sin elbil blir rätt liten... Om man nu inte måste snabbladda mest hela tiden från sånna laddare.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Mickeren
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 31 dec 2015 04:15

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av Mickeren »

joel80 skrev:
Fy satan.. Det är nästan 5ggr dyrare än vad jag betalar hemma... Över 5ggr mer om jag inte räknar med årskostnaden för el-abonnemanget.

Men så småningom kommer det nog bli lite konkurrens kring det här också får man hoppas..

Däremot så blir kostnaden för snabbladdning för de flesta en rätt liten del av årets laddningar skulle jag tro.. Så påverkan på totalekonomin för sin elbil blir rätt liten... Om man nu inte måste snabbladda mest hela tiden från sånna laddare.
Humm. Vilken elleverantör har du?

Skickat från min E6853 via Tapatalk
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av Svenssons »

Mickeren skrev:
Laddade 10kwh på 14 minuter idag ( från 50% laddningen vid start använda chadmo) det skulle mao kostar mig 42 kr. Låt säga att bilen drar ca 210 wh. I medel över året då skulle det motsvara ca 4,7 mil och ca 9 kr milen. Det är ca vad min audi 3 lite diesel drar i milkostnad oxå. Det är nästa 4 går vad jag betalar för elen hemma när Jag laddar. Så detta blir en lukrativ affären för elbolagen. Helt klart har de tänker få ut samma pengarna för elen som för fosilbränsle..
Det blir lite som att sälja vatten på flaska. Går alldeles utmärkt att sälja vanligt vatten på flaska för många hundra gånger mer än vad det kostar hemma men man köper ju inte buteljerat vatten hemma utan när man är på resande fot eller liknande. Det är ju meningen att man ska ladda bilen hemmavid och snabbladdare när det behövs och man är på resande fot.

Det kommer också bli problem i framtiden om alla vill ladda elbilar centralt under dagtid. även ifall elproduktionen skulle klara av det så skulle inte dagens elnät klara av det. Detta kommer leda till mer differentierade priser där det blir dyrare att ladda dagtid och i stan och billigare att ladda natt utanför industri och stadskärnan. Att lägga ner ny stamledning i stadsmiljö är nog inte billigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar