Nya kartor

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Nya kartor

Inlägg av e5m1r »

Mikael skrev:
Ursäkta en dum fråga. Har precis fått Teslan så jag har inte koll på allt än (även fast jag suger åt mig all information som en svamp och har skapat ett beroende).

Var ser man att det kommit nya kartor? I appen eller bilen? Jag har inte fått någon notis nånstans.
Kartor uppdateras endast när bilen ör ansluten till wifi ( den kan slutföra på 3g men måste börja på wifi)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Mikael
Teslaägare

Inlägg av Mikael »

e5m1r skrev:
Mikael skrev:
Ursäkta en dum fråga. Har precis fått Teslan så jag har inte koll på allt än (även fast jag suger åt mig all information som en svamp och har skapat ett beroende).

Var ser man att det kommit nya kartor? I appen eller bilen? Jag har inte fått någon notis nånstans.
Kartor uppdateras endast när bilen ör ansluten till wifi ( den kan slutföra på 3g men måste börja på wifi)
Ah, bra att veta. Kopplade precis upp bilen mot wifi. Var tvungen att flytta routern. Trodde bilen skulle ha bättre mottagning än den har.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Mickeren skrev:
Samma Missade vägar som förut, körde just förbi vetlanda och nya 47an är inte med

Skickat från min E6853 via Tapatalk
Borde vara hyggligt lätt för Tesla att bygga in en funktion i navigatorn som upptäcker när bilen kör på en väg som inte är med på kartan och sedan vidarebefordra data till kartnisse på Google. Funktionaliteten för sådan återkoppling finns ju delvis redan i autopiloten. Rätt skruttigt att vägar som byggts för flera år sedan inte är med, men lite underhållande när navigatorn får spelet när den tror man kör i skogen, trots att man befinner sig på en fin motorväg IRL.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Gustafsson skrev:
Mickeren skrev:
Samma Missade vägar som förut, körde just förbi vetlanda och nya 47an är inte med

Borde vara hyggligt lätt för Tesla att bygga in en funktion i navigatorn som upptäcker när bilen kör på en väg som inte är med på kartan och sedan vidarebefordra data till kartnisse på Google. Funktionaliteten för sådan återkoppling finns ju delvis redan i autopiloten. Rätt skruttigt att vägar som byggts för flera år sedan inte är med, men lite underhållande när navigatorn får spelet när den tror man kör i skogen, trots att man befinner sig på en fin motorväg IRL.
Google är inte problemet - nya vägar brukar dyka upp rätt fort i Google Maps. Det är offlinekartorna från Navigon som är segare. Och det är inte heller att komma över datan som är problemet, så att skicka in den från bilarna hade inte ändrat något.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

e5m1r skrev:
Är det verkligen så? Jag fick min uppdatering igår när bilen stod parkerad på en skogsväg. Garanterat ingen Wifi där. Och då hade den stått och körts i flera timmar utan tillgång till Wifi.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

mati skrev:
e5m1r skrev:
Är det verkligen så? Jag fick min uppdatering igår när bilen stod parkerad på en skogsväg. Garanterat ingen Wifi där. Och då hade den stått och körts i flera timmar utan tillgång till Wifi.
Ja, det är verkligen så. Jag fick inte kartuppdateringar på över en månad efter att andra rapporterat att ha fått dem. Så en dag lyckades jag ställa mig på precis rätt plats på parkeringen utanför jobbet så bilen såg WiFi. Senare den dagen (efter att jag hade kört från jobbet och bilen inte hade WiFi längre) fick jag upp meddelande om att jag hade nya kartor. Jag tror det är så att den påbörjar nerladdningen över WiFi men kan slutföra den över 3G, plus att det kanske tar ett tag att faktiskt installera kartorna.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

danni skrev:
Gustafsson skrev:
Mickeren skrev:

Google är inte problemet - nya vägar brukar dyka upp rätt fort i Google Maps. Det är offlinekartorna från Navigon som är segare. Och det är inte heller att komma över datan som är problemet, så att skicka in den från bilarna hade inte ändrat något.
Waze som Google köpte för ett tag sedan gör exakt detta, jag namngav även en väg som inte hade ett namn innan och det slog igenom ända till google maps, hehe
sen ägs väl navigon av garmin med hk i tyskland och de vill ha data 1gg/år att sälja uppdatering
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

danni skrev:
mati skrev:
e5m1r skrev:
Ja, det är verkligen så. Jag fick inte kartuppdateringar på över en månad efter att andra rapporterat att ha fått dem. Så en dag lyckades jag ställa mig på precis rätt plats på parkeringen utanför jobbet så bilen såg WiFi. Senare den dagen (efter att jag hade kört från jobbet och bilen inte hade WiFi längre) fick jag upp meddelande om att jag hade nya kartor. Jag tror det är så att den påbörjar nerladdningen över WiFi men kan slutföra den över 3G, plus att det kanske tar ett tag att faktiskt installera kartorna.
Ja, så måste det ju vara i så fall. Det kan alltså gå jäkligt lång tid mellan påbörjad och slutförd uppdatering.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

mati skrev:
danni skrev:
mati skrev:
e5m1r skrev:
Ja, så måste det ju vara i så fall. Det kan alltså gå jäkligt lång tid mellan påbörjad och slutförd uppdatering.
Det är nog rätt mycket packad data som ska verifieras och packas upp. Och det lär den nog prioritera lägre än körningen medan du kör. Så det kan nog lätt ta några timmar från att nedladdningen är klar tills att kartorna är installerade och färdiga att använda.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Här tyckte Teslan kartor att vi skulle korsa floden Nogat. En uppdatering skulle ha suttit fint :)
20160804_164226.jpg
Det ser inte ut att ha funnits någon bro där på länge å andra sidan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Teslas Fleet Learning teknologi igen - korsa vatten anses inte vara ngt problem längre (http://electrek.co/2016/06/18/tesla-mod ... nel-video/).
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare

Inlägg av Schelin »

Fick nyss en notering om att nya kartor är installerat. Kanske bättre, någon som jämfört med gamla?

Tesla S75D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Schelin skrev:
Fick nyss en notering om att nya kartor är installerat. Kanske bättre, någon som jämfört med gamla?

Tesla S75D
Wow! Spännande... Har inte fått en enda update sen jag köpte min första Tesla. Hoppas, hoppas det är hyfsat aktuella kartor som kommer nu.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare

Inlägg av Schelin »

Verkar vara väldigt mycket data iallafall 4,3GB, 0,6GB, 0,3GB, 3,3GBBild

Tesla S75D
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

Det kanske är så att bilarna börjar ladda ner all data till de nya navigatorn och lägger sig i bakgrunden utan att användas ännu?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Schelin skrev:

Tesla S75D
Kör du Wifi då? Verkar som det är ett krav för att få det vad jag läst?
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Jag fick också nya kartor idag. Det var nig ett år sen sist.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Inlägg av Simon »

Jag trodde det var Google Maps i bilen och att de uppdaterades varje gång man zoomade in eller visade ett nytt område på skärmen.
Men idag stod det att även jag fått nya kartor nedladdade. Jag minns inte om bilen nådde wifit därifrån den stod.
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare

Inlägg av Schelin »

improwise skrev:
Schelin skrev:

Tesla S75D
Kör du Wifi då? Verkar som det är ett krav för att få det vad jag läst?
Japp wifi

Tesla S75D
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

Simon skrev:
Jag trodde det var Google Maps i bilen och att de uppdaterades varje gång man zoomade in eller visade ett nytt område på skärmen.
Men idag stod det att även jag fått nya kartor nedladdade. Jag minns inte om bilen nådde wifit därifrån den stod.
Stora skärmen kör google maps (och de är mig veterligen online, dvs uppdateras inte av bilen utan centralt av google). Kartuppdateringen är förmodligen till Navigon som sköter navigeringen i bilen (Teslan har två leverantörer av kartor, google för att söka resmål och visa rutten på stora skärmen och Navigon som sköter själva navigeringen. Navigons kartor är sparade lokalt i bilen och behöver således uppdateras med jämna mellanrum).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

Mina kartor håller nog på att laddas ner 4,2GB nerladdat än så länge men det håller på fortfarande
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Kulingen skrev:
Mina kartor håller nog på att laddas ner 4,2GB nerladdat än så länge men det håller på fortfarande
Wifi eller 4G? Vore ju inte fel att veta om det krävs WiFi eller inte, dvs från en säker källa
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

improwise skrev:
Kulingen skrev:
Wifi eller 4G? Vore ju inte fel att veta om det krävs WiFi eller inte, dvs från en säker källa
Enligt Tesla KRÄVS det wifi. Det står på popupen som föreslår att man ska ange ett WiFi att det KRÄVS för kartuppdateringar, samt snabbar på övriga uppdateringar.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

improwise skrev:
Kulingen skrev:
Jag kopplade in min telefon not bilen så att bilen börjar ladda kartorna, är uppe i 5GB nu men är ej inkopplad längre men jag tror den kommer ladda via nätet också när man väl börjat med wi-fi. Allt laddad ner via 3G/4G förutom kartorna enligt instruktionsboken.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

improwise skrev:
Kulingen skrev:
Man måste nog jobba på en operatör eller ha rootat bilen för att ha tillgång till att se hur mycket den laddat ned via 4G.
Skriv svar