Modell 3 kommer ha augmented reality
Moderator: Redaktion
Modell 3 kommer ha augmented reality
Modell 3 kommer ha augmented reality.
Now, we have an answer from Musk, who tweeted during an impromptu question-and-answer session on 3 April:
"Wait until you see the real steering controls and system for the 3. It feels like a spaceship."
Another response by Musk explained how the lack of an instrument cluster "will make sense after part 2 of the Model 3 unveil." Musk said shortly before the launch event that it would be part one of two and now it seems clear that the Model 3's interior is important enough to receive its own event. He also explained that the current Model 3 steering wheel – described as ugly by many – "is not the real steering system."
http://www.ibtimes.co.uk/tesla-model-3- ... sk-1553004
Tesla hires an augmented reality/HUD expert for its Autopilot program
http://electrek.co/2016/04/15/tesla-hud ... ot-skully/
Model 3 Owners Club Show Episode 3, de talar om HUD och augmented reality.
Nvidias Drive PX2 är mycket kraftfull och kräver vätskekylning.
The computional capability of the Drive PX 2 is roughly the same as 150 Macbook Pro.
The Drive PX 2 has 12 CPU cores, capable of 8 teraflops of processing power and 24 deep learning TOPS, Huang says. Don't sweat the details, it's just industry jargon to say that it's extremely powerful. Indeed, it needs liquid cooling just so it doesn't overheat.
http://www.businessinsider.com/ces-2-16 ... &IR=T&IR=T
Nvidia vill att framtidens bilar ska ha en superdator som hjälper föraren/själv kör bilen.
NVIDIA at CES 2016 - Self Driving Cars and Deep Learning GPUs
Exempel på vad som går att göra med augmented reality.
http://www.magicleap.com
På sikt kan augmented reality ge fantasktiska fördelar(om man vill köra själv förståss)
- Alltid dag, även om du kör på natten ser det ut som på dagen.
- Alltid fint väder, solen lyser alltid, även om det egentligen regnar, snöar mm.
- Alltid perfekt sikt, inga problem att parkera när du ser genom bilens sidor.
- Se vilda djur med värmekamera, du ser älgen långt innan den kommer ut på vägen. På demon visas det en varning för "unexpected biological signal detected" på vägen.
Man skulle även kunna tänka sig en viss form av tidsmaskin, du ser i förväg vad som kommer att hända och en olycka kan undvikas.
Låt säga att kameran spelar in vägen framför dig, men upplevelsen av bilden är 0,2s före din bils egentliga position,
så när olyckan är framme har du 0,2s marginal att kanske undvika kollision helt(styra undan) eller minska skadan.
Now, we have an answer from Musk, who tweeted during an impromptu question-and-answer session on 3 April:
"Wait until you see the real steering controls and system for the 3. It feels like a spaceship."
Another response by Musk explained how the lack of an instrument cluster "will make sense after part 2 of the Model 3 unveil." Musk said shortly before the launch event that it would be part one of two and now it seems clear that the Model 3's interior is important enough to receive its own event. He also explained that the current Model 3 steering wheel – described as ugly by many – "is not the real steering system."
http://www.ibtimes.co.uk/tesla-model-3- ... sk-1553004
Tesla hires an augmented reality/HUD expert for its Autopilot program
http://electrek.co/2016/04/15/tesla-hud ... ot-skully/
Model 3 Owners Club Show Episode 3, de talar om HUD och augmented reality.
Nvidias Drive PX2 är mycket kraftfull och kräver vätskekylning.
The computional capability of the Drive PX 2 is roughly the same as 150 Macbook Pro.
The Drive PX 2 has 12 CPU cores, capable of 8 teraflops of processing power and 24 deep learning TOPS, Huang says. Don't sweat the details, it's just industry jargon to say that it's extremely powerful. Indeed, it needs liquid cooling just so it doesn't overheat.
http://www.businessinsider.com/ces-2-16 ... &IR=T&IR=T
Nvidia vill att framtidens bilar ska ha en superdator som hjälper föraren/själv kör bilen.
NVIDIA at CES 2016 - Self Driving Cars and Deep Learning GPUs
Exempel på vad som går att göra med augmented reality.
http://www.magicleap.com
På sikt kan augmented reality ge fantasktiska fördelar(om man vill köra själv förståss)
- Alltid dag, även om du kör på natten ser det ut som på dagen.
- Alltid fint väder, solen lyser alltid, även om det egentligen regnar, snöar mm.
- Alltid perfekt sikt, inga problem att parkera när du ser genom bilens sidor.
- Se vilda djur med värmekamera, du ser älgen långt innan den kommer ut på vägen. På demon visas det en varning för "unexpected biological signal detected" på vägen.
Man skulle även kunna tänka sig en viss form av tidsmaskin, du ser i förväg vad som kommer att hända och en olycka kan undvikas.
Låt säga att kameran spelar in vägen framför dig, men upplevelsen av bilden är 0,2s före din bils egentliga position,
så när olyckan är framme har du 0,2s marginal att kanske undvika kollision helt(styra undan) eller minska skadan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Modell 3 kommer ha augmented reality
Tack! Mycket fakta och spekulationer att mumsa på 

Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Re: Modell 3 kommer ha augmented reality
Nvidias lösning Drive PX2 kan processa 2400 bilder per sekund och har en imponerande processorkraft på 8Tflops=8.000 miljarder flops!
the Drive PX 2 can manage a benchmark of identifying 2,400 images per second running the award-winning Alexnet software
(compared to 450 per second with a Titan X). Huang describes the result as $300,000 worth of computers in a lunchbox.
http://www.extremetech.com/extreme/2203 ... r-next-car
NVIDIA Drive PX2 Autonomous Car Processing Engine Demo - CES 2016
Förstår dock inte varför bilar ligger så långt efter tex flyg och traktorer, när det gäller styrning av GPS.
Traktorer har i många år haft självstyrning mha GPS med en precision på +-2cm.
Du kan idag köpa en helt självgående traktor, harva år ett, låt traktorn harva exakt samma rutt nästa år.
Förarlösa traktorer finns nu på marknaden
http://www.lantbruksnytt.com/forarlosa- ... marknaden/
Elon Musk on Self Driving Cars Autonomous Vehicles Nvidia CEO Jen Hsun Huang GTC 2015 Tesla
the Drive PX 2 can manage a benchmark of identifying 2,400 images per second running the award-winning Alexnet software
(compared to 450 per second with a Titan X). Huang describes the result as $300,000 worth of computers in a lunchbox.
http://www.extremetech.com/extreme/2203 ... r-next-car
NVIDIA Drive PX2 Autonomous Car Processing Engine Demo - CES 2016
Förstår dock inte varför bilar ligger så långt efter tex flyg och traktorer, när det gäller styrning av GPS.
Traktorer har i många år haft självstyrning mha GPS med en precision på +-2cm.
Du kan idag köpa en helt självgående traktor, harva år ett, låt traktorn harva exakt samma rutt nästa år.
Förarlösa traktorer finns nu på marknaden
http://www.lantbruksnytt.com/forarlosa- ... marknaden/
Elon Musk on Self Driving Cars Autonomous Vehicles Nvidia CEO Jen Hsun Huang GTC 2015 Tesla
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Modell 3 kommer ha augmented reality
differentiell gps https://sv.wikipedia.org/wiki/Differentiell_GPS ++++ säljsnackZalman3 skrev:Nvidias lösning Drive PX2 kan processa 2400 bilder per sekund och har en imponerande processorkraft på 8Tflops=8.000 miljarder flops!
the Drive PX 2 can manage a benchmark of identifying 2,400 images per second running the award-winning Alexnet software
(compared to 450 per second with a Titan X). Huang describes the result as $300,000 worth of computers in a lunchbox.
http://www.extremetech.com/extreme/2203 ... r-next-car
NVIDIA Drive PX2 Autonomous Car Processing Engine Demo - CES 2016
Förstår dock inte varför bilar ligger så långt efter tex flyg och traktorer, när det gäller styrning av GPS.
Traktorer har i många år haft självstyrning mha GPS med en precision på +-2cm.
Du kan idag köpa en helt självgående traktor, harva år ett, låt traktorn harva exakt samma rutt nästa år.
Förarlösa traktorer finns nu på marknaden
http://www.lantbruksnytt.com/forarlosa- ... marknaden/
Elon Musk on Self Driving Cars Autonomous Vehicles Nvidia CEO Jen Hsun Huang GTC 2015 Tesla
ms 76132 "Eleamore"
Re: Modell 3 kommer ha augmented reality
Nya John Deere StarFire 6000 GPS-mottagare ger exaktare körning. StarFire 6000 arbetar med en SF3-signal som enligt uppgift från tillverkaren ska ge samma noggrannhet som RTK. Det skulle i så fall innebära att man får en noggrannhet på plus minus 2 centimeter utan att man behöver abonnera på en marksignal.
http://www.lantbruksnytt.com/exaktare-autostyrning/
http://www.lantbruksnytt.com/exaktare-autostyrning/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Modell 3 kommer ha augmented reality
Tekniken har funnits ett tag framförallt där man på förhand lär fordonet sträckan det är långtifrån att dessa fordon kan köra själva i verkligheten (okänd väg)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Modell 3 kommer ha augmented reality
Bilens position är nog inget problem att mäta med tillräckligt hög noggrannhet. Positionen är ju trots allt något ganska absolut som bara går att tolka på ett rätt sätt. Problemen är allt annat runt omkring som är helt oförutsett eller plötsligt.
Flygplan och traktorer har inget (inte mycket i alla fall) annat att ta hänsyn till än sin position vid navigering, vilket gör det mycket lättare.
Jag håller dock med om att det går alldeles för långsamt med denna utveckling för bilar. Hur svårt kan det vara, det är ju bara mjukvara?
Flygplan och traktorer har inget (inte mycket i alla fall) annat att ta hänsyn till än sin position vid navigering, vilket gör det mycket lättare.
Jag håller dock med om att det går alldeles för långsamt med denna utveckling för bilar. Hur svårt kan det vara, det är ju bara mjukvara?

Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Re: Modell 3 kommer ha augmented reality
Fundamentalt för att en förarlös bil ska fungera är ju att man i alla lägen vet vilken position man har.e5m1r skrev:Tekniken har funnits ett tag framförallt där man på förhand lär fordonet sträckan det är långtifrån att dessa fordon kan köra själva i verkligheten (okänd väg)
Det hjälper ju inte mycket att man har en superdator från Nvidia på 8Tflops om den matas med felaktiga värden.
Dock, vet man var man är och "ser" vägen framför sig så att man inte kör på något är mycket vunnet.
6 nivåer för självkörande bilar.
http://cdn1.automotorsport.se/YTo2OntzO ... RhNDZjIjt9
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Modell 3 kommer ha augmented reality
eric skrev:Bilens position är nog inget problem att mäta med tillräckligt hög noggrannhet. Positionen är ju trots allt något ganska absolut som bara går att tolka på ett rätt sätt. Problemen är allt annat runt omkring som är helt oförutsett eller plötsligt.
Flygplan och traktorer har inget (inte mycket i alla fall) annat att ta hänsyn till än sin position vid navigering, vilket gör det mycket lättare.
Jag håller dock med om att det går alldeles för långsamt med denna utveckling för bilar. Hur svårt kan det vara, det är ju bara mjukvara?
Man kan alltid misslyckas...
En traktor med GPS autopilot lyckades med att köra på en högspänningsstolpe...
http://www.redpowermagazine.com/forums/ ... 503776.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Modell 3 kommer ha augmented reality
Shit vad coolt! Kommer M3 få en massa ny teknik som ingen annan bil har, så kommer jag nog byta MS mot den. Får stå ut med att den är lite mindre, men det går nog bra. Launch event II kommer bli lika fängslande som det första 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Modell 3 kommer ha augmented reality
En avancerad HUD menar ni? Hela frontrutan är en display?
Några spekulationer på hur det går till? Projektion eller amoled?
Prisbilden kan nog vara saftig för detta (tillvalet)?
Några spekulationer på hur det går till? Projektion eller amoled?
Prisbilden kan nog vara saftig för detta (tillvalet)?
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Modell 3 kommer ha augmented reality
Fast Tesla (Elon eller JB) har sagt under något sammanhang nu i vår att X och S alltid kommer vara bilarna med den senaste tekniken först. Gissar att om det är en HUD på gång så släpps den på X och S strax efter event två och innan 3 börjar levereras.HelectriC skrev:Shit vad coolt! Kommer M3 få en massa ny teknik som ingen annan bil har, så kommer jag nog byta MS mot den. Får stå ut med att den är lite mindre, men det går nog bra. Launch event II kommer bli lika fängslande som det första
Re: Modell 3 kommer ha augmented reality
Ett praktexempel på att den bara kan sin position och inte så mycket annat.Zalman3 skrev:Man kan alltid misslyckas...
En traktor med GPS autopilot lyckades med att köra på en högspänningsstolpe...
http://www.redpowermagazine.com/forums/ ... 503776.jpg

Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Re: Modell 3 kommer ha augmented reality
Eftersom Tesla har valt Nvidia som leverantör av autopilot hårdvara så kommer Nvidia Drive PX 2 superdator platformen mest troligtLarsL skrev:Fast Tesla (Elon eller JB) har sagt under något sammanhang nu i vår att X och S alltid kommer vara bilarna med den senaste tekniken först. Gissar att om det är en HUD på gång så släpps den på X och S strax efter event två och innan 3 börjar levereras.HelectriC skrev:Shit vad coolt! Kommer M3 få en massa ny teknik som ingen annan bil har, så kommer jag nog byta MS mot den. Får stå ut med att den är lite mindre, men det går nog bra. Launch event II kommer bli lika fängslande som det första
att lanseras för S och X modellerna inom 12 månader. Vilka sensorer denna lösning kräver återstår att se(minst 6 fisheye 1Mp/30fps kameror visas i demot).
Tveksamt om den ens blir standard eftersom den kommer att bli dyr.
Dock är Tesla långt ifrån ensamma om att använda Nvidia som leverantör, Volvo som också har en Nvidia lösning, har ju gnällt i media om
att de tycker att Tesla är för tidigt ute med dåliga autopilotlösningar, och ger tekniken dåligt ryckte.
Volvo om självkörande bilar: "Ingen autopilot"
http://www.expressen.se/motor/volvo-om- ... autopilot/
6/15/2016
Nvidia launched its Drive PX 2 platform for autonomous driving in January and sees consumers buying vehicles installed with the system within the next 12 months.
http://www.investors.com/news/technolog ... mous-cars/
Dock känns autopilotbranschen mycket omogen, ska tekniken nå sin fulla potential krävs en standardisering,
som PC-branschen med PC-kompatibel hårdvara och Windows, sedan får man fylla på med egna program.
Att tex lilla Volvo och Tesla ska göra all mjukvara själva blir mycket dyrt och dåligt, ska bilarna
kommunicera så krävs en standard.
Jämför med smartphone marknaden där Nokia hade Symbian som operativsystem, att göra applikationer till
denna plattform var ett h-vete. Skulle man ha en ny applikation, slutade det ofta med att man fick köpa ny telefon...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Modell 3 kommer ha augmented reality
Sant att tidiga lösningar av traktor GPS autopilot krävde en förare för att fungera,eric skrev:Ett praktexempel på att den bara kan sin position och inte så mycket annat.Zalman3 skrev:Man kan alltid misslyckas...
En traktor med GPS autopilot lyckades med att köra på en högspänningsstolpe...
http://www.redpowermagazine.com/forums/ ... 503776.jpg
den stora vinsten för bonden är att kunna köra effektivt, med hög precision, utan att varken missa
eller överlappa vid tex sådd, vilket kan vara mycket svårt att göra manuellt i
dammiga förhållanden och stora redskap. Tekniken kom tidigt till
traktorer eftersom det finns stora pengar att tjäna på precisionskörning.
Nu finns riktiga självgående traktorer. Intressant är att de inte har någon väg, utan kan köra på en given yta,
där hinder finns av typen diken, stenar, stolpar, lador, träd, surhål mm.
Ska de harva på en mycket ojämn nyplöjd åker krävs lite intelligens för att särskilja en sten från en vanlig plogfåra.
Sverigepremiär för ny förarlös traktor
http://www.atl.nu/teknik/sverigepremiar ... s-traktor/
Även inom skogsbruket används förarlösa maskiner.
Elmia wood 2009 GREMO/ BESTEN skördare
Skotare med autopilot
http://www.atl.nu/skog/skotare-med-autopilot/
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Modell 3 kommer ha augmented reality
Standardisering runt autopilothårdvara lär inte komma på ett tag, tror jag. För det så behövs att ett par tillverkare får ett ordentligt marknadsövertag. Och det är så tidigt ännu att det tar nog några år ännu för att det ska hända.
I början så måste nog tillverkarna bygga egen programvara då jag inte tror det finns bra lösningar "off the shelf" ännu. Med den kvaliteten på mjukvara och datasystem i bilar som många tillverkare har idag så kan nog ett starkt mjukvaruteam vara en ordentlig fördel just nu.
I början så måste nog tillverkarna bygga egen programvara då jag inte tror det finns bra lösningar "off the shelf" ännu. Med den kvaliteten på mjukvara och datasystem i bilar som många tillverkare har idag så kan nog ett starkt mjukvaruteam vara en ordentlig fördel just nu.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Modell 3 kommer ha augmented reality
Aktörer med ett intresse av autopilotlösningar är tex Apple och Google. Båda jobbar ju med självkörande bilar ochbjelkeman skrev:Standardisering runt autopilothårdvara lär inte komma på ett tag, tror jag. För det så behövs att ett par tillverkare får ett ordentligt marknadsövertag. Och det är så tidigt ännu att det tar nog några år ännu för att det ska hända.
I början så måste nog tillverkarna bygga egen programvara då jag inte tror det finns bra lösningar "off the shelf" ännu. Med den kvaliteten på mjukvara och datasystem i bilar som många tillverkare har idag så kan nog ett starkt mjukvaruteam vara en ordentlig fördel just nu.
är redan etablerade i bilbranschen med Apple Carplay respektive Google Auto.
Kan tänka mig att de har viljan och tillräckligt med resurser för att ta fram standarder.
Men tyskarna vill ha en egen lösning.
"Ni har säkert redan hört hur Apple och Google försöker ta sig in i bilbranschen via teknik för självkörande bilar. Ibland målas teknikjättarna upp som blivande biltillverkare och ibland iklär de sig rollen som leverantörer av mjukvara.
Båda varianterna är delvis sanna men det är bakom kulisserna som den riktigt maktkampen finns.
BMW, Mercedes och Audi är vanligtvis bittra konkurrenter om premiumkunderna men de här tre köpte förra året företaget HERE från Nokia.
Here bygger kartor i realtid vilket anses vara en bärande pusselbit i tekniken för självkörande bilar.
HERE letar fortfarande efter partners och här gissar jag att Volvo funderar på om de ska vara med eller lösa den här frågan på ett annat sätt. Före årsskiftet vill BMW, Mercedes och Audi ha besked från andra tillverkare, sen stänger de dörren och börjar jobba."
http://www.expressen.se/motor/sjalvkora ... branschen/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Modell 3 kommer ha augmented reality
Jag tror på någon form av avancerad bild som projiceras i framrutan.18650 skrev:En avancerad HUD menar ni? Hela frontrutan är en display?
Några spekulationer på hur det går till? Projektion eller amoled?
Prisbilden kan nog vara saftig för detta (tillvalet)?
Tror att den initialt kommer att vara dyr, att den inte blir standard, ens i S och X modellerna.
En lösning vore att alla sensorer är standard, men den mest avancerade huvuddatorn blir
ett tillbehör som man enkelt(men dyrt) kan uppgradera till i efterhand.
Nu kommer ju augmented reality inte bara vid körning utan även vid service och köp.
Hyundai's wild augmented reality owner's manual
Explore the world of Volvo Cars in a revealing, interactive way – 3D
http://www.volvocars.com/intl/about/our ... a/hololens#
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Modell 3 kommer ha augmented reality
Marknaden för Augmented Reality kommer att explodera de närmaste 5 åren.
Det investeras enorma pengar på Augmented Reality bakom kulisserna idag, bara Magic Leap har fått 12 miljarder i utvecklingspengar och är för allmänheten ett relativt
okänt företag eftersom de inte har någon kommersiell produkt ännu.
Magic Leap has raised more than $1.4 billion in funding from Google, Morgan Stanley, Warner Bros and others, for its mixed reality technology
The augmented reality market—which appears to be closely aligned to Magic Leap's eventual product—is valued at $2.35 billion last year is expected to explode
—and reach more than $117 billion by 2022,
http://www.gearbrain.com/magic-leap-gra ... 13896.html
Och om 5 år behöver vi inte klumpiga VR-hjälmar från Oculus Rift, HTC Vive eller Sony VR.
Magic Leap har redan patent på kontaktlinser som löser problemet på ett snyggt sätt.
"Magic Leaps patent avslöjar kontaktlins som lurar ögat"
Vad jobbar hemlighetsfulla Magic Leap med? 97 nya patentansökningar skvallrar om en kontaktlins som visar virtuella föremål.
Ett av dem rör en kontaktlins för att visa en virtuell eller förstärkt verklighet.
Många av de övriga patenten handlar om hur man får virtuella föremål att smälta in i den fysiska verkligheten på ett naturligt sätt. Exempelvis hur man kan försvaga ljus som studsar på verkliga objekt och träffar ögat.
Sådan teknik skulle kunna få våra hjärnor att uppfatta virtuella objekt, som projiceras framför de verkliga, som mer verkliga.
http://www.nyteknik.se/nyheter/magic-le ... at-6344935
Så varför ska man ha en "instrumentbräda" i bilen då man redan har kontaktlinser från Magic Leap?
Det investeras enorma pengar på Augmented Reality bakom kulisserna idag, bara Magic Leap har fått 12 miljarder i utvecklingspengar och är för allmänheten ett relativt
okänt företag eftersom de inte har någon kommersiell produkt ännu.
Magic Leap has raised more than $1.4 billion in funding from Google, Morgan Stanley, Warner Bros and others, for its mixed reality technology
The augmented reality market—which appears to be closely aligned to Magic Leap's eventual product—is valued at $2.35 billion last year is expected to explode
—and reach more than $117 billion by 2022,
http://www.gearbrain.com/magic-leap-gra ... 13896.html
Och om 5 år behöver vi inte klumpiga VR-hjälmar från Oculus Rift, HTC Vive eller Sony VR.
Magic Leap har redan patent på kontaktlinser som löser problemet på ett snyggt sätt.
"Magic Leaps patent avslöjar kontaktlins som lurar ögat"
Vad jobbar hemlighetsfulla Magic Leap med? 97 nya patentansökningar skvallrar om en kontaktlins som visar virtuella föremål.
Ett av dem rör en kontaktlins för att visa en virtuell eller förstärkt verklighet.
Många av de övriga patenten handlar om hur man får virtuella föremål att smälta in i den fysiska verkligheten på ett naturligt sätt. Exempelvis hur man kan försvaga ljus som studsar på verkliga objekt och träffar ögat.
Sådan teknik skulle kunna få våra hjärnor att uppfatta virtuella objekt, som projiceras framför de verkliga, som mer verkliga.
http://www.nyteknik.se/nyheter/magic-le ... at-6344935
Så varför ska man ha en "instrumentbräda" i bilen då man redan har kontaktlinser från Magic Leap?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Modell 3 kommer ha augmented reality
LarsL skrev:Fast Tesla (Elon eller JB) har sagt under något sammanhang nu i vår att X och S alltid kommer vara bilarna med den senaste tekniken först. Gissar att om det är en HUD på gång så släpps den på X och S strax efter event två och innan 3 börjar levereras.HelectriC skrev:Shit vad coolt! Kommer M3 få en massa ny teknik som ingen annan bil har, så kommer jag nog byta MS mot den. Får stå ut med att den är lite mindre, men det går nog bra. Launch event II kommer bli lika fängslande som det första
Så länge det finns till M3 när den kommer ut, så är det mer än minMS har idag och ger då grund till att byta är vad jag menade. Jag kommer nog inte byta till en ny MS eftersom den blivit så dyr, men kan jag lägga samma pengar på en M3 som när det begav sig för köp av min MS, så borde jag få en ganska fullsmetad M3 med det mesta av utrustning.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Modell 3 kommer ha augmented reality
Undrar vilket som är mest oroande...
a) Jag är redan väldigt sugen på en Model 3 fast jag bara haft min Model S i ett halvår
b) Jag har höga förväntningar nu på en fullrute-HUD, så om den inte kommer blir jag väldigt besviken
a) Jag är redan väldigt sugen på en Model 3 fast jag bara haft min Model S i ett halvår
b) Jag har höga förväntningar nu på en fullrute-HUD, så om den inte kommer blir jag väldigt besviken
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Modell 3 kommer ha augmented reality
Ni som vill prova på tekniken kan ladda ner McLaren P1 appen, skriva ut följande bild och ha lite kul ett tag.


BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Modell 3 kommer ha augmented reality
Ska de byta leverantör? Tesla använder Mobileye EyeQ3 i sina bilar.Zalman3 skrev:Eftersom Tesla har valt Nvidia som leverantör av autopilot hårdvara så kommer Nvidia Drive PX 2 superdator platformen mest troligt att lanseras för S och X modellerna inom 12 månader.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2084
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Modell 3 kommer ha augmented reality
Att gemene man skall vara tvungen att montera linser för att köra bilen låter lite för långsökt.Zalman3 skrev:Marknaden för Augmented Reality kommer att explodera de närmaste 5 åren.
Det investeras enorma pengar på Augmented Reality bakom kulisserna idag, bara Magic Leap har fått 12 miljarder i utvecklingspengar och är för allmänheten ett relativt
okänt företag eftersom de inte har någon kommersiell produkt ännu.
Magic Leap has raised more than $1.4 billion in funding from Google, Morgan Stanley, Warner Bros and others, for its mixed reality technology
The augmented reality market—which appears to be closely aligned to Magic Leap's eventual product—is valued at $2.35 billion last year is expected to explode
—and reach more than $117 billion by 2022,
http://www.gearbrain.com/magic-leap-gra ... 13896.html
Och om 5 år behöver vi inte klumpiga VR-hjälmar från Oculus Rift, HTC Vive eller Sony VR.
Magic Leap har redan patent på kontaktlinser som löser problemet på ett snyggt sätt.
"Magic Leaps patent avslöjar kontaktlins som lurar ögat"
Vad jobbar hemlighetsfulla Magic Leap med? 97 nya patentansökningar skvallrar om en kontaktlins som visar virtuella föremål.
Ett av dem rör en kontaktlins för att visa en virtuell eller förstärkt verklighet.
Många av de övriga patenten handlar om hur man får virtuella föremål att smälta in i den fysiska verkligheten på ett naturligt sätt. Exempelvis hur man kan försvaga ljus som studsar på verkliga objekt och träffar ögat.
Sådan teknik skulle kunna få våra hjärnor att uppfatta virtuella objekt, som projiceras framför de verkliga, som mer verkliga.
http://www.nyteknik.se/nyheter/magic-le ... at-6344935
Så varför ska man ha en "instrumentbräda" i bilen då man redan har kontaktlinser från Magic Leap?
Även om jag gillar idén för långkörning och framförallt nattkörning.
Tesla Model Y
Re: Modell 3 kommer ha augmented reality
OK, vill inte verka negativ för om man tänker realistiskt att det kommer bli en HUD på model 3. Vilka faktorer talar emot det?
Det som talar för är
a) inget klusterdisplay som de andra har. (det är otympligt att kolla på en stor skärm vid sidan om, dessutom inte trafiksäkert att behöva vrida på huvudet) så därför dyker tankarna upp att informationen måste finnas tillgängligt för föraren = HUD
b) En expert har anställts. (vi vet inte för vilka arbetsuppgifter, vi vet endast att den sysslat med det tidigare och HELT OTÄNKBART att den nu vill byta teknikområde och syssla med något annat på en av jordens just nu intressantaste teknikföretag)
Det som talar emot är
a) kostnaden (model 3 är en mellanklass bil med en prislapp som andra höjer på ögonbrynen på) ok, mazda 3 har en budget hud på sin 200 000 kronors optimum bil. men har vi sett andra bilar med HUD i den prisklassen (mer troligt i miljonbilarnas budget)
b) tiden (att de skulle presentera ny teknik 1 år innan leverans som de inte pratat om tidigare. inte omöjligt med föga sannolikt.
Det som talar för är
a) inget klusterdisplay som de andra har. (det är otympligt att kolla på en stor skärm vid sidan om, dessutom inte trafiksäkert att behöva vrida på huvudet) så därför dyker tankarna upp att informationen måste finnas tillgängligt för föraren = HUD
b) En expert har anställts. (vi vet inte för vilka arbetsuppgifter, vi vet endast att den sysslat med det tidigare och HELT OTÄNKBART att den nu vill byta teknikområde och syssla med något annat på en av jordens just nu intressantaste teknikföretag)
Det som talar emot är
a) kostnaden (model 3 är en mellanklass bil med en prislapp som andra höjer på ögonbrynen på) ok, mazda 3 har en budget hud på sin 200 000 kronors optimum bil. men har vi sett andra bilar med HUD i den prisklassen (mer troligt i miljonbilarnas budget)
b) tiden (att de skulle presentera ny teknik 1 år innan leverans som de inte pratat om tidigare. inte omöjligt med föga sannolikt.