Elektrisk gräsklippare
Moderator: Redaktion
Elektrisk gräsklippare
Eftersom min gräsmatta är allmänt konstig och ojämn fungerar inte en gräsklipparrobot så bra för mig. Jag har hittills kört omkring på en 23 år gammal åkgräsklippare, men det känns alltmer förlegat och fel. Jag vill liksom inte åka till macken och tanka längre. Eldrivna åkgräsklippare lyser fortfarande med sin frånvaro, förutom en som Huskvarna har, men den har blybatterier och det känns nästan lika fel som bensin.
Jag har därför skaffat en vanlig batteridriven gräsklippare. En Stiga MULTICLIP 47 S AE. En otroligt potent liten maskin. Den ersätter inte åkgräsklipparen helt och hållet men jag kommer att använda den så mycket det bara går. Rekommenderas stark.
Jag har därför skaffat en vanlig batteridriven gräsklippare. En Stiga MULTICLIP 47 S AE. En otroligt potent liten maskin. Den ersätter inte åkgräsklipparen helt och hållet men jag kommer att använda den så mycket det bara går. Rekommenderas stark.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elektrisk gräsklippare
Jag har kört Stiga Multiclip, en gammal variant från 2004, i många år. Funkat bra, trots att den har ett tungt blybatteri.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Jag har kört med en Bosch Rotak i några år nu, funkar kanon. Finns ingen anledning att köra bensin-klippare idag om man inte ska slå en uppvuxen åker eller så. För en vanlig villa-gräsmatta är batteridrift perfekt.
Körde med sladd innan, inte lika smidigt!

Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Och då har jag inte ens en vanlig villagräsmatta. Min tomt är på närmare 6000kvm och minst hälften är gräsmatta. Därav behovet av en åkgräsklippare. Men det finns ju alltid ställen som är lite jobbiga att komma åt, mycket träd och buskar och så. Då är batteriklipparen perfekt. Sladd hade aldrig funkat. Jag klippte ca 1000kvm högt gräs idag. Bara för att testa vad den går för. Den orkar med sina 80V minst lika bra som bensinklipparen. Fick ladda en gång emellan. Hur bra som helst.eric skrev:Jag har kört med en Bosch Rotak i några år nu, funkar kanon. Finns ingen anledning att köra bensin-klippare idag om man inte ska slå en uppvuxen åker eller så. För en vanlig villa-gräsmatta är batteridrift perfekt.
- Off Grid Byggaren
Med de nya Litiumbatteriena finns det verkligen bra gräsklippare idag. Det är underbart att slippa buller och avgasrök från dålig förbränning i en ICE-gräsklippare.
Jag har själv en Makita batteriklippare och adapter för 2 x18 Volt som jag köpte här: http://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-dlm380z
Finns nu med 0,18 kWh batterier (2 x 5Ah) vilket räcker till den mindre gräsmattan på 400 kvm jag har. Annars går det ju att ha dubbel uppsättning batterier förstås.
Jag har själv en Makita batteriklippare och adapter för 2 x18 Volt som jag köpte här: http://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-dlm380z
Finns nu med 0,18 kWh batterier (2 x 5Ah) vilket räcker till den mindre gräsmattan på 400 kvm jag har. Annars går det ju att ha dubbel uppsättning batterier förstås.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Köp en automower, Du kommer inte ångra Dig. Min går nu den 12:e säsongen och skulle den lägga av idag står jag i affären imorgon och köper en ny. En av de bästa förvärv jag någonsin har gjort.
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
+ 1Jojo skrev:Köp en automower, Du kommer inte ångra Dig. Min går nu den 12:e säsongen och skulle den lägga av idag står jag i affären imorgon och köper en ny. En av de bästa förvärv jag någonsin har gjort.
Fast jag har gardena R160.
Tesla Model Y
Funkar suvränt bra med sladd också. Har kört "kablat" i 6 år nu. Grejt!
X100 lev.14/8-18.
Har en likadan från samma ställe, funkar klockrent både hemma o i stugan. Passar bra i bagaget på bilen oxoOff Grid Byggaren skrev:Med de nya Litiumbatteriena finns det verkligen bra gräsklippare idag. Det är underbart att slippa buller och avgasrök från dålig förbränning i en ICE-gräsklippare.

Rekommenderar dock inte 5Ah batterierna! Mer än dubbel laddtid mot 3Ah batterierna (20/45min)
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Jag skulle ha köpt husqvarnan. Det är ett stort batteri på 4,5kWh! Det lär hålla länge om man tar hand om det o inte använder den varje dag. Eller så skulle jag ha byggt ett eget Li jon av 18650 batterier och nöjt mig med 2KWh (motorn är på 3,1kW så då kan man klippa i 40min) till en kostnad av cirka 4000kr inkl laddare o bms.
Jag drömmer om att konvertera min gamla åkgräsklippare till eldrift. Det kommer naturligtvis aldrig att ske, man har ju lite annat att göra också. Men visst skulle det vara häftigt.apkungen skrev:Jag skulle ha köpt husqvarnan. Det är ett stort batteri på 4,5kWh! Det lär hålla länge om man tar hand om det o inte använder den varje dag. Eller så skulle jag ha byggt ett eget Li jon av 18650 batterier och nöjt mig med 2KWh (motorn är på 3,1kW så då kan man klippa i 40min) till en kostnad av cirka 4000kr inkl laddare o bms.
Ingen som kan bygga ett klippagregat till Teslan och be Elon om ett gräasmatte-mode till AP?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Är det inte märkligt att det inte finns fler eldrivna åkgräsklippare?
Eldrivna golfbilar har funnits i decennier och numera även en hel del bilmodeller, motorcyklar och vanliga gräsklippare, men inte åkgräsklippare eller trädgårdstraktorer?
De används ju per definition nära hem där det finns el och i miljöer där det skulle uppskattas om de blev tystare, så vad är haken?!?
Eldrivna golfbilar har funnits i decennier och numera även en hel del bilmodeller, motorcyklar och vanliga gräsklippare, men inte åkgräsklippare eller trädgårdstraktorer?
De används ju per definition nära hem där det finns el och i miljöer där det skulle uppskattas om de blev tystare, så vad är haken?!?
Alla tillverkare storsatsar på robotgräsklippare istället. Det är ju inget fel med det, men tyvärr fungerar de inte riktigt överallt. En stor naturtomt som jag har är besvärlig att klippa med en robot. Dessutom fungerar robotarna dåligt med släpkärra efter eller med snöblad där framme.ovelundkvist skrev:Är det inte märkligt att det inte finns fler eldrivna åkgräsklippare?
+1mati skrev:Alla tillverkare storsatsar på robotgräsklippare istället. Det är ju inget fel med det, men tyvärr fungerar de inte riktigt överallt. En stor naturtomt som jag har är besvärlig att klippa med en robot. Dessutom fungerar robotarna dåligt med släpkärra efter eller med snöblad där framme.ovelundkvist skrev:Är det inte märkligt att det inte finns fler eldrivna åkgräsklippare?
Helt riktigt! Om man har en enkel gräsmatta går det naturligtvis bra med en robot, men den jag har erbjuder alldeles för stora utmaningar. Även för stor för att man klara en hel klippning på en laddning på de små klipparna, så nu kör jag sladdmatad klippare.
Förvånades över att en elklippare med relativt liten effekt var helt överlägsen den kraftfulla fossilklippare jag haft tidigare. Särskilt högt gräs tuggar den sig igenom utan problem. Men det måste ha med vridmomentet att göra!
+17 inne på säsong 17 med Automower (nr 3 i ordningen)Jojo skrev:Köp en automower, Du kommer inte ångra Dig. Min går nu den 12:e säsongen och skulle den lägga av idag står jag i affären imorgon och köper en ny. En av de bästa förvärv jag någonsin har gjort.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Kan du förklara varför det är så dåligt med blybatterier och varför det nästan jämställs med att bränna fossilbränsle?mati skrev:Eldrivna åkgräsklippare lyser fortfarande med sin frånvaro, förutom en som Huskvarna har, men den har blybatterier och det känns nästan lika fel som bensin.
Kapacitet vs vikt och volym såklart. Man har använt blybatterier i decennier eftersom det inte fanns bättre alternativ. Nu finns det betydligt bättre alternativ. Visserligen har varje fossilbil fortfarande ett blybatteri men de har ju också en förbränningsmotor som är lika föråldrad som blybatteriet. Därav min jämförelse med bensin.Ifixis skrev:Kan du förklara varför det är så dåligt med blybatterier och varför det nästan jämställs med att bränna fossilbränsle?mati skrev:Eldrivna åkgräsklippare lyser fortfarande med sin frånvaro, förutom en som Huskvarna har, men den har blybatterier och det känns nästan lika fel som bensin.
Jag vet att blybatterier fortfarande är billigare än Li-jon-batterier, men just i exemplet med åkgräsklipparen är jag inte beredd att betala över 40k för den. Det är på tok för mycket just med tanke på att den använder stenåldersteknik.
Jag har haft Automover sedan år 2000. Ca 600 meter begränsningskabel, två sökslingor, mycket komplicerad tomt och branta sluttningar. Klipparen klarar detta genom att klippa från 08:00 till 19:00 dagligen. Klippyta ca 1500 m2. En av sönerna låter sin Automover ( större modell) klippa ca4000 m2. Det var läääänge sedan jag använde åkgräsklipparen!apkungen skrev:Jag skulle ha köpt husqvarnan. Det är ett stort batteri på 4,5kWh! Det lär hålla länge om man tar hand om det o inte använder den varje dag. Eller så skulle jag ha byggt ett eget Li jon av 18650 batterier och nöjt mig med 2KWh (motorn är på 3,1kW så då kan man klippa i 40min) till en kostnad av cirka 4000kr inkl laddare o bms.
Model S P85D,
Jag vet att robotarna är duktiga. Jag hade en sådan fram till förra året på en mindre del av min gräsmatta, sen gav kretskortet upp. För tredje gången efter tre säsonger, och då gav jag också upp. Samtidigt fick jag se begränsningarna som en robot har. Det den inte klarar av är bl.a. följande:Foluke skrev:Jag har haft Automover sedan år 2000. Ca 600 meter begränsningskabel, två sökslingor, mycket komplicerad tomt och branta sluttningar. Klipparen klarar detta genom att klippa från 08:00 till 19:00 dagligen. Klippyta ca 1500 m2. En av sönerna låter sin Automover ( större modell) klippa ca4000 m2. Det var läääänge sedan jag använde åkgräsklipparen!apkungen skrev:Jag skulle ha köpt husqvarnan. Det är ett stort batteri på 4,5kWh! Det lär hålla länge om man tar hand om det o inte använder den varje dag. Eller så skulle jag ha byggt ett eget Li jon av 18650 batterier och nöjt mig med 2KWh (motorn är på 3,1kW så då kan man klippa i 40min) till en kostnad av cirka 4000kr inkl laddare o bms.
- Massor med äpplen på hösten som ligger tätt tätt på gräsmattan. Jag har 8 (tror jag) gamla stora äppelträd och jag orkar inte kratta upp alla äpplen hela tiden. Det är mer jobb än att klippa gräs.
- djupa hål som plötsligt uppkommer slumpmässigt på gräsmattan, eftersom en av hundarna plötsligt kände för att gräva upp nånting (eller ner).
- farthinder i form av tuggben eller leksaker som ovan nämnda hundar brukar lägga nånstans. Knivarna i robotarna gillar inte ben.
- min gräsmatta är till stor del en före detta åker som jag någon gång har börjat klippa. Det blev en gräsmatta till sist. Den är dock inte lika fin och jämn som en vanlig gräsmatta. Roboten ville gärna fastna lite överallt. Jag fick befria den nästan dagligen.
Så nej. Robotar har sin plats, helt klart. Men inte i min trädgård. Det måste vara nåt som är lite tuffare.