Köldpaket vs. Pre-heating

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Indigo

Köldpaket vs. Pre-heating

Inlägg av Indigo »

Jag har rättvärme nu, och sagt många gånger att jag inte tänker köpa en bil utan det, men med Tesla går det ju att förvärma bilen genom appen. Hur upplever ni Tesla-ägare det, är det värt det med köldpaketet, eller går det lika bra utan i detta ibland kalla land?

Hur lång tid tar det för en Model S att värma upp sig när det är säg 15-20 minusgrader ute? Och går det åt väldigt mycket energi från batteriet?
Tesla Model 3 reserverad, kör hybrid (Kia Niro) så länge.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Köldpaket vs. Pre-heating

Inlägg av HelectriC »

Indigo skrev:
Jag har rättvärme nu, och sagt många gånger att jag inte tänker köpa en bil utan det, men med Tesla går det ju att förvärma bilen genom appen. Hur upplever ni Tesla-ägare det, är det värt det med köldpaketet, eller går det lika bra utan i detta ibland kalla land?

Hur lång tid tar det för en Model S att värma upp sig när det är säg 15-20 minusgrader ute? Och går det åt väldigt mycket energi från batteriet?
det går inte åt så extremt mkt, har aldrig mätt upp exakt eftersom jag aldrig sett det som nåt problem. Vid -20 (om bilen är helt frusen) kan det hända du behöver starta värmningen två gånger. Fantastiskt smidigt med appstyrningen. Funkar även på sommaren om du vill att bilen ska bli kall i solen iom att AC inte är beroende av någon motor (tror inte nerkylning funkar på fossilbilar med appstyrning, men kan ha fel?)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Skippade rattvärmen själv har inte saknat den
När du sätter på klimatanläggningen via appen så är den på i ca 30min och det brukar vara lagom är det extremt kallt / varmt så kan man göra det 2 ggr
Sitter bilen hemma eller annanstans där den är ansluten till laddning så tar det i princip inget på batteriet
Sitter bilen ute så vill du nog förvärma även om du har rattvärme (du vill ju få bort frosten)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

värt att lägga till är också att om det är väldigt kallt ute och du är tillkopplad ström och laddar, så kommer laddningen gå ner mycket eftersom det mesta som kommer genom sladden går till att förvärma, men det är så pass kort tid 30min (eller högst 1tim) att det ofta inte är nåt problem.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Palmen
Teslaägare

Inlägg av Palmen »

Jag har köldpaket med rattvärme. Under vintern förvärmer jag alltid bilen. Trots förvärmning använder jag rattvärmen flitigt. För mig är det självklart att välja till rattvärme, men det är min personliga åsikt. Lycka till med valen.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Om man köper en fossilbil och enbart betalar extra för att få rattvärme så är det troligtvis en ren komfortfråga. Men nu är det en elbil. Därför handlar det för många om både komfort och räckvidd. Sänker man inomhustemperaturen under den kalla årstiden i en normalstor villa i Stocholm med en (1) grad så minskar energiförbrukningen med cirka 6 procent. Det är därför energismart att satsa på golvvärme eftersom kroppen upplever samma komfort, trots att du kan sänka inomhustemperaturen med upp till 2 grader jämfört med väggstrålande värme. Hur mycket man kan vinna i räckvidd på långa sträckor med lägre temperatur i kupén, utan försämrad upplevd komfort (läs ratt- men även sätesvärme i baksätet) i en Tesla vet jag inte, men det bör inte vara en försumbar skillnad, speciellt när det är riktigt kallt ute (även om farten gör den största skillnaden). Åker man oftast ensam eller sällan mer än två i bilen och mest korta sträckor så blir valet mer en fråga om komfort. Själv tillhör jag den senare gruppen. Jag har bilen alltid parkerad utomhus och nyttjar rattvärmen flitigt.
Installerat 13,2 kWp solceller
18650

Inlägg av 18650 »

Att förvärma tar sin lilla tid. Rattvärme och stolsvärme är ju igång på någon minut bara. Det är två helt olika saker som egentligen inte hör ihop eller skall väljas mellan. Att alltid behöva veta långt i förväg att man skall åka iväg sänker ju komforten på spontana resorna.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Det är antagligen individuellt hur känslig man är i händerna. Jag tycker inte om att köra med handskar och jag tycker inte heller om att hålla i kalla föremål. Även under denna julimånad har jag använt rattvärmen i min ICE-bil. Jag skulle ha svårt att vara utan rattvärme, men det är som sagt individuellt. Även om man förvärmer bilen så blir inte alla komponenter i bilen lika snabbt varma som luften i den. Ibland kanske man glömmer att förvärma bilen, eller måste ge sig av oväntat. Om det är värt det höga priset för paketet som rattvärme ingår i är upp till var och en att bedöma.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Spontant känns det dyrt med köldpaketet för o få rattvärme. Jag har hört att de uppvärmda munstyckena och torkarna inte hjälper så mycket. Om ni däremot även är många i familjen med lite äldre barn så kan det vara najs eftersom man även får rumpvärme bak med köldpaketetet. Minns att jag saknade det som barn. Om man har rattvärme o kör själv kan man ha lite kallare i kupén på vintern vilket kan förlänga räckvidden något. Men jag skulle nog inte ha valt till det.
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

står bilen utanladdning och är -20 så tar det väldigtmycket på batteriet om du kör 0,5-1 timme uppvärmning max skulle det kunna försvinna 12 kwh kupe och batteriuppvärmning. jag hade lätt tagit köldpaketet vi bor inte i Nevadaöknen och det är ett plus vid försäljning
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

jjmaskin skrev:
står bilen utanladdning och är -20 så tar det väldigtmycket på batteriet om du kör 0,5-1 timme uppvärmning max skulle det kunna försvinna 12 kwh kupe och batteriuppvärmning. jag hade lätt tagit köldpaketet vi bor inte i Nevadaöknen och det är ett plus vid försäljning
Är inte värmen på 6 kW? I så fall borde det inte dras mer än 6 kWh på en timme.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ni som använder förvärmningen i er Tesla, slår den även på sätesvärmen? I min Zoe funkar det så, och det är den riktiga höjdaren! Varma säten! För de värms ju inte så effektivt av kupévärmen som av sätesvärmaren.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Jerker skrev:
Ni som använder förvärmningen i er Tesla, slår den även på sätesvärmen? I min Zoe funkar det så, och det är den riktiga höjdaren! Varma säten! För de värms ju inte så effektivt av kupévärmen som av sätesvärmaren.
Den slår på hvac om du lämnade sätesvärme på när du lämnade bilen så sätts även denna på
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Indigo skrev:

Jag använder aldrig rattvärmen men förvärmer bilen via appen. Jag kollade i vintras (via appen) och fann att luften i kupén värms ca 5 grader per minut! Det behövs inte många minuters förvärming alls. Vill man sitta i skjortärmarna när det är så kallt (vilket jag inte ens drömmer om att göra) låter man värmen gå 5-7 minuter och drar på sätesvärmen direkt när man kommer till bilen! Så upplever jag värmen i min bil..
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

e5m1r skrev:
Jerker skrev:
Den slår på hvac om du lämnade sätesvärme på när du lämnade bilen så sätts även denna på
+1
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

e5m1r skrev:
Jerker skrev:
Nice, det visste jag inte. Förmodar att det även gäller ratten om man har rattvärme ;)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare

Inlägg av Machris »

Som vanligt en fråga som bara kan besvaras av dig själv. Är du som jag frusen av dig så är det grymt skönt att ha rattvärme även om du förvärmt bilen. Dessutom händer det i alla fall mig rätt ofta att jag på vag till bilen från jobbet kommer på att jag inte förvärmt o då är sätes- o rattvärme räddningen. Även om värmen i Teslan kommer snabbt eftersom du inte behöver vänta på ett motorn ska bli varm.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Mickep

Inlägg av Mickep »

Är det bara jag som tycker att köldpaketet är mest likt vad andra tillverkare tar prismässigt. Övriga paket är lite i överkant vad andra debiterar.
Ser man bara vad man får så är det ekonomiskt jämförbart, och därmed inte så överprissat.
Rattvärmare har jag aldrig haft men skulle jag haft det vet jag inte om jag velat byta bort det.
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

Svenssons skrev:
jjmaskin skrev:
Är inte värmen på 6 kW? I så fall borde det inte dras mer än 6 kWh på en timme.
+6 kw batteriuppvärmning
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

I manualen till Model S står att man med fördel ska sätta på rumpvärmare istället för att höja temperaturen i kupén, eftersom det är mer energieffektivt och räckvidden ökar därmed. Köldpaketet har alltså viss nytta när det gäller räckvidd,
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar