14 nya CHAdeMO i Göteborg

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av leiflodde »

Angående kostnad för laddning beror det väl ibland på tid, pengar eller bekvämlighet.

Själva kör jag regelbundet Lödde-Oskarshamn (simpevarp) och sträckan är nästa 38 mil och som jag ser det har jag 3 val om jag kör via Växjö.

1. Om jag kör lite under skyltad hastighet kommer jag precis hem men känns som en evighet att ta sig fram.

2. Köra upp om Toftsholm 5 till 6 mil extra för att ladda snabbt och gratis men tar minst en timme längre tid.

3. Köra på i normal hastighet och betala lite för laddningen hos Clever och isåfall bara fylla på vad som behövs.

Har testat alla och vet ej vad jag skulle rekommendera men tror 3 an vinner i de flesta fallen.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av bjelkeman »

Svenssons skrev:

Det kommer också bli problem i framtiden om alla vill ladda elbilar centralt under dagtid. även ifall elproduktionen skulle klara av det så skulle inte dagens elnät klara av det. Detta kommer leda till mer differentierade priser där det blir dyrare att ladda dagtid och i stan och billigare att ladda natt utanför industri och stadskärnan. Att lägga ner ny stamledning i stadsmiljö är nog inte billigt.
Är inte det i fetstil nästan elbilsmyt nr 6 :)
(Jo jag ser vad du säger. Har vi några beräkningar som visar att laddning kommer behövas under dage centralt? Om folk har en Model 3, eller likvärdigt, så behövs den knappast laddas mycket på dagen.)

http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

Eller myt 4 här: http://www.elbilen.org/artiklar/elbilsmyter/
I Sverige har vi 4,3 miljoner personbilar, som i genomsnitt åker 1 454 mil per år enligt Statistiska Centralbyrån. Med 2 kWh/mil i förbrukning skulle det alltså behövas 12,5 TWh el, dvs 8 procent av de 150 TWh Sveriges alla kraftverk tillsammans producerade i fjol
.

Som för övrigt är mindre än Sverige exporterade 2012-2014 (15 TWh):
https://bjelkeman.wordpress.com/2015/04 ... weden-par/
Senast redigerad av bjelkeman, redigerad totalt 1 gånger.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Det blir lite som att sälja vatten på flaska....
En jättebra liknelse tycker jag. Tänk om man skulle duscha med Loka varje morgon. Och spola i toaletten med Ramlösa. :lol: Ändå så köper man ju vatten på flaska fast det egentligen är jättedyrt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av joel80 »

Mickeren skrev:
Humm. Vilken elleverantör har du?
Skickat från min E6853 via Tapatalk
Just nu Göteborgs Energi. Jag hoppar var tredje månad och tar bästa priset på elskling.nu
Just nu ligger det jag har på 54öre/kwh inkl skatter och avgifter. Sen betalar jag 12.5 öre/kwh i överföringsavgift till nätägaren samt abonnemang på 2800kr. Gör av med drygt 25000kwh/år.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av Svenssons »

bjelkeman skrev:
Svenssons skrev:

Det kommer också bli problem i framtiden om alla vill ladda elbilar centralt under dagtid. även ifall elproduktionen skulle klara av det så skulle inte dagens elnät klara av det. Detta kommer leda till mer differentierade priser där det blir dyrare att ladda dagtid och i stan och billigare att ladda natt utanför industri och stadskärnan. Att lägga ner ny stamledning i stadsmiljö är nog inte billigt.
Är inte det i fetstil nästan elbilsmyt nr 6 :)

http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

Eller myt 4 här: http://www.elbilen.org/artiklar/elbilsmyter/
I Sverige har vi 4,3 miljoner personbilar, som i genomsnitt åker 1 454 mil per år enligt Statistiska Centralbyrån. Med 2 kWh/mil i förbrukning skulle det alltså behövas 12,5 TWh el, dvs 8 procent av de 150 TWh Sveriges alla kraftverk tillsammans producerade i fjol
.

Som för övrigt är mindre än Sverige exporterade 2012-2014 (15 TWh):
https://bjelkeman.wordpress.com/2015/04 ... weden-par/
Nej, jag menar att produktionen skulle fungera men leveransen av det skulle inte fungera om större delen skulle ladda bilarna centralt i staden under dagtid. En stor fördel med elbilar är dock att man kan (och bör) ladda dessa hemma när man sover. Behöver man istället ladda dessa dagtid nära industri och city-kärna får man nog vara beredd på att betala ett högre pris.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
kontakten2

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av kontakten2 »

Backaplans laddare funkar inte. Verkar inte igångsatt.
Lindholmspiren funkar men gav bara 11kWh sen stängde den.
Går givetvis starta om. Den spelar konstant fågelkvitter ;)
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av Haglund »

Laddaren vid Delsjömotet fungerar fint. Laddade med 50 kW för en halvtimma sedan. Inklusive fågelkvitter!
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
ivveh
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 maj 2016 08:40
Ort: Göteborg

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av ivveh »

Haglund skrev:
Laddaren vid Delsjömotet fungerar fint. Laddade med 50 kW för en halvtimma sedan. Inklusive fågelkvitter!
Fast den laddade väl ändå inte i 50kW?
På den har jag kommit upp i max 40kW
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av lator »

leiflodde skrev:
Angående kostnad för laddning beror det väl ibland på tid, pengar eller bekvämlighet.

Själva kör jag regelbundet Lödde-Oskarshamn (simpevarp) och sträckan är nästa 38 mil och som jag ser det har jag 3 val om jag kör via Växjö.

1. Om jag kör lite under skyltad hastighet kommer jag precis hem men känns som en evighet att ta sig fram.

2. Köra upp om Toftsholm 5 till 6 mil extra för att ladda snabbt och gratis men tar minst en timme längre tid.

3. Köra på i normal hastighet och betala lite för laddningen hos Clever och isåfall bara fylla på vad som behövs.

Har testat alla och vet ej vad jag skulle rekommendera men tror 3 an vinner i de flesta fallen.
Du kanske har en anledning till att köra via Växjö men vägen via Karlskrona är obetydligt längre och då finns det laddning via fastcharger,

Annars så skulle i alla fall jag lägga mig i en hastighet som gör att jag kommer fram på en laddning. Även om det känns som om det tar en evighet så brukar det vara det snabbaste sättet att ta sig från punkt A till punkt B... (om det inte finns ett gäng SuC på vägen).
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av Haglund »

ivveh skrev:
Haglund skrev:
Laddaren vid Delsjömotet fungerar fint. Laddade med 50 kW för en halvtimma sedan. Inklusive fågelkvitter!
Fast den laddade väl ändå inte i 50kW?
På den har jag kommit upp i max 40kW
Det har du ju antagligen rätt i. Jag tittade inte så noga, men 350-360 V och lite drygt 100 A ger ju 40 kW. 200 km/h ungefär. Samma som på alla andra ChaDeMo jag laddat på.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av MaLund13 »

Påminner om CHAdeMO-tråden, rapportera gärna där så hamnar de på Tesla-CHAdeMO-kartan :) Har även lagt in de laddare som testats i den här tråden på den kartan nu.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av joel80 »

Det där med dagtidsladdning kanske blir det som funkar bäst framöver.. Om 5-10 år har vi troligen en betydligt större andel solkraft (som har ungefär samma fantastisk prisresa som batterier senaste 10-20 åren). Då är det en fördel ju fler som laddar dagtid och "lagrar" solkraften i batterierna i bilen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av MSO »

ivveh skrev:
Haglund skrev:
Laddaren vid Delsjömotet fungerar fint. Laddade med 50 kW för en halvtimma sedan. Inklusive fågelkvitter!
Fast den laddade väl ändå inte i 50kW?
På den har jag kommit upp i max 40kW
Jag har testat några laddare, och har sett att de når upp emot 48kW iaf, vilket ju får ses som bra. Jag övervakade inte effekten kontinuerligt, men det såg ut som om peakeffekten nåddes rätt sent i cykeln, dvs vid höga laddspänningar men innan den drar ner för att SOCen börjar bli hög. 392V 122A kan ha varit max, vilket då skulle vara 47.8kW.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
ivveh
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 maj 2016 08:40
Ort: Göteborg

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av ivveh »

MSO skrev:
ivveh skrev:
Haglund skrev:
Laddaren vid Delsjömotet fungerar fint. Laddade med 50 kW för en halvtimma sedan. Inklusive fågelkvitter!
Fast den laddade väl ändå inte i 50kW?
På den har jag kommit upp i max 40kW
Jag har testat några laddare, och har sett att de når upp emot 48kW iaf, vilket ju får ses som bra. Jag övervakade inte effekten kontinuerligt, men det såg ut som om peakeffekten nåddes rätt sent i cykeln, dvs vid höga laddspänningar men innan den drar ner för att SOCen börjar bli hög. 392V 122A kan ha varit max, vilket då skulle vara 47.8kW.
Japp det där är riktigt bra. Jag åkte dock bort till Eriksbergsladdaren igår och ville testa den under "peaktime" runt 15.00... fick futtiga 26kW, jag kanske körde 10-15 minuter.. hann med två telesamtal och ett par mail. 4kW över typ2 för mig. Det är ju inte imponerande. Inte värt 3 spänn minuten iaf. Detta är mitt argument till att tidsbaserat pris inte fungerar. Självklart under förutsättning att detta var "working as intended". Den kan ju vara kass men jag skulle inte tro det.

Tidigare laddare (dom nya som är uppsatta sen förra veckan) har levererat 36-40 (då 36 var övergripande majoritet).
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av LarsL »

Nä, det är bara kr/kW som funkar i längden. Att betala per minut utan att veta vad man får per minut är inte rimligt. Om det sedan är så att laddaren står på en attraktiv parkering så ska man naturligtvis betala för den också.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av bonath »

Om det tog en timme att tanka bensin/diesel och man betalade tidspris... Hur många kunder skulle den stationen få???


Skickat från min iPad med Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11852
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av HelectriC »

bonath skrev:
Om det tog en timme att tanka bensin/diesel och man betalade tidspris... Hur många kunder skulle den stationen få???


Skickat från min iPad med Tapatalk

som med allt annat "beror på priset", hade det kostat 50öre/liter, så hade nog många kunnat tänka sig att stå där en timme.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av LarsL »

Nu motsvara ju 3kr/min ungefär 30kr/liter i bensin, så jag misstänker att det skulle bli upplopp om någon föreslog det. Skulle dessutom komma fram att pumpen levererar olika mycket per minut beroende på din tanknivå eller om bolaget bara känner för det, ja hua! Du vet dessutom aldrig innan vad du kommer få. :twisted:
Nej, tiddebitering på laddare går fet bort! Om det är ett problem med att bilar står för länge så får de sätta fler uttag på varje laddare som Tesla.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11852
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
Nu motsvara ju 3kr/min ungefär 30kr/liter i bensin, så jag misstänker att det skulle bli upplopp om någon föreslog det. Skulle dessutom komma fram att pumpen levererar olika mycket per minut beroende på din tanknivå eller om bolaget bara känner för det, ja hua! Du vet dessutom aldrig innan vad du kommer få. :twisted:
Nej, tiddebitering på laddare går fet bort! Om det är ett problem med att bilar står för länge så får de sätta fler uttag på varje laddare som Tesla.
I Norge har det blivit mer eller mindre vedertaget att debitera per minut och det verkar som de flesta håller sig till det. Sverige kikar ju en del på Norge när det gäller elbilsinfrastrukturl så bli inte förvånad om det blir övervägande minutdebitering i Sverige också.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av LarsL »

Som sagt hittills har jag prioriterat Clever som tar betalt per kWh. Och det är väl ungefär vad jag kan göra som konsument.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11852
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av HelectriC »

Testade Chademo på Eriksberg ikväll. Bra fart, 44kW. Men varför detta konstiga fågelkvitter? Störigt som fasen. Jag fattar inte poängen, ska det liksom kännas miljövänligt? Då borde SUC ha ett jäkla liv helt enkelt, kanske ljudet av en grupp kanadagäss som kacklar på :D
image.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av Wahll »

HelectriC skrev:
Testade Chademo på Eriksberg ikväll. Bra fart, 44kW. Men varför detta konstiga fågelkvitter? Störigt som fasen. Jag fattar inte poängen, ska det liksom kännas miljövänligt? Då borde SUC ha ett jäkla liv helt enkelt, kanske ljudet av en grupp kanadagäss som kacklar på :D
Alltid retar det någon. Och kanske denne någon bloggar twittrar fbar eller forumar om det ;)
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
Testade Chademo på Eriksberg ikväll. Bra fart, 44kW. Men varför detta konstiga fågelkvitter? Störigt som fasen. Jag fattar inte poängen, ska det liksom kännas miljövänligt? Då borde SUC ha ett jäkla liv helt enkelt, kanske ljudet av en grupp kanadagäss som kacklar på :D
Man ser mitt hem i bakgrunden på bilden :) Eller, ett annat av husen runt samma gård, men saksamma.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
p_q
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 dec 2015 14:02

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av p_q »

HelectriC skrev:
Testade Chademo på Eriksberg ikväll. Bra fart, 44kW. Men varför detta konstiga fågelkvitter? Störigt som fasen. Jag fattar inte poängen, ska det liksom kännas miljövänligt? Då borde SUC ha ett jäkla liv helt enkelt, kanske ljudet av en grupp kanadagäss som kacklar på :D

Kanske är ett försök att begränsa tiden man laddar, man drar helt enkelt så fort man kan för att man blir galen av kvittret :D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11852
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
HelectriC skrev:
Testade Chademo på Eriksberg ikväll. Bra fart, 44kW. Men varför detta konstiga fågelkvitter? Störigt som fasen. Jag fattar inte poängen, ska det liksom kännas miljövänligt? Då borde SUC ha ett jäkla liv helt enkelt, kanske ljudet av en grupp kanadagäss som kacklar på :D
Man ser mitt hem i bakgrunden på bilden :) Eller, ett annat av husen runt samma gård, men saksamma.
Jag är ledsen om jag störde er med fågelkvitter hemma på balkongen ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar