14 nya CHAdeMO i Göteborg
Moderator: Redaktion
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Angående kostnad för laddning beror det väl ibland på tid, pengar eller bekvämlighet.
Själva kör jag regelbundet Lödde-Oskarshamn (simpevarp) och sträckan är nästa 38 mil och som jag ser det har jag 3 val om jag kör via Växjö.
1. Om jag kör lite under skyltad hastighet kommer jag precis hem men känns som en evighet att ta sig fram.
2. Köra upp om Toftsholm 5 till 6 mil extra för att ladda snabbt och gratis men tar minst en timme längre tid.
3. Köra på i normal hastighet och betala lite för laddningen hos Clever och isåfall bara fylla på vad som behövs.
Har testat alla och vet ej vad jag skulle rekommendera men tror 3 an vinner i de flesta fallen.
Själva kör jag regelbundet Lödde-Oskarshamn (simpevarp) och sträckan är nästa 38 mil och som jag ser det har jag 3 val om jag kör via Växjö.
1. Om jag kör lite under skyltad hastighet kommer jag precis hem men känns som en evighet att ta sig fram.
2. Köra upp om Toftsholm 5 till 6 mil extra för att ladda snabbt och gratis men tar minst en timme längre tid.
3. Köra på i normal hastighet och betala lite för laddningen hos Clever och isåfall bara fylla på vad som behövs.
Har testat alla och vet ej vad jag skulle rekommendera men tror 3 an vinner i de flesta fallen.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Är inte det i fetstil nästan elbilsmyt nr 6Svenssons skrev:
Det kommer också bli problem i framtiden om alla vill ladda elbilar centralt under dagtid. även ifall elproduktionen skulle klara av det så skulle inte dagens elnät klara av det. Detta kommer leda till mer differentierade priser där det blir dyrare att ladda dagtid och i stan och billigare att ladda natt utanför industri och stadskärnan. Att lägga ner ny stamledning i stadsmiljö är nog inte billigt.
(Jo jag ser vad du säger. Har vi några beräkningar som visar att laddning kommer behövas under dage centralt? Om folk har en Model 3, eller likvärdigt, så behövs den knappast laddas mycket på dagen.)
http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/
Eller myt 4 här: http://www.elbilen.org/artiklar/elbilsmyter/
.I Sverige har vi 4,3 miljoner personbilar, som i genomsnitt åker 1 454 mil per år enligt Statistiska Centralbyrån. Med 2 kWh/mil i förbrukning skulle det alltså behövas 12,5 TWh el, dvs 8 procent av de 150 TWh Sveriges alla kraftverk tillsammans producerade i fjol
Som för övrigt är mindre än Sverige exporterade 2012-2014 (15 TWh):
https://bjelkeman.wordpress.com/2015/04 ... weden-par/
Senast redigerad av bjelkeman, redigerad totalt 1 gånger.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
En jättebra liknelse tycker jag. Tänk om man skulle duscha med Loka varje morgon. Och spola i toaletten med Ramlösa. Ändå så köper man ju vatten på flaska fast det egentligen är jättedyrt.Svenssons skrev:Det blir lite som att sälja vatten på flaska....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Just nu Göteborgs Energi. Jag hoppar var tredje månad och tar bästa priset på elskling.nuMickeren skrev:Humm. Vilken elleverantör har du?
Skickat från min E6853 via Tapatalk
Just nu ligger det jag har på 54öre/kwh inkl skatter och avgifter. Sen betalar jag 12.5 öre/kwh i överföringsavgift till nätägaren samt abonnemang på 2800kr. Gör av med drygt 25000kwh/år.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Nej, jag menar att produktionen skulle fungera men leveransen av det skulle inte fungera om större delen skulle ladda bilarna centralt i staden under dagtid. En stor fördel med elbilar är dock att man kan (och bör) ladda dessa hemma när man sover. Behöver man istället ladda dessa dagtid nära industri och city-kärna får man nog vara beredd på att betala ett högre pris.bjelkeman skrev:Är inte det i fetstil nästan elbilsmyt nr 6Svenssons skrev:
Det kommer också bli problem i framtiden om alla vill ladda elbilar centralt under dagtid. även ifall elproduktionen skulle klara av det så skulle inte dagens elnät klara av det. Detta kommer leda till mer differentierade priser där det blir dyrare att ladda dagtid och i stan och billigare att ladda natt utanför industri och stadskärnan. Att lägga ner ny stamledning i stadsmiljö är nog inte billigt.
http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/
Eller myt 4 här: http://www.elbilen.org/artiklar/elbilsmyter/.I Sverige har vi 4,3 miljoner personbilar, som i genomsnitt åker 1 454 mil per år enligt Statistiska Centralbyrån. Med 2 kWh/mil i förbrukning skulle det alltså behövas 12,5 TWh el, dvs 8 procent av de 150 TWh Sveriges alla kraftverk tillsammans producerade i fjol
Som för övrigt är mindre än Sverige exporterade 2012-2014 (15 TWh):
https://bjelkeman.wordpress.com/2015/04 ... weden-par/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Backaplans laddare funkar inte. Verkar inte igångsatt.
Lindholmspiren funkar men gav bara 11kWh sen stängde den.
Går givetvis starta om. Den spelar konstant fågelkvitter
Lindholmspiren funkar men gav bara 11kWh sen stängde den.
Går givetvis starta om. Den spelar konstant fågelkvitter
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Laddaren vid Delsjömotet fungerar fint. Laddade med 50 kW för en halvtimma sedan. Inklusive fågelkvitter!
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Fast den laddade väl ändå inte i 50kW?Haglund skrev:Laddaren vid Delsjömotet fungerar fint. Laddade med 50 kW för en halvtimma sedan. Inklusive fågelkvitter!
På den har jag kommit upp i max 40kW
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Du kanske har en anledning till att köra via Växjö men vägen via Karlskrona är obetydligt längre och då finns det laddning via fastcharger,leiflodde skrev:Angående kostnad för laddning beror det väl ibland på tid, pengar eller bekvämlighet.
Själva kör jag regelbundet Lödde-Oskarshamn (simpevarp) och sträckan är nästa 38 mil och som jag ser det har jag 3 val om jag kör via Växjö.
1. Om jag kör lite under skyltad hastighet kommer jag precis hem men känns som en evighet att ta sig fram.
2. Köra upp om Toftsholm 5 till 6 mil extra för att ladda snabbt och gratis men tar minst en timme längre tid.
3. Köra på i normal hastighet och betala lite för laddningen hos Clever och isåfall bara fylla på vad som behövs.
Har testat alla och vet ej vad jag skulle rekommendera men tror 3 an vinner i de flesta fallen.
Annars så skulle i alla fall jag lägga mig i en hastighet som gör att jag kommer fram på en laddning. Även om det känns som om det tar en evighet så brukar det vara det snabbaste sättet att ta sig från punkt A till punkt B... (om det inte finns ett gäng SuC på vägen).
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Det har du ju antagligen rätt i. Jag tittade inte så noga, men 350-360 V och lite drygt 100 A ger ju 40 kW. 200 km/h ungefär. Samma som på alla andra ChaDeMo jag laddat på.ivveh skrev:Fast den laddade väl ändå inte i 50kW?Haglund skrev:Laddaren vid Delsjömotet fungerar fint. Laddade med 50 kW för en halvtimma sedan. Inklusive fågelkvitter!
På den har jag kommit upp i max 40kW
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Påminner om CHAdeMO-tråden, rapportera gärna där så hamnar de på Tesla-CHAdeMO-kartan Har även lagt in de laddare som testats i den här tråden på den kartan nu.
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Det där med dagtidsladdning kanske blir det som funkar bäst framöver.. Om 5-10 år har vi troligen en betydligt större andel solkraft (som har ungefär samma fantastisk prisresa som batterier senaste 10-20 åren). Då är det en fördel ju fler som laddar dagtid och "lagrar" solkraften i batterierna i bilen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Jag har testat några laddare, och har sett att de når upp emot 48kW iaf, vilket ju får ses som bra. Jag övervakade inte effekten kontinuerligt, men det såg ut som om peakeffekten nåddes rätt sent i cykeln, dvs vid höga laddspänningar men innan den drar ner för att SOCen börjar bli hög. 392V 122A kan ha varit max, vilket då skulle vara 47.8kW.ivveh skrev:Fast den laddade väl ändå inte i 50kW?Haglund skrev:Laddaren vid Delsjömotet fungerar fint. Laddade med 50 kW för en halvtimma sedan. Inklusive fågelkvitter!
På den har jag kommit upp i max 40kW
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Japp det där är riktigt bra. Jag åkte dock bort till Eriksbergsladdaren igår och ville testa den under "peaktime" runt 15.00... fick futtiga 26kW, jag kanske körde 10-15 minuter.. hann med två telesamtal och ett par mail. 4kW över typ2 för mig. Det är ju inte imponerande. Inte värt 3 spänn minuten iaf. Detta är mitt argument till att tidsbaserat pris inte fungerar. Självklart under förutsättning att detta var "working as intended". Den kan ju vara kass men jag skulle inte tro det.MSO skrev:Jag har testat några laddare, och har sett att de når upp emot 48kW iaf, vilket ju får ses som bra. Jag övervakade inte effekten kontinuerligt, men det såg ut som om peakeffekten nåddes rätt sent i cykeln, dvs vid höga laddspänningar men innan den drar ner för att SOCen börjar bli hög. 392V 122A kan ha varit max, vilket då skulle vara 47.8kW.ivveh skrev:Fast den laddade väl ändå inte i 50kW?Haglund skrev:Laddaren vid Delsjömotet fungerar fint. Laddade med 50 kW för en halvtimma sedan. Inklusive fågelkvitter!
På den har jag kommit upp i max 40kW
Tidigare laddare (dom nya som är uppsatta sen förra veckan) har levererat 36-40 (då 36 var övergripande majoritet).
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Nä, det är bara kr/kW som funkar i längden. Att betala per minut utan att veta vad man får per minut är inte rimligt. Om det sedan är så att laddaren står på en attraktiv parkering så ska man naturligtvis betala för den också.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Om det tog en timme att tanka bensin/diesel och man betalade tidspris... Hur många kunder skulle den stationen få???
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
bonath skrev:Om det tog en timme att tanka bensin/diesel och man betalade tidspris... Hur många kunder skulle den stationen få???
Skickat från min iPad med Tapatalk
som med allt annat "beror på priset", hade det kostat 50öre/liter, så hade nog många kunnat tänka sig att stå där en timme.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Nu motsvara ju 3kr/min ungefär 30kr/liter i bensin, så jag misstänker att det skulle bli upplopp om någon föreslog det. Skulle dessutom komma fram att pumpen levererar olika mycket per minut beroende på din tanknivå eller om bolaget bara känner för det, ja hua! Du vet dessutom aldrig innan vad du kommer få.
Nej, tiddebitering på laddare går fet bort! Om det är ett problem med att bilar står för länge så får de sätta fler uttag på varje laddare som Tesla.
Nej, tiddebitering på laddare går fet bort! Om det är ett problem med att bilar står för länge så får de sätta fler uttag på varje laddare som Tesla.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
I Norge har det blivit mer eller mindre vedertaget att debitera per minut och det verkar som de flesta håller sig till det. Sverige kikar ju en del på Norge när det gäller elbilsinfrastrukturl så bli inte förvånad om det blir övervägande minutdebitering i Sverige också.LarsL skrev:Nu motsvara ju 3kr/min ungefär 30kr/liter i bensin, så jag misstänker att det skulle bli upplopp om någon föreslog det. Skulle dessutom komma fram att pumpen levererar olika mycket per minut beroende på din tanknivå eller om bolaget bara känner för det, ja hua! Du vet dessutom aldrig innan vad du kommer få.
Nej, tiddebitering på laddare går fet bort! Om det är ett problem med att bilar står för länge så får de sätta fler uttag på varje laddare som Tesla.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Som sagt hittills har jag prioriterat Clever som tar betalt per kWh. Och det är väl ungefär vad jag kan göra som konsument.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Testade Chademo på Eriksberg ikväll. Bra fart, 44kW. Men varför detta konstiga fågelkvitter? Störigt som fasen. Jag fattar inte poängen, ska det liksom kännas miljövänligt? Då borde SUC ha ett jäkla liv helt enkelt, kanske ljudet av en grupp kanadagäss som kacklar på
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Alltid retar det någon. Och kanske denne någon bloggar twittrar fbar eller forumar om detHelectriC skrev:Testade Chademo på Eriksberg ikväll. Bra fart, 44kW. Men varför detta konstiga fågelkvitter? Störigt som fasen. Jag fattar inte poängen, ska det liksom kännas miljövänligt? Då borde SUC ha ett jäkla liv helt enkelt, kanske ljudet av en grupp kanadagäss som kacklar på
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Man ser mitt hem i bakgrunden på bilden Eller, ett annat av husen runt samma gård, men saksamma.HelectriC skrev:Testade Chademo på Eriksberg ikväll. Bra fart, 44kW. Men varför detta konstiga fågelkvitter? Störigt som fasen. Jag fattar inte poängen, ska det liksom kännas miljövänligt? Då borde SUC ha ett jäkla liv helt enkelt, kanske ljudet av en grupp kanadagäss som kacklar på
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
HelectriC skrev:Testade Chademo på Eriksberg ikväll. Bra fart, 44kW. Men varför detta konstiga fågelkvitter? Störigt som fasen. Jag fattar inte poängen, ska det liksom kännas miljövänligt? Då borde SUC ha ett jäkla liv helt enkelt, kanske ljudet av en grupp kanadagäss som kacklar på
Kanske är ett försök att begränsa tiden man laddar, man drar helt enkelt så fort man kan för att man blir galen av kvittret
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Jag är ledsen om jag störde er med fågelkvitter hemma på balkongendanni skrev:Man ser mitt hem i bakgrunden på bilden Eller, ett annat av husen runt samma gård, men saksamma.HelectriC skrev:Testade Chademo på Eriksberg ikväll. Bra fart, 44kW. Men varför detta konstiga fågelkvitter? Störigt som fasen. Jag fattar inte poängen, ska det liksom kännas miljövänligt? Då borde SUC ha ett jäkla liv helt enkelt, kanske ljudet av en grupp kanadagäss som kacklar på
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14