Hotellet som lurade mig på laddning
Moderator: Redaktion
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Hotellet som lurade mig på laddning
Jag har varit ute och kört min Tesla till Kroatien och är nu på väg tillbaka. Trots att jag har använt massa olika laddsajter och planerat allt in i minsta detals så körde det ihop sig ordentligt i Ostrava i Tjeckien igår.
Jag körde ner Stockholm - Tyskland - Österrike - Slovenien - Kroatien till Split utan problem. På vägen hem tänkte jag köra via Polen så det skulle bli några sträckor utanför supercharger nätverket.
Började från Split och körde till Senj för att supercharga lite mer och fortsätta till Zagreb. I Zagreb bodde jag på hotell Esplande som erbjuder en destinationsladdare. Om den skulle vara upptagen så hade jag som alternativ hittat 3 st chademoladdare i Zagreb som ska vara gratis, men destinationsladdaren var ledig så jag fick fullt med elektroner på natten. Körde vidare från Zagreb via Graz (som erbjuder väldigt mysig lounge när man laddar) och sedan vidare mot Wien. Tyvärr ligger laddaren i Wien ganska off så det blev vara 15 min laddning och istället åkte jag till Ikea norr om stan för att äta och ladda på en chademoladdare från det lokala elbolaget. Det var ganska omständigt att få igång laddningen, men det gick till slut. Fick i mig ca 370 km som skulle räcka till dom 280 km som var kvar till nästa planerade stopp i Ostrava. Med en ganska god marginal så körde jag på ganska fort, ca 140 km/h där det gick köra fort, så elen gick lite snabbare än planerat. Därför gjorde jag ett kort stopp i Vyškov och fick i mig ca 50 km extra från en lokal chademo-laddare för att ha lite marginal. Jag fortsatte resan i ca 140 km/h och kom fram till Ostrava med 90 km batteri kvar. I Ostrava finns ca 4-5 st chademo laddare + flertal 11/22 kWh stolpar. Status på stolarna var lite okänd där flertal recenssioner hävdade att kort krävs och vissa hävdade att laddning är gratis. Så för att vara på säkra sidan hade jag hade mailat med hotellet ParkInn som har en Chademo utanför hotellet och fått till svar
Thank you for your interest in Park inn by Radisson Ostrava.
You can charge your car in front of The Orchard office center, which is next to our hotel.
Jag kommer till hotellet och testar ladda men Chedemoladdaren vill ha ett RFID-kort så jag går till receptionen på hotellet och säger att jag vill ladda min elbil. Damen i receptionen fattar ingenting. Vadå ladda bilen? Menar du tanka bensin? Man kan inte ladda en bil!
Efter en ganska lång diskussion så börjar damen förstå lite grann och säger att det måste fungera att ladda utan kod, så hon säger till mig försöka igen. Jag gör ett nytt försök men meddelandet på skärmen är tydligt - RFID-kort krävs. Tillbaka till receptionen för att förklara elbilsladdning och damen börjar ringa runt. Efter 20 min så erbjuder man mig att ladda från ett förråd på baksidan av hotellet. Jag kör ner bilen och blir riktigt glad när jag ser den röda kontakten. Dessvärre visar det sig att det finns ingen el i uttaget så det får bli 220V Schuko iställer. Jag går upp på rummet och börjar planera för morgondagens rutt upp till Lodz i Polen. 90 km batteri kvar + 14 km/h laddning x 13h ska ge totalt ca 270 km. Sträckan som ska köras är ca 300 km. Så jag måste hitta ett laddalternativ på vägen, eller köra bakom en lastbil i typ 1h. I Katowice finns en Chademo hos en Nissan handlare med det är stängt på helgerna. Eventuellt ska man kunna ringa nån vakt som ska släppa in folk som vill ladda. Då andra alternativ saknas på vägen är detta planen för morgondagen.
Just då ringer telefonen - det är receptionen "I'm sorry sir, but we have no power in the hotel, can you please disconnect your car?" VAAA? Kollar appen och bilen laddas så jag åker ner till receptionen för att höra vad som hänt. Damen hävdar att lamporna i receptionen lyser svagare och säger att jag ska gå ner till förrådet bakom huset för att prata med hotel managern. Jag kommer ner och damen säger att all belysning på fasaden till 200 rums hotellet slocknat p.g.a. min bil är inkopplad på ett 220V uttag i förrådet och ber mig koppla ur den. Jag kopplar ur med 105 km batteri. Tankarna snurrar i huvet... vad ska jag göra nu?!? Tror dom verkligen att elbil som laddar med Schuko slår ut elen på hotellet med 200 rum? Hur gör man med dammsugning i så fall, måste vara samma problem? Inser att det är ingen mening att ge sig in i en diskussion. Istället erbjuder sig Hotel managern att köra med mig till en närliggande galleria där man kan ladda så i brist på andra ideer så kör vi iväg. Vi kommer till gallerian och kör runt på parkeringen i 10 minuter men inga uttag hittas, jag tittar med skräck på batteriet som hela tiden tappar laddning. Efter 15 min säger hon "vi testar en annan galleria". Vi åker dit och efter nån minut hittar vi laddstolpen med 11/22 Menekes uttagaet. Men precis som förväntat så krävs det ett lokalt RFID-kort för att starta laddningen. Batteriet är nu nere på 85 km och folk börjar samlas runt bilen för att ta kort på bilen. Hotel mangern börjar fråga folk om nån vet hur man får tag i ett laddkort, men ingen vet nått.... och då ser jag det... bredvid laddstolpen finns 8 st röda 3-fas uttag på väggen + ett stort antal blåa uttag och schuko uttag. Jag tar fram sladden kopplar in och bilen börjar ladda 56 km/h. Woohoo! Resan är räddad. Jag lämnar Teslan i gallerian över natten och hotel managern kör tillbaka mig till hotellet.
Nu är kl 8 på morgonen och om en timme ska hotel managern köra mig tillbaka till gallerian så jag kan hämta den fulladdade Teslan och köra visare till Lodz. Med 410 km batteri ska det inte vara några problem att klara av dagens sträcka. Tänk vad mycket ett missförstånd kan ställa till med, men jag måste säga att jag är grympt imponerad hur hjälpsamt hotellet har varit. Under tiden jag körde runt med hotel managern i galleriorna så bjöd roomservice dessutom resten av familjen på glass efter maten. Tack Radisson/ParkInn i Ostrava!
Jag körde ner Stockholm - Tyskland - Österrike - Slovenien - Kroatien till Split utan problem. På vägen hem tänkte jag köra via Polen så det skulle bli några sträckor utanför supercharger nätverket.
Började från Split och körde till Senj för att supercharga lite mer och fortsätta till Zagreb. I Zagreb bodde jag på hotell Esplande som erbjuder en destinationsladdare. Om den skulle vara upptagen så hade jag som alternativ hittat 3 st chademoladdare i Zagreb som ska vara gratis, men destinationsladdaren var ledig så jag fick fullt med elektroner på natten. Körde vidare från Zagreb via Graz (som erbjuder väldigt mysig lounge när man laddar) och sedan vidare mot Wien. Tyvärr ligger laddaren i Wien ganska off så det blev vara 15 min laddning och istället åkte jag till Ikea norr om stan för att äta och ladda på en chademoladdare från det lokala elbolaget. Det var ganska omständigt att få igång laddningen, men det gick till slut. Fick i mig ca 370 km som skulle räcka till dom 280 km som var kvar till nästa planerade stopp i Ostrava. Med en ganska god marginal så körde jag på ganska fort, ca 140 km/h där det gick köra fort, så elen gick lite snabbare än planerat. Därför gjorde jag ett kort stopp i Vyškov och fick i mig ca 50 km extra från en lokal chademo-laddare för att ha lite marginal. Jag fortsatte resan i ca 140 km/h och kom fram till Ostrava med 90 km batteri kvar. I Ostrava finns ca 4-5 st chademo laddare + flertal 11/22 kWh stolpar. Status på stolarna var lite okänd där flertal recenssioner hävdade att kort krävs och vissa hävdade att laddning är gratis. Så för att vara på säkra sidan hade jag hade mailat med hotellet ParkInn som har en Chademo utanför hotellet och fått till svar
Thank you for your interest in Park inn by Radisson Ostrava.
You can charge your car in front of The Orchard office center, which is next to our hotel.
Jag kommer till hotellet och testar ladda men Chedemoladdaren vill ha ett RFID-kort så jag går till receptionen på hotellet och säger att jag vill ladda min elbil. Damen i receptionen fattar ingenting. Vadå ladda bilen? Menar du tanka bensin? Man kan inte ladda en bil!
Efter en ganska lång diskussion så börjar damen förstå lite grann och säger att det måste fungera att ladda utan kod, så hon säger till mig försöka igen. Jag gör ett nytt försök men meddelandet på skärmen är tydligt - RFID-kort krävs. Tillbaka till receptionen för att förklara elbilsladdning och damen börjar ringa runt. Efter 20 min så erbjuder man mig att ladda från ett förråd på baksidan av hotellet. Jag kör ner bilen och blir riktigt glad när jag ser den röda kontakten. Dessvärre visar det sig att det finns ingen el i uttaget så det får bli 220V Schuko iställer. Jag går upp på rummet och börjar planera för morgondagens rutt upp till Lodz i Polen. 90 km batteri kvar + 14 km/h laddning x 13h ska ge totalt ca 270 km. Sträckan som ska köras är ca 300 km. Så jag måste hitta ett laddalternativ på vägen, eller köra bakom en lastbil i typ 1h. I Katowice finns en Chademo hos en Nissan handlare med det är stängt på helgerna. Eventuellt ska man kunna ringa nån vakt som ska släppa in folk som vill ladda. Då andra alternativ saknas på vägen är detta planen för morgondagen.
Just då ringer telefonen - det är receptionen "I'm sorry sir, but we have no power in the hotel, can you please disconnect your car?" VAAA? Kollar appen och bilen laddas så jag åker ner till receptionen för att höra vad som hänt. Damen hävdar att lamporna i receptionen lyser svagare och säger att jag ska gå ner till förrådet bakom huset för att prata med hotel managern. Jag kommer ner och damen säger att all belysning på fasaden till 200 rums hotellet slocknat p.g.a. min bil är inkopplad på ett 220V uttag i förrådet och ber mig koppla ur den. Jag kopplar ur med 105 km batteri. Tankarna snurrar i huvet... vad ska jag göra nu?!? Tror dom verkligen att elbil som laddar med Schuko slår ut elen på hotellet med 200 rum? Hur gör man med dammsugning i så fall, måste vara samma problem? Inser att det är ingen mening att ge sig in i en diskussion. Istället erbjuder sig Hotel managern att köra med mig till en närliggande galleria där man kan ladda så i brist på andra ideer så kör vi iväg. Vi kommer till gallerian och kör runt på parkeringen i 10 minuter men inga uttag hittas, jag tittar med skräck på batteriet som hela tiden tappar laddning. Efter 15 min säger hon "vi testar en annan galleria". Vi åker dit och efter nån minut hittar vi laddstolpen med 11/22 Menekes uttagaet. Men precis som förväntat så krävs det ett lokalt RFID-kort för att starta laddningen. Batteriet är nu nere på 85 km och folk börjar samlas runt bilen för att ta kort på bilen. Hotel mangern börjar fråga folk om nån vet hur man får tag i ett laddkort, men ingen vet nått.... och då ser jag det... bredvid laddstolpen finns 8 st röda 3-fas uttag på väggen + ett stort antal blåa uttag och schuko uttag. Jag tar fram sladden kopplar in och bilen börjar ladda 56 km/h. Woohoo! Resan är räddad. Jag lämnar Teslan i gallerian över natten och hotel managern kör tillbaka mig till hotellet.
Nu är kl 8 på morgonen och om en timme ska hotel managern köra mig tillbaka till gallerian så jag kan hämta den fulladdade Teslan och köra visare till Lodz. Med 410 km batteri ska det inte vara några problem att klara av dagens sträcka. Tänk vad mycket ett missförstånd kan ställa till med, men jag måste säga att jag är grympt imponerad hur hjälpsamt hotellet har varit. Under tiden jag körde runt med hotel managern i galleriorna så bjöd roomservice dessutom resten av familjen på glass efter maten. Tack Radisson/ParkInn i Ostrava!
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Hotellet som lurade mig på laddning
Tur det löste sig tillslut!
Ja folk har ingen aaaning hur (lite) en elbil drar!
Ang RFID kortet så är vissa laddare inställda för att kräva RFID kort - men accepterar alla vad man än tar. De vill bara ha ett kort att starta laddning med så att det är bara samma kort som kan avbryta laddning. Funkar så tex hos laddaren i Sillekrog har jag hört. Så det skadar aldrig att försöka.
Ja folk har ingen aaaning hur (lite) en elbil drar!
Ang RFID kortet så är vissa laddare inställda för att kräva RFID kort - men accepterar alla vad man än tar. De vill bara ha ett kort att starta laddning med så att det är bara samma kort som kan avbryta laddning. Funkar så tex hos laddaren i Sillekrog har jag hört. Så det skadar aldrig att försöka.
Re: Hotellet som lurade mig på laddning
Det blir alltid lite mer spännande på långturer till platser där man inte varit förr.
Tur att allt löste sig.
Med lite fixande så löser det sig för det mesta.
Även om det va hotellet som missförstått dig så var det ju ändå schysst av managern att åka med och fixa.
Tur att allt löste sig.
Med lite fixande så löser det sig för det mesta.
Även om det va hotellet som missförstått dig så var det ju ändå schysst av managern att åka med och fixa.
Re: Hotellet som lurade mig på laddning
Jag har mailat PlugShare och bett dem lägga till ytterligare ett alternativ för trefas 400V. Idag finns bara vanligt vägguttag (wall) som sökbart alternativ, men dessa är ju relativt odugliga när man är på genomresa då det tar 26 timmar att fylla Teslan full från vanlig Schuko.
Hade de haft en option där man kan hitta tillgängliga trefaskontakter så hade sånt här löst sig.
Hjälp gärna till att maila PlugShare och be dem lägga till trefas-outlet som alternativ.
Hade de haft en option där man kan hitta tillgängliga trefaskontakter så hade sånt här löst sig.
Hjälp gärna till att maila PlugShare och be dem lägga till trefas-outlet som alternativ.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Hotellet som lurade mig på laddning
Det var ett bra tips, aldrig tänkt på att testa med ett kort som egentligen inte har med den specifika stolpen/leverantören att göra.TiborBlomhall skrev:Tur det löste sig tillslut!
Ja folk har ingen aaaning hur (lite) en elbil drar!
Ang RFID kortet så är vissa laddare inställda för att kräva RFID kort - men accepterar alla vad man än tar. De vill bara ha ett kort att starta laddning med så att det är bara samma kort som kan avbryta laddning. Funkar så tex hos laddaren i Sillekrog har jag hört. Så det skadar aldrig att försöka.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hotellet som lurade mig på laddning
Pluggshare har tydligen det via webben men inte i iPhone AppenHerr X skrev:Jag har mailat PlugShare och bett dem lägga till ytterligare ett alternativ för trefas 400V. Idag finns bara vanligt vägguttag (wall) som sökbart alternativ, men dessa är ju relativt odugliga när man är på genomresa då det tar 26 timmar att fylla Teslan full från vanlig Schuko.
Hade de haft en option där man kan hitta tillgängliga trefaskontakter så hade sånt här löst sig.
Hjälp gärna till att maila PlugShare och be dem lägga till trefas-outlet som alternativ.
Du kan kolla via webläsaren en trefas i timislavgrad som inte visas i min app
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Hotellet som lurade mig på laddning
Så har det varit för mig också på flertalet laddstolpar, bl.a. En laddare på okq8 i Sollentuna också.HelectriC skrev:Det var ett bra tips, aldrig tänkt på att testa med ett kort som egentligen inte har med den specifika stolpen/leverantören att göra.TiborBlomhall skrev:Tur det löste sig tillslut!
Ja folk har ingen aaaning hur (lite) en elbil drar!
Ang RFID kortet så är vissa laddare inställda för att kräva RFID kort - men accepterar alla vad man än tar. De vill bara ha ett kort att starta laddning med så att det är bara samma kort som kan avbryta laddning. Funkar så tex hos laddaren i Sillekrog har jag hört. Så det skadar aldrig att försöka.
- Andreas Muller
- Teslaägare
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 30 apr 2016 10:02
Re: Hotellet som lurade mig på laddning
Jag kommer resa igenom Tjeckien nästa vecka. Skulle gärna vad det är som krävs för att kunna utnyttja de lokala Chademo stationer. Behöver man ingår ett avtal innan resa eller går det att ordna på plats? Återkom gärna med tips. 

Stromare
Re: Hotellet som lurade mig på laddning
Riktigt spännande läsning. Var nästan så jag slog en volt av glädje när jag hörde att du hittade ett uttag.
Dagens lärdom är alltså kolla efter laddningsback när man bokar hotell i dessa länder.

Dagens lärdom är alltså kolla efter laddningsback när man bokar hotell i dessa länder.

Svart X90D, bokat en M3.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Hotellet som lurade mig på laddning
Tjecken har 2 nätverk som kräver kort - CEZ och PRE. Mitt intryck är att det är komplicerat att få tag på kort - kräver blanketter, ansökan, väntan och personligt besök.
Ett alternativ är att regga konto på http://www.evmapa.cz/ Det är relativt enkelt om man använder översättningsprogram.
Sedan kan man sätta in pengar med kontokort och aktivera ett antal laddare runt om i landet genom sitt konto på evmapa.cz
Jag la till Chademoladdaren i Vyškov på Plugshare.com efter att ha laddat där mer hjälp av evmapa.cz
Ett alternativ är att regga konto på http://www.evmapa.cz/ Det är relativt enkelt om man använder översättningsprogram.
Sedan kan man sätta in pengar med kontokort och aktivera ett antal laddare runt om i landet genom sitt konto på evmapa.cz
Jag la till Chademoladdaren i Vyškov på Plugshare.com efter att ha laddat där mer hjälp av evmapa.cz
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hotellet som lurade mig på laddning
Ibland börjar man att fundera på om det inte är oljebolag som äger en massa laddare...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hotellet som lurade mig på laddning
Jag testad det häromdagen på laddaren i Sillekrog, men det funkade iaf inte med Clevers kort, så jag fick snällt gå in och låna deras.TiborBlomhall skrev:Tur det löste sig tillslut!
Ja folk har ingen aaaning hur (lite) en elbil drar!
Ang RFID kortet så är vissa laddare inställda för att kräva RFID kort - men accepterar alla vad man än tar. De vill bara ha ett kort att starta laddning med så att det är bara samma kort som kan avbryta laddning. Funkar så tex hos laddaren i Sillekrog har jag hört. Så det skadar aldrig att försöka.
Nu ber de dessutom om nån pant för att lämna ut kortet. De har blivit av med allt för många kort eftersom folk skiter i/glömmer att lämna tillbaka det.
Re: Hotellet som lurade mig på laddning
Eller så kan man fråga mig så jag kan jag hjälpa er med blanketterna. 
I Tjeckien då.

I Tjeckien då.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
- Andreas Muller
- Teslaägare
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 30 apr 2016 10:02
Re: Hotellet som lurade mig på laddning
Tack för erbjudandet. Men har en fru som kommer därifrån och vi försökte registrera oss. Gick förstås inte! Så vi kommer ringa ditt imorgon och ser om vi kan fixa detta. Det kommer blir spännande. Kanske behöver man en bensindriven generator i frunken som nödlösning. 

Stromare
Re: Hotellet som lurade mig på laddning
Ahh men då löser ni säkert det på något vis där. Var någonstans ska ni?Andreas Muller skrev:Tack för erbjudandet. Men har en fru som kommer därifrån och vi försökte registrera oss. Gick förstås inte! Så vi kommer ringa ditt imorgon och ser om vi kan fixa detta. Det kommer blir spännande. Kanske behöver man en bensindriven generator i frunken som nödlösning.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Re: Hotellet som lurade mig på laddning
Just den laddaren (om de e den på okq8) så har min kollega laddat där med hjälp av SL-kortet.apkungen skrev:Så har det varit för mig också på flertalet laddstolpar, bl.a. En laddare på okq8 i Sollentuna också.HelectriC skrev:Det var ett bra tips, aldrig tänkt på att testa med ett kort som egentligen inte har med den specifika stolpen/leverantören att göra.TiborBlomhall skrev:Tur det löste sig tillslut!
Ja folk har ingen aaaning hur (lite) en elbil drar!
Ang RFID kortet så är vissa laddare inställda för att kräva RFID kort - men accepterar alla vad man än tar. De vill bara ha ett kort att starta laddning med så att det är bara samma kort som kan avbryta laddning. Funkar så tex hos laddaren i Sillekrog har jag hört. Så det skadar aldrig att försöka.

**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Andreas Muller
- Teslaägare
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 30 apr 2016 10:02
Re: Hotellet som lurade mig på laddning
Vi tänkte ruten Chomutov - Prag - Brno - Kromieryz. Det borde finnas tillräcklig med Chademos på den sträckan. Sista laddning blir väl också Viskov. Längta faktiskt efter ölen och fantastisk mat.
Stromare
Re: Hotellet som lurade mig på laddning
Muller, har du bott i Årsta förut men flyttar norrut?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Hotellet som lurade mig på laddning
Va? Då har dom nog ändrat på det nu...joel80 skrev:Just den laddaren (om de e den på okq8) så har min kollega laddat där med hjälp av SL-kortet.apkungen skrev:Så har det varit för mig också på flertalet laddstolpar, bl.a. En laddare på okq8 i Sollentuna också.HelectriC skrev:Det var ett bra tips, aldrig tänkt på att testa med ett kort som egentligen inte har med den specifika stolpen/leverantören att göra.TiborBlomhall skrev:Tur det löste sig tillslut!
Ja folk har ingen aaaning hur (lite) en elbil drar!
Ang RFID kortet så är vissa laddare inställda för att kräva RFID kort - men accepterar alla vad man än tar. De vill bara ha ett kort att starta laddning med så att det är bara samma kort som kan avbryta laddning. Funkar så tex hos laddaren i Sillekrog har jag hört. Så det skadar aldrig att försöka.
Re: Hotellet som lurade mig på laddning
Låter som en toppensemester!Andreas Muller skrev:Vi tänkte ruten Chomutov - Prag - Brno - Kromieryz. Det borde finnas tillräcklig med Chademos på den sträckan. Sista laddning blir väl också Viskov. Längta faktiskt efter ölen och fantastisk mat.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Re: Hotellet som lurade mig på laddning
Åkte igenom Tjeckien tidigare i somras och laddade CHAdeMO på tre ställen, varav en var gratis (innan SuC Vystrkov/Humpolec var invigd. Se http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 077#p95760.Andreas Muller skrev:Jag kommer resa igenom Tjeckien nästa vecka. Skulle gärna vad det är som krävs för att kunna utnyttja de lokala Chademo stationer. Behöver man ingår ett avtal innan resa eller går det att ordna på plats? Återkom gärna med tips.
Evmapa, http://www.evmapa.cz/, ihop med Chrome och auto translate fungerar bra. Går att registrera sig även om man får fuska med adressen eftersom man bara kan välja närliggande länder. Betalning för att köpa "kredit" med kort inga problem. Starta stoppa laddare via hemsidan inga problem. Kan rekommenderas. Verkar som att alla laddare som finns på Evmapa oavsett vem som äger den kan startas och betalas från Evmapa.
S100D: midnight silver, 2018-09, 3LR AWD: vit, 2019-10