Problem få upp laddport
Moderator: Redaktion
Problem få upp laddport
Locket till laddpluggen vägrade öppna sig i kylan (-8C). Nån annan som har haft samma problem? Lyckades till slut med ganska mycket (försiktigt) bankande på gångjärnet samtidigt som jag med appen öppnade porten.
Re: Problem få upp laddport
Tyvärr dålig koll då jag parkerar i garage. Kolla Norska forum liksom teslamotorsclub.com kan vara tips.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Samma problem här.
Lyckades dock öppna porten genom att bryta upp luckan försiktigt med ett kreditkort samtidigt som jag öppnade luckan med mobilappen.
Och jag har även haft problem med att backspeglarna fryst fast. Fick åka hem från jobbet en dag utan se nånting bakåt.
Lyckades dock öppna porten genom att bryta upp luckan försiktigt med ett kreditkort samtidigt som jag öppnade luckan med mobilappen.
Och jag har även haft problem med att backspeglarna fryst fast. Fick åka hem från jobbet en dag utan se nånting bakåt.
Smörj in mex något som inte fryser olja tex. Ok, blir kanske smutsigt med du får upp locket, skulle jag tro, funkar på dörrar.
Brukar dunka lite på locket först innan jag trycker på knappen samtidigt som jag trycker på luckan längst till höger för att pressa upp den. Har funkat hittills. Annars är det plastpåse med varmvatten
.
Silikon får bort vattnet. Kan ju säkert smörjas på också. Inte testat, men på norska forumet läste jag om detta.

Silikon får bort vattnet. Kan ju säkert smörjas på också. Inte testat, men på norska forumet läste jag om detta.
Jag har ett utgånget gammalt medlemskort (plastkort) i bilen som jag sätter in och vickar lite med under locket så öppnar den sig. Verkar vara det enklaste och skonsammaste sättet. Det här är väldigt vanligt om man kollar lite på våra norska kollegers forumpostningar.
Samma bekymmer för min del vid - 10grC. Lirkade upp den efter försiktig uppvärmning med en hårtork. Därefter en droppe lättrinnande olja (symaskinsolja) på gångjärnen upptill och nertill. Därefter har det fungerat utmärkt.
Annars kan man spreya på Ice Remover ellervad det heter. Perfekt att ha på strålkastarna fram också om det är igensatta med is och kallt ute.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Bra tips!Niclas skrev:Annars kan man spreya på Ice Remover ellervad det heter. Perfekt att ha på strålkastarna fram också om det är igensatta med is och kallt ute.
Ice Remover är spolarvätska har jag fått information om. Så då funkar en sprayflaska med spolarvätska om man vill spara lite pengar.
Har ett förebyggande tips, och det är vapenfett alt silikonfett. Blir säkert dock ganska skitigt efter ett tag, men det sitter kvar bra länge fastän man tvättar och får in vatten.
P85D i mitten på mars!!
P85D med leverans i mitten på mars!!
Kan även jag sålla mig till skaran av de som haft problem med ladd-porten. Åkte från Stockholm mot Gävle imorse och väl i Gävle, med ca 7 mil kvar i laddning så skulle jag superchargea, men porten gick inte upp. Drabbades av en mildare panik i ca 10 sekunder innan jag lyckades lirka upp porten med ett plastkort.
Kan man hoppas att den nya motoriserade porten på de nya bilarna funka bättre i vintern när den öppnat mekanisk istället för med en fjäder?
Någon har någon erfarenhet än av det?
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
- lator
- Teslaägare
Visst. Då bryter den av något istället för att bara fastna i stängt läge...drzaphod skrev:Kan man hoppas att den nya motoriserade porten på de nya bilarna funka bättre i vintern när den öppnat mekanisk istället för med en fjäder?

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Det er bare en magnet som holder ladeporten lukket, men med is på innsiden åpner den ikke alltid som den skal, særlig etter vask på vinteren. Jeg har et refleksbånd av typen man har på jakkeermet med meg i bilen. Når jeg trer det inn forfra i den spisse enden av ladeporten og trekker det forsiktig bakover og ut åpner alltid ladeporten. Kredittkort kan gjøre samme nytten, men er for stive blir litt lite fleksible.
Tror det är en väldigt bra idé att smörja in luckan med något efter varje tvätt. Funkar nog med samma medel som för dörrlister, tex siloconolja. Bara det är något som inte fryser.
Det Tesla skulle kunna göra är ju, förutom generell design med små kontaktytor osv, att sätta in värmekabel runt porten. Det behövs ju väldigt lite för att få isen att släppa.
Det Tesla skulle kunna göra är ju, förutom generell design med små kontaktytor osv, att sätta in värmekabel runt porten. Det behövs ju väldigt lite för att få isen att släppa.
Det lät ju som en riktigt bra idé måste jag säga. Har du framfört det till Tesla?LarsL skrev:Tror det är en väldigt bra idé att smörja in luckan med något efter varje tvätt. Funkar nog med samma medel som för dörrlister, tex siloconolja. Bara det är något som inte fryser.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Tur att de säljer så mycket i Norge så de kommer säkerligen gå igenom och vinteranpassa bilarna.
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Man skulle till och med göra så att den börjar värma endast när man närmar sig hem eller en supercharger