Version 6.1 ute!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SpaceAce
Teslaägare
Kontakt:

Version 6.1 ute!

Inlägg av SpaceAce »

Nu har det äntligen hänt saker på autopilot fronten! Min bil är uppdaterad och har bl.a. avståndshållande farthållare (som även ökar farten automatiskt, när man drar på blinkers vid omkörning), automatiskt avbländande helljus, kollisions varning, stödlinjer när man backar i backkameran, bättre visning av parkeringssensorer, "shuffle" och "repeat" i media, uppdaterad navigation som bl.a. visar hela rutten på skärmen samtidigt, kvarvarande batteri vid målet och vid "return trip" och "smart preconditioning, som kan förvärma/kyla bilen om den uppfattar ett dagligt mönster i din körning - och lite annat smått och gott :D

Har provat att köra en sväng och det fungerar bra - helljusautomatiken är mycket användbar såhär års och farthållaren stannar verkligen bra - mer än bara "regen", den bromsar också vid behov.

Automatiskt filbyte har dock ännu inte blivit verklighet - men detta är ett bra steg på vägen!

Kolla även in teslamotorsclub: http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... -6-1/page4
It's better to burn out, than to fade away!
Stripe68

Re: Version 6.1 ute!

Inlägg av Stripe68 »

Underbart! Nu börjar det hända saker, jag gläds med er lyckliga som redan har en Tesla. Jag får min S85D i slutet av mars.

Har du testat om farthållaren fungerar i bilköer, dvs kan den stanna helt och sedan följa med när kön rör på sig? Jag har adaptiv farthållare på min gamla Volvo men den fungerar bara i hastigheter över 30 km/h.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Rapporterna på teslamotorsclub.com säger att bilen stannar men den startar inte utan att du rör gasen. Rondeller funkade tydligen inte helt hundra heller...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Har också 6.1. Den stannar, men står man still mer än någon sekund går den över i "hold", och då får man trycka på körpedalen. Funkar helt ok tycker jag. Min största invändning är avståndet, längsta avståndet verkar vara c:a 3 s vid 90 km/h. Om jag inte planerar att köra om så ligger jag gärna lite längre ifrån än så för att slippa stänk.

Jag gillar funktionen att hålla in resume på farthållaren för att sätta farten till vad bilen tror är hastighetsgränsen, och att den nu hoppar till närmaste 5 km/h uppåt och neråt (så från 62 till 65 t ex, och sedan vidare till 70) när man tar "stora" steg.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare

Inlägg av Shven »

Har en Tesla sedan en dryg månad som är utrustad med kamera och extra sensorer. Var hittar man i bilen att man kan ladda ner den nya drivrutinen?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det kommer en popupp på mittskärmen när din bil är redo att installera den. Alla får inte samtidigt, och det är oklart vad som avgör turordningen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Adler
Teslaägare

Inlägg av Adler »

hur får man den nya appen?
Användarvisningsbild
Petter
Teslaägare

Inlägg av Petter »

Släpps i ios store senare ikväll/natt enligt uppgift. Men enda skillnaden är att den skickar över telefonnummer + ev telemöte-koder till kalenderappen i Tesla så inte så mycket att vänta på enligt mig...
Model S LR 2023 med FSD
Tidigare: Model S 85 2014, Model S 85D 2018 | Order: Cybertruck Tri-Motor
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

SpaceAce skrev:
Nu har det äntligen hänt saker på autopilot fronten! Min bil är uppdaterad och har bl.a. avståndshållande farthållare (som även ökar farten automatiskt, när man drar på blinkers vid omkörning), automatiskt avbländande helljus, kollisions varning, stödlinjer när man backar i backkameran, bättre visning av parkeringssensorer, "shuffle" och "repeat" i media, uppdaterad navigation som bl.a. visar hela rutten på skärmen samtidigt, kvarvarande batteri vid målet och vid "return trip" och "smart preconditioning, som kan förvärma/kyla bilen om den uppfattar ett dagligt mönster i din körning - och lite annat smått och gott :D

Har provat att köra en sväng och det fungerar bra - helljusautomatiken är mycket användbar såhär års och farthållaren stannar verkligen bra - mer än bara "regen", den bromsar också vid behov.

Automatiskt filbyte har dock ännu inte blivit verklighet - men detta är ett bra steg på vägen!

Kolla även in teslamotorsclub: http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... -6-1/page4
Fantastiskt! Trodde att backlinjerna hindrades av hårdvaran, men så var det tydligen inte.
Vicket scoop! :D
Resten låter också kul men inte lika kulmen. :lol: Om man så får säga.
Användarvisningsbild
SpaceAce
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av SpaceAce »

Har inte själv testat i riktig kökörning ännu (inga köer här i Knäred), men det stämmer att det inte funkar så bra i rondeller, där får man ta över körningen själv. När bilen framför försvinner "ur siktet", så vill bilen ju accelerera upp till den farten man nu satt den till - och det är kanske inte så lämpligt i just en rondell :roll:

Linjerna i backkameran är bara två vita sträck som följer rattutslagen, men det räcker bra tycker jag. Parkeringssensorerna är också klart förbättrade och skriver ut avstånd i cm. när man kommer nära något. På det hela taget en mycket bra uppdatering med vettiga och högst användbara funktioner! Riktigt smidigt också att man kan sätta farthållaren till gällande hastighet på ett enkelt sätt - bra tänkt :D
Stripe68

Inlägg av Stripe68 »

Enligt andra forum, och om jag har förstått det rätt, så hanterar den kökörning på ett bra sätt. Om man står still mindre än 10 sekunder så fortsätter den när trafiken kommer igång igen, om det är längre tid så måste man trycka till lite på "gasen". Låter som en bra kompromiss.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Med regenereringen så är model S sjukt enkel och skön att köra utan autopilot. Dvs sälan man behöver använda bromsen då man kör med gasen. Ser inte samma behov av aktiv farthållare som med andra bilar. Bonus på min P85D men inget jag skulle byta bil för...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

lägger den själv in super chargers i rutten om den märker att man inte når fram nu?
jag skulle vilja se nån video på hur den nya cruse kontrollen funkar, har nån hittat nån sådan?
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Nån som testat auto high beam?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Jag hämtade 30/12 och har autopilot paketet men har inte fått något meddelande om uppdatering men nu i går visar parkeringsinformationen avstånden i cm både fram och bak???

Eller kan det bero på att jag alltid har 4G uppkoppling i bilen och den "fixat" det själva, någon som vet???

Har inga andra funktioner som andra beskriver ovan.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Niclas skrev:
Nån som testat auto high beam?
Ja. Och jag är förvånad hur bra den var. Ibland lite senare att blända av när man kommer emot en annan bil i fjärran än vad jag skulle varit, men fortfarande inom rimlighetens gräns.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Leiflodde: du kan kolla vilken version du har genom att trycka på tesla-t längst upp i mitten av centerskärmen
Användarvisningsbild
lejon1
Teslaägare

Inlägg av lejon1 »

När influensan så småningom ger med sig så tänkte jag tanka ner 6.1 min fråga är kan bilen stå kvar i stort garage under ett 4 vånings hus med galler ut (inga glas i fönstren). Kan man gå efter om man får acc till nätet?
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

matbl skrev:
Leiflodde: du kan kolla vilken version du har genom att trycka på tesla-t längst upp i mitten av centerskärmen
Jag har 6.0 men lustiga var att helt plötsligt kommer avståndet i cm när man ex. skall parkera men det har inte funkat tidigare men är väl på G.
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare

Inlägg av Rich-hard »

Jag har 6.0 och min bil har visat avstånd i cm ända sedan jag hämtade bilen. 17/11 -14
Jag backade upp mot garaget för ett tag sen, och få visade skärmen 69cm. Sprang iväg och hämtade måttbandet och det stämde ganska exakt.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

leiflodde skrev:
matbl skrev:
Jag har 6.0 men lustiga var att helt plötsligt kommer avståndet i cm när man ex. skall parkera men det har inte funkat tidigare men är väl på G.
Den har visat det i cm även på 5.9. Tror även på tidigare än så.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Jag har haft avstånd i cm sen jag fick bilen i maj.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Skumt fanns inte i början iallafall och förra bilen hadde jag parkeringshjälp (linjer och automatisk parkering) så jag tyckte att Teslas var lite B. Men kommer nog efterhand och bara att vänta.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Den visar bara cm mellan vissa avstånd. Typ 40-70 eller så.
Användarvisningsbild
SpaceAce
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av SpaceAce »

Auto high-beam fungerar riktigt bra! Riktigt skönt att slippa fundera på den saken, men den blir lite lurad ibland av kraftiga reflexer och ett par andra situationer, men totalt sett är det nära nog perfekt.
Skriv svar