Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Inlägg av mati »

Jag befinner mig i en ganska knepig sits då min sambo köpte sig en ny bensinbil bara någon månad innan jag bestämde mig för att skaffa Teslan. Fram tills dess tyckte jag att hennes lilla nya ögonsten var riktigt kul och trevlig. Vi åkte ganska mycket i den. Och så köpte jag Teslan. Hon frågar nu ibland om vi inte ska ta hennes bil istället. Va? Varför det? Skojar du nu, brukar jag fråga. Jag har aldrig mer kört sambons bil. Jo, förresten, jag körde den in i garaget igår. Eller rättare sagt, jag försökte. Först gick vindrutetorkaren igång. Sen hände ingenting. Handbromsen. Just det. När jag äntligen hade fått in bilen i garaget och klev ur den så var det nåt ljud som inte stängdes av. Just det. Motorn. Efter bara några månader har man typ glömt hur man kör bensinbil. Jo, Model S har förstört en del.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4359
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Inlägg av dstr »

Men p85d fick mina GT3'or att kännas riktigt slöa med sina 380 respektive 415 hästar. Kurvorna var ju fortfarande roliga, men när man kom ut på rakorna så var det liksom ingen hemma.

Teslan är dock oduglig på bana, så Porscharna byttes mot en Ferrari 458 istället. Den känns snabb, eftersom den fortsätter skjuta på brutalt efter 120 och hela vägen till 290 (då det fortfarande sköt på, har för mig att det var där den la i sista växeln också. Mer har jag inte vågat, toppfarten är 340)
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Inlägg av Beigler »

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Jag har alltid varit en Ferrari-kille och drömmen har varit att en dag köpa en egen. Numera är det helt ointressant och känns nästan som ett "idiot-beslut" om man skulle köpa en Ferrari. Varför lägga samma pengar på en bensinbil med sämre prestanda, massvis med service, inget miljötänk, ingen extra säkerhet osv osv.

Eftersom jag tack vare Tesla äntligen kan förena min dröm om en performancebil med familjens behov med allt vad det innebär har det nu blivit en MXP90DL (även om jag än så länge bara har ett VIN). Hoppas och tror att jag inte kommer att bli besviken.
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Inlägg av heron »

DonCalzone skrev:
heron skrev:

Problemet bara är att Model S är snäppet för dyr för att köpa privat egentligen, hade den kostat ett par tre hundra tusen mindre så hade det inte ens varit en diskussion. Model 3 är något som kanske kan bli rätt, väntar med spänning på Reveal 2.
Samma här, kör en fossilbil till ett värde av ca 100k och hade det gått att få tag i en Tesla idag för 500' så skulle jag inte tvekat en sekund (privatägt), men där går tyvärr gränsen. Fossilbilen jag har tycker jag redan att jag betalat för mycket för. :D
Ja, 500-600k hade varit fantastiskt, ingen som har några hundra tusen över och vill sponsra en till mig? Kan stripe:a "Sponsored by X" på hela sidan :lol:
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4359
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Inlägg av dstr »

Beigler skrev:
Kunde inte ha sagt det bättre själv. Jag har alltid varit en Ferrari-kille och drömmen har varit att en dag köpa en egen. Numera är det helt ointressant och känns nästan som ett "idiot-beslut" om man skulle köpa en Ferrari. Varför lägga samma pengar på en bensinbil med sämre prestanda, massvis med service, inget miljötänk, ingen extra säkerhet osv osv.

Eftersom jag tack vare Tesla äntligen kan förena min dröm om en performancebil med familjens behov med allt vad det innebär har det nu blivit en MXP90DL (även om jag än så länge bara har ett VIN). Hoppas och tror att jag inte kommer att bli besviken.
En 458 har iofs inte sämre prestanda, någonstans. Min 996 GT3 på 380hk gjorde 0-200 snabbare än p85d'n klarade 100-200.

Så länge du inte förväntar dig 700-hästars acceleration efter 120 eller att köra på bana så kommer du inte bli besviken. Det är världens bästa bil, dock inte fulländad.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Inlägg av olarsson »

Har varit extremt bilintresserad sedan typ 2-årsåldern. Funderade alltid på bilar, nästa bil, drömgaraget, osv och plöjde Blocket (och innan det diverse annonstidningar) och självklart en hel massa motortidningar. Sedan jag skaffade Tesla har det helt dött. Finns inga andra bilar som lockar längre. Nu är enda funderingen huruvida nästa bil blir en X eller en 3, eller kanske en S igen.
Har fö en veteransportbil stående i ett garage på stan. Har inte kört en meter med den sedan Teslan kom in i mitt liv. Borde sälja den såklart, men det tar emot när man restaurerat själv... Men den intresserar mig inte längre. Kanske skulle skaffa en sån där trehjulig el-Morgan istället? : )
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Inlägg av Beigler »

dstr skrev:
Beigler skrev:
Kunde inte ha sagt det bättre själv. Jag har alltid varit en Ferrari-kille och drömmen har varit att en dag köpa en egen. Numera är det helt ointressant och känns nästan som ett "idiot-beslut" om man skulle köpa en Ferrari. Varför lägga samma pengar på en bensinbil med sämre prestanda, massvis med service, inget miljötänk, ingen extra säkerhet osv osv.

Eftersom jag tack vare Tesla äntligen kan förena min dröm om en performancebil med familjens behov med allt vad det innebär har det nu blivit en MXP90DL (även om jag än så länge bara har ett VIN). Hoppas och tror att jag inte kommer att bli besviken.
En 458 har iofs inte sämre prestanda, någonstans. Min 996 GT3 på 380hk gjorde 0-200 snabbare än p85d'n klarade 100-200.

Så länge du inte förväntar dig 700-hästars acceleration efter 120 eller att köra på bana så kommer du inte bli besviken. Det är världens bästa bil, dock inte fulländad.
Självklart har Ferrari mfl fördelar i riktigt höga hastigheter. Men det är vanligare att man befinner sig i upp till säg 130km/h. Så i 99% av användningsfallen har Tesla ett försprång.

Låter bra att du inte tror jag blir besviken. Går här och räknar dagarna till oktober och förväntad leverans.
Java
elbilist
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 jul 2016 19:43
Ort: Kristianstad

Re: Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Inlägg av Java »

Definitivt JA, varför hänger jag jämt här för annars. För många år sedan jobbade jag med bilspecar och options så visst kan jag kalla mig mer än genomsnittligt motorintresserad. Missförstå inte, jag jagar inte formel 1 cirkusen eller rallyn över europa. Mitt fokus ligger mer i planet hur olika tillverkare har löst olika saker och hur mycket energi som läggs på att uppfinna nya lösningar för redan lösta problem. Kanske är jag sjuk eller arbetsskadad från tidigare arbete.
Intresset för nya modeller från de etablerade tittar jag inte på längre och det är Elons fel.
Hade mer än gärna sålt ICEn och köpt en MS men tror inte min bättre hälft är med på noterna... ännu. Dessutom väntar jag på presentationen av interiören i M3, någon futuristisk "space ship" instrumentering vill jag inte ha även om resten är bra då blir det en MS istället när det är dags att byta. Och.... +1000000 för en bruksbil är mycket stålar om man inte har eget företag och kan "trolla bort" en del kostnader.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Inlägg av apkungen »

För mig är det nästan tvärt om. Jag var inte bilintresserad förr men med tesla har jag börjar. Kan tom tycka att visssa fossilbilar är najs ibland men framförallt andra elbilar.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Inlägg av Oppfinnarn »

Förstört andra bilar? .... Nja, alla biltillverkare med följande spec är jag mycket intresserad av för byte av min dieselstånka;
* Eldriven
* Autopilot
* 30+ mil på en laddning
* Utyggd snabbladdinfrastruktur så man kan bila runt i Europa
* Kostnad helst under 500 kkr

... pm:a mig gärna om ni har länk till denna biltillverkare :-)
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5494
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

dstr skrev:
Så länge du inte förväntar dig 700-hästars acceleration efter 120 eller att köra på bana så kommer du inte bli besviken. Det är världens bästa bil, dock inte fulländad.
Nä den saknar självstängande laddlucka. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
dstr skrev:
Så länge du inte förväntar dig 700-hästars acceleration efter 120 eller att köra på bana så kommer du inte bli besviken. Det är världens bästa bil, dock inte fulländad.
Nä den saknar självstängande laddlucka. :lol:
Och kör som en kratta på AP :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Inlägg av grenhall »

Beigler skrev:
dstr skrev:
Beigler skrev:
Kunde inte ha sagt det bättre själv. Jag har alltid varit en Ferrari-kille och drömmen har varit att en dag köpa en egen. Numera är det helt ointressant och känns nästan som ett "idiot-beslut" om man skulle köpa en Ferrari. Varför lägga samma pengar på en bensinbil med sämre prestanda, massvis med service, inget miljötänk, ingen extra säkerhet osv osv.

Eftersom jag tack vare Tesla äntligen kan förena min dröm om en performancebil med familjens behov med allt vad det innebär har det nu blivit en MXP90DL (även om jag än så länge bara har ett VIN). Hoppas och tror att jag inte kommer att bli besviken.
En 458 har iofs inte sämre prestanda, någonstans. Min 996 GT3 på 380hk gjorde 0-200 snabbare än p85d'n klarade 100-200.

Så länge du inte förväntar dig 700-hästars acceleration efter 120 eller att köra på bana så kommer du inte bli besviken. Det är världens bästa bil, dock inte fulländad.
Självklart har Ferrari mfl fördelar i riktigt höga hastigheter. Men det är vanligare att man befinner sig i upp till säg 130km/h. Så i 99% av användningsfallen har Tesla ett försprång.

Låter bra att du inte tror jag blir besviken. Går här och räknar dagarna till oktober och förväntad leverans.
Jag körde mot en hormonstinn motorcyklist häromdagen. Han hamnade 3 billängder bakom mig. Fick tummen upp när vi hamnade vid rödljus. Den tummen upp gjorde hela bilköpet värt det. Tror inte att du blir missnöjd en sekund. Vilken grym bil du beställt!
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5494
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
dstr skrev:
Så länge du inte förväntar dig 700-hästars acceleration efter 120 eller att köra på bana så kommer du inte bli besviken. Det är världens bästa bil, dock inte fulländad.
Nä den saknar självstängande laddlucka. :lol:
Och kör som en kratta på AP :D
Nja...
DIN bil kör som en kratta på AP. Min kör som en Gud med AP inkopplad. :D
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Inlägg av Jorma »

Ja, Teslan förstörde min förra drömbil Mercedes S-klass 350 4-matic årsmodell 2015, men inte min Merca SL 400 roadster också 2015, men om Tesla tar fram en ny roadster så kanske den också blir förstörd.
Mercan SL går inte att jämföra med Teslan. Den hänger inte med min Tesla S85 D vid rödjluset, men nedkabbat en fin sommarkväll är det inte det som gäller, det är upplevelsen av lukt och fågelkvitter varvat till viss del av ett trevligt brummande från bilen, men utan brummet kan det nog vara tillräckligt med ljud och doft från naturen. Så jag hoppas på att Tesla tar fram en ny modern roadster att förstöra min Merca SL. Om inte Mercedes hinner ifatt med en elroadster??
Vi får väl se vad det blir, men om Mercan får fram en ny fin elroadster så är det tack vare trycket från Tesla och Elon Musk!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11893
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Inlägg av HelectriC »

Jorma skrev:
Ja, Teslan förstörde min förra drömbil Mercedes S-klass 350 4-matic årsmodell 2015, men inte min Merca SL 400 roadster också 2015, men om Tesla tar fram en ny roadster så kanske den också blir förstörd.
Mercan SL går inte att jämföra med Teslan. Den hänger inte med min Tesla S85 D vid rödjluset, men nedkabbat en fin sommarkväll är det inte det som gäller, det är upplevelsen av lukt och fågelkvitter varvat till viss del av ett trevligt brummande från bilen, men utan brummet kan det nog vara tillräckligt med ljud och doft från naturen. Så jag hoppas på att Tesla tar fram en ny modern roadster att förstöra min Merca SL. Om inte Mercedes hinner ifatt med en elroadster??
Vi får väl se vad det blir, men om Mercan får fram en ny fin elroadster så är det tack vare trycket från Tesla och Elon Musk!
Du borde testa en Model S med panotak, att öppna taket och glida runt helt utan motorstånk är mycket trevligare :) eller förresten, du kanske INTE ska testa det, då måste du sälja en merca igen ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Inlägg av Peter Holm »

ICE-intresset är helt dött. Alltid varit svag för Aston Martin. Nu tänker jag bara att de är lurade.

Jag har däremot fått ett generellt elbilsintresse och grunnar på vad det skall bli för andrabil i väntan på Model 3.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
muran
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 14 mar 2016 18:38

Re: Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Inlägg av muran »

Ja ICE-bilar är ganska ointressanta numera. Har alltid gillat bilar/motorcyklar och varit en sådan där som känner igen varenda bil/märke/modell osv.
Finns många riktigt fina bilar, men de känns inte intressanta att köpa när de är ICE. T.ex. gillar jag skarpt Panamera:s utseende men får inte längre något habegär av den pga. just att det är en förbränningsmotor. Varje gång jag ser dem nu brukar jag hoppas att den ska komma med eldrift framåt. :)
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Användarvisningsbild
Mikael
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 09 apr 2016 20:10
Ort: Göteborg

Re: Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Inlägg av Mikael »

För drygt 10 år sedan var jag intresserad av mobiltelefoner, låter kanske konstigt idag men så var det. Man köpte tidningen Mobil (tror den hette så) och läste om de senaste mobilerna med kamera och en och annan med färg. Man jämförde specs och funderade på vilken nästa lur ska vara.

Sen kom iPhone.

Ungefär så är med Tesla också. Var väldigt intresserad av bilar. Nu är ICE helt ointressant.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Inlägg av grenhall »

Mikael skrev:
För drygt 10 år sedan var jag intresserad av mobiltelefoner, låter kanske konstigt idag men så var det. Man köpte tidningen Mobil (tror den hette så) och läste om de senaste mobilerna med kamera och en och annan med färg. Man jämförde specs och funderade på vilken nästa lur ska vara.

Sen kom iPhone.

Ungefär så är med Tesla också. Var väldigt intresserad av bilar. Nu är ICE helt ointressant.
Haha vilket roligt sammanträffande. Köpte också Mobil på den tiden. :D
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11893
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Inlägg av HelectriC »

Jag kan se en häftig bil, tex en AMG merca, en 911turbo, Lambo eller annat, men intresset har blivit på ett helt annat plan. Lite som när man ser en veteranbil, man tycker den är fin och ibland tuff, men det är ju inget som egentligen är intressant att äga!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Inlägg av Mickep »

Inte så mycket S utan mer modell 3.
Är på jakt efter ny bil (finns bara ice tillgängligt i rätt prisklass) men kommer på att man hela tiden undermedvetet jämför med modell 3.(det finns ingen annan elbil heller i nuläget) så har hela tiden skjutit inköpet framför mig, så har det varit i nästan ett år. Så ja... den gör hela tiden att man sneglar tillbaka (och då har köpprocessen stoppats) för se hur det kommer bli när man faktiskt har ett realistiskt val om några år om man kommer hålla ut.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Inlägg av Kilowatt »

HelectriC skrev:
Jag kan se en häftig bil, tex en AMG merca, en 911turbo, Lambo eller annat, men intresset har blivit på ett helt annat plan. Lite som när man ser en veteranbil, man tycker den är fin och ibland tuff, men det är ju inget som egentligen är intressant att äga!
Exakt! Lite museum-nostalgi liksom.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Inlägg av mati »

Jag blev omkörd av en BMW idag, ingen aning vilken modell, men den hade i alla fall en massa skorstenar där bak. Han som körde var säkert jättetuff och han ansträngde sig säkert jättemycket för att se snabb och cool ut. Och han har säkert lagt en jävla massa stålar på den där skorstensförsedda ångmaskinen.
Jag tyckte bara synd om killen. Han vet ju inte bättre, men han hade kunnat lägga alla sina pengar på en Model S istället. Då hade han inte behövt anstränga sig så mycket med sin omkörning. Och det hade inte väsnats så mycket heller. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Inlägg av bylund »

Det kan ju vara kul med fossilare ibland. Idag hade jag förmånen att provköra den vita på bilden. Många likheter med Teslan, som t ex växelväljare vid ratten. Eller ja, det var väl det som var likheten.
20160730_195946.jpg
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar