SuperChargers i Sverige 2015-2016

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

JFAH

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av JFAH »

Om det nu är supercharger på gång i Mora så är väl den mesta vintertrafiken täckt (även om Malung, IMHO) skulle varit en bättre plats. Sveg är ju fortsatt en svag punkt, med en chademo/CCS combo plats. Vore det inte fint om teslaclub kunde göra en koordinerad insats för att propagera för enkla 3 fas uttag vid hotell, vandrarhem, fjällstugor, skidanläggningar mm. Gärna med hänvisning till Toftaholm framgångarna? Enkla e-brev med hövlig förfrågan kommer man långt med, och ju fler som gör det desto större intryck får man hos motparten. 3-fas är billiga och går snabbt att sätta upp och ger tillräckligt för över natten laddning, och det är inte orimligt att ha det på plats inför skidsäsongen menar jag...

Sveg skulle må bra av en fast charger installation också (billigare och snabbare att bygga föreställer jag mig då de inte har samma krav på elnätet)... KAnske något för en lokal företagarorganisation att ta upp? Kan man supportera byggnation av mackar för detta ändamål borde ju en elmack inte vara konstigare. Och delar man kostnaden och blandar in ex. närliggande skidanläggningar så borde det inte blir så dyrt för dem.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

danni skrev:
Borås eller Ulricehamn hade varit mycket välkommet. Jag kör väldigt ofta Göteborg-Jönköping-Göteborg och Göteborg-Gränna-Göteborg. Dessutom kunde en laddare där ge större flexibilitet på rutten Stockholm-Göteborg (ifall man inte vill stanna i Ödeshög t.ex.).
Insåg häromdagen när jag var just i Ulricenhamn att dom ju bygger ny motorväg där för att ersätta gamla "risk-40" som börjar se klar ut för invigning. Typ oktober säger en snabb google. Men det är ju klart att Tesla inte bemödar sig med en laddare på gamla vägen, så jag håller tummarna för en superladdare längs med nya vägen i höjd med U-hamn senare i höst. Då har Gbg SuC norr, öst och syd.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Daoops skrev:
danni skrev:
Borås eller Ulricehamn hade varit mycket välkommet. Jag kör väldigt ofta Göteborg-Jönköping-Göteborg och Göteborg-Gränna-Göteborg. Dessutom kunde en laddare där ge större flexibilitet på rutten Stockholm-Göteborg (ifall man inte vill stanna i Ödeshög t.ex.).
Insåg häromdagen när jag var just i Ulricenhamn att dom ju bygger ny motorväg där för att ersätta gamla "risk-40" som börjar se klar ut för invigning. Typ oktober säger en snabb google. Men det är ju klart att Tesla inte bemödar sig med en laddare på gamla vägen, så jag håller tummarna för en superladdare längs med nya vägen i höjd med U-hamn senare i höst. Då har Gbg SuC norr, öst och syd.
Det hade varit perfekt. Min tummar är också hållna!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
fodogen
Teslaägare

Inlägg av fodogen »

Franz skrev:
Byggnadsnämnden i Mora verkar ha sitt sammanträden den 31:a augusti och protokoll den 3:e september...
http://www.mora.se/Documents/Sammantr%C ... n_2015.pdf
Kollat i protokollet från byggnadsnämnden men ser ingenting om nån laddstation. Borde inte det vara med?
http://www.mora.se/Documents/Kallelser% ... 20webb.pdf
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Såg det jag med. Oroväckande att det inte är med...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
John
Teslaägare

Inlägg av John »

Vi hoppas väl på Malung igen då :lol:
2015 Model S 90D | Svart | Pano | NextGen | Interiörpaket | Vinterpaket - SÅLD
2019 Modell 3 LR AWD | Grå | Dragkrok | 19'' - SÅLD
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

John skrev:
Vi hoppas väl på Malung igen då :lol:
+1

Finns det många här som hellre vill ha den i Mora än Malung?
De flesta som har skrivet nåt verkar ju önska Malung för att lösa resor till Sälen från i flest håll.

Vi kommer ju att lösa det med hjälpligt med Karlstad, men Malung skulle vara så mycket bättre.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
VENOM
Teslaägare

Inlägg av VENOM »

Någon dom vet något om Tindered? Det är verkligen ett svart hål på ostkusten

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare

Inlägg av Andreasson »

Mora...!! :)

Malung är bra för syd-/västsverige som är på väg till Sälen m.m.
Mora är bra för Sthlm/Mälardalen som ska till Sälen/Idre m.m.

Två olika intressen helt enkelt.

Idealvärlden vore kombinationen Borlänge OCH Malung...!
Då har vi täckt in de flesta inkl alla turister som rör i Dalarna (Leksand, Rättvik osv)
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Kan vara så att dom inte hann igenom alla ärenden och bordlade det som inte kom med.. Så kanska tas upp på nästa sammanträde.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Skulle Tesla fixa både Mora och Malung tror jag man skulle lösa en fråga många har.
Både befintliga och kommande Tesla-ägare.

"Kan vi åka på fjällsemester med en Tesla?" är tuff fråga att svara nej på om man ska övertyga resten av familjen.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

joel80 skrev:
Kan vara så att dom inte hann igenom alla ärenden och bordlade det som inte kom med.. Så kanska tas upp på nästa sammanträde.
Om man bortser från sådant som är anmälningar (d.v.s. när någon klagar) verkar det mest vara ansökningar från juni/juli och tidigare som togs upp. Om nu Tesla kom in med sin ansökan i augusti var säkert ärendet inte färdigberett innan mötet. Nästa möte är den 28:e september så vi får nog avvakta till i början av oktober innan vi vet mer.
Driver sajten Car.info
Basunen

Inlägg av Basunen »

Kollade min kontakt i Mora. Bygglovsprocessen är i gång men han kände inte till tidsplanen. Så tveksam om det blir klart innan vintern.
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Basunen skrev:
Kollade min kontakt i Mora. Bygglovsprocessen är i gång men han kände inte till tidsplanen. Så tveksam om det blir klart innan vintern.
När bygglovsprocessen väl är klar så skulle det inte behöva ta mycket mer än 1 vecka för bygget. Är bygglovsprocessen inte klar innan december så börjar det bli tveksamt om de hinner innan vintern. Det är dock några månader dit.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
MaLund13

Inlägg av MaLund13 »

pegs skrev:
Skulle Tesla fixa både Mora och Malung tror jag man skulle lösa en fråga många har.
Både befintliga och kommande Tesla-ägare.

"Kan vi åka på fjällsemester med en Tesla?" är tuff fråga att svara nej på om man ska övertyga resten av familjen.
Håller med dig. Säg att man ska till Sälen från Örebrohållet (som familjen gör någon gång om året), både Karlstad och Mora är rejäla omvägar på över en halvtimma, det blir svårt att övertala någon att köpa elbil om man tvingas ta stora omvägar pga att man måste ladda. Åker man från Stockholm är ju visserligen Malung också en omväg, men en mycket mindre sådan, Google Maps beräknar 2 minuter längre restid via Malung än via Mora (dock 15km längre).

Den allra bästa läsningen vore ju som du säger att dela upp laddarna på både Malung och Mora, 4 på varje kanske. Sedan vore det ju bra med en Supercharger vid Sveg för att fylla hålet mellan Malung/Mora och Krokom, men den verkar ännu inte ligga i planerna.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Jag vill ha den Mora! Ska till Fvjätervålen I vinter och då ligger Malung lite off.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Bod skrev:
Jag vill ha den Mora! Ska till Fvjätervålen I vinter och då ligger Malung lite off.
Det kan bli trångt med Teslor i Fjätervålen tror jag... Även vi planerar åka dit.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Kul!

Då måste vi ses. Jag kommer att vara där v9. Har tips på en stuga som kostar 4500 för en vecka som jag tackade nej till. Hade redan bokat en dyrare när killen hörde av sig och dumlojal som man är, har man lovat så har man, ville jag inte boka av.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Elbilisten

Inlägg av Elbilisten »

Mora
Mora
Så såg det ut för några timmar sen i Mora. Det var även sprayat streck i gräset :)
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Som jag även kommenterade på bloggen nu.
Ärendet kommer att tas upp på nämnden den 28/9. Dessutom väntar de på ett yttrande från Trafikverket. Men ibland har de ofta börjat med markarbeten (som inte kräver bygglov) redan innan de fått klartecken. Är nämligen främst transformatorhuset som behöver bygglov.
Användarvisningsbild
pitemacc
Teslaägare

Inlägg av pitemacc »

Hur går det med SC Umeå ?
FD: vw egolf, Porsche TT, MXP100D,Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
Användarvisningsbild
VENOM
Teslaägare

Inlägg av VENOM »

Och hur går det för Tindered?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Ingen av dessa kommuner hade hört något för någon vecka sedan. Inte Nordmaling heller. Märkligt. Letar på fel ställe kanske. De borde väl vara igång nu.
MaLund13

Inlägg av MaLund13 »

sondell skrev:
Ingen av dessa kommuner hade hört något för någon vecka sedan. Inte Nordmaling heller. Märkligt. Letar på fel ställe kanske. De borde väl vara igång nu.
Ja ska de hinna innan marken fryser måste de ju börja inom 1-2 månader, åtminstone i Umeå/Ö-vik...
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

MaLund13 skrev:
sondell skrev:
Ja ska de hinna innan marken fryser måste de ju börja inom 1-2 månader, åtminstone i Umeå/Ö-vik...
Lite tjäle stoppar väl inte Tesla ;) systerbolaget skickar ju raketer ut i rymden.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Skriv svar