Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Laddade lite Ionity under min roadtrip med min M3.
Bilen verkade inte gilla Porsche Engineering laddarna. Bilen slurpa i sig 83km laddning sen tog det stopp. Testade tre gånger (240kr huff...).
Bättre resultat med Tritium laddarna. Kunde ladda upp utan problem
Bilen verkade inte gilla Porsche Engineering laddarna. Bilen slurpa i sig 83km laddning sen tog det stopp. Testade tre gånger (240kr huff...).
Bättre resultat med Tritium laddarna. Kunde ladda upp utan problem
Re: Ionitys laddnätverk
Hur hög effekt fick du som max?Megaman skrev:Laddade lite Ionity under min roadtrip med min M3.
Bilen verkade inte gilla Porsche Engineering laddarna. Bilen slurpa i sig 83km laddning sen tog det stopp. Testade tre gånger (240kr huff...).
Bättre resultat med Tritium laddarna. Kunde ladda upp utan problem
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Nej nej, tvärtom, Porsche engineering verkar inte gilla din bil.... Wonder why...Megaman skrev:Laddade lite Ionity under min roadtrip med min M3.
Bilen verkade inte gilla Porsche Engineering laddarna. Bilen slurpa i sig 83km laddning sen tog det stopp. Testade tre gånger (240kr huff...).
Bättre resultat med Tritium laddarna. Kunde ladda upp utan problem
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Fördelen med att ladda i en Ionity laddare mot Teslas är att man får högre effekt under en längre tid. Känns lite fuskigt... Kommer upp i 120kw (120-127kw enligt laddaren).vigge50 skrev:Hur hög effekt fick du som max?
Kan vara såBjelke skrev:Nej nej, tvärtom, Porsche engineering verkar inte gilla din bil.... Wonder why...
Re: Ionitys laddnätverk
Megaman, för att besvara din fråga i Model 3-spotting-tråden gällande vilka laddare det är nere i Vintrie/Malmö.. Jag kollade inte riktigt vad som stod på lappen, men om den fysiska utformningen är en indikation så såg dom inte ut som i din bild, utan som i denna: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 60#p325867
Kan kolla nästa jag ska dit om ingen kollar innan, det lär bli min huvudsakliga ladd-location.
Kan kolla nästa jag ska dit om ingen kollar innan, det lär bli min huvudsakliga ladd-location.
Re: Ionitys laddnätverk
Tack!kenny skrev:Megaman, för att besvara din fråga i Model 3-spotting-tråden gällande vilka laddare det är nere i Vintrie/Malmö.. Jag kollade inte riktigt vad som stod på lappen, men om den fysiska utformningen är en indikation så såg dom inte ut som i din bild, utan som i denna: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 60#p325867
Kan kolla nästa jag ska dit om ingen kollar innan, det lär bli min huvudsakliga ladd-location.
Det är Tritium laddaren, de hade jag inga problem med
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 987
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Ionitys laddnätverk
88 live, 47 building. Kanske blir det 100 innan sommaren börjar på allvar. Västkusten klar, men om man vill till Stockholm så ser det värre ut just nu.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Ionitys laddnätverk
Det bor helt enkelt inte tillräckligt många norrmän i Stockholm.Generalbogge skrev:88 live, 47 building. Kanske blir det 100 innan sommaren börjar på allvar. Västkusten klar, men om man vill till Stockholm så ser det värre ut just nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Ifall någon är intresserad (även om detta inte direkt är nyheter kanske), laddade min Model 3 idag igen i Vintrie, kom med 18%, laddade till 80% på 34min, stabilt på 120kw mellan 18-48% typ. Totalt 51,4kwh enligt kvittot som jag betalade flat rate för, så ~1.50/kwh, vilket är väldigit billigt ur mitt perspektiv som alltid laddar på stationer. Hann dricka lite kaffe, äta lite lakrits, putsa mittkonsollen samt rysta av golvmattorna lite.
Re: Ionitys laddnätverk
När tror ni att Ionity har 100st stationer live?
Just nu 20190503 var det 90st live på sidan.
Just nu 20190503 var det 90st live på sidan.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Den 18-19 maj om de fortsätter i samma takt.Lophornis skrev:När tror ni att Ionity har 100st stationer live?
Just nu 20190503 var det 90st live på sidan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 987
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Ionitys laddnätverk
Slutet av Maj, tippar jag. Tror att takten kommer att öka nu, så kanske till och med tidigare än så.Lophornis skrev:När tror ni att Ionity har 100st stationer live?
Just nu 20190503 var det 90st live på sidan.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Ionitys laddnätverk
Södertälje får en Ionity-station. Precis utanför Scania.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Nu har vi fem Ionity stationer i drift i Sverige och ytterligare fyra under uppbyggnad.
Re: Ionitys laddnätverk
Har Ionity sagt nått om hur långt upp längst E4an i Sverige dom kommer gå? Sundsvall?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Ionitys laddnätverk
Tror inte de har uttalat sig om det men planerna för de första 400 stationerna verkar stanna vid vad som ser ut som Sundsvall. Utbyggnaden ska ju dock fortsätta även efter att de 400 första stationerna i Europa är klara, är övertygad om att det kommer byggas ut även längre norrut (och i Finland etc), men det ser ut att dröja ett tag om de håller sig till den ursprungliga planen.joel80 skrev:Har Ionity sagt nått om hur långt upp längst E4an i Sverige dom kommer gå? Sundsvall?
Re: Ionitys laddnätverk
Undrar hur marknaden hade tagit emot bensin och dieselpriser som diffar flera hundra procent beroende på var man tankar eller om man betalar med kort, sms eller medlemskap. Snacka om gula västar om samma tankstation tog 30kr litern av den ena kunden och 5kr per liter av hen som står vid sidan om
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5494
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Ionitys laddnätverk
Absolut inte. Jag har ofta gul väst på mig på jobbet.Mickep skrev:hmmm, är det något som hindrar elbilister från att dra på sig gula västar?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Ionitys laddnätverk
Det duggade säkert minst lika mycket i avgasbilarnas begynnelse när man var tvungen att köpa bränslet på apotek. Nu har ju i alla fall en bensinstation börjat med betalning i egen app och gör reklam för det precis som att det vore en fördel.HelectriC skrev:Undrar hur marknaden hade tagit emot bensin och dieselpriser som diffar flera hundra procent beroende på var man tankar eller om man betalar med kort, sms eller medlemskap. Snacka om gula västar om samma tankstation tog 30kr litern av den ena kunden och 5kr per liter av hen som står vid sidan om
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5494
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Ionitys laddnätverk
Nu är laddarna driftsatta och de har inga CHAdeMO-sladdar.helix skrev:Det har inte med Ionity att göra, men det är intressant att även Clever/E.ON börjar installera 350kW-laddare. Det ryktas om att de ska bygga sina egna laddkorridorer. Det är kanon att snabbladdarna nu sprider ut sig mer och mer!
Tog de här bilderna när jag var på Löddeköpinge SuC och laddade. Verkar som de håller fast vid CHAdeMO-handske parallellt med CCS (även om det inte finns någon sladd än) till skillnad mot Ionity:
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Ionitys laddnätverk
Slutet av 2019 närmar sig med stormsteg. Jag hoppas det håller...Geni87 skrev:Tror inte de har uttalat sig om det men planerna för de första 400 stationerna verkar stanna vid vad som ser ut som Sundsvall. Utbyggnaden ska ju dock fortsätta även efter att de 400 första stationerna i Europa är klara, är övertygad om att det kommer byggas ut även längre norrut (och i Finland etc), men det ser ut att dröja ett tag om de håller sig till den ursprungliga planen.joel80 skrev:Har Ionity sagt nått om hur långt upp längst E4an i Sverige dom kommer gå? Sundsvall?
Tesla Model S75D
Tesla Model 3 LR AWD
Hyundai IONIQ Electric
Renault Zoe
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Re: Ionitys laddnätverk
Yep, de måste färdigställa i snitt ~1,4 stationer per dag under resten av året om de ska nå 400. Ingen omöjlighet men om man kikar på de senaste månaderna har de hållt en takt på ca 0,5 stationer per dag, så de måste tredubbla den takten nu alternativt göra ett riktigt race till hösten. Enligt tidigare uppgifter ska iaf mark och tillstånd för i princip alla stationer vara kirrat.AVIONIX skrev:Slutet av 2019 närmar sig med stormsteg. Jag hoppas det håller...Geni87 skrev:Tror inte de har uttalat sig om det men planerna för de första 400 stationerna verkar stanna vid vad som ser ut som Sundsvall. Utbyggnaden ska ju dock fortsätta även efter att de 400 första stationerna i Europa är klara, är övertygad om att det kommer byggas ut även längre norrut (och i Finland etc), men det ser ut att dröja ett tag om de håller sig till den ursprungliga planen.joel80 skrev:Har Ionity sagt nått om hur långt upp längst E4an i Sverige dom kommer gå? Sundsvall?
Re: Ionitys laddnätverk
I Sverige är det ju i allafall inte så konstigt att det legat lite stilla senaste månaderna.. Under vintern brukar det gå långsammare med sånna byggen.
Kanske påverkar lite i övriga Europa också?
Kanske påverkar lite i övriga Europa också?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Ionitys laddnätverk
Fast just i Sverige har ju takten på färdigställande av stationer varit som högst just de senaste månaderna. Många ställen hade ju färdigställda fundament och framdragen el ganska länge innan själva laddhårdvaran installerades. Tyder på antingen för låg takt hos laddstationsleverantörerna alternativt segt att få strömmen påkopplad från nätet kanske.joel80 skrev:I Sverige är det ju i allafall inte så konstigt att det legat lite stilla senaste månaderna.. Under vintern brukar det gå långsammare med sånna byggen.
Kanske påverkar lite i övriga Europa också?
Vad det än beror på så får vi hoppas att de kan öka snart. I den här takten dröjer till slutet av 2020 innan de har fått upp 400 stationer.