Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

heldiggrisen
elbilist

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
wannabee skrev:
wheels skrev:
Leo skrev:
Troligast är nog att Hyundai (och Kia) centralt inte har kommunicerat ut hur det blir med kylvätskebyte. Dvs ingen/få vet vad som gäller ute hos Återförsäljarna och de allra flesta säljarna gissar nog mest (och kanske ibland utifrån vad de själva hoppas på.)

Priset på filterpatronbyte på e-Tron ska tydligen vara 450kr inklusive byte på Audi i Västerås t ex. (Går tydligen väldigt snabbt att byta) Ska tydligen ske vid varje service 3000mil som jag förstod det när jag frågade idag.
Jag får nog säga, att om jag hade visst att jag skulle bli blåst på en svindyr service när jag köpte Konan, så hade den gått bort.
Får dock säga att den går utan mankemang. Inga problem alls med torkarautomatik, hel/halvljus, skyltläsning etc.
Man kan ju skita i servicen, men då blir det en "tomhylsa" som bilförsäljarna kallar det. Gör man servicen själv, eller annan verkstad gör det, kommer Hyundai att söka med ljus och lykta efter vad som helst, så att dom kan slippa garantiåttagandet om något händer. Allt enligt återförsäljaren där jag köpte bilen, när jag började ifrågasätta servicekostnaden
Tacksam för sådan här information när man börjar undra om det inte börjar komma alternativ till Tesla.
(Förväntar att jag beställer en Y när de finns att titta på i verkligheten och är tillverkade i Berlin)
I samma tankar som du.
Om jag fullspecar Ioniq5 som jag vill ha den, så är den fortfarande ~200k (605k vs 803k) billigare än MYP.
Jag gissar på servicekostnad första 15k mil på 15000kr dyrare än MY, och snabbladdning (med mitt körmönster) på 10000kr dyrare (beroende på årsavgift Ionity).

Båda bilarna passar mig perfekt, och jag gillar också designen på båda, så får jag tänka grundligt genom om jag tycker MY’s performance och SuC-nätverket är värt 175k kr extra.
Är det inte ett alternativ med MY AWD LR? Vilken prestanda har Ioniq 5 fullspecad?
Ungefär samma spec som MY LR, Ioniq 5 har flera saker jag gillar som 360vy, 240V (3,6kW) uttag, HUD och insynsskyddad lastrum. Dessutom ”bjuder” Ioniq på flera saker du måste spendera 77700kr för i MY, som autopark.

Om jag ska ta steget över till Tesla, så gör jag det för performance versionen, suget jag fick i magen när jag körde M3P var härligt. Men det suget är inte värt 200k, och Teslanamnet jag får om jag går ner till LR är inte värt 150k imho.

Men jag ser absolut varför folk väljer Tesla, och om Ioniq 5 varit prisat som Enyaq, så hade jag nog vald MYP.
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

Intressant diskussion då jag själv står och funderar mellan Ioniq 5 och MY LR.

En viktig sak för oss är självkörande förmåga. Hyundai skickar med deras system i grundenversionen som enligt klipp på YT klarar filbyten själv. Något Tesla ska ha extra pengar för.

Någon som vet mer om Hyundais system? Är det lika potent som Teslas AP?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
Om jag fullspecar Ioniq5 som jag vill ha den, så är den fortfarande ~200k (605k vs 803k) billigare än MYP.
Jag gissar på servicekostnad första 15k mil på 15000kr dyrare än MY, och snabbladdning (med mitt körmönster) på 10000kr dyrare (beroende på årsavgift Ionity).

Båda bilarna passar mig perfekt, och jag gillar också designen på båda, så får jag tänka grundligt genom om jag tycker MY’s performance och SuC-nätverket är värt 175k kr extra.
Är det inte ett alternativ med MY AWD LR? Vilken prestanda har Ioniq 5 fullspecad?
Ungefär samma spec som MY LR, Ioniq 5 har flera saker jag gillar som 360vy, 240V (3,6kW) uttag, HUD och insynsskyddad lastrum. Dessutom ”bjuder” Ioniq på flera saker du måste spendera 77700kr för i MY, som autopark.

Om jag ska ta steget över till Tesla, så gör jag det för performance versionen, suget jag fick i magen när jag körde M3P var härligt. Men det suget är inte värt 200k, och Teslanamnet jag får om jag går ner till LR är inte värt 150k imho.
Tips om du skall ha som förmånsbil på firman; skaffa AWD LR och köp till Acceleration Boost så slipper du det höga förmånsvärdet på P, men får ändå en bil med prestanda som ligger extremt nära P.

Jo, just autoparkering är extremt dyrt och oprisvärt hos Tesla, då man måste köpa hela FSD-paketet för att få det. Nu använder jag det iofs. inte ens på vår Merca som har det (förstår nyttan, men så van att parkera själv att jag glömmer bort den), men är det extremt viktigt så kan jag förstå att Tesla blir dyrt.

I övrigt så tycker jag dock att det är Tesla har extremt bra utrustning även i basversionerna (som är rätt tunna hos tex. tyskarna), även på billiga SR+.

Det som jag verkligen tycker är en stor fördel med Hyundai/KIA är 230V-uttaget med 3-4kW. Det är en grym unik funktion (som jag inte vet någon annan som har).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det som jag tycker är extremt spännande med Ioniq 5 är summon-eller-vad-den-nu-heter-funktionen med key-fobben. Det verkar ju som att man kan parkera bilen utan att behöva sitta bakom ratten. Och den verkar också kunna följa efter när man går, ungefär som en hundvalp. :lol:
Det är ingen funktion som jag behöver eller som jag kommer använda i någon större utsträckning, men om det fungerar så är det ju bara ascoolt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Tja, vi är alla olika. :)

Tesla bjöd ju på full FSD under någon månad sedan, men brydde mig faktiskt inte ens om att testa fjärrstyrningen med appen, eller Smart-Summon-funktionen där bilen hämtar upp dig (bägge är lite för mycket gimmick för min smak).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

mati skrev:
Det som jag tycker är extremt spännande med Ioniq 5 är summon-eller-vad-den-nu-heter-funktionen med key-fobben. Det verkar ju som att man kan parkera bilen utan att behöva sitta bakom ratten. Och den verkar också kunna följa efter när man går, ungefär som en hundvalp. :lol:
Det är ingen funktion som jag behöver eller som jag kommer använda i någon större utsträckning, men om det fungerar så är det ju bara ascoolt.
Perfekt.
Då kan man köra till krogen, och gå med bilen efter sig hem.
Eldsig

Inlägg av Eldsig »

heldiggrisen skrev:
mati skrev:
Perfekt.
:lol: :lol: :lol:

Nu kan jag också sålla mig till de som beställt en Ioniq5, det blev en guldfärgad advanced med dragkrok. Varken mer eller mindre. Jag fick inte välja på semielektrisk utan det blev en avtagbar krok. Jag kör med krok sällan och har haft avtagbar på 4 av mina 5 senaste bilar, så jag lär överleva och är rätt införstådd med vad det betyder och hur bra det funkar.

Några saker som var intressant:
- det är svart klädsel, vit kommer inte hit just nu enligt min säljare
- han försökte inte sälja på mig några större hjul, glastak, soltak eller komfortpaket, däremot en motorvärmare... :? Jag tackade nej eftersom den har värmepump och kupén ska gå att värma fint via appen (?) , men fick några kronor extra rabatt ändå eftersom jag inte hade inbytesbil och är en trevlig kund ;), men det menar jag att jag inte kommer att stressa på om bilen utan vill ha den först i april nästa år. Jo, vinterhjul för 27' ville han sälja, men jag tyckte det var lite väl att köpa grisen i säcken ( :D ) eftersom han inte visste hur de skulle se ut och jag inte behöver dem förrän om drygt 18 månader...

Så så. Då är det bara att vänta och hoppas att bonusen blir kvar och/eller höjs.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Eldsig skrev:
heldiggrisen skrev:
mati skrev:
Perfekt.

Nu kan jag också sålla mig till de som beställt en Ioniq5, det blev en guldfärgad advanced med dragkrok. Varken mer eller mindre. Jag fick inte välja på semielektrisk utan det blev en avtagbar krok. Jag kör med krok sällan och har haft avtagbar på 4 av mina 5 senaste bilar, så jag lär överleva och är rätt införstådd med vad det betyder och hur bra det funkar.

- han försökte inte sälja på mig några större hjul, glastak, soltak eller komfortpaket, däremot en motorvärmare... :? Jag tackade nej eftersom den har värmepump och kupén ska gå att värma fint via appen (?) , men fick några kronor extra rabatt ändå eftersom jag inte hade inbytesbil och är en trevlig kund ;), men det menar jag att jag inte kommer att stressa på om bilen utan vill ha den först i april nästa år. Jo, vinterhjul för 27' ville han sälja, men jag tyckte det var lite väl att köpa grisen i säcken ( :D ) eftersom han inte visste hur de skulle se ut och jag inte behöver dem förrän om drygt 18 månader...

Så så. Då är det bara att vänta och hoppas att bonusen blir kvar och/eller höjs.
Grattis. Vad fick du i rabatt om man får fråga?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Eldsig skrev:
heldiggrisen skrev:
mati skrev:
Perfekt.

Vad kostade den avtagbara kroken?
Motorvärmare? Vilken motor ska den värma? Elmotorn? Det är ju noll behov av det.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

En första provkörning I Norge imponerar.
Efter cirka 150 km bakom ratten kan vi fortfarande avsluta med ett mycket bra första intryck. Om Ioniq 5 lever upp till detta när vi också går lite mer i djupet, har alla som nu väntar på en bil något mycket bra i väntan. Komfort, utrymme, utrustning och välbefinnande tycks vara mycket bra.
https://www.elbil24.no/nyheter/ioniq-5- ... t/73790381
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ja, hyllningarna verkar aldrig ta slut. Jag undrar fortfarande vad bilen har för nackdelar. För visst måste det finnas nåt som är dåligt också. Jag ser fram emot långtidstesterna och när Björn Nyland får sätta klorna i en Ioniq 5. Är den verkligen så bra som det verkar så kommer den rita om elbilskartan.
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

mati skrev:
Ja, hyllningarna verkar aldrig ta slut. Jag undrar fortfarande vad bilen har för nackdelar. För visst måste det finnas nåt som är dåligt också. Jag ser fram emot långtidstesterna och när Björn Nyland får sätta klorna i en Ioniq 5. Är den verkligen så bra som det verkar så kommer den rita om elbilskartan.
Ja jag tänker precis samma sak. En sak skulle kunna vara räckvidden (som dock kan vägas upp av den snabba laddningen). Även om den är effektiv så är den ganska stor och har inte jättestort batteri.

Nackdelen i Sverige iaf är väl inte bilen i sig utan laddnätverket isåfall. Men jag räknar med att det blir bättre.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Kia/Hyundai har verkligen tagit i från tårna och kommit till en ny elbilsnivå.

Måste kännas jobbigt för exempelvis VAG gruppen med MEB bilarna.
Plötsligt känns dessa bilar inte så intressanta längre.

Men visst, lite bättre blir MEB bilarna nästa år med 100kWh batteri, 600km i räckvidd och V2G. Dessutom höjs laddningen till 170kW.

Men om Kia/Hyundai också kommer med 100kWh batteri 2022, så leder de fortfarande med 240kW laddning I 800V.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Om du skjuter fram baksätet får du ca 100 liter till i bagage utrymme. Från 531 liter till 631 liter.
Screenshot_20210522-100821_Chrome.jpg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Intressanta kommentarer i de Norska testerna.
Hyundai och Kia har under de senaste åren skapat en känsla av kvalitet i sina bilar som överträffar flera japanska och tyska konkurrenter.
Edit:

SLUTSATS:
Ioniq 5 gör helt enkelt ett häpnadsväckande bra första intryck. Enkla prisjämförelser visar att jämförbara versioner av VW ID.4, Skoda Enyaq och Ford Mustang Mach-E är 35 000, 50 000 respektive 70 000 dyrare.
Ioniq 5 har bättre utrymme, större flexibilitet, bättre släpvagnskapacitet och takbelastning, högre komfort och - enligt vår åsikt - den mest spännande designen. Konsumtionssiffrorna lovar också bra.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MrRun skrev:
mati skrev:
Ja jag tänker precis samma sak. En sak skulle kunna vara räckvidden (som dock kan vägas upp av den snabba laddningen). Även om den är effektiv så är den ganska stor och har inte jättestort batteri.

Nackdelen i Sverige iaf är väl inte bilen i sig utan laddnätverket isåfall. Men jag räknar med att det blir bättre.
Jag tänker såhär att Hyundai och Kia hittills har byggt extremt effektiva bilar som inte sällan går betydligt längre än vad WLTP-siffrorna indikerar, medan andra biltillverkare tyvärr oftast inte ens är i närheten av WLTP-räckvidden när bilarna väl körs i realistiska förhållanden.
Det återstår att se om Ioniq 5 följer denna trevliga tradition, men om den gör det och den faktiskt går runt 48 mil även i verkligheten, så kan den faktiskt vara bättre räckviddsmässigt än många andra bilar som är bättre på pappret.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
MrRun skrev:
mati skrev:

Jag tänker såhär att Hyundai och Kia hittills har byggt extremt effektiva bilar som inte sällan går betydligt längre än vad WLTP-siffrorna indikerar, medan andra biltillverkare tyvärr oftast inte ens är i närheten av WLTP-räckvidden när bilarna väl körs i realistiska förhållanden.
Det återstår att se om Ioniq 5 följer denna trevliga tradition, men om den gör det och den faktiskt går runt 48 mil även i verkligheten, så kan den faktiskt vara bättre räckviddsmässigt än många andra bilar som är bättre på pappret.
I de Norska testerna drog den 1,6 till 1,7 kWh per mil.
Helt ok.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Hyfsad laddhastighet i verkligheten.
LADDHASTIGHET:
Ioniq 5 lovar marknadsledande laddningshastighet. Vi hade inte optimala laddningsförhållanden, men nådde 190 kW under vår korta session.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
I de Norska testerna drog den 1,6 till 1,7 kWh per mil.
Helt ok.
Om det stämmer så är det väldigt bra. Asien Petrolhead har ju också kommit fram till att den verkliga räckvidden är troligen längre än den utlovade, vilket vore fantastiskt trevligt. Dessutom har det hittills bara körts bilar med de stora fälgarna. Först Edition kommer ju tack och lov med 19", det lär förbättra förbrukningen ytterligare en del. Sen har det ju än så länge inte gjorts riktiga långtidstester heller. Jag antar att de relativt korta körningarna inkluderade en del acc-tester och lite annat bus. Vi får se vad Björn kommer fram till när han kör sitt 1000km-test. Det blir lite mer rättvisande.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

Hur lång leveranstid får man räkna med om man beställer en 1 juni. Ungefär..

AWD var det jag funderade på.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Dodde

Inlägg av Dodde »

Holve skrev:
Hur lång leveranstid får man räkna med om man beställer en 1 juni. Ungefär..

AWD var det jag funderade på.
Rimlig gissning är Q1/22.
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Ja jag ser verkligen också fram emot Björns tester. Petrolheads var i rätt låg medelhastighet med mycket bilköer såg jag att han skrev. Räckvidd i 90 och 110 är av mer intresse tycker jag.
Ioniq 5 FE AWD
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
Kia/Hyundai har verkligen tagit i från tårna och kommit till en ny elbilsnivå.

Måste kännas jobbigt för exempelvis VAG gruppen med MEB bilarna.
Plötsligt känns dessa bilar inte så intressanta längre.

Men visst, lite bättre blir MEB bilarna nästa år med 100kWh batteri, 600km i räckvidd och V2G. Dessutom höjs laddningen till 170kW.

Men om Kia/Hyundai också kommer med 100kWh batteri 2022, så leder de fortfarande med 240kW laddning I 800V.
Åja, Enyaq får riktigt bra betyg av Björn och Kris på youtube, men visst Kia/Hyundai är på nästa nivå verkar det som. :)
Ioniq 5 FE AWD
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

Någon som har några tankar kring hur bra Hyundais självkörande system är? Funkar det bara på motorväg?

Nackdelar med Ioniq 5 som jag har noterat i videor är vad jag tycker vara en ganska låg sitthöjd i baksätet samt att hjulhusen stjäl en del utrymme i bagaget.
Skriv svar