Detta togs upp lite tidigare i tråden:ivveh skrev:Hur funkar dealet om man skulle köra mer än angiven sträcka, mindre restvärde bara antar jag?
danni skrev:Övermil är 16 kr / mil så även om man skulle gå över där gör det inte så mycket.
Moderator: Redaktion
Detta togs upp lite tidigare i tråden:ivveh skrev:Hur funkar dealet om man skulle köra mer än angiven sträcka, mindre restvärde bara antar jag?
danni skrev:Övermil är 16 kr / mil så även om man skulle gå över där gör det inte så mycket.
Tackar! Missade dettaSurfaren skrev:Detta togs upp lite tidigare i tråden:ivveh skrev:Hur funkar dealet om man skulle köra mer än angiven sträcka, mindre restvärde bara antar jag?danni skrev:Övermil är 16 kr / mil så även om man skulle gå över där gör det inte så mycket.
Jo, det underlättar ju onekligen. Genomförde en provkörning idag. Kört har jag ju gjort tidigare, nu var det en koll på att Tesla faktiskt går att köra in i garaget. 2-3 cm tillgodo på vardera sida om speglarna var lite svettigt när man rattar en bil för dryga miljonen, men med skarpa ögon från Fredrik på MoS gick det vägen... Läge att praktisera Summon på riktigt ifall det blir beställning. Och två veckor är ju i alla fall lite mer tid att fundera på än tre dagar ...Zoidberg skrev:Efter du lagt beställningen kan du ändra/avsluta beställningen i två veckor. Så man har ytterligare lite tid att fundera även efter torsdag.
Ett alternativ kan ju vara att trycka på den lilla knappen i förardörren som fäller in/ut sidospeglarna. Men det gäller ju att man kommer ihåg det då också förstås.themax skrev:Kört har jag ju gjort tidigare, nu var det en koll på att Tesla faktiskt går att köra in i garaget. 2-3 cm tillgodo på vardera sida om speglarna var lite svettigt när man rattar en bil för dryga miljonen, men med skarpa ögon från Fredrik på MoS gick det vägen... Läge att praktisera Summon på riktigt ifall det blir beställning. Och två veckor är ju i alla fall lite mer tid att fundera på än tre dagar ...
Det gjorde jag på vägen in, och testade med utfällda speglar på vägen ut. Infällda speglar ger onekligen bättre utrymme, men sämre överblick ...Surfaren skrev:Ett alternativ kan ju vara att trycka på den lilla knappen i förardörren som fäller in/ut sidospeglarna. Men det gäller ju att man kommer ihåg det då också förstås.
Med andra ord låter det som om de lagt det tomma utrymmet i batteriet på toppen, så att säga, dvs att batteriet inte laddas helt fullt. Det är såklart det rimliga att göra, för batteriets hållbarhet och för snabbare snabbladdning. Sen skriver de dock att de trots detta rekommenderar att man bara laddar till 85% till vardags vilket är lite märkligt. Som ägare vet man ju med sig att det är okay att ladda mer än så, men risken är ju att bilen börjar visa varningsrutor om man trip-laddar varje dag.Tesla Motors skrev:WILL CUSTOMERS WHO PURCHASE A 60 KWH BATTERY EXPERIENCE BETTER LONGEVITY IN THEIR BATTERY, EVEN IF THEY CHARGE TO 100% CAPACITY ON A DAILY BASIS, SINCE THERE IS AN ADDITIONAL 15KWH BUFFER THAT IS NOT BEING USED?
New 60 kWh Model S customers will benefit from our 8 year unlimited mile battery warranty, and longevity should be of little concern. In general, battery longevity depends on a variety of factors. For daily driving, we recommend charging up to 85% of total capacity on a 60 kWh Model S. The full range can of course be utilized for longer trips or when needed.
As for the Supercharging question, it is true that the new 60 is much faster at the Supercharger than the old 60. The new 60 will charge to 100% about as fast as the 75 charges to 80%.
Jag fick också denna info idag från Tesla, låter riktigt bra! Men jag håller med om att det är lite märkligt att bara rekommendera att ladda 85% när man egentligen har ett 75kWh batteri. Tål kanske att undersökas lite mer.danni skrev:Det har inkommit lite info från Tesla om laddning av nya 60/60D:
Med andra ord låter det som om de lagt det tomma utrymmet i batteriet på toppen, så att säga, dvs att batteriet inte laddas helt fullt. Det är såklart det rimliga att göra, för batteriets hållbarhet och för snabbare snabbladdning. Sen skriver de dock att de trots detta rekommenderar att man bara laddar till 85% till vardags vilket är lite märkligt. Som ägare vet man ju med sig att det är okay att ladda mer än så, men risken är ju att bilen börjar visa varningsrutor om man trip-laddar varje dag.Tesla Motors skrev:WILL CUSTOMERS WHO PURCHASE A 60 KWH BATTERY EXPERIENCE BETTER LONGEVITY IN THEIR BATTERY, EVEN IF THEY CHARGE TO 100% CAPACITY ON A DAILY BASIS, SINCE THERE IS AN ADDITIONAL 15KWH BUFFER THAT IS NOT BEING USED?
New 60 kWh Model S customers will benefit from our 8 year unlimited mile battery warranty, and longevity should be of little concern. In general, battery longevity depends on a variety of factors. For daily driving, we recommend charging up to 85% of total capacity on a 60 kWh Model S. The full range can of course be utilized for longer trips or when needed.
As for the Supercharging question, it is true that the new 60 is much faster at the Supercharger than the old 60. The new 60 will charge to 100% about as fast as the 75 charges to 80%.
Det var ju jättemärkligt. Hör med Tesla om de kan hjälpa dig att lägga en order manuellt.eric skrev:Men vad är detta för spex... varför kan jag inte välja annan leveranstid om jag använder referral kod?Jag måste ju ha leverans i januari pga nuvarande leasingbil. Utan referral-kod går det fint att välja. Måste vara nån bugg på hemsidan.
Haha, will doSurfaren skrev:Du får hojta till när du kommit ifatt Arachnid-fälgarna Danni, så kanske vi andra kan få några klick på våra rabattlänkar efter det.
Är det bara kontorsnissar som köper Tesla äger ingen en Fluke? En 60 som man alltid kan ladda full utan att den är full räknat i SOC är ju toppen. Men det bygger på att någon mäter så vi vet. Många andra bilar har interface via OBD2 som kan visa denna typ av data, Tesla saknar mig veterligen OBD2. Dock finns väl CAN, men ingen som kopplat in sig för att kunna se lite data? Säger inte Supercharger spänning när den laddar?danni skrev:Det har inkommit lite info från Tesla om laddning av nya 60/60D:
Med andra ord låter det som om de lagt det tomma utrymmet i batteriet på toppen, så att säga, dvs att batteriet inte laddas helt fullt. Det är såklart det rimliga att göra, för batteriets hållbarhet och för snabbare snabbladdning. Sen skriver de dock att de trots detta rekommenderar att man bara laddar till 85% till vardags vilket är lite märkligt. Som ägare vet man ju med sig att det är okay att ladda mer än så, men risken är ju att bilen börjar visa varningsrutor om man trip-laddar varje dag.Tesla Motors skrev:WILL CUSTOMERS WHO PURCHASE A 60 KWH BATTERY EXPERIENCE BETTER LONGEVITY IN THEIR BATTERY, EVEN IF THEY CHARGE TO 100% CAPACITY ON A DAILY BASIS, SINCE THERE IS AN ADDITIONAL 15KWH BUFFER THAT IS NOT BEING USED?
New 60 kWh Model S customers will benefit from our 8 year unlimited mile battery warranty, and longevity should be of little concern. In general, battery longevity depends on a variety of factors. For daily driving, we recommend charging up to 85% of total capacity on a 60 kWh Model S. The full range can of course be utilized for longer trips or when needed.
As for the Supercharging question, it is true that the new 60 is much faster at the Supercharger than the old 60. The new 60 will charge to 100% about as fast as the 75 charges to 80%.
Det kanske inte är så många som fått sina nya MS60 ännu ...18650 skrev:Är det bara kontorsnissar som köper Tesla äger ingen en Fluke? En 60 som man alltid kan ladda full utan att den är full räknat i SOC är ju toppen. Men det bygger på att någon mäter så vi vet. Många andra bilar har interface via OBD2 som kan visa denna typ av data, Tesla saknar mig veterligen OBD2. Dock finns väl CAN, men ingen som kopplat in sig för att kunna se lite data? Säger inte Supercharger spänning när den laddar?danni skrev:Det har inkommit lite info från Tesla om laddning av nya 60/60D:
Med andra ord låter det som om de lagt det tomma utrymmet i batteriet på toppen, så att säga, dvs att batteriet inte laddas helt fullt. Det är såklart det rimliga att göra, för batteriets hållbarhet och för snabbare snabbladdning. Sen skriver de dock att de trots detta rekommenderar att man bara laddar till 85% till vardags vilket är lite märkligt. Som ägare vet man ju med sig att det är okay att ladda mer än så, men risken är ju att bilen börjar visa varningsrutor om man trip-laddar varje dag.Tesla Motors skrev:WILL CUSTOMERS WHO PURCHASE A 60 KWH BATTERY EXPERIENCE BETTER LONGEVITY IN THEIR BATTERY, EVEN IF THEY CHARGE TO 100% CAPACITY ON A DAILY BASIS, SINCE THERE IS AN ADDITIONAL 15KWH BUFFER THAT IS NOT BEING USED?
New 60 kWh Model S customers will benefit from our 8 year unlimited mile battery warranty, and longevity should be of little concern. In general, battery longevity depends on a variety of factors. For daily driving, we recommend charging up to 85% of total capacity on a 60 kWh Model S. The full range can of course be utilized for longer trips or when needed.
As for the Supercharging question, it is true that the new 60 is much faster at the Supercharger than the old 60. The new 60 will charge to 100% about as fast as the 75 charges to 80%.
Det är ju bara onsdag ...gellerstam skrev:Det kanske inte är så många som fått sina nya MS60 ännu ...18650 skrev:Är det bara kontorsnissar som köper Tesla äger ingen en Fluke? En 60 som man alltid kan ladda full utan att den är full räknat i SOC är ju toppen. Men det bygger på att någon mäter så vi vet. Många andra bilar har interface via OBD2 som kan visa denna typ av data, Tesla saknar mig veterligen OBD2. Dock finns väl CAN, men ingen som kopplat in sig för att kunna se lite data? Säger inte Supercharger spänning när den laddar?danni skrev:Det har inkommit lite info från Tesla om laddning av nya 60/60D:
Med andra ord låter det som om de lagt det tomma utrymmet i batteriet på toppen, så att säga, dvs att batteriet inte laddas helt fullt. Det är såklart det rimliga att göra, för batteriets hållbarhet och för snabbare snabbladdning. Sen skriver de dock att de trots detta rekommenderar att man bara laddar till 85% till vardags vilket är lite märkligt. Som ägare vet man ju med sig att det är okay att ladda mer än så, men risken är ju att bilen börjar visa varningsrutor om man trip-laddar varje dag.Tesla Motors skrev:WILL CUSTOMERS WHO PURCHASE A 60 KWH BATTERY EXPERIENCE BETTER LONGEVITY IN THEIR BATTERY, EVEN IF THEY CHARGE TO 100% CAPACITY ON A DAILY BASIS, SINCE THERE IS AN ADDITIONAL 15KWH BUFFER THAT IS NOT BEING USED?
New 60 kWh Model S customers will benefit from our 8 year unlimited mile battery warranty, and longevity should be of little concern. In general, battery longevity depends on a variety of factors. For daily driving, we recommend charging up to 85% of total capacity on a 60 kWh Model S. The full range can of course be utilized for longer trips or when needed.
As for the Supercharging question, it is true that the new 60 is much faster at the Supercharger than the old 60. The new 60 will charge to 100% about as fast as the 75 charges to 80%.
Jag har en Fluke på mitt skrivbord! Även en OBD2 faktiskt.18650 skrev:Är det bara kontorsnissar som köper Tesla äger ingen en Fluke? En 60 som man alltid kan ladda full utan att den är full räknat i SOC är ju toppen. Men det bygger på att någon mäter så vi vet. Många andra bilar har interface via OBD2 som kan visa denna typ av data, Tesla saknar mig veterligen OBD2. Dock finns väl CAN, men ingen som kopplat in sig för att kunna se lite data? Säger inte Supercharger spänning när den laddar?danni skrev:Det har inkommit lite info från Tesla om laddning av nya 60/60D:
Med andra ord låter det som om de lagt det tomma utrymmet i batteriet på toppen, så att säga, dvs att batteriet inte laddas helt fullt. Det är såklart det rimliga att göra, för batteriets hållbarhet och för snabbare snabbladdning. Sen skriver de dock att de trots detta rekommenderar att man bara laddar till 85% till vardags vilket är lite märkligt. Som ägare vet man ju med sig att det är okay att ladda mer än så, men risken är ju att bilen börjar visa varningsrutor om man trip-laddar varje dag.Tesla Motors skrev:WILL CUSTOMERS WHO PURCHASE A 60 KWH BATTERY EXPERIENCE BETTER LONGEVITY IN THEIR BATTERY, EVEN IF THEY CHARGE TO 100% CAPACITY ON A DAILY BASIS, SINCE THERE IS AN ADDITIONAL 15KWH BUFFER THAT IS NOT BEING USED?
New 60 kWh Model S customers will benefit from our 8 year unlimited mile battery warranty, and longevity should be of little concern. In general, battery longevity depends on a variety of factors. For daily driving, we recommend charging up to 85% of total capacity on a 60 kWh Model S. The full range can of course be utilized for longer trips or when needed.
As for the Supercharging question, it is true that the new 60 is much faster at the Supercharger than the old 60. The new 60 will charge to 100% about as fast as the 75 charges to 80%.
OBD-II18650 skrev:Är det bara kontorsnissar som köper Tesla äger ingen en Fluke? En 60 som man alltid kan ladda full utan att den är full räknat i SOC är ju toppen. Men det bygger på att någon mäter så vi vet. Många andra bilar har interface via OBD2 som kan visa denna typ av data, Tesla saknar mig veterligen OBD2. Dock finns väl CAN, men ingen som kopplat in sig för att kunna se lite data? Säger inte Supercharger spänning när den laddar?danni skrev:Det har inkommit lite info från Tesla om laddning av nya 60/60D:
Med andra ord låter det som om de lagt det tomma utrymmet i batteriet på toppen, så att säga, dvs att batteriet inte laddas helt fullt. Det är såklart det rimliga att göra, för batteriets hållbarhet och för snabbare snabbladdning. Sen skriver de dock att de trots detta rekommenderar att man bara laddar till 85% till vardags vilket är lite märkligt. Som ägare vet man ju med sig att det är okay att ladda mer än så, men risken är ju att bilen börjar visa varningsrutor om man trip-laddar varje dag.Tesla Motors skrev:WILL CUSTOMERS WHO PURCHASE A 60 KWH BATTERY EXPERIENCE BETTER LONGEVITY IN THEIR BATTERY, EVEN IF THEY CHARGE TO 100% CAPACITY ON A DAILY BASIS, SINCE THERE IS AN ADDITIONAL 15KWH BUFFER THAT IS NOT BEING USED?
New 60 kWh Model S customers will benefit from our 8 year unlimited mile battery warranty, and longevity should be of little concern. In general, battery longevity depends on a variety of factors. For daily driving, we recommend charging up to 85% of total capacity on a 60 kWh Model S. The full range can of course be utilized for longer trips or when needed.
As for the Supercharging question, it is true that the new 60 is much faster at the Supercharger than the old 60. The new 60 will charge to 100% about as fast as the 75 charges to 80%.
Min läsförståelse är ju dokumenterat dålig, men jag står fast vid att den inte har OBD2gellerstam skrev:ODB-II18650 skrev:Är det bara kontorsnissar som köper Tesla äger ingen en Fluke? En 60 som man alltid kan ladda full utan att den är full räknat i SOC är ju toppen. Men det bygger på att någon mäter så vi vet. Många andra bilar har interface via OBD2 som kan visa denna typ av data, Tesla saknar mig veterligen OBD2. Dock finns väl CAN, men ingen som kopplat in sig för att kunna se lite data? Säger inte Supercharger spänning när den laddar?danni skrev:Det har inkommit lite info från Tesla om laddning av nya 60/60D:
Med andra ord låter det som om de lagt det tomma utrymmet i batteriet på toppen, så att säga, dvs att batteriet inte laddas helt fullt. Det är såklart det rimliga att göra, för batteriets hållbarhet och för snabbare snabbladdning. Sen skriver de dock att de trots detta rekommenderar att man bara laddar till 85% till vardags vilket är lite märkligt. Som ägare vet man ju med sig att det är okay att ladda mer än så, men risken är ju att bilen börjar visa varningsrutor om man trip-laddar varje dag.Tesla Motors skrev:WILL CUSTOMERS WHO PURCHASE A 60 KWH BATTERY EXPERIENCE BETTER LONGEVITY IN THEIR BATTERY, EVEN IF THEY CHARGE TO 100% CAPACITY ON A DAILY BASIS, SINCE THERE IS AN ADDITIONAL 15KWH BUFFER THAT IS NOT BEING USED?
New 60 kWh Model S customers will benefit from our 8 year unlimited mile battery warranty, and longevity should be of little concern. In general, battery longevity depends on a variety of factors. For daily driving, we recommend charging up to 85% of total capacity on a 60 kWh Model S. The full range can of course be utilized for longer trips or when needed.
As for the Supercharging question, it is true that the new 60 is much faster at the Supercharger than the old 60. The new 60 will charge to 100% about as fast as the 75 charges to 80%.
Läs mer här:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... tor.21972/
Finns och sitter ovanför fotstödet.
Hade lite otur när jag skrev...18650 skrev:Min läsförståelse är ju dokumenterat dålig, men jag står fast vid att den inte har OBD2gellerstam skrev:ODB-II18650 skrev:Är det bara kontorsnissar som köper Tesla äger ingen en Fluke? En 60 som man alltid kan ladda full utan att den är full räknat i SOC är ju toppen. Men det bygger på att någon mäter så vi vet. Många andra bilar har interface via OBD2 som kan visa denna typ av data, Tesla saknar mig veterligen OBD2. Dock finns väl CAN, men ingen som kopplat in sig för att kunna se lite data? Säger inte Supercharger spänning när den laddar?danni skrev:Det har inkommit lite info från Tesla om laddning av nya 60/60D:
Med andra ord låter det som om de lagt det tomma utrymmet i batteriet på toppen, så att säga, dvs att batteriet inte laddas helt fullt. Det är såklart det rimliga att göra, för batteriets hållbarhet och för snabbare snabbladdning. Sen skriver de dock att de trots detta rekommenderar att man bara laddar till 85% till vardags vilket är lite märkligt. Som ägare vet man ju med sig att det är okay att ladda mer än så, men risken är ju att bilen börjar visa varningsrutor om man trip-laddar varje dag.Tesla Motors skrev:WILL CUSTOMERS WHO PURCHASE A 60 KWH BATTERY EXPERIENCE BETTER LONGEVITY IN THEIR BATTERY, EVEN IF THEY CHARGE TO 100% CAPACITY ON A DAILY BASIS, SINCE THERE IS AN ADDITIONAL 15KWH BUFFER THAT IS NOT BEING USED?
New 60 kWh Model S customers will benefit from our 8 year unlimited mile battery warranty, and longevity should be of little concern. In general, battery longevity depends on a variety of factors. For daily driving, we recommend charging up to 85% of total capacity on a 60 kWh Model S. The full range can of course be utilized for longer trips or when needed.
As for the Supercharging question, it is true that the new 60 is much faster at the Supercharger than the old 60. The new 60 will charge to 100% about as fast as the 75 charges to 80%.
Läs mer här:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... tor.21972/
Finns och sitter ovanför fotstödet.
Vad är då skillnaden mot en 75a? Eller är en 75a egentligen en 79a? Är då skillnaden mot en 85 bara marginal?Gustafsson skrev:Det finns några på det norska forumet som analyserAt can-data. De har bl.a kommit fram till att 70D egentligen är 74D
/70?D
Ja precis. Dem har inte OBD2, inte ens de som råkar ha kontakten.gellerstam skrev:
Står även att den inte ger några data.
Det har ju länge diskuterats hur stort 70 batteriet egentligen är, och jag ser inte saken som klarlagd ännu. Jag kan inte bedöma hur tillförlitliga de norska mätningarna är. 75:an verkar ändå ha bättre räckvidd så det är säkert en tydlig skillnad i batterikapacitet mellan 70 o 75.HelectriC skrev:Vad är då skillnaden mot en 75a? Eller är en 75a egentligen en 79a? Är då skillnaden mot en 85 bara marginal?Gustafsson skrev:Det finns några på det norska forumet som analyserAt can-data. De har bl.a kommit fram till att 70D egentligen är 74D
/70?D
Sen är det viktigt att inte blanda ihop alla modeller nu heller.Gustafsson skrev:Det har ju länge diskuterats hur stort 70 batteriet egentligen är, och jag ser inte saken som klarlagd ännu. Jag kan inte bedöma hur tillförlitliga de norska mätningarna är. 75:an verkar ändå ha bättre räckvidd så det är säkert en tydlig skillnad i batterikapacitet mellan 70 o 75.HelectriC skrev:Vad är då skillnaden mot en 75a? Eller är en 75a egentligen en 79a? Är då skillnaden mot en 85 bara marginal?Gustafsson skrev:Det finns några på det norska forumet som analyserAt can-data. De har bl.a kommit fram till att 70D egentligen är 74D
/70?D