Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D

Inlägg av danni »

När vi var på invigningen av den nya butiken i Göteborg igår fick vi lite intressant information av säljarna där, som vi inte kände till, gällande extremt bra restvärdesgaranti om man köper en 60 eller 60D på fem år. Nu har jag med hjälp av zoidberg luskat vidare lite och fått mer information om det här. Det visar sig att de sen någon gång i början/mitten av juni och fram till slutet av juni kör ett försök med det här erbjudandet, för att se hur väl det funkar, och tanken är väl att få in fler privatkunder som annars inte hade haft råd med en Model S, tänker jag mig. Erbjudandet är i alla fall ruggigt bra. Tanken är alltså att man köper en Model S 60/60D med finansiering på fem år via Tesla, och får följande restvärdesgarantier beroende på miltal:

1500 mil/år: 46%
2000 mil/år: 43%
3000 mil/år: 39%

Efter fem år! Helt galet. Det innebär att om man köper en avskalad S60 för 750k med 20% kontant så hamnar månadskostnaden på ca 5500 kr, och lägger man på lite utrustning så man hamnar på 850k så blir månadskostnaden ca 6200 kr. Det här är också utan att räkna med supermiljöbilspremien på 40 000 kr som man får strax efter köpet.

Att de kan ge så mycket betalt beror nog dels på att de måste nå ett annat marknadssegment bättre, men också på att de kan uppgradera bilarna till 75D innan de säljer dem vidare och på så sätt få upp priset de sen får in när de säljer dem.

Från vad vi hört så gäller det här dock bara juni ut, så det gäller att skynda fynda om ni är sugna på att nappa. Och såklart att inte glömma att använda min länk så ni får 8000 kr i rabatt: http://--- ;)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D

Inlägg av leiflodde »

Bör väl vara en plan att kränga Model S i väntan på Modell 3 annars är väl risken att många väntar och S produktionen avstannar och då rullar inte kapitalet in eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

leiflodde skrev:
Bör väl vara en plan att kränga Model S i väntan på Modell 3 annars är väl risken att många väntar och S produktionen avstannar och då rullar inte kapitalet in eller tänker jag fel?
Japp, det känns så. Det behövs ett budgetalternativ nu av många anledningar.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Snällt att nämna Zoidberg i inlägget, men han glömdes snabbt bort när det var dags att lobba rabattlänk ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Jag har medvetet hjälpt Danni med denna info.
Jag kunde ha lagt ut liknande info själv men tycker att danni förtjänar att få referrals. Jag står över denna gången.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare

Inlägg av eric »

danni skrev:
Från vad vi hört så gäller det här dock bara juni ut, så det gäller att skynda fynda om ni är sugna på att nappa. Och såklart att inte glömma att använda min länk så ni får 8000 kr i rabatt: http://--- ;)
Gäller det bara juni ut? Men va f... :shock: Då måste jag ju beställa typ nu. Trodde jag hade till 15 juli på mig i alla fall med tanke på 8000kr-rabatten.

Dags att räta ur dom sista frågetecknen och komma till skott.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Beställningen måste in nu i Juni med 17000 i reservationsavgift.
Därefter har man ju 2 veckor ångerrätt om man skulle behöva avbryta.
Model X75D & Model S75D
Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare

Inlägg av alset srotom »

Bra info!

Hur funkar det om man vill byta tidigare än 5 år?
Och är det ok att åka till Norge och köpa till AP utan att det påverkar något på månadskostnaden? Eller får man inte göra några egna förändringar på bilens alls?
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Användarvisningsbild
TeslaFool
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaFool »

Det är alltså helt ok att pka till Oslo och sätta igång AP? Har för mig att jag såg en siffra på 24.000kr, stämmer den och är det i NOK eller SEK?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ägare Model S70D - MC Red - Köpa ny Tesla? Använd http://--- för 8000kr i rabatt!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Är detta alltså privatleasing?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

eric skrev:
danni skrev:
Gäller det bara juni ut? Men va f... :shock: Då måste jag ju beställa typ nu. Trodde jag hade till 15 juli på mig i alla fall med tanke på 8000kr-rabatten.

Dags att räta ur dom sista frågetecknen och komma till skott.
Den "vanliga" restvärdesgarantin på 50% efter 36 månader gäller fortsatt. Men just det här erbjudandet är bara i juni.
alset srotom skrev:
Bra info!

Hur funkar det om man vill byta tidigare än 5 år?
Och är det ok att åka till Norge och köpa till AP utan att det påverkar något på månadskostnaden? Eller får man inte göra några egna förändringar på bilens alls?
Restvärdesgarantin är helt frivillig. Det är bara en option på att sälja tillbaks bilen till Tesla efter en viss tid. Du äger bilen och du får sälja den när du vill till vem du vill, före eller efter fem år.

Jag kan inte tänka mig att det påverkar om man aktiverar autopiloten i Norge. Men värt att tänka på är att om man aktiverar autopiloten i efterhand, oavsett var man gör det, så höjs inte beloppet i restvärdesgarantin. Det är baserat på bilens initiala pris.
Jerker skrev:
Nej, du äger bilen själv.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

danni skrev:
Jerker skrev:
Nej, du äger bilen själv.
Aha, så Tesla förbinder sig alltså att köpa tillbaka bilen till dessa restvärden!
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Detta är inte privatleasing.
Men det är snubblande nära.

Jag kan inte tänka mig att en uppdatering till AP skulle bryta avtalet. Men för säkerhets skull maila till Gothenburg_Sales@teslamotors.com

Tänk dig själv om du säljer en bil till din kompis och du lovar köpa tillbaka den om 5 år. Nog vill man att kompisen tar hand om bilen väl. Så tesla ställer nog krav på att man följer rekommenderat servicepeogram samt använder originaldelar m.m.

Men för att få svart på vitt bör man maila frågor till Tesla.
Model X75D & Model S75D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Samma villkor som alltid lär gälla: följ rekommenderad service och håll bilen i okay skick.

På ett sätt är det lite som leasing fast med mycket mer frihet. Rätt fiffigt.
Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare

Inlägg av alset srotom »

Ta med dig en hink nu danni, för det kommer säkert regna in refferals.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

alset srotom skrev:
Ta med dig en hink nu danni, för det kommer säkert regna in refferals.
Haha, man kan ju alltid hoppas - Arachnid-fälgarna skulle sitta riktigt fint på gamla Bettan :)
Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare

Inlägg av alset srotom »

danni skrev:
Samma villkor som alltid lär gälla: följ rekommenderad service och håll bilen i okay skick.

Med andra ord krav på service minst varje år?
För garantins skull är det väl inget krav på service..
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

alset srotom skrev:
danni skrev:

Med andra ord krav på service minst varje år?
För garantins skull är det väl inget krav på service..
Precis. För nybilsgarantin, drivlinegarantin etc måste du inte serva. Men för just restvärdesgarantin måste du följa rekommenderad service dvs 2000 mil eller ett år mellan service. Man kan ju förköpa serviceplaner: https://www.teslamotors.com/sv_SE/support/service-plans
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Finns det en länk till erbjudandet? Eller är det något man måste fråga sig fram till.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

I Norge får man tydligen 35 000 kr i rabatt om man frågar en säljare. Så med referrallink har man plötsligt 43 papp billigare bil :D gäller dock ej MS 60/60D och MX. Ska tydligen bero på att dom säljer sämre nu när dollarn är så dyr. Men det är ju verkligen nåt nytt eftersom dom aldrig gett rabatter tidigare.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

TeslaFool skrev:
Det är alltså helt ok att pka till Oslo och sätta igång AP? Har för mig att jag såg en siffra på 24.000kr, stämmer den och är det i NOK eller SEK?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Priserna har dessvärre gått upp på AP i Norge.
Inte värt besväret längre.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

Gillar verkligen min I3a, men det är sånt här som gör att jag ändå undrar om jag satsade på rätt bil. Och det får mig definitivt att fundera på om det är värt att vänta på M3. Helt rätt av Tesla att få folk att tänka månadskostnad istf inköpspris. Redan basbilens inköpspris på 750' får många att rygga tillbaka. Men om man tänker sig att man ska finansiera 750'*(1-0,39)=457' -40'(supermiljöbilspremie) -8'(referralrabatt) så blir det "bara" 409', eller 6825kr/mån om man kör 3000 mil/år. Fortfarande en respektabel summa, men räknar vi sedan med bränslebesparing om 8kr/mil kan man dra bort 2000kr/mån vid en jämförelse med ICE-bil. Summa summarum 4825kr/mån, inte helt omöjligt att räkna hem för många människor. Klart man får räkna med en viss kapitalkostnad, men i dessa lågräntetider må det väl vara hänt. Och visst är det väl värt några kronor att slippa åka runt i någon fantasilös tyskdiesel. Att 2016 betala hundratusentals kronor för en ICE-bil är väl kapitalförstöring om något, nu när det finns vettiga alternativ.

Gillar dessutom att restvärdet garanteras även på extrautrustning. Att lägga till extra godis svider så klart mindre om man får något för det när det är dags att lämna tillbaka bilen.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Finns det en länk till erbjudandet? Eller är det något man måste fråga sig fram till.
Nej, jag har inte hittat nåt sånt. Maila adressen som zoidberg postade ovan så kan du nog få mer detaljer och bekräftelse. All info jag och han fått har kommit face to face eller via mail.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

En till detalj, förresten. Restvärdesgarantin för 60, 60D och 90D på 36 månader är 54% juni ut, kan vara bra att veta.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

danni skrev:
När vi var på invigningen av den nya butiken i Göteborg igår fick vi lite intressant information av säljarna där, som vi inte kände till, gällande extremt bra restvärdesgaranti om man köper en 60 eller 60D på fem år. Nu har jag med hjälp av zoidberg luskat vidare lite och fått mer information om det här. Det visar sig att de sen någon gång i början/mitten av juni och fram till slutet av juni kör ett försök med det här erbjudandet, för att se hur väl det funkar, och tanken är väl att få in fler privatkunder som annars inte hade haft råd med en Model S, tänker jag mig. Erbjudandet är i alla fall ruggigt bra.
Det är onekligen ett riktigt bra och helt unikt erbjudande i bilvärlden. Vad kommer en tysk premium ICE för 750k vara värd om 5 år? :lol:

Men det måste ses som ett totalt misslyckande från Teslas sida, att inte ens de mest inbitna sektmedlemmarna kände till detta erbjudande. Istället råkar någon snubblar över det på ett event som inte har med saken att göra, när det bara är några dagar kvar av kampanjen. Hur förväntar de sig då att erbjudandet ska slå väl ut? Det är ju i mångt och mycket vi Teslaåkare som värvar nya kunder åt företaget, när vi stolt visar upp och pratar oss varma för våra bilar, för släkt och vänner och andra intresserade.

Det finns inte en stavelse om detta erbjudande på deras hemsida vad jag kan se. Det borde komma upp så fort man kommer in på sidan, om det nu pågår en kampanj. :evil:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Skriv svar