Masterplan part 2

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Svenssons »

dstr skrev:
akeller skrev:
Ursäkta en oskuld, men varför är det så viktigt med självstängande laddlucka? Ni står ju ändå där och drar ur kontakten?

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Just laddluckan har blivit en rolig detalj att klanka på, eftersom dom inte kan lösa det med en mjukvaruuppdatering (även om vi under en tid lovades det från Tesla). Den sammanfattar liksom nedanstående punkterna.

Upprinnelsen är att Tesla visade upp en bil med Autopilot, som anpassade farten efter skyltarna. Summon med synk mot kalender skulle bara vara månader bort. Likaså åka bort och parkera sig själv. Vi var många som nappade på det.

När jag fick leverans av min bil så saknades:

Summon
Adaptiv farthållare
Parkeringsassistans
Autopilot
Självstängande laddlucka (ALLA D-modeller skulle få det)
Prestandan (skulle matcha Mclaren F1, men när det synades så kom Tesla med efterkonstruktionen att just p85d mättes med rullande start...). 701hk skulle bilen ha... vad påstår dom nu? 460?

Det tog månader innan vi ens fick adaptiva farthållaren. Hela tiden med löften om att det kommer i nästa uppdatering.

I höst har det gått två år...

Vi är en bunt som fortfarande väntar på slutleverans av det som lovats - och som vi betalat för. Tesla lurade på oss grisen i säcken. Bedrägeri blir väl rubriceringen?
Är det så att du har lovat någon att din bil har dessa saker? Jag har kommenterat de flesta om inte alla dessa saker och kommer inte gå närmare in på dessa nu. Dina poster känns tyvärr bara mer och mer gnälliga på vad jag tycker verkar vara missförstånd och kommunikationsbrister, inte faktabaserade.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Masterplan part 2

Inlägg av e5m1r »

Laddluckan är kombination av dåliga översättningar samt att vissa instruktions videos är gjorda på USA bilar
Det kan även vara så att de interna utbildningar av personal är / var de samma som i USA och fel information förmedlades även i butikerna
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7998
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Masterplan part 2

Inlägg av TiborBlomhall »

Aaanyway, back to the topic:

Kan Teslas buss kanske komma likna den här?
Bild

http://teslaclubsweden.se/ligier-ez10/
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7998
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Masterplan part 2

Inlägg av TiborBlomhall »

Och om solpanelerna har jag en craaaazy idé... men vad det är får ni läsa på nyhetssidan i morgon :mrgreen:
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Surfaren »

akeller skrev:
Men så ser jag ju alltid framför mig att det finns ligister bakom varje hörn som vill repa eller slå sönder min bil med påkar. :?
Eller med järnrör, för utlandsreggade Teslor? ;)

Är jag ensam som tänker en förlängd Model X (med vanliga dörrar) med typ 12 säten, som deras framtida buss?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Feddan »

Nu är den ute:
http://tesla.com/blog/master-plan-part-deux

So, in short, Master Plan, Part Deux is:

Create stunning solar roofs with seamlessly integrated battery storage
Expand the electric vehicle product line to address all major segments
Develop a self-driving capability that is 10X safer than manual via massive fleet learning
Enable your car to make money for you when you aren't using it
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Masterplan part 2

Inlägg av e5m1r »

För en gångs skull så jobbar även andra på självkörande bussar
http://mashable.com/2016/07/18/mercedes ... __e4R.eqqJ
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Masterplan part 2

Inlägg av 12man »

Surfaren skrev:
Är jag ensam som tänker en förlängd Model X (med vanliga dörrar) med typ 12 säten, som deras framtida buss?
elon skrev vw combi bus, folkabussen
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Feddan »

Intressanta nyheter:

"With the Model 3, a future compact SUV and a new kind of pickup truck, we plan to address most of the consumer market."

"In addition to consumer vehicles, there are two other types of electric vehicle needed: heavy-duty trucks and high passenger-density urban transport. Both are in the early stages of development at Tesla and should be ready for unveiling next year. We believe the Tesla Semi will deliver a substantial reduction in the cost of cargo transport, while increasing safety and making it really fun to operate."
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Masterplan part 2

Inlägg av vigge50 »

Blir riktigt spännande att följa Tesla de kommande åren, att både buss och lastbil ska visas upp nästa år låter riktigt spännande :D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11239
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Jerker »

Ny Teknik har faktiskt uppmärksammat detta:

http://www.nyteknik.se/fordon/teslas-fr ... ak-6591272

Inte med nån analys utan bara som rubrik och hänvisning till en utländsk nätpubikation.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Surfaren »

12man skrev:
Surfaren skrev:
Är jag ensam som tänker en förlängd Model X (med vanliga dörrar) med typ 12 säten, som deras framtida buss?
elon skrev vw combi bus, folkabussen
Ja, men jag tänkte ju en något modernare look med Tesla-utseende. Men visst, folkabussen var ju ganska platt där fram och det kanske är det dom tänkt sig.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
wing
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 apr 2016 19:10

Re: Masterplan part 2

Inlägg av wing »

Jerker skrev:
Ragnarferdinand skrev:
Så det verkar som "vi" har många rätt. Solenergi, Fler modeller. Autonoma bilar 10x säkrare än manuell körning. Plus en vi inte såg komma: tjäna pengar på bilen när man inte använder den!

Tror jag ser mest fram emot den sista. Inte för pengarna utan vad det medför. Färre bilar i städer och därmed snabbare transporter i städerna.

https://www.tesla.com/blog

Skickat från min iPad med Tapatalk
Samtidigt som det är en lockande tanke med att sälja biltid för att då spara in kostnaderna för bilägandet så undrar jag hur många som kommer att göra så. Det kommer ju att kräva ökat underhåll. Och hur vet man att de som hyr bilen inte skitar ner vårdslöst? Slitaget på bilens inredning måste ju öka dramatiskt. Man måste antagligen ha en annan och dyrare försäkring som täcker sådant. Och vill man verkligen lägga sin dyrgrip i händerna på andra, helt främmande människor?

Men jag kanske bara är gammalmodig i mitt tänkande?
Varje gång man ska parkerar bilen någonstans får man ju välja mellan om man ska betala för parkeringsplats eller släppa bilen så den kan tjäna pengar. Tror det blir väldigt lockande att trycka på "tjäna pengar" knappen istället för att pröjsa. Funkar det bra kommer man säker att fortsätta trycka.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Ny Teknik har faktiskt uppmärksammat detta:

http://www.nyteknik.se/fordon/teslas-fr ... ak-6591272

Inte med nån analys utan bara som rubrik och hänvisning till en utländsk nätpubikation.
Trotts att den är rätt kort så är det ändå fel i den... Solcellstaken huvudsyfte är ju inte att underlätta laddning av elfordon. De är till för att minska beroendet av fossila energikällor som vi på ett eller annat sätt kommer att sluta använda som energikällor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Masterplan part 2

Inlägg av LarsL »

Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1902
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Masterplan part 2

Inlägg av bjelkeman »

LarsL skrev:
Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Jag ser det mer som att jag inte behöver en bil utan kan skräpa ner någon annans bil medan de är på jobbet. ;)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11239
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Ny Teknik har faktiskt uppmärksammat detta:

http://www.nyteknik.se/fordon/teslas-fr ... ak-6591272

Inte med nån analys utan bara som rubrik och hänvisning till en utländsk nätpubikation.
Trotts att den är rätt kort så är det ändå fel i den... Solcellstaken huvudsyfte är ju inte att underlätta laddning av elfordon. De är till för att minska beroendet av fossila energikällor som vi på ett eller annat sätt kommer att sluta använda som energikällor.
Jo, jag noterade det också... :?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Masterplan part 2

Inlägg av LarsL »

bjelkeman skrev:
LarsL skrev:
Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Jag ser det mer som att jag inte behöver en bil utan kan skräpa ner någon annans bil medan de är på jobbet. ;)
Jo, den delen förstår jag att någon vill utnyttja...

Jag tror på Jerkers idé om att man låter sin gamla bil åka runt och tjäna pengar åt mig istället för att den skrotas eller säljs. Min egna bil kommer jag så klart inte låta någon sitta och fisa i.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Där har du en kanonfin affärsmöjlighet - starta en global städfirma som specialiserar sig på att städa autonoma fordon.
När bilen jobbat färdigt för dagen och är på väg tillbaka för att hämta upp dig, svänger den först automatiskt förbi städfirman som städar bilen så att den blir finare invändigt än vad den var när den åkte iväg. Betalningen sker automatiskt med en del av de pengar som du tjänat på att bilen kör taxitjänst.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7998
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Masterplan part 2

Inlägg av TiborBlomhall »

Herr X skrev:
LarsL skrev:
Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Där har du en kanonfin affärsmöjlighet - starta en global städfirma som specialiserar sig på att städa autonoma fordon.
När bilen jobbat färdigt för dagen och är på väg tillbaka för att hämta upp dig, svänger den först automatiskt förbi städfirman som städar bilen så att den blir finare invändigt än vad den var när den åkte iväg. Betalningen sker automatiskt med en del av de pengar som du tjänat på att bilen kör taxitjänst.
Så ska det låta!

Där andra bara ser problem - ser vissa nya affärsmöjligheter! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Stefan »

Feddan skrev:
Intressanta nyheter:

"With the Model 3, a future compact SUV and a new kind of pickup truck, we plan to address most of the consumer market."

"In addition to consumer vehicles, there are two other types of electric vehicle needed: heavy-duty trucks and high passenger-density urban transport. Both are in the early stages of development at Tesla and should be ready for unveiling next year. We believe the Tesla Semi will deliver a substantial reduction in the cost of cargo transport, while increasing safety and making it really fun to operate."
De vill konkurera med BYD, tror jag... Kanske om några år så har vi bara har tillverkare av bli/lastbilar i Kina och USA.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Masterplan part 2

Inlägg av LarsL »

Herr X skrev:
LarsL skrev:
Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Där har du en kanonfin affärsmöjlighet - starta en global städfirma som specialiserar sig på att städa autonoma fordon.
När bilen jobbat färdigt för dagen och är på väg tillbaka för att hämta upp dig, svänger den först automatiskt förbi städfirman som städar bilen så att den blir finare invändigt än vad den var när den åkte iväg. Betalningen sker automatiskt med en del av de pengar som du tjänat på att bilen kör taxitjänst.
Lysande, så de stackars kronor bilen kört ihop ska gå till tvättfirman... Vad var poängen för mig i detta? Häftigt att ha en bil som kört många mil?
Tror nog Tesla får ha många egna bila som sköter transporter, för ingen som betalt sin bil med egna pengar kommer släppa den till något sånt här.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Daoops »

LarsL skrev:
Herr X skrev:
LarsL skrev:
Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Där har du en kanonfin affärsmöjlighet - starta en global städfirma som specialiserar sig på att städa autonoma fordon.
När bilen jobbat färdigt för dagen och är på väg tillbaka för att hämta upp dig, svänger den först automatiskt förbi städfirman som städar bilen så att den blir finare invändigt än vad den var när den åkte iväg. Betalningen sker automatiskt med en del av de pengar som du tjänat på att bilen kör taxitjänst.
Lysande, så de stackars kronor bilen kört ihop ska gå till tvättfirman... Vad var poängen för mig i detta? Häftigt att ha en bil som kört många mil?
Tror nog Tesla får ha många egna bila som sköter transporter, för ingen som betalt sin bil med egna pengar kommer släppa den till något sånt här.
Tror det är en mental sak. Många köper hus i spanien som man finansierar genom att hyra ut. Har man med det i kalkylen när man skaffar bilen blir det en annan ägandesyn. Tror jag, vi får se. Taxibolagen kommer ju att gå bananer igen såklart.
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Masterplan part 2

Inlägg av Mickep »

Skulle ha svårt att släppa en bil som betalt för med egna pengar till helt främmande personer, det är skillnad om man är en grupp som har gått samman och köpt en bil för lokal trafik, eftersom de känner man och dessa har ett egenintresse att hålla bilen i gott skick. (eftersom de flesta bara utnyttjar den 10% av tiden så gör det inget om någon annan som man känner som också äger den utnyttjar den).(givetvis om man gör klar att det är behovet som det skall fylla så ingen får för sig att dra iväg på 4 veckors bilsemester) om man skulle ha självgående bilar i en flotta som uber, så visst skulle man kunna betala för det, men det måste isåfall vara mycket billigare än taxi, annars kan man lika gärna utnyttja de nämnda.
Som bilpool, där skulle den fungera utmärkt, som taxi (det finns väldigt mycket frågor som måste få svar där, praktiska, juridiska och ekonomiska) är jag inte lika övertygad.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9405
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Masterplan part 2

Inlägg av bylund »

Frågan är lite vad som fördelen blir att äga i det här läget. Man får ligga ute med kapital, som man då får en viss avkastning på. Men annars, om man är ok med att dela på bilar, kan man ju lika gärna bli den som hyr en bil och slipper huvudvärken med tvätt och slitage. Jag tror att det är företag som kommer att investera i bilar för uthyrning i större grad en privatpersoner, då det är rätt troligt att om man har attityden att man vill äga så vill man nog ändå inte dela på den. Men att möjligheten kommer finnas är coolt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar