Sida 6 av 9
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 09:31
av Svenssons
dstr skrev:akeller skrev:Ursäkta en oskuld, men varför är det så viktigt med självstängande laddlucka? Ni står ju ändå där och drar ur kontakten?
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Just laddluckan har blivit en rolig detalj att klanka på, eftersom dom inte kan lösa det med en mjukvaruuppdatering (även om vi under en tid lovades det från Tesla). Den sammanfattar liksom nedanstående punkterna.
Upprinnelsen är att Tesla visade upp en bil med Autopilot, som anpassade farten efter skyltarna. Summon med synk mot kalender skulle bara vara månader bort. Likaså åka bort och parkera sig själv. Vi var många som nappade på det.
När jag fick leverans av min bil så saknades:
Summon
Adaptiv farthållare
Parkeringsassistans
Autopilot
Självstängande laddlucka (ALLA D-modeller skulle få det)
Prestandan (skulle matcha Mclaren F1, men när det synades så kom Tesla med efterkonstruktionen att just p85d mättes med rullande start...). 701hk skulle bilen ha... vad påstår dom nu? 460?
Det tog månader innan vi ens fick adaptiva farthållaren. Hela tiden med löften om att det kommer i nästa uppdatering.
I höst har det gått två år...
Vi är en bunt som fortfarande väntar på slutleverans av det som lovats - och som vi betalat för. Tesla lurade på oss grisen i säcken. Bedrägeri blir väl rubriceringen?
Är det så att du har lovat någon att din bil har dessa saker? Jag har kommenterat de flesta om inte alla dessa saker och kommer inte gå närmare in på dessa nu. Dina poster känns tyvärr bara mer och mer gnälliga på vad jag tycker verkar vara missförstånd och kommunikationsbrister, inte faktabaserade.
Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 09:34
av e5m1r
Laddluckan är kombination av dåliga översättningar samt att vissa instruktions videos är gjorda på USA bilar
Det kan även vara så att de interna utbildningar av personal är / var de samma som i USA och fel information förmedlades även i butikerna
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 09:35
av TiborBlomhall
Aaanyway, back to the topic:
Kan Teslas buss kanske komma likna den här?
http://teslaclubsweden.se/ligier-ez10/
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 09:36
av TiborBlomhall
Och om solpanelerna har jag en craaaazy idé... men vad det är får ni läsa på nyhetssidan i morgon

Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 09:40
av Surfaren
akeller skrev:Men så ser jag ju alltid framför mig att det finns ligister bakom varje hörn som vill repa eller slå sönder min bil med påkar.

Eller med järnrör, för utlandsreggade Teslor?
Är jag ensam som tänker en förlängd Model X (med vanliga dörrar) med typ 12 säten, som deras framtida buss?
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 09:53
av Feddan
Nu är den ute:
http://tesla.com/blog/master-plan-part-deux
So, in short, Master Plan, Part Deux is:
Create stunning solar roofs with seamlessly integrated battery storage
Expand the electric vehicle product line to address all major segments
Develop a self-driving capability that is 10X safer than manual via massive fleet learning
Enable your car to make money for you when you aren't using it
Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 09:55
av e5m1r
För en gångs skull så jobbar även andra på självkörande bussar
http://mashable.com/2016/07/18/mercedes ... __e4R.eqqJ
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 09:57
av 12man
Surfaren skrev:Är jag ensam som tänker en förlängd Model X (med vanliga dörrar) med typ 12 säten, som deras framtida buss?
elon skrev vw combi bus, folkabussen
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 09:59
av Feddan
Intressanta nyheter:
"With the Model 3, a future compact SUV and a new kind of pickup truck, we plan to address most of the consumer market."
"In addition to consumer vehicles, there are two other types of electric vehicle needed: heavy-duty trucks and high passenger-density urban transport. Both are in the early stages of development at Tesla and should be ready for unveiling next year. We believe the Tesla Semi will deliver a substantial reduction in the cost of cargo transport, while increasing safety and making it really fun to operate."
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 10:02
av vigge50
Blir riktigt spännande att följa Tesla de kommande åren, att både buss och lastbil ska visas upp nästa år låter riktigt spännande

Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 10:03
av Jerker
Ny Teknik har faktiskt uppmärksammat detta:
http://www.nyteknik.se/fordon/teslas-fr ... ak-6591272
Inte med nån analys utan bara som rubrik och hänvisning till en utländsk nätpubikation.
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 10:10
av Surfaren
12man skrev:Surfaren skrev:Är jag ensam som tänker en förlängd Model X (med vanliga dörrar) med typ 12 säten, som deras framtida buss?
elon skrev vw combi bus, folkabussen
Ja, men jag tänkte ju en något modernare look med Tesla-utseende. Men visst, folkabussen var ju ganska platt där fram och det kanske är det dom tänkt sig.
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 10:16
av wing
Jerker skrev:Ragnarferdinand skrev:Så det verkar som "vi" har många rätt. Solenergi, Fler modeller. Autonoma bilar 10x säkrare än manuell körning. Plus en vi inte såg komma: tjäna pengar på bilen när man inte använder den!
Tror jag ser mest fram emot den sista. Inte för pengarna utan vad det medför. Färre bilar i städer och därmed snabbare transporter i städerna.
https://www.tesla.com/blog
Skickat från min iPad med Tapatalk
Samtidigt som det är en lockande tanke med att sälja biltid för att då spara in kostnaderna för bilägandet så undrar jag hur många som kommer att göra så. Det kommer ju att kräva ökat underhåll. Och hur vet man att de som hyr bilen inte skitar ner vårdslöst? Slitaget på bilens inredning måste ju öka dramatiskt. Man måste antagligen ha en annan och dyrare försäkring som täcker sådant. Och vill man verkligen lägga sin dyrgrip i händerna på andra, helt främmande människor?
Men jag kanske bara är gammalmodig i mitt tänkande?
Varje gång man ska parkerar bilen någonstans får man ju välja mellan om man ska betala för parkeringsplats eller släppa bilen så den kan tjäna pengar. Tror det blir väldigt lockande att trycka på "tjäna pengar" knappen istället för att pröjsa. Funkar det bra kommer man säker att fortsätta trycka.
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 10:18
av Svenssons
Trotts att den är rätt kort så är det ändå fel i den... Solcellstaken huvudsyfte är ju inte att underlätta laddning av elfordon. De är till för att minska beroendet av fossila energikällor som vi på ett eller annat sätt kommer att sluta använda som energikällor.
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 10:18
av LarsL
Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 10:21
av bjelkeman
LarsL skrev:Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Jag ser det mer som att jag inte behöver en bil utan kan skräpa ner någon annans bil medan de är på jobbet.

Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 10:23
av Jerker
Svenssons skrev:
Trotts att den är rätt kort så är det ändå fel i den... Solcellstaken huvudsyfte är ju inte att underlätta laddning av elfordon. De är till för att minska beroendet av fossila energikällor som vi på ett eller annat sätt kommer att sluta använda som energikällor.
Jo, jag noterade det också...

Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 10:29
av LarsL
bjelkeman skrev:LarsL skrev:Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Jag ser det mer som att jag inte behöver en bil utan kan skräpa ner någon annans bil medan de är på jobbet.

Jo, den delen förstår jag att någon vill utnyttja...
Jag tror på Jerkers idé om att man låter sin gamla bil åka runt och tjäna pengar åt mig istället för att den skrotas eller säljs. Min egna bil kommer jag så klart inte låta någon sitta och fisa i.
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 10:34
av Herr X
LarsL skrev:Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Där har du en kanonfin affärsmöjlighet - starta en global städfirma som specialiserar sig på att städa autonoma fordon.
När bilen jobbat färdigt för dagen och är på väg tillbaka för att hämta upp dig, svänger den först automatiskt förbi städfirman som städar bilen så att den blir finare invändigt än vad den var när den åkte iväg. Betalningen sker automatiskt med en del av de pengar som du tjänat på att bilen kör taxitjänst.
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 10:36
av TiborBlomhall
Herr X skrev:LarsL skrev:Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Där har du en kanonfin affärsmöjlighet - starta en global städfirma som specialiserar sig på att städa autonoma fordon.
När bilen jobbat färdigt för dagen och är på väg tillbaka för att hämta upp dig, svänger den först automatiskt förbi städfirman som städar bilen så att den blir finare invändigt än vad den var när den åkte iväg. Betalningen sker automatiskt med en del av de pengar som du tjänat på att bilen kör taxitjänst.
Så ska det låta!
Där andra bara ser problem - ser vissa nya affärsmöjligheter!

Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 10:38
av Stefan
Feddan skrev:Intressanta nyheter:
"With the Model 3, a future compact SUV and a new kind of pickup truck, we plan to address most of the consumer market."
"In addition to consumer vehicles, there are two other types of electric vehicle needed: heavy-duty trucks and high passenger-density urban transport. Both are in the early stages of development at Tesla and should be ready for unveiling next year. We believe the Tesla Semi will deliver a substantial reduction in the cost of cargo transport, while increasing safety and making it really fun to operate."
De vill konkurera med BYD, tror jag... Kanske om några år så har vi bara har tillverkare av bli/lastbilar i Kina och USA.
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 10:45
av LarsL
Herr X skrev:LarsL skrev:Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Där har du en kanonfin affärsmöjlighet - starta en global städfirma som specialiserar sig på att städa autonoma fordon.
När bilen jobbat färdigt för dagen och är på väg tillbaka för att hämta upp dig, svänger den först automatiskt förbi städfirman som städar bilen så att den blir finare invändigt än vad den var när den åkte iväg. Betalningen sker automatiskt med en del av de pengar som du tjänat på att bilen kör taxitjänst.
Lysande, så de stackars kronor bilen kört ihop ska gå till tvättfirman... Vad var poängen för mig i detta? Häftigt att ha en bil som kört många mil?
Tror nog Tesla får ha många egna bila som sköter transporter, för ingen som betalt sin bil med egna pengar kommer släppa den till något sånt här.
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 10:49
av Daoops
LarsL skrev:Herr X skrev:LarsL skrev:Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Där har du en kanonfin affärsmöjlighet - starta en global städfirma som specialiserar sig på att städa autonoma fordon.
När bilen jobbat färdigt för dagen och är på väg tillbaka för att hämta upp dig, svänger den först automatiskt förbi städfirman som städar bilen så att den blir finare invändigt än vad den var när den åkte iväg. Betalningen sker automatiskt med en del av de pengar som du tjänat på att bilen kör taxitjänst.
Lysande, så de stackars kronor bilen kört ihop ska gå till tvättfirman... Vad var poängen för mig i detta? Häftigt att ha en bil som kört många mil?
Tror nog Tesla får ha många egna bila som sköter transporter, för ingen som betalt sin bil med egna pengar kommer släppa den till något sånt här.
Tror det är en mental sak. Många köper hus i spanien som man finansierar genom att hyra ut. Har man med det i kalkylen när man skaffar bilen blir det en annan ägandesyn. Tror jag, vi får se. Taxibolagen kommer ju att gå bananer igen såklart.
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 10:58
av Mickep
Skulle ha svårt att släppa en bil som betalt för med egna pengar till helt främmande personer, det är skillnad om man är en grupp som har gått samman och köpt en bil för lokal trafik, eftersom de känner man och dessa har ett egenintresse att hålla bilen i gott skick. (eftersom de flesta bara utnyttjar den 10% av tiden så gör det inget om någon annan som man känner som också äger den utnyttjar den).(givetvis om man gör klar att det är behovet som det skall fylla så ingen får för sig att dra iväg på 4 veckors bilsemester) om man skulle ha självgående bilar i en flotta som uber, så visst skulle man kunna betala för det, men det måste isåfall vara mycket billigare än taxi, annars kan man lika gärna utnyttja de nämnda.
Som bilpool, där skulle den fungera utmärkt, som taxi (det finns väldigt mycket frågor som måste få svar där, praktiska, juridiska och ekonomiska) är jag inte lika övertygad.
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 11:01
av bylund
Frågan är lite vad som fördelen blir att äga i det här läget. Man får ligga ute med kapital, som man då får en viss avkastning på. Men annars, om man är ok med att dela på bilar, kan man ju lika gärna bli den som hyr en bil och slipper huvudvärken med tvätt och slitage. Jag tror att det är företag som kommer att investera i bilar för uthyrning i större grad en privatpersoner, då det är rätt troligt att om man har attityden att man vill äga så vill man nog ändå inte dela på den. Men att möjligheten kommer finnas är coolt.