dstr skrev:Svenssons skrev:
Det är ju dubbla elmotorer. Det går inte att direkt jämföra med en singel fossilmotor. Detaljen att det var dubbla elmotorer är omtalad.
Inte? Med det resonemanget så menar du att man inte kan jämföra 4cyl och 8cyl motorer.
Jag står fast vid att hästkrafter är hästkrafter, oavsett om de producerats av en 4cyl, 8cyl, wankel eller ett par elmotorer tillsammans.
Säger man att en motor har 230hk och den andra 470hk så förväntar iaf jag mig att totalt 700 skjuter på vid full gas, inte 590.
Det rimliga är väl om man säger att den här bilen har en motor på 230 hk och en på 470 hk så är det inte nödvändigtvis så att effekttopparna möts.
Om man däremot säger att bilen har 700 hk, så ska det ju kombinerade högsta effekten vara just 700 hk, att då en motor toppar på 500 hk och den andra på 300 hk är inte lika viktigt, då det toppen man avser .
Hårklyverier? Ja, kanske, det rimliga är ju att redovisa vad man faktiskt kan få ut. Och det gäller såklart inte bara Tesla, motoreffekt är i allmänhet rätt ointressant, annat än när man vill ta reda på hur mycket förluster man har i resten av drivlinan.