Attention: Calling P85D owners world-wide

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Inlägg av Herr X »

hybris skrev:
Vänta nu.., HerrX! Du kör väl på 19" 245? Med sportfjödring?
Jag bytte ju till 21" häromdagen. Såg du inte tråden om mina nya fälgar där jag blejmade dig för att ha lurat mig att byta :) Ångrar inte det bytet iallafall - bilen blev sjukt mycket finare.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=2087
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
elmotor_mattias
Teslaägare

Inlägg av elmotor_mattias »

Herr X skrev:
hybris skrev:
Jag bytte ju till 21" häromdagen. Såg du inte tråden om mina nya fälgar där jag blejmade dig för att ha lurat mig att byta :) Ångrar inte det bytet iallafall - bilen blev sjukt mycket finare.

Och snabbare, uppenbarligen... :)
Model S LR 2023
Model S P85D 2015
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Herr X skrev:
hybris skrev:

Vad fasen det har jag missat! Tycker jag är hänger på TMC och denna site waynto much men missat den tråden... Hmm.... Får nog hänga hör mer... ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Herr X skrev:
Jag laddade upp en blooper också. Missbedömde accelerationen första gången: http://youtu.be/czGCkOIS9Pc
Kanske inte Plaid Mode men väl Jeans Mode!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Herr X skrev:
Jag laddade upp en blooper också. Missbedömde accelerationen första gången: http://youtu.be/czGCkOIS9Pc
Har gjort samma sak.
Användarvisningsbild
Logge
Teslaägare

Inlägg av Logge »

Har gjort några tester igår och idag med varierande resultat.
Mellan 3,29 och 3,82. Snabbaste tiden med i stort sett 100% laddning.
Bilen är tillverkad i månadsskiftet mars/april.
Har 21 tum 245 Conti runt om.
Hookmaker

Inlägg av Hookmaker »

Herr X skrev:
Här är videon från mitt test tidigare idag.

http://youtu.be/OD7peimxOiI
Tackar Herr X för den fina melodin...;-)

Nu går det inte testa med vad som helst. Det måste vara VBox eller något tilsvarande. Även min Dynolycious app säger 3,48 när VBoxen säger 4,0.

Herr X, - Lägg i övrigt märke til att ditt KW output ligger ganska långt under 480 strecket, no way at du har output til 3,3 sek 0-100. Sorry.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Nej Danskarna har nog järnkoll trots att de inte specat fälg/däck vilket är basics...

Siten saknar massor av information. Skall vi regga oss för att se? Luktar FUD all over om man inte kan dela allt officiellt... Sorry... Greppar varför Tesla inte svarar!
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Och vilken tomtediskussion... Kolla output och sedan säga att bilen inte har grepp för en viss tid... körde Danskarna Volvo 245 innan??? Börjar tröttna lite på denna diskussion...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Vbox har haft problem med signalen genom Teslas framruta... Så skitsnacket att det måstw vara vbox är dumheter. Finns måmga sätt att testa. Säkrast är en strip med proffsitrustning... Inte en vbox... Säger inte att resultaten är fel men när man inte publicerar all info så luktar det skitsnack...
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Hookmaker skrev:
Nu går det inte testa med vad som helst. Det måste vara VBox eller något tilsvarande. Även min Dynolycious app säger 3,48 när VBoxen säger 4,0.
Jag har filmat med min iPhone 5S som tar 29,987 bilder per sekund - jag räknar 2s per frame och startar räknaren när hastighetsmätaren lämnar 0 och stoppar precis när den når 100.
Om det är något lagg i Teslans hastighetsmätare så borde det rimligtvis slå ut åt "fel" håll, dvs. att tiderna blir sämre än vad de verkligen är.

Jag kan inte se annat än att denna metoden är bra, så länge fps på iphone 5S inte fluktuerar (ett påstående jag inte finner något stöd för).
Om du menar motsatsen så ligger bevisbördan hos dig.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
Hookmaker skrev:
Jag har filmat med min iPhone 5S som tar 29,987 bilder per sekund - jag räknar 2s per frame och startar räknaren när hastighetsmätaren lämnar 0 och stoppar precis när den når 100.
Om det är något lagg i Teslans hastighetsmätare så borde det rimligtvis slå ut åt "fel" håll, dvs. att tiderna blir sämre än vad de verkligen är.

Jag kan inte se annat än att denna metoden är bra, så länge fps på iphone 5S inte fluktuerar (ett påstående jag inte finner något stöd för).
Om du menar motsatsen så ligger bevisbördan hos dig.
Du kan få låna min iPhone om du vill - den klarar 240 fps! :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

hybris skrev:
Nej Danskarna har nog järnkoll trots att de inte specat fälg/däck vilket är basics...

Siten saknar massor av information. Skall vi regga oss för att se? Luktar FUD all over om man inte kan dela allt officiellt... Sorry... Greppar varför Tesla inte svarar!
hybris skrev:
Och vilken tomtediskussion... Kolla output och sedan säga att bilen inte har grepp för en viss tid... körde Danskarna Volvo 245 innan??? Börjar tröttna lite på denna diskussion...

Håller med. Men har läst lite på danska sidan, och jag undrar hur mycket koll dom egentligen har. Känns som om dom gör 100 olika beräkningar, som inte riktigt stämmer för att förklara varför bilarna inte klarar av att accelerera så fort som den ska. När det finns massor med videor på tuben där andra fått snabbare tider.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

hybris skrev:
"Den som inte förstår skämt, förstår inte danska" Georg Brandes (1842-1927)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Regga er inte på siten då tas ni med i statestiken över de som klagat.
FUD ja, men vad är syftet? Gratis uppdatering eller?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Herr X skrev:

Jag har aldrig ifrågasatt 0-100-tiden. Jag ifrågasätter dock fortfarande var våra 700hk är.

Nu är skalan lite svår att se på din film, men i närheten av 520kw är du ju knappast.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

dstr skrev:
Herr X skrev:

Jag har aldrig ifrågasatt 0-100-tiden. Jag ifrågasätter dock fortfarande var våra 700hk är.

Nu är skalan lite svår att se på din film, men i närheten av 520kw är du ju knappast.
Vem säger att det är 700 hk vid en och samma tidpunkt över eller över ett längre tidsspann? Det går inte jämföra antalet hästar från en elbil med dubbla motorer rak upp och ner mot en fossilbil med en motor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Svenssons skrev:
dstr skrev:
Herr X skrev:

Vem säger att det är 700 hk vid en och samma tidpunkt över eller över ett längre tidsspann? Det går inte jämföra antalet hästar från en elbil med dubbla motorer rak upp och ner mot en fossilbil med en motor.
Det är vad som sades när den lanserades (och när jag beställde min), men nu har Tesla pudlat på den punkten.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Tvivlar inte att motorerna tillsammans klarar av att trycka ut 700 hästar. Dock inte sammtidigt. :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Martinen skrev:
Tvivlar inte att motorerna tillsammans klarar av att trycka ut 700 hästar. Dock inte sammtidigt. :D
+1
Precis så förstod jag det vid presentationen eftersom de angav motoreffekt och inte effekt vid på hjulen.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

LarsL skrev:
Martinen skrev:
+1
Precis så förstod jag det vid presentationen eftersom de angav motoreffekt och inte effekt vid på hjulen.
Självklart är det motoreffekt - tyvärr är det ingen biltillverkare som pratar om effekt på naven.

Detaljen "Dock inte samtidigt" var dock inget som nämndes vid lanseringen utan har kommit i efterhand.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

dstr skrev:
LarsL skrev:
Martinen skrev:
+1
Självklart är det motoreffekt - tyvärr är det ingen biltillverkare som pratar om effekt på naven.

Detaljen "Dock inte samtidigt" var dock inget som nämndes vid lanseringen utan har kommit i efterhand.
Det är ju dubbla elmotorer. Det går inte att direkt jämföra med en singel fossilmotor. Detaljen att det var dubbla elmotorer är omtalad.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Svenssons skrev:
Det är ju dubbla elmotorer. Det går inte att direkt jämföra med en singel fossilmotor. Detaljen att det var dubbla elmotorer är omtalad.
Inte? Med det resonemanget så menar du att man inte kan jämföra 4cyl och 8cyl motorer.

Jag står fast vid att hästkrafter är hästkrafter, oavsett om de producerats av en 4cyl, 8cyl, wankel eller ett par elmotorer tillsammans.

Säger man att en motor har 230hk och den andra 470hk så förväntar iaf jag mig att totalt 700 skjuter på vid full gas, inte 590.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

dstr skrev:
Svenssons skrev:
Inte? Med det resonemanget så menar du att man inte kan jämföra 4cyl och 8cyl motorer.

Jag står fast vid att hästkrafter är hästkrafter, oavsett om de producerats av en 4cyl, 8cyl, wankel eller ett par elmotorer tillsammans.

Säger man att en motor har 230hk och den andra 470hk så förväntar iaf jag mig att totalt 700 skjuter på vid full gas, inte 590.
Det rimliga är väl om man säger att den här bilen har en motor på 230 hk och en på 470 hk så är det inte nödvändigtvis så att effekttopparna möts.
Om man däremot säger att bilen har 700 hk, så ska det ju kombinerade högsta effekten vara just 700 hk, att då en motor toppar på 500 hk och den andra på 300 hk är inte lika viktigt, då det toppen man avser .
Hårklyverier? Ja, kanske, det rimliga är ju att redovisa vad man faktiskt kan få ut. Och det gäller såklart inte bara Tesla, motoreffekt är i allmänhet rätt ointressant, annat än när man vill ta reda på hur mycket förluster man har i resten av drivlinan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

dstr skrev:
Svenssons skrev:

Då förväntar du dig fel saker, elmotor och bensinmotor kan inte jämföras som om de skulle fungera på samma sätt. P85D har två motorer på olika axlar men från samma batteri. Varje motor har ett visst tal på toppeffekten som de skulle kunna ge. Att summera toppeffektten och jämföra med en fossilmotor är som jag sagt rätt problematiskt. Det skulle bli lite bättre jämförelse om man hade en bil med två fossilmotorer, en för respektive axel och en gemensam bränsleinsprutning. Fortfarande inte helt jämförbar dock men ändå bättre.

Jag håller med om att hästkrafter är hästkrafter. Problemet är som jag sagt att tro att det går att summera ihop alla motorers toppeffekt till en summa och sedan jämföra denna med toppeffekten från en fossilmotors toppeffekt. Ingen har sagt att toppeffekten från respektive motor kommer inträffa samtidigt eller över en längre tid, bara vad den summerade toppeffekten från motorerna är.
Skriv svar