Lösa den ekonomiska ekvationen.

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Kenneth82
Inlägg: 25
Blev medlem: 18 jul 2023 17:01

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Kenneth82 »

Piggelin skrev: 24 jul 2023 19:56
Collin87 skrev: 24 jul 2023 19:03
Piggelin skrev: 24 jul 2023 17:42
Tellus skrev: 23 jul 2023 19:00
Piggelin skrev: 23 jul 2023 17:20


Fake news. Jag har en laddhybrid. Snittar 0,1 liter milen i förbrukning. Tankat snart två gånger sedan i höst. Historiskt har elbilar inte haft ett bra värde pga att de är elbilar utan tillgång och efterfrågan. Andrahandsvärdet var liknande för fossila bilar också.

När du säger "Svensson" så syftar du på medelsvensken. Han/hon kör 1100 mil om året. Så du sparar inte några tusenlappar vid pumpen. Man betalar inte heller 10k om året i service. Oftast ingår service i tre år på de flesta nya bilar.

Otroligt missvisande och lögnaktigt inlägg från dig
Kostnader för försäkring och däck är samma som på fossilbil så det räknar jag inte med.

10st Nissan Leaf under 12år, ca 20000 mil dvs ca 40000kWh. service 6000 kronor. snabbladdning 2% gratis, vanlig laddning jobbet 5000kWh gratis, laddning hemma 34000kWh= 51000kr
Värdeminskning ca 100 000kr totalt. Totalkostnad 157000kr/20000mil. 7,85 kr per mil plus försäkring och däck som varit mycket billigt.

Värdeminskning/ värdeökning andra elbilar
Kia Soul köpt ny, plus 10000kr, 1500mil
Tre stycken begagnade i3 plus minus 0, 3000 mil
Begagnad egolf -10000kr 1500mil
Ny Model 3 P -200000kr 6500 mil
Ny Model Y Performance plus 25000kr 1100mil
Köpte Plaid för TSLA pengar, står sig bra hittills, men framöver kommer den sjunka mycket i kronor, men det har man råd med efter 12 år med elbil.

All snabbladdning gratis(tack tesla) och billig laddning hemma(timpris). Försäkring varit lika eller billigare vs motsvarande fossilbil
Så det är stora pengar man sparat, som nu gör att det räcker till kontantinsats för husbygge.
Sluta sprid fake news. Teslor är mycket dyrare att försäkra än en fossilbil i motsvarande storlek. Även dyrare än andra elbilar.
Att generalisera Tesla som dyrare är helt fel.
Givetvis är en Y/3 P dyrare än annan elbil med ca 200-300hk, men det är precis likadant med alla fossila och Hybrider.

Fick betala mer i försäkring på vår ID.3 än nuvarande MY, du har fel helt enkelt.
En mindre bil, mindre kraft osv. Väldigt knepigt om nu Tesla "alltid" är dyrare.

Om det nu är dyrt för dig betyder inte att det är samma för alla.

Såhär summerar försäkringspriser det hela. Dvs de som jobbar med att jämföra försämringar.

"Att försäkra en Tesla kostar i genomsnitt ca 8000 kronor per år, eller 667 kronor i månaden, vilket är dyrt jämfört med många andra bilmärken. En helförsäkring för Tesla kostar vanligtvis 1000-2000 kronor i månaden".

Så jag hade rätt. Jag har alltid rätt.
Kan du dra? Du bidrar inte med något av värde i min tråd.
Piggelin
Inlägg: 681
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Piggelin »

Kenneth82 skrev: 24 jul 2023 19:57
Piggelin skrev: 24 jul 2023 19:56
Collin87 skrev: 24 jul 2023 19:03
Piggelin skrev: 24 jul 2023 17:42
Tellus skrev: 23 jul 2023 19:00


Kostnader för försäkring och däck är samma som på fossilbil så det räknar jag inte med.

10st Nissan Leaf under 12år, ca 20000 mil dvs ca 40000kWh. service 6000 kronor. snabbladdning 2% gratis, vanlig laddning jobbet 5000kWh gratis, laddning hemma 34000kWh= 51000kr
Värdeminskning ca 100 000kr totalt. Totalkostnad 157000kr/20000mil. 7,85 kr per mil plus försäkring och däck som varit mycket billigt.

Värdeminskning/ värdeökning andra elbilar
Kia Soul köpt ny, plus 10000kr, 1500mil
Tre stycken begagnade i3 plus minus 0, 3000 mil
Begagnad egolf -10000kr 1500mil
Ny Model 3 P -200000kr 6500 mil
Ny Model Y Performance plus 25000kr 1100mil
Köpte Plaid för TSLA pengar, står sig bra hittills, men framöver kommer den sjunka mycket i kronor, men det har man råd med efter 12 år med elbil.

All snabbladdning gratis(tack tesla) och billig laddning hemma(timpris). Försäkring varit lika eller billigare vs motsvarande fossilbil
Så det är stora pengar man sparat, som nu gör att det räcker till kontantinsats för husbygge.
Sluta sprid fake news. Teslor är mycket dyrare att försäkra än en fossilbil i motsvarande storlek. Även dyrare än andra elbilar.
Att generalisera Tesla som dyrare är helt fel.
Givetvis är en Y/3 P dyrare än annan elbil med ca 200-300hk, men det är precis likadant med alla fossila och Hybrider.

Fick betala mer i försäkring på vår ID.3 än nuvarande MY, du har fel helt enkelt.
En mindre bil, mindre kraft osv. Väldigt knepigt om nu Tesla "alltid" är dyrare.

Om det nu är dyrt för dig betyder inte att det är samma för alla.

Såhär summerar försäkringspriser det hela. Dvs de som jobbar med att jämföra försämringar.

"Att försäkra en Tesla kostar i genomsnitt ca 8000 kronor per år, eller 667 kronor i månaden, vilket är dyrt jämfört med många andra bilmärken. En helförsäkring för Tesla kostar vanligtvis 1000-2000 kronor i månaden".

Så jag hade rätt. Jag har alltid rätt.
Kan du dra? Du bidrar inte med något av värde i min tråd.

Nej. Det kan jag inte. Är det så obehagligt med diskussioner? 😘
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Walker »

Kan vi inte bara sluta mata glassen? Stackarn verkar vara en vilsen själ som hamnat på fel forum… :|
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av MarkusL »

SwedishAdvocate skrev: 18 jul 2023 23:38
Kenneth82 skrev: 18 jul 2023 20:08
...] Började med att provköra en Tesla model 3. Det var första gången jag satt min fot i en Tesla och HERREGUD vilken bil! Vilken upplevelse! Man kan lugnt säga att jag blev frälst direkt av Teslas design och tänk. Dock kändes M3 en aning liten. [...]

Började då att spana på en model Y. Har inte hunnit provköra än men det tekniska och bagageutrymmet lockar. [...
För säkerhets skull:

Såg du utrymmet under bagagerumsgolvet i Model 3? Där får man tydligen plats med en hel del om man packar i mjuka väskor... (finns väl i och för sig i Model Y med...)

Sen eftersom du kommer från en Passat... Tänk på att kolla på möjligheterna till lastförankring i MY ifall det är viktigt. I dagens MY ska det som jag förstått det finnas 4 lastförankringsöglor i bagageutrymmet, men (återigen) som jag förstått det, så fanns inte dessa på de första MY som kom till Sverige.

Även M3 går att få med drag. Men om du kikar på en beg. M3 så måste den tyvärr ha drag monterat från fabrik för att man ska kunna dra lagligt...
Tänker som du, missade han utrymmet under och fram? Kollade också på e-niro men valde m3 istället då den hade så mycket bättre bagageutrymme och allmäna utrymmen. Tror många förväxlar öppningens storlek med storlek på utrymmet.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av OfarligTesla »

Walker skrev: 24 jul 2023 20:01
Kan vi inte bara sluta mata glassen? Stackarn verkar vara en vilsen själ som hamnat på fel forum… :|

Det absolut roligast måste ändå vara att han går in på en reklamhemsida full med snabbt ihopskriven påhittad information och sökord för att ranka högre på Google och använder det som källa. Han verkar inte förstått att den inte bygger på någon som helst riktig statistik utan har som enda syfte att få folk att klicka vidare så de får betalt för en lead när någon tecknar försäkring. Har faktiskt alltid undrat vilka som på riktigt går på de där sidorna, antar att jag fått svaret nu.
Kenneth82
Inlägg: 25
Blev medlem: 18 jul 2023 17:01

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Kenneth82 »

MarkusL skrev: 24 jul 2023 20:04
SwedishAdvocate skrev: 18 jul 2023 23:38
Kenneth82 skrev: 18 jul 2023 20:08
...] Började med att provköra en Tesla model 3. Det var första gången jag satt min fot i en Tesla och HERREGUD vilken bil! Vilken upplevelse! Man kan lugnt säga att jag blev frälst direkt av Teslas design och tänk. Dock kändes M3 en aning liten. [...]

Började då att spana på en model Y. Har inte hunnit provköra än men det tekniska och bagageutrymmet lockar. [...
För säkerhets skull:

Såg du utrymmet under bagagerumsgolvet i Model 3? Där får man tydligen plats med en hel del om man packar i mjuka väskor... (finns väl i och för sig i Model Y med...)

Sen eftersom du kommer från en Passat... Tänk på att kolla på möjligheterna till lastförankring i MY ifall det är viktigt. I dagens MY ska det som jag förstått det finnas 4 lastförankringsöglor i bagageutrymmet, men (återigen) som jag förstått det, så fanns inte dessa på de första MY som kom till Sverige.

Även M3 går att få med drag. Men om du kikar på en beg. M3 så måste den tyvärr ha drag monterat från fabrik för att man ska kunna dra lagligt...
Tänker som du, missade han utrymmet under och fram? Kollade också på e-niro men valde m3 istället då den hade så mycket bättre bagageutrymme och allmäna utrymmen. Tror många förväxlar öppningens storlek med storlek på utrymmet.
Helt rätt. Vid första provkörningen av en M3 för någon vecka sedan missade jag utrymmet under mattan. Där lär man få i en eller flera mjuka väskor.
Fredrik j
Inlägg: 11071
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Fredrik j »

Walker skrev: 24 jul 2023 20:01
Kan vi inte bara sluta mata glassen? Stackarn verkar vara en vilsen själ som hamnat på fel forum… :|
Hans enda syfte är att provocera. Så länge han lyckas med det kommer han fortsätta.
Fredrik j
Inlägg: 11071
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Fredrik j »

Piggelin skrev: 24 jul 2023 19:56
Collin87 skrev: 24 jul 2023 19:03
Piggelin skrev: 24 jul 2023 17:42
Tellus skrev: 23 jul 2023 19:00
Piggelin skrev: 23 jul 2023 17:20


Fake news. Jag har en laddhybrid. Snittar 0,1 liter milen i förbrukning. Tankat snart två gånger sedan i höst. Historiskt har elbilar inte haft ett bra värde pga att de är elbilar utan tillgång och efterfrågan. Andrahandsvärdet var liknande för fossila bilar också.

När du säger "Svensson" så syftar du på medelsvensken. Han/hon kör 1100 mil om året. Så du sparar inte några tusenlappar vid pumpen. Man betalar inte heller 10k om året i service. Oftast ingår service i tre år på de flesta nya bilar.

Otroligt missvisande och lögnaktigt inlägg från dig
Kostnader för försäkring och däck är samma som på fossilbil så det räknar jag inte med.

10st Nissan Leaf under 12år, ca 20000 mil dvs ca 40000kWh. service 6000 kronor. snabbladdning 2% gratis, vanlig laddning jobbet 5000kWh gratis, laddning hemma 34000kWh= 51000kr
Värdeminskning ca 100 000kr totalt. Totalkostnad 157000kr/20000mil. 7,85 kr per mil plus försäkring och däck som varit mycket billigt.

Värdeminskning/ värdeökning andra elbilar
Kia Soul köpt ny, plus 10000kr, 1500mil
Tre stycken begagnade i3 plus minus 0, 3000 mil
Begagnad egolf -10000kr 1500mil
Ny Model 3 P -200000kr 6500 mil
Ny Model Y Performance plus 25000kr 1100mil
Köpte Plaid för TSLA pengar, står sig bra hittills, men framöver kommer den sjunka mycket i kronor, men det har man råd med efter 12 år med elbil.

All snabbladdning gratis(tack tesla) och billig laddning hemma(timpris). Försäkring varit lika eller billigare vs motsvarande fossilbil
Så det är stora pengar man sparat, som nu gör att det räcker till kontantinsats för husbygge.
Sluta sprid fake news. Teslor är mycket dyrare att försäkra än en fossilbil i motsvarande storlek. Även dyrare än andra elbilar.
Att generalisera Tesla som dyrare är helt fel.
Givetvis är en Y/3 P dyrare än annan elbil med ca 200-300hk, men det är precis likadant med alla fossila och Hybrider.

Fick betala mer i försäkring på vår ID.3 än nuvarande MY, du har fel helt enkelt.
En mindre bil, mindre kraft osv. Väldigt knepigt om nu Tesla "alltid" är dyrare.

Om det nu är dyrt för dig betyder inte att det är samma för alla.

Såhär summerar försäkringspriser det hela. Dvs de som jobbar med att jämföra försämringar.

"Att försäkra en Tesla kostar i genomsnitt ca 8000 kronor per år, eller 667 kronor i månaden, vilket är dyrt jämfört med många andra bilmärken. En helförsäkring för Tesla kostar vanligtvis 1000-2000 kronor i månaden".

Så jag hade rätt. Jag har alltid rätt.
Min Volvo kostar 821kr/mån att försäkra.
Det blir 9852kr/mån. 8000kr är ju billigare. Och då har min bil bara 150hk.

Så du hade fel. Du har ju haft fel i allt du sagt i tråden. :D
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Honkan »

Min MYP är billigare än min A6 Allroad så får allt hålla med men sen är ju försäkring väldigt olika på bolag, vart man bor och så vidare.

Men nu kan vi gå vidare till trådens syfte :D

Alltså nu har jag räknat lite men om man inte behöver ta lån och kan ladda hemma mestadels är elbil solklart ett bra val ekonomiskt. sen är det rent motormässigt väldigt få fel om man jämför med OCE bilar som är som tickande bomber efter 7000 mil och man får laga för 15-20 tusen…

Jag har haft nya både volvo och Audi bilar som referens och kan säga att jag har aldrig haft så lite krångel som med min Tesla hitintills och ekonomiskt då vi inte har lån och laddar hemma har det varit en bra affär, har fått milersättning när jag använt den i tjänsten och gått plus ca 5000 i månaden på det under ett år, visst den har fått gå några mil och lite slitage på däcken.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
mussla
Inlägg: 222
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av mussla »

Min analys om elbil är billigare än ICE:

Finansiering av elbilen jämfört med fossil. Hur stor prisskillnad är det? Lån eller kontant. Tänk på att det även finns en kostnad om man betalar bilen kontant. Pengarna hade kunna växa om man investerat dem. Även enkla sparkonton ger c:a 3,5% ränta i dag.
Drivmedel. Körsträcka och pris på laddning påverkar här.
Andrahandsvärde. Här vilar den största osäkerheten. Kommer marknaden att svämmas över av elbilar i ett priskrig mellan tillverkare / länder eller kommer det vara stabilt? Hur påverkar detta dels elbilar och dels fossilbilar?
Övrigt Försäkring, service, däck o.s.v.

För egen del så kör vi 200+ mil per månad. Vi kan ladda hemma i stort sett 100% (få långa resor). Vi har möjlighet att betala bilen kontant. Det borde vara ett klockrent val med en MY t.ex. men jag är tveksam i dagsläget p.g.a. det osäkra andrahandsvärdet.

Nästan varende tillverkare pratar om att de har en budgetelbil runt hörnet. VW stoppar produktion för att de har för många osålda elbilar. Priserna på kinamarknaden är kraftigt rabatterade. Det är inte otänkbart att kina vill ta stora marknadsandelar i Europa och kan gå in med väldigt låga (statligt subventionerade) priser för att köpa marknadsandelar. Tesla har sänkt priserna med betydande belopp. Det finns många tecken på ett stundande priskrig.

Om jag som trådstartaren satt på en fossilbil som fyller transportbehoven så skulle jag tveka över att gå in i detta läge. Men har man råd att chansa på en betydande förlust i andrahandsvärde och om man tycker om elbilar så är det väl bara att köra.

Har jag fel?
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Honkan »

Jag tycker du hör en bra analys, var som sagt i samma sits förra men vi kunde betala bilen kontant och vår Audi A6 Allroad var 5 år och hade gått 12000 mil , så kände att antingen behålla eller gå över till elbil, då fick jag också bonus så ungefär samma pris som idag efter sänkningarna.

Men jag valde att gå över då jag gillar bilar :D eller snarare tycker om att lägga pengar på en schysst , säker och praktisk bil med bra prestanda.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Kenneth82
Inlägg: 25
Blev medlem: 18 jul 2023 17:01

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Kenneth82 »

mussla skrev: 25 jul 2023 08:52
Min analys om elbil är billigare än ICE:

Finansiering av elbilen jämfört med fossil. Hur stor prisskillnad är det? Lån eller kontant. Tänk på att det även finns en kostnad om man betalar bilen kontant. Pengarna hade kunna växa om man investerat dem. Även enkla sparkonton ger c:a 3,5% ränta i dag.
Drivmedel. Körsträcka och pris på laddning påverkar här.
Andrahandsvärde. Här vilar den största osäkerheten. Kommer marknaden att svämmas över av elbilar i ett priskrig mellan tillverkare / länder eller kommer det vara stabilt? Hur påverkar detta dels elbilar och dels fossilbilar?
Övrigt Försäkring, service, däck o.s.v.

För egen del så kör vi 200+ mil per månad. Vi kan ladda hemma i stort sett 100% (få långa resor). Vi har möjlighet att betala bilen kontant. Det borde vara ett klockrent val med en MY t.ex. men jag är tveksam i dagsläget p.g.a. det osäkra andrahandsvärdet.

Nästan varende tillverkare pratar om att de har en budgetelbil runt hörnet. VW stoppar produktion för att de har för många osålda elbilar. Priserna på kinamarknaden är kraftigt rabatterade. Det är inte otänkbart att kina vill ta stora marknadsandelar i Europa och kan gå in med väldigt låga (statligt subventionerade) priser för att köpa marknadsandelar. Tesla har sänkt priserna med betydande belopp. Det finns många tecken på ett stundande priskrig.

Om jag som trådstartaren satt på en fossilbil som fyller transportbehoven så skulle jag tveka över att gå in i detta läge. Men har man råd att chansa på en betydande förlust i andrahandsvärde och om man tycker om elbilar så är det väl bara att köra.

Har jag fel?
Tack för bra inlägg. Min plan är att köpa tidigaste om ett år.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5994
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Remuz »

Trots kontantköp bör man ju väga in alternativkosynaden
P85D svart/svart med gratis SuC
SwedishAdvocate
Inlägg: 5679
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av SwedishAdvocate »

Kenneth82 skrev: 24 jul 2023 18:41
Hade egentligen bestämt mig för en MY men så åkte jag till en bilhandlare där dom hade en modell S, den var faktiskt inte så jag pjåkig, iallafall om man kollar på bagageutrymmet. Lite störande att den stora displayen är vriden men antar att det är en vanesak.

Någon här som har erfarenhet av S modellen?
Tycker det verkar som det här inlägget 'drunknat' bland de andra...

Jag frågade ju tidigare vilken årsmodell det var, men nu har du kanske sett den här tråden som ju poppat upp i senaste inlägg-flödet igen:

viewtopic.php?p=734908#p734908

Och här finns ytterligare en tråd på samma ämne:

viewtopic.php?t=22894

Innan inflationsspiralen tog fart har jag för mig att jag sett ngn prisuppgift om att de här komponenterna för alla 4 hjulupphängningarna skulle ha kostat ca 16.000 att byta ut till nya uppdaterade komponenter. Vad det skulle kunna kosta idag vet jag dock inte. Oavsett så får du dubbelkolla den här prisuppgiften ifall det nu är en sån S du är intresserad av...

Annars kanske det kan vara en idé att starta en ny tråd om Model S. Tycker den här tråden har börjat handla om rätt mycket annat som isglass t.ex... ;)

Samt:

Avsikten med det följande är inte att komma med någon slags pik om 'forumetikett', utan endast att ge möjlighet att lite snabbt kunna hitta en hel del info som redan finns... :)

Som jag minns det så finns det en del skrivet om beg. Model S i andra trådar. Om du är intresserad kan du ju testa att söka lite...

Jag har aldrig fått forumets sökfunktion att fungera. Istället använder jag Google. Mata in följande i Google:

site:teslaclubsweden.se

...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanrum emellan.

Och vill man t.ex. söka efter "Model S" som ett sökord enligt det ovanstående, så underlättar det att sätta det inom citationstecken även i Google. Annars kommer man hitta alla trådar som handlar om "Model" – dvs även trådar om Model 3, Y och X. Men det kände du säkert till... ;)
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Kenneth82
Inlägg: 25
Blev medlem: 18 jul 2023 17:01

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Kenneth82 »

Tack!
Jag hade nog tänkt att köpa någon som är runt tre till fyra år gammal och max runt 5000mil.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5679
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av SwedishAdvocate »

Kenneth82 skrev: 25 jul 2023 20:20
Tack!
Jag hade nog tänkt att köpa någon som är runt tre till fyra år gammal och max runt 5000mil.
Varsågod!

En grej som är specifikt för Model S är ju de utfällbara handtagen. Men om, och i så fall hur ofta de krånglar på 3-4 år gamla bilar, och vad det i så fall kostar att fixa, vet jag inte.

Grejer med luftfjädring och öppningsbara soltak kan det väl bli på alla likn. bilar. Enl. uppg. finns det bara två tillverkare av luftfjädringskomponenter. Tror Tesla använder samma som Merca.

Och var det nog ett tag sen den senaste tråden om bättre beg. 3-4 år gamla Model S, så jag hade nog som sagt testat att skapa en ny tråd som är lite mer 'avgränsad' till just det...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5679
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av SwedishAdvocate »

Forts.

En tråkig grej med Model S är att de inte går att eftermontera drag i Sverige som man kan dra lagligt med. Det var möjligt en kortare period, men sen var det ngn myndighet som satte stopp för det. Således så finns det som jag förstått det ngra få Model S 'Unicorns' med drag som man får dra lagligt med, men de är tyvärr inte särskilt många... :evil:

Se t.ex:

viewtopic.php?p=721369#p721369
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Kenneth82
Inlägg: 25
Blev medlem: 18 jul 2023 17:01

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Kenneth82 »

SwedishAdvocate skrev: 26 jul 2023 22:42
Forts.

En tråkig grej med Model S är att de inte går att eftermontera drag i Sverige som man kan dra lagligt med. Det var möjligt en kortare period, men sen var det ngn myndighet som satte stopp för det. Således så finns det som jag förstått det ngra få Model S 'Unicorns' med drag som man får dra lagligt med, men de är tyvärr inte särskilt många... :evil:

Se t.ex:

viewtopic.php?p=721369#p721369
Tack återigen, får kanske backa och fundera några varv på en M3 eller MY istället, har ju några månader på mig.
Kenneth82
Inlägg: 25
Blev medlem: 18 jul 2023 17:01

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Kenneth82 »

Någon som har erfarenhet av Kvarndammen?
Är det värt som privatperson att försöka lägga bud där eller är det bara olika bilfirmor som får det ”bästa” till bra pris?
mussla
Inlägg: 222
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av mussla »

Kenneth82 skrev: 27 jul 2023 19:32
Någon som har erfarenhet av Kvarndammen?
Är det värt som privatperson att försöka lägga bud där eller är det bara olika bilfirmor som får det ”bästa” till bra pris?
Säkert andra här som har mer erfarenhet av dem än jag men mitt intryck är att det är både högt och lågt där. Jag sålde själv en fossilbil för ett år sedan och fick kanske 60% av marknadsvärdet. Sen har jag sett bilar som ser bra ut men vid en närmare granskning så kan de missade servicar med ett par tusen mil. Sen finns det bilar som verkar vara i bilhallsskick men då kostar de därefter.

För att summera mitt intryck så kan man köpa lite billigare än i bilhall men man måste kolla skicket och att garantier gäller noggrant. Vanligt med missade servicar på billigare bilar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14627
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av taliz »

Kenneth82 skrev: 27 jul 2023 19:32
Någon som har erfarenhet av Kvarndammen?
Är det värt som privatperson att försöka lägga bud där eller är det bara olika bilfirmor som får det ”bästa” till bra pris?
Väldigt många privatpersoner som köper på auktionssajter nuförtiden. Har själv gjort det flera ggr.
Som alltid med auktioner är det lätt att "sugas med", så var nog med att sätta en siffra i förväg som du inte går över. Tänk också på att det tillkommer en "slagavgift" på X tusen.
KVD är tyvärr inte de bästa på att ta med alla fel/skador, och klagar man så får man ingen kompensation. De lägger bara ut objektet på nytt(med samma felaktiga beskrivning...).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5679
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av SwedishAdvocate »

Kenneth82 skrev: 27 jul 2023 19:32
Någon som har erfarenhet av Kvarndammen?
Är det värt som privatperson att försöka lägga bud där eller är det bara olika bilfirmor som får det ”bästa” till bra pris?
Här är en nyare kortare tråd om kvd. Där finns en el. fler som handlat på kvd.

viewtopic.php?t=32892

Kvd har diskuterats i en el. flera andra trådar. Minns inte ifall det finns särskilda auktioner för endast bilhandlare. Men enl. uppgift är det vanligt att bilhandlare budar på bilarna som alla kan buda på. Och precis som Mussla skrev så är inte alla bilar rekondade in- eller utvändigt (el. någon?), så är man osäker kanske det kan vara svårt att se vilka skavanker som en rekond inte kan få bort...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar